bashöjning i rum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

bashöjning i rum

Inläggav celef » 2005-12-10 14:44

var kommer den ifrån?

kan man simulera detta i frifält med rundstrålande högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-10 15:02

Den kommer av att rummet fungerar som en fjäder. En lagringsplats av (luft/ljud)tryck. Man brukar prata om rummets kavitetsverkan. För extremt låga frekvenser (under några Hz) så läcker det oftast som ett soll så där har man inte längre en verkningsgradshöjning.

Går alldeles utmärkt att simulera approximativt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-10 15:43

Jo, Nq har helt rätt. Det finns också en mindre bashöjning bara av att man har väggar och inte ett helt slutet rum.

Nedan ser man effekten av att sätta en punktkälla (~högtalare) på vägg, intill en "kant" (två ytor) eller i ett hörn. Det bildas spegelkällor och vid låga frekvenser är källorna nära varandra i förhållande till våglängden. Då spelar de i fas och nivån stiger. För högre frekvenser ligger de inte i fas, utan kan betrakta som liggades i slumpmässig fas på olika ställen i rummet. Kurvorna representerar medelvärden över olika platser i rummet.

Bild
Den här effekten stannar vid +6, +12 resp +18 dB, medan kavitetseffekten som Nq talar om i princip ger en lutning på -12 dB / oktav (=bashöjning) under en viss (typiskt ganska låg) frekvens. Är rummet helt tätt fortsätter den ända till DC.

En lustifikation till, man kan modellera rummet med massor av spegelkällor. Ju fler reflexioner man tar med desto större avstånd blir det till dem, och de längst bort kommer bara att spela i fas vid extremt låga frekvenser. Längre bort <=> fler källor, dvs man får en bashöjning som aldrig slutar när man går mot lägre frekvenser.

Det roliga med spegelkällemetoden är att den även modellerar rumsresonanser i området strax över den där frekvensen när alla spelar i fas. Men många källor blir det... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-10 15:52

Den här räknaren kan man också roa sig med lite. Tycker resultatet stämmer bra på mitt lyssningsrum.

http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-10 21:14

hm, fjäder!? det måste jag nog kolla upp master handbook...

ang spegelkällor, jag försökte just simulera med spegelreflexer från tre begränsningsytor, men jag ser ingen specifik bashöjning, utan en generell boost för alla frekvenser + en massa dippar (kammfilter?). jag har lekt lite med roy allisons bestplace och försöker få en överenstämmelse med tre spegelkällor (simulera rumshörn) men det går bara inte :( man kanske måste ta hänsyn till elementens riktverkan oxå?

pvconsultants ska jag kolla upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-10 21:37

celef skrev:hm, fjäder!? det måste jag nog kolla upp master handbook...

ang spegelkällor, jag försökte just simulera med spegelreflexer från tre begränsningsytor, men jag ser ingen specifik bashöjning, utan en generell boost för alla frekvenser + en massa dippar (kammfilter?). jag har lekt lite med roy allisons bestplace och försöker få en överenstämmelse med tre spegelkällor (simulera rumshörn) men det går bara inte :( man kanske måste ta hänsyn till elementens riktverkan oxå?

pvconsultants ska jag kolla upp

Med tre ytor ska du få åtta källor. Om du ska få figuren som jag visade måste du medelvärdesbilda över alla riktningar. Riktverkan ingår inte alls.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-11 14:59

8 källor? jag använde bara hälften (bilden) så jag var visst galet ute!! hur blir det 8?

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-11 15:38

Högtalaren som speglas i golvet ska oxå speglas i framväggen så du får en klump med 4 st till höger. Alla dessa ska reflekteras i sidoväggen och du ska alltså ha en klump med 4st till vänster oxå. Mängden spegelbilder fördubblas med varje spegelyta. 1 -> 2 -> 4 -> 8 st
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-11 20:24

ja självklart, hur dum får jag va!?!?!?!? :oops:
Bikinitider

Återgå till Teknikforum