mest omtumlande konserterna ni varit på

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: mest omtumlande konserterna ni varit på

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-25 21:02

Jarre i Oslo, utomhus, för några år sedan. Röyksopp (med Robyn på några nummer) som förband. Jag hade sett Jarre tidigare i globen utan att bli imponerad. Men den här kvällen var han i storform. For omkring som ett tort skinn på scenen.

Kollade på samma show några dagar senare, från London som sändes via Nätet. Då var han mer som han brukar. Stog och pillade på sina syntar. Inget drag alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-25 22:29

"Cocaine is a hell of a drug!"

Panelguy skrev:Lundell, den ökända spelningen i Borgholms slottsruin 85 där han var kanon, tyvärr i bemärkelsen full

Åhhhh snällaaaa! Kaaaan du inte berätta lite fritt ur minnet!? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-25 23:08

Helt klar den med Herreys 1984 då jag med spjärn med ryggen mot en lyktstople klättrade mig upp på baksidan av läktrna i någon folkpark i Helsingborg för att få den bästa platsen av alla.

Notera: jag är höjdrädd.

Notera2: jag är inte speciellt impad av Herreys numera, jag var i lägre tonåren vid tillfället.

Har bättre koncerter att leverera minnen från, men inte som matchar omtumlande bättre....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-02-25 23:30

jeff_belowski skrev:"Cocaine is a hell of a drug!"

Panelguy skrev:Lundell, den ökända spelningen i Borgholms slottsruin 85 där han var kanon, tyvärr i bemärkelsen full

Åhhhh snällaaaa! Kaaaan du inte berätta lite fritt ur minnet!? :D

Då jag inte hade uppnått samma berusningsgrad som Lundell själv så har jag faktiskt vissa minnen :D . Minns att Lundell en bit in i konserten var så packad att han satt och lallade på scenkanten varpå en kille i publiken hojtade; "Uffe för helvete, kom igen!". Tove Ness fick ta vid som leadsinger, även Niklas Strömstedt och Efva Attling var med i bandet då. Kungen och drottningen var på den andra spelningen då han skall ha varit nykter. Det här var om jag minns rätt vid tiden då "Den Vassa Eggen" var aktuell så han var väl inte i bästa skick :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-26 00:43

Tack för det Panelguy! ...satt och lallade på scenkanten... :D Verkar som om det blev för
många rampfeberdroppar för Uffe den kvällen. Lätt hänt antar jag.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-02-26 09:34

Det var strejk på Scandinavium och Björk ville inte ställa in konserten, hejhopp så riggades det ett cirkustält på Heden där samtliga hade ståplats samt att dom spelade med sjukaste PA-anläggning jag har hört.

Försökte googla på det och fick fram att det bör ha varit -95

+
Metallica Scandinavium det året dom hade scenen i mitten formad som en 8 ger mig fortfarande gåshud då jag tänker tillbaka.
Kan ha varit -96.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-26 12:33

Det mest omtumlande jag varit med om måste nog vara Chick Corea och Herbie Hancock som på spelade på varsin flygel (inget komp) på Grönan tidigt 80-tal. En riktig rysare var när Chick Corea instruerar publiken och klappa händerna i tre olika taktarter, genom att dela in oss i tre sektioner. Det blev ruggigt bra och vi kände oss mycket medskapande!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2015-02-26 12:48

Det var lite omtumlande på Lundell på Lisebergshallen den 22 december 2012. Alla andra konserter jag varit på med Uffe (10-15 st kanske, från typ 1998-2013) har varit mest brötiga och rockeroll. Jag gillar generellt de mer lågmälda låtarna, och i Lisebergshallen körde han en hel radda fina låtar typ Nästan ditt namn, Bente, Stackars Jack, Hon gör mig galen, FBL 2, Jag saknar dig mfl mfl.
Låtvalet var en del av den omtumlande upplevelsen för mig, och ännu mer omtumlande var att han släppte upp folk på scen när han spelat klart. Vi var några i vårt gäng som ångade fram och lyckades skaka hand med karln innan han gick av för att fira jul. DET var coolt!

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-26 12:57

Tack för påminnelsen Evil_Homer! Jag var med i cirkustältet. Omtumlande? Kanske det...
Hur var det med ljudet nu då? Bra tryck va? Jag kommer inte ihåg så mycket från den
konserten men jag köpte iaf en bootleg-tshirt. Minns att det var ordentligt trångt framför
scenen, en kort tjej fick spel och vakterna plockade ut henne ur publiken.

Setlist:
Bild

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2015-02-26 13:15

W.A.S.P. | Mudd Club, Göteborg | oktober 1984

För den 13-åring jag då var, framstod dessa grabbar som fysiska jättar när de klev på scenen. Enbart mikrofonstativen hade nog gett mig ett bestående minne av denna spelning men komplettera snorbra hårdrockslåtar med sågklingor, rått kött som slängdes ut bland publiken, en tortyrscen med nakna tuttar och en sångare som drack 'blod' ur ett kranium och detta kom att bli den mest omtumlande konsert jag varit på.

För er som inte var med då det begav sig blev just W.A.S.P. det band som moralväktarna i Sverige siktade in sig på för att stävja "den skadliga djävulsmusikens" framfart. En klassiker är Sveriges Televisions "Svar Direkt" där TV-debattören Siewert Öholm bjöd in hårdrocks-skribenten Anders Tengner, då 23 år och representant för poptidningen OKEJ, för att i direktsändning stå till svars för ... ja, döm själva av klippet här.

Bland allt oljud i denna liveupptagning av W.A.S.P. (samma show/setlist som på Mudd Club fast här från Lyceum i London) kan jag nu, mer än 30 år senare, konstatera att Blackie Lawless var en djävligt begåvad låtskrivare.

/Suomela

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-02-27 12:41

Romeo och Julia på Göteborgsoperan för c:a 20 år sedan. Jag har sett bra föreställningar, men denna var absolut i särklass det bästa och mest gripande jag någonsin sett.

Våroffer med Sixten Erling och Göteborgssymfonikerna för massa år sedan. Jag har aldrig blivit så omtumlad av Våroffer vaken förr, eller senare.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-02-27 19:58

Johnny Winter på Göta Lejon i Sthlm på Guitar Slinger-turnén. Enda Skandinavienspelningen. Konserten var okej, inte så speciell fram till slutet. Bandet kom tillbaka och spelade extranummer. De gick sen av, kanske halva publiken gick hem, andra halvan gick fram mot scen (det var sittande publik) och fortsatte applådera och jubla. Det spelades gå-härifrån-nu-för-fan-musik i högtaleriet. Folk sket i det och fortsatte hoa. Efter kanske femton minuter kom Johnny Winter in igen och spelade ytterligare en halvtimme. Den halvtimmen var fullkomligt magisk!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2015-02-28 00:20

-88 M.Jackson på Eriksbergsvarvet var kult...blev fanatisk efteråt....det gick över... :-)

Rammstein i Globen -10 och -12.....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2015-02-28 08:38

Rage against the machine 1997 Hultsfred
Dead Prez 2000 somthing in Oslo
Fugees 2005 i Oslo

Finns mer men kommer inte på det just nu...

/Danne

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-28 13:52

Har du några fina minnen att komma med, Danne? Eller var de bara fantastiska konserter?

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2015-02-28 14:09

jeff_belowski skrev:Har du några fina minnen att komma med, Danne? Eller var de bara fantastiska konserter?

Rage against the machine var grymt..Hela den där halvön gungande i takt till musiken när folket hoppade i takt. Jag misste mina skor och mina Psyko cowboy jeans var totalt trachade efter konserten,Jag fick slänga dom...
Jag var glad efter den konserten...Och full...!

Fugees var ok,dom spelade för högt men just för att det var fugees så såg jag mellan fingrana,dom var inte riktigt vänner märkte man och mina trumhinnor var trötta efteråt..

Jag glömde berätta om Chemical Brothers konserten jag var på. Det var en fin kväll på Hultan och jag hade varit vaken i 2 dygn pga för mycket tjack..Vi dansade och var glada..
Idag är jag glad att jag överlevde den tiden.

/Danne

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-28 14:20

Good times! Haha, vadå? Talande blickar mellan Fugees-medlemarna?

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2015-02-28 14:41

jeff_belowski skrev:Good times! Haha, vadå? Talande blickar mellan Fugees-medlemarna?

ja det var Fugees reunion och jag vill minnas att det var 2005 ge och ta..

lauryn Hill skulle sjunka killing me softly men hon drog ut på introt som wyclef jean spelade på keyboard..Han spelade och spelade medans lauryn gick in långsamt på scenen i sin skogghuggar tröjja (hon har poundus) och hon tog god tid på sig.
Efter 3-4 min så sa wyclef "take your time Louren,take you time" lauren gav han en dödrblick och sedan började hon sjunga..

/Danne

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-28 14:47

Det kan ju tolkas lite olika men är är mina olika tolkningar:

Mest omtumlande: Lamb of god på copenhell. Å så roligt det var, första versen fick jag skriken i mitt ansikte av en glad skäggig adrenalinfylld dansk innan vi båda tumlade iväg utan kontroll under resten av konserten.
Starkast upplevelse: Cavalera Conspiracy när dom som sista låt körde Roots bloody roots och jag råkade hamna surfandes ovanpå publiken på min första riktiga metalkonsertupplevelse.
Bäst konsert: Gojira på mejeriet i Lund. Riktigt samspelta, strålande av glädje, spelade länge, blandade gammalt med nytt och riktigt bra ljud var det.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2015-02-28 23:03

LEXrasta skrev:
jeff_belowski skrev:Har du några fina minnen att komma med, Danne? Eller var de bara fantastiska konserter?

Rage against the machine var grymt..Hela den där halvön gungande i takt till musiken när folket hoppade i takt. Jag misste mina skor och mina Psyko cowboy jeans var totalt trachade efter konserten,Jag fick slänga dom...
Jag var glad efter den konserten...Och full...!

Den konserten var jag också på kommer jag ihåg nu. En konsert som var sanslös. Jag var bakom kullen, så det var ju uppförsbacke för att komma framåt. När de drog igång blev det kaos (eller panik) då folk inte ser så bra där. Luften tog så gott som slut. Jag blev faktiskt spak där och backade till öltältet ist.

Det får mig även att tänka på en annan omtumlande konsert: Metallica, Stockholms Stadion 1993. Jag var några meter bakom kravallstaket nr 2. Då svimmar min kompis lillasyster av trycket 8O . Jag fick dra henne bakåt, vilket var svårt då alla andra tusen ville framåt kändes det som. Ibland såg några vad som var på gång och lyckades trycka plats bakåt. Jag var helt slut när jag till slut fick henne till glesare områden och hon kvicknade till. Efter det var min röda flanellskjorta mer metal än någonsin, då den var hyfsat söndersliten :wink: .

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-03-01 01:09

Det är inte dom största som jag minns bäst.

Seether på fryshuset i höstas var helt galet bra, sång, gitarr, bas och trummor, allt satt perfekt och ljudkvaliten var otroligt bra, jag lirkade tom ut mina proppar då det lät så rent, högt - ja, men rent!

Covern på Heart Shaped Box var sjukt magisk, som alla andra låtar iofs, ljuva minnen!

Användarvisningsbild
Erahjar

Inläggav Erahjar » 2015-03-01 12:30

Mest omtumlande var nog en av mina första konserter, Led Zeppelin på Tennsistadion i Stockholm Mars 1973. Inte minst när Jimmy Page spelade gitarr med stråke och ljudfördröjning, dvs han spelade först men inget ljud kom för att sedan, när ljudet kom, dirigera "sig själv" med stråken. Mäktigt!

Att akustiken i Tennisstadion antagligen är en av Sveriges sämsta gjorde inget, inte heller att ljudet var för högt för lokalen. Det märkte jag först häromåret då jag hittade CD-utgåvan av nämnda Stockholmskonsert i Tokyo(!) http://www.discogs.com/Led-Zeppelin-Sto ... se/5721687
Ljudkvaliten är bedrövlig, men musikaliskt var det en upplevelse som helt klart präglat mitt musikintresse.

Föregående

Återgå till Musikstugan