Nya supermaskiner från Nad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-12-08 17:57

zkoa skrev:
rhenrics skrev:
Mayro skrev:snyggt som sjutton.. Man börjar ana kinatillverkning snudd på.. Dom kanske görs där? nån som vet?

Med dom prislapparna får man verkligen hoppas att det inte är kinatillverkat :wink:

Visst är det monterat i Kina. Kolla in närmare på baksidan på Nad M3. Designat i Kanada.

Ja du har rätt! :(

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-12-08 17:58

Hetsporren skrev:
niklas skrev:Nad, Rotel o Cambridge är väl alla tillverkade i Kina?

Liksom Krell KAV400x...

8O Den är väl tillverkad i USA??? Det står ju så på den iallafall.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-08 18:02

rhenrics skrev:
Hetsporren skrev:

Liksom Krell KAV400x...

delarna kan ju sättas samman var som helst i världen och sedan inmonteras i ett land som även skrivs som tillverkarland.. Var sakerna kommer ifrån redovisas ju inte...

Och jag tror inte någon tillverkare idag missar chansen att bespara sig stora summor i komponentsammansättningen om dom kan slippa... Det TROR jag inte..

utan billiga samansättanden utnytjas säkerligen av dom flesta..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-08 18:18

Mayro skrev:
rhenrics skrev:
Hetsporren skrev:

Liksom Krell KAV400x...

delarna kan ju sättas samman var som helst i världen och sedan inmonteras i ett land som även skrivs som tillverkarland.. Var sakerna kommer ifrån redovisas ju inte...

Och jag tror inte någon tillverkare idag missar chansen att bespara sig stora summor i komponentsammansättningen om dom kan slippa... Det TROR jag inte..

Dom flesta försöker nog montera så billigt som det bara går. Men ska man lägga ut tillverkning till Kina måste man ha en viss volym för att det ska löna sig. Dels för att det ändå drar med sig initiala kostnader att starta ett projekt, dels för att kineserna kräver volymer. Att bygga ett slutsteg i veckan är inget för dom.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-08 18:26

stämmer säkert.. men det finns även mindre elektronikfirmor i kina.. Alla är inte stora.. det finns ju mindre också. som tar mindre order mot ändå klart mindre priser.. sedan finns det ju öst..asien är ju intye ensamma.. transport kostar ju nada i stort för lite kretskort osv..

Så även krell har säkert minimiorder om en viss mängd kylfänsar osv osv som dom beställer åt gången..

men igen så är detta bara vad jag tror...

och jag säger inte krell är kinatillverkade.. Men chans finns ändå för att även dom spar lite kost om dom kan.. dummt vore det ju annars kanske.. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-12-08 18:49

Mayro skrev:

Jag kan väl acceptera att komponenter, IC, transistorer, kretskort, etc inte görs in-house, Krell använder säkert en hel del komponenter gjorda i Mexico o dyl, men om själva lödningen och monteringen av alla delar sedan görs i ett visst land så är det ju i det landet apparaten byggts. Själva hantverket alltså, tester av den färdiga produkten och sånt. Det är ju sådant som är dyrt också antar jag. Jag tycker inte det är ok att lägga ut hela tillverkningen i Kina och sedan ändå ta betalt fullpris på grejerna. Så mycket som Krell kostar ska de fanimej var handbyggda av d'Agostino själv :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-08 21:21

Nu minns jag inte vem som skrev det eller i vilken tråd, men enligt honom hade Sladd (Hifi Consult) berättat att Krellen skruvas ihop i Kina. Vill minnas att det var någon som besökte butiken och diskuterade Kina-import i största allmänhet. Sladd kan ju korrigera detta påstående om det inte stämmer...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-12-08 22:30

Hetsporren skrev:Nu minns jag inte vem som skrev det eller i vilken tråd, men enligt honom hade Sladd (Hifi Consult) berättat att Krellen skruvas ihop i Kina. Vill minnas att det var någon som besökte butiken och diskuterade Kina-import i största allmänhet. Sladd kan ju korrigera detta påstående om det inte stämmer...

Jaha ja... så det är Sladd som påstått detta :lol: till skillnad från Bladelius, Burmester och andra fina märken han saluför kan man tänka sig... :wink:

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2005-12-08 23:09

Hetsporren skrev:

Liksom Krell KAV400x...

Tja Hetsporren!

Krell Kav 400XI tillverkad i Kina. 8O
Vad har du fått detta ifrån?
Tillverkningen sker givetvis fortfarande vid Krells egen fabrik i Orange, Conneticut. Made in USA står det även på min förstärkare, står det något annat på din Krell så är det fel.
Blanda inte in seriösa produkter när länken handlar om NAD. :wink:
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-12-08 23:17

Den där Krellen distar väl som en bättre rörhäck. :P :P :P

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2005-12-08 23:20

rhenrics skrev:
Hetsporren skrev:Nu minns jag inte vem som skrev det eller i vilken tråd, men enligt honom hade Sladd (Hifi Consult) berättat att Krellen skruvas ihop i Kina. Vill minnas att det var någon som besökte butiken och diskuterade Kina-import i största allmänhet. Sladd kan ju korrigera detta påstående om det inte stämmer...

Jaha ja... så det är Sladd som påstått detta :lol: till skillnad från Bladelius, Burmester och andra fina märken han saluför kan man tänka sig... :wink:

Hej Rhenrics!

Har Sladd sagt detta så är det väl sant eller hur. :lol:
När jag på pekade på ett annat forum att t ex Amplifixen var behäftad med fel, jag kände personligen flera som hade fel på den. Så sade Sladd att jag hade helt fel då det endast var ett par som hade haft fel. Det roliga var att det då bara på forumet var fler än 2st som hade allvarliga fel på förstärkaren, då jag påpekade detta så sade Sladd att jag förstörde för tillverkaren.
Därefter så stängdes jag av från forumet på livstid.
Hmm tror säkert att de nya Bladeius produkterna är bäst i hela världen annars skulle väl Sladd inte sälja dem eller hur? :wink:
Tycker t ex synd om ett par kamrater som köpte Advantage S1, den skulle ju kompletteras senare med massor av finnesser, undrar när?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2005-12-08 23:22

lazyworm skrev:Den där Krellen distar väl som en bättre rörhäck. :P :P :P

Hej Lazyworm!

Distar den inte värre än t ex en Audio Researtch?. 8O
Phuu vilken tur jag har! :lol:
Mvh
kenth

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-09 07:56

majjen04 skrev:
Hetsporren skrev:

Liksom Krell KAV400x...

Tja Hetsporren!
Krell Kav 400XI tillverkad i Kina. 8O
Vad har du fått detta ifrån?
Tillverkningen sker givetvis fortfarande vid Krells egen fabrik i Orange, Conneticut. Made in USA står det även på min förstärkare, står det något annat på din Krell så är det fel.

Okej, jag vet inte. Mindes som sagt bara ett andrahandsuttalande från en som säljer/sålde Krell. Det påståendet kanske inte stämde, vad vet jag? Å andra sidan är jag övertygad om att det finns välrenommerad och dyr hifi (i stil med Krell) som skruvas ihop i Kina och att dessa apparater inte blir sämre för det...

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-12-09 11:01

Håller med Slartibartfast.
Tycker att den äldre NAD Designen var mycket snyggare! :P
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-12-09 13:04

NN vill se ett nytt stereoslutsteg från NAD :D Nått man kan bryggkoppla och få rätt mycket effekt.
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-09 13:05

Med dessa priserna ser det dock ut som ett nytt stort stereoslutsteg kommer att hamna i samma prisklass som Rotel 1090... (fast snyggare...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
marcus_ec

Inläggav marcus_ec » 2005-12-09 14:01

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-09 14:29

marcus_ec skrev:http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=6594511#post6594511

Intressant :D

På vilket sätt var den lik ML:en? Två nätdelar med vars två kondingar efter? :roll:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-09 14:49

Nattlorden skrev:
marcus_ec skrev:http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=6594511#post6594511

På vilket sätt var den lik ML:en? Två nätdelar med vars två kondingar efter? :roll:
Gjorde samma reflektion, anmärkningsvärt! 8O
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-09 15:03

Det kanske inte var just bilderna som åsyftades?

Användarvisningsbild
marcus_ec

Inläggav marcus_ec » 2005-12-09 15:55

Jag tyckte det var komiskt... :roll: För likheterna är inte jättestora.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-09 16:02

Jag ser absolut ingenting som indikerar att der är samma apparat. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-12-09 16:15

marcus_ec skrev:Jag tyckte det var komiskt... :roll: För likheterna är inte jättestora.
Yepp, det var inte dig jag syftade på i mitt inlägg utan killen i tråden som såg "likheterna". Om inte det framgick ber jag om ursäkt :)
Class only looks like arrogance from below.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-12-10 12:11

NAD:s nya serie är mycket smakfulla... ...eller ja, diskret snygga.
Precis min smak; de ser sådär industriellt kralliga och något sparsmakade ut. Jag tycker de är på rätt väg iallafall. Skulle säkert trivas med dem i mitt rackel.
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-12-10 12:19

Skulle nog vilja påstå att Nads nya skulle passa otroligt bra ihop med dina högtalare pingvinlakrits, nästan samma färg. :D

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-12-10 16:52

Vad betyder effektspecifikationen
båda kanalerna drivna samtidigt?

"BÅDA" 2*xxx Watt
eller
"ALLA" 7*xxx Watt

/Livet börjar vid 200 och slutar vid 0

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-12-11 00:15

Man kan ju konstatera att den sparsmakade designen är som bortblåst. Har innanmätet utvecklats i samma takt? :roll:
11010000

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-12 09:57

Bah! Vulgoprål!

De gamla grå burkarna är snyggare! Så det så!

(Och att jämföra dessa med Alfa torde vara närmast brottsligt! :wink: )
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 14:06

rhenrics skrev:
Mayro skrev:snyggt som sjutton.. Man börjar ana kinatillverkning snudd på.. Dom kanske görs där? nån som vet?

Med dom prislapparna får man verkligen hoppas att det inte är kinatillverkat :wink:

troligtvis tillverkat i Kina.....det mesta kommer därifrån, men jag tror inte det är en nackdel...dom gör stora serier på alla komponenter, och det brukar betyda jämn kvalitet

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-12 14:08

jonasp skrev:Bah! Vulgoprål!

De gamla grå burkarna är snyggare! Så det så!

(Och att jämföra dessa med Alfa torde vara närmast brottsligt! :wink: )

va?!?....jag har alltid tyckt nad sett förskräcklig ut, en av anledningarna till att jag aldrig ens funderat på en, finns ju tom en färg uppkallat efter dom Nadgrå....hur tråkigt låter inte det....(sen kan dom ju låta bra för det...men utseendet har betydelse)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi