Minsta subben

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Re: Minsta subben

Inläggav sky_eye » 2015-02-26 13:06

PerNord skrev:
PappaBas skrev:Bra med skissen :)
Det blir mycket mindre bas om man sitter mitt i rummet. Jag vet att många mäter med appar till Iphone.
Det enklare du kan göra är att ta t.ex "Tone" som finns att ladda ned från Svantes hemsida. Då kan du generera en testton på valfri frekvens och stega med piltangenterna uppåt och nedåt. Då hör du tydligt nivåskillnaderna i basen. Det kommer att vara naturliga toppar och dalar men om du får en låg nivå över ett större område så är det där du har problemet. Vidare får du en ungefärlig uppskattning hur långt ned i frekvens de sträcker sig.
På så sätt kan du få en uppfattning om var problemet är.
Om du vill ha kvar huvudhögtalarna så är det nog någon lösning med inbyggd dsp som är vettig.

Hur driver du din anläggning idag?

Hej!
Jag har 2 st Nad 216 THX steg som är bryggade.
Var hittar jag "Tone", surfade men hittade den inte.
/per

http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
\\Sky

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-26 14:08

Märkligt att kablarna skulle göra så stor skillnad. Jag fattade iofs inte allt i ditt senaste inlägg - kan du förklara exakt hur du gjort/kopplat den egna EKK-kabeln? Jag misstänker starkt att du lyckats få till ett fasfel med den kabeln.

Sedan är 2x6mm2 egentligen onödigt fett för de längderna.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-26 14:29

1 ,5mm2 är väl dock i tunnaste laget?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-26 15:08

Jag tror att det handlar om betydligt större area, men det är det jag vill att TS ska förtydliga. Han skrev ju:

PerNord skrev:2 st treledar x 1,5 mm till varje högtalare en till + och en till -

Det tolkar jag som 3x1,5=4,5 mm2 till vardera plus och minus. Om han lyckats förväxla plus och minus så lär det ju bli problem med basen.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-26 15:30

Kalejdokom skrev:Jag tror att det handlar om betydligt större area, men det är det jag vill att TS ska förtydliga. Han skrev ju:

PerNord skrev:2 st treledar x 1,5 mm till varje högtalare en till + och en till -

Det tolkar jag som 3x1,5=4,5 mm2 till vardera plus och minus. Om han lyckats förväxla plus och minus så lär det ju bli problem med basen.

Hej!
Jag tog 2 st EKK 3 x 1,5 mm till varje högtalare.
Anledningen till att det blev Supra 6 mm, var att det fanns den och 2,5 mm att välja på.
Fasfel trodde jag också, men jag kopplade in det igen och då försvann basen.
/per

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-26 15:33

sky_eye skrev:
PerNord skrev:
PappaBas skrev:Bra med skissen :)
Det blir mycket mindre bas om man sitter mitt i rummet. Jag vet att många mäter med appar till Iphone.
Det enklare du kan göra är att ta t.ex "Tone" som finns att ladda ned från Svantes hemsida. Då kan du generera en testton på valfri frekvens och stega med piltangenterna uppåt och nedåt. Då hör du tydligt nivåskillnaderna i basen. Det kommer att vara naturliga toppar och dalar men om du får en låg nivå över ett större område så är det där du har problemet. Vidare får du en ungefärlig uppskattning hur långt ned i frekvens de sträcker sig.
På så sätt kan du få en uppfattning om var problemet är.
Om du vill ha kvar huvudhögtalarna så är det nog någon lösning med inbyggd dsp som är vettig.

Hur driver du din anläggning idag?

Hej!
Jag har 2 st Nad 216 THX steg som är bryggade.
Var hittar jag "Tone", surfade men hittade den inte.
/per

http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

OK!
Känns som ett pc program, kan inte använda det, kör bara Mac.
Men hittade detta borde väl gå att köra tester med.

http://www.audiocheck.net

/per

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-26 16:04

PerNord skrev:
Kalejdokom skrev:Jag tror att det handlar om betydligt större area, men det är det jag vill att TS ska förtydliga. Han skrev ju:

Hej!
Jag tog 2 st EKK 3 x 1,5 mm till varje högtalare.
Anledningen till att det blev Supra 6 mm, var att det fanns den och 2,5 mm att välja på.
/per

Tvåochenhalvkvadrat hade räckt gott. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-26 16:44

PerNord skrev:OK!

/per

REW har jag på min mac och jag tycker det funkar bra. I det kan du lägga ambitionsnivån lite som du vill.

http://www.roomeqwizard.com/

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-26 16:59

Tarzan skrev:
PerNord skrev:OK!

/per

REW har jag på min mac och jag tycker det funkar bra. I det kan du lägga ambitionsnivån lite som du vill.

http://www.roomeqwizard.com/

Hej!
Vad använder du för mic?

Jag har en Denon hembioförstärkare med Audyssey MultEQ XT, fick en mic med den, går den månntro att använda?
/per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-02-26 17:01

PerNord skrev:Jag tog 2 st EKK 3 x 1,5 mm till varje högtalare.
/per

Detta är ett fall för Ingvar! Han rekommenderar ju EKK till sina högtalare. I min värld kan det inte bero på kablarna - något måste vara fel om du kan höra markant skillnad på EKK och Supra med den dimensionen.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-02-26 19:33

PerNord skrev:Hej!
Vad använder du för mic?

Jag har en Denon hembioförstärkare med Audyssey MultEQ XT, fick en mic med den, går den månntro att använda?
/per

Testa att koppla in den på mic-ingångne på datorn? Micken från min Pioneer bioförstärkare funkade perfekt att koppla rätt in.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-27 10:58

PappaBas skrev:
PerNord skrev:Hej!
Vad använder du för mic?

/per

Testa att koppla in den på mic-ingångne på datorn? Micken från min Pioneer bioförstärkare funkade perfekt att koppla rätt in.

Mac Book Air ingen mic ingång, men testade den interna det funkade, men misstänker at den för dålig, behöver en USB mic eller så får jag flytta en annan dator.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-02-27 23:22

nu när jag såg plan lösningen så tycker jag att du skulle prova en bas fram och en bak bara för att höra vad som händer, skulle det ge bättre återgivning så ska du nog överväga 4 st basar(2 fram 2 bak)

skulle det inte hjälpa då måste du rikta in dig på mer direkt bas respons, kanske bas lådan brevid soffan eller i taket eller liknande, alltså väldigt nära lyssnings positionen.

Användarvisningsbild
PerNord

Inläggav PerNord » 2015-02-28 11:02

dac83 skrev:nu när jag såg plan lösningen så tycker jag att du skulle prova en bas fram och en bak bara för att höra vad som händer, skulle det ge bättre återgivning så ska du nog överväga 4 st basar(2 fram 2 bak)

skulle det inte hjälpa då måste du rikta in dig på mer direkt bas respons, kanske bas lådan brevid soffan eller i taket eller liknande, alltså väldigt nära lyssnings positionen.

Hej och tack för dina förslag. Lyssningspositionen är bara en markering för var jag ungefär sitter när jag lyssnar, det finns ingen soffa där, takmonterad bas går inte, 210 i takhöjd. Men absolut både framför och bakom. Det jag absolut först behöver göra är att mätta upp befintliga högtalare så jag får en mer objektiv bild av vad rummet och placering av befintliga högtalare presterar.
/per

Föregående

Återgå till DIY-forum