Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav Morello » 2015-02-26 11:46

arkman skrev:Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg :wink: , se länk nedan för mer info.
http://www.classeaudio.com/products/cp-800.php#overview

En i mina ögon helt knasig produkt. Den är helt låst till Apple!
Hur tror du den kommer att fungera om 10-20-30 år?
Apple-prylarna är på skroten och Apple kanske över huvud taget inte existerar!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-26 11:52

Mao samma situation som för din telefon, dator, surfplatta, digitalbox, modem/router, mm.
Utveckling går framåt och man måste uppgradera ibland. Att något inte kommer duga för alltid är inte för mig ett argument mot att köpa.

Jag skulle inte vilja byta ut hela min anläggning var gång det kommer en ny standard, men en apparat(i detta fall försteget) har jag inga problem med att byta ibland.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-26 11:59

Morello skrev:
arkman skrev:Det har väl skett en hel del utveckling av förstegen den senaste tiden. Jag förstår i och för sig att det är ljudförbättrande åtgärder som åsyftas i inläggen ovan, men tittar man på t.ex. försteget Classe CP-800 så är det inte bara ett enkelt försteg med en volymkontroll utan det har inbyggd dac, PEQ, tonkontroller som jobbar i den digitala domänen samt streaming funktionalitet, både DLNA och Airplay. Den går dessutom styra från en surfplatta. Det är vad jag skulle kalla ett modernt försteg :wink: , se länk nedan för mer info.

Förstår att du hoppas det, men jag har svårt att tro det om man tittar på deras resultat:

http://www.va.se/nyheter/2015/01/28/app ... got-bolag/
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 12:00

Det finns liksom ingen bra anledning att låsa upp ett försteg till prylar och proprietära standarder från en tillverkare(Apple) som är väldokumenterat standardfientlig. Det är inte utveckling - det är ren dumhet.

NU vet jag inte vad just den där apparaten betingar, men classé är typiskt sett hyggligt dyra.
Ett dyrt försteg förväntas ha en hygglig livslängd.

Dessutom är jag allergisk mot slit-och-släng-mentaliteten med IKEA i spetsen.
Det är ett flagrant slöseri av jordens resurser!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 12:02

Fjonkalicious skrev:
Morello skrev:

Förstår att du hoppas det, men jag har svårt att tro det om man tittar på deras resultat:

http://www.va.se/nyheter/2015/01/28/app ... got-bolag/

Jo, men det är ett företag i en mycket dynamisk och trendkänslig bransch. Allt kan hända och det kan gå väldigt fort.
Ericsson var en tung spelare i mobilbranschen när 337:an kom - hur gick det sen?
Katastrof inom loppet av ett fåtal år.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-26 12:06

Nu så har apparaten stöd för både airplay och DLNA. Vilka är upp till vem som helst att implementera och bruka. Du kan strömma från din PC om du så vill och det kommer du kunna göra även om apple kursar.
Streamingen är ju dock bara extrafunktionalitet. Den har ju helt vanliga analoga och digitala ingångar också. Apparaten kommer därför inte att bli mindre funktionell med åren än en apparat som saknar dessa funktioner från början.

Jag tycker inte heller om slit och släng mentaliteten speciellt mycket, men vill du ha ny teknik så måste du uppgradera ibland. Det finns liksom inget val där och man behöver ju inte hoppa på varenda ny funktion som erbjuds.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 12:11

Därför tycker jag om strikit analoga, tvåkanaliga försteg - sedan kopplar man inte de källor som för stunden är aktuella. Tex rullbandspelare, LP-spelare, Cd-spelare, dator, blueray-spelare, radio, etc. En sådan apparat går aldrig ur tiden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-26 12:15

Det håller jag med om. Jag har inga jätteproblem med många apparater(även om jag gärna slipper), men jag kan förstå de personer som inte vill ha mer 1-2 enheter i vardagsrummet. Då behövs det mer funktionalitet inbäddat.
Att det finns produkter för dessa personer stör inte mig direkt även om jag själv hade köpt något annat.

Det är dock så att antingen så kommer du få skaffa fler och fler apparater eller byta ut de existerande när du vill ha nya funktionalitet. Det är ett faktum som du inte kommer runt så konsumtion blir det oavsett.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 12:32

AndreasArvidsson skrev:Det håller jag med om. Jag har inga jätteproblem med många apparater(även om jag gärna slipper), men jag kan förstå de personer som inte vill ha mer 1-2 enheter i vardagsrummet. Då behövs det mer funktionalitet inbäddat.
Att det finns produkter för dessa personer stör inte mig direkt även om jag själv hade köpt något annat.

Det är dock så att antingen så kommer du få skaffa fler och fler apparater eller byta ut de existerande när du vill ha nya funktionalitet. Det är ett faktum som du inte kommer runt så konsumtion blir det oavsett.

Har haft mitt nuvarande försteg sedan 2001 - har dock bytt apparatlåda en gång och frontpanel två gånger. :mrgreen:
Pestandan är fortfarande i världsklass och betydligt vassare än classé-steget ovan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-26 12:38

Morello skrev:Har haft mitt nuvarande försteg sedan 2001 - har dock bytt apparatlåda en gång och frontpanel två gånger. :mrgreen:
Pestandan är fortfarande i världsklass och betydligt vassare än classé-steget ovan.

Vilket? AR SP3?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-26 12:58

Bill50x skrev:
Morello skrev:Har haft mitt nuvarande försteg sedan 2001 - har dock bytt apparatlåda en gång och frontpanel två gånger. :mrgreen:

Vilket? AR SP3?

/ B

Absolut inte. En egen konstruktion.
Såldes handbyggda exemplar under namnet "Sterling dynamics Sp-1".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-26 18:16

Som marknaden ser ut idag, tycks det verka som om produkter som tar emot digitala signaler genom olika digitala gränssnitt vara "aktuella" i 2-3 år. Därför tycker jag att det är då är bra med apparater som är såpass billiga att det känns okej att byta ut dem efter några år. Sedan kopplar man helt enkelt denna eller dessa apparater till försteget med spjutspetsprestanda. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-26 18:51

Johan_Lindroos skrev:Som marknaden ser ut idag, tycks det verka som om produkter som tar emot digitala signaler genom olika digitala gränssnitt vara "aktuella" i 2-3 år. Därför tycker jag att det är då är bra med apparater som är såpass billiga att det känns okej att byta ut dem efter några år. Sedan kopplar man helt enkelt denna eller dessa apparater till försteget med spjutspetsprestanda. :)

Ja, ska en produkt "hålla" skall man nog inte bygga in någon digital omvandling i den. På den analoga sidan rör det sig ju mycket långsammare och ens något alls (utom möjligen på energieffektivitetsområdet).

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-02-26 20:59

Mitt försteg som består av en Denon 4310 reciever är full av både digitala och analoga in och utgångar. Det firade 5år hos mig här i februari, det enda den saknar som finns i moderna apparater som jag hade velat ha är Spotify Connect men det kan jag leva utan när jag är så nöjd med resten. Snygg tycker jag också den är för att vara en hemmabiogrunka!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-26 23:30

Jag har absolut ingenting emot HDMI, appstyrningar, dacar, tunna eller tjocka klienter eller mediaspelare med lokala och globala media eller för den saks skull gramofonsteg.
Det jag frågar mig är varför det propsas på att detta ska stoppas in i försteget?
Allt detta "moderna" kan ju kopplas till externt på olika sätt.

Jag köpte år 2001 en Thule PR350b, en flerkanalig preamp till det facila priset av 30000 NOK. Den hade dacar (PCM1738), enkla surroundformat och bla. en analog 5.1-ingång bestående av en buffert och en processorstyrd analog attenuator per kanal. 200 steg om 0,5 dB.
Efter 10 år när HDMI introducerades var apparaten hopplöst omodern och säljbar för bara en bråkdel av nypriset. Den analoga delen av apparaten fungerade lika bra som tidigare, men vitsen med apparaten var borta.
Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-26 23:56

AndersP skrev:Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.

När det gäller hifi-nördar tror jag snarare att det är Dagermans ord som gäller:

"Det är inte sant att ett bränt barn skyr elden. Det dras till elden som en mal till ljuset. Det vet att när det kommer nära skall det åter bränna sig. Ändå kommer det för nära."

Ur Stig Dagerman: Bränt barn

Opps! Gäller med eller utan möjlighet till software-uppdatering i surroundprocessorn spelar ingen roll i sammanhanget. Dragningen är för stark..

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-27 00:53

Morello skrev:På förekommen anledning startar jag den stora förstegstråden.

Vad har ni för försteg idag?

Just nu har jag en Denon receiver som försteg.

Morello skrev:Hur tycker ni ett riktigt fint försteg skall vara beskaffat?

-En gedigen fjärr som man minst kan styra volymen och ingångsväljare.
-En snygg front där man lätt kan styra alla funktioner utan fjärr.
-Bra känsla i volymratten och det SKALL vara mycket enkelt att se vart volymen är, antingen vid volymratten eller en display.
-En mono-knapp.
-Sub-sonic filter vore trevligt, speciellt om man ska spela vinyl.
-RCA ingångarna har lite "space" imellan varje kontakt.
-Hemmabio pass-tru funktion som gör det lätt att integrera försteget med en hemmabio receiver.

Morello skrev:Använder ni tvåkanaliga försteg eller har ni hakat på biotrenden?

Om O&G's framtida försteg har det jag söker så är jag mycket intresserad. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-27 08:38

AndersP skrev:Jag har absolut ingenting emot HDMI, appstyrningar, dacar, tunna eller tjocka klienter eller mediaspelare med lokala och globala media eller för den saks skull gramofonsteg.
Det jag frågar mig är varför det propsas på att detta ska stoppas in i försteget?

Jag köpte år 2001 en Thule PR350b, en flerkanalig preamp till det facila priset av 30000 NOK. Den hade dacar (PCM1738), enkla surroundformat och bla. en analog 5.1-ingång bestående av en buffert och en processorstyrd analog attenuator per kanal. 200 steg om 0,5 dB.
Efter 10 år när HDMI introducerades var apparaten hopplöst omodern och säljbar för bara en bråkdel av nypriset. Den analoga delen av apparaten fungerade lika bra som tidigare, men vitsen med apparaten var borta.

Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.

JM

Inläggav JM » 2015-02-27 08:55

RogerGustavsson skrev:[

Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.

Instämmer!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-02-27 10:12

RogerGustavsson skrev:Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.

Instämmer även jag i det resonemanget.

Men jag tror inte det handlar om intresse eller ointresse från tillverkarens sida utan om en rent ekonomisk kalkyl.
Det blir väldigt dyrt att hålla liv i modulsystem. Det är inte många som är beredda att betala vad det kostar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-27 10:51

RogerGustavsson skrev:
AndersP skrev:Jag har absolut ingenting emot HDMI, appstyrningar, dacar, tunna eller tjocka klienter eller mediaspelare med lokala och globala media eller för den saks skull gramofonsteg.

Ju mer man närmar sig mjukvarustyrning så kan man hålla sig till en apparat i ett längre tidsspann. Modulerna kan vara olika mjukvarumoduler.

Men det kräver ju att slutar tänka på sladdfjärrar och vevgrammofoner som vissa i tråden önskar.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-27 12:58

Jag ställer mig tveksam till moduluppbyggnader skulle vara särskilt framtidssäkra.
För stunden ja, men sen kommer det nya standarder typ 4K som kräver högre busshastigheter och då funkar inte gamla "moderkort".
Så jag föredrar ett bra 2-kanalssteg som går att ställa i pass-through för volym 1:1.
Sen får man nog då och då byta bio-processor när nya funktioner kommer.
Är personligen emot smarta-tv också där jag känner mig tveksam till att leverantörer kommer att uppgradera programvaran gratis till fler år gamla apparater om t.ex. Youtube eller Netflix ändrar något. Enklare att låta en mediadator/mediaspelare sköta det och man köper en tv efter bildkvalité istället för funktioner.

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-27 14:05

Jag tycker inte detta är ett stort problem för att vara ärlig. Tekniken måste ju gå framåt. Det går inte att göra något helt framtidssäkert. Lycka till att göra vilken "dator" som helst framtidssäker. En receiver kan man ju se som en dator egentligen. Eller då ett tvåkanalsförsteg med HDMI och allt vad det finns i dagsläget. Allt ändras liksom.

Man köper sina högtalare som man kan ha livet ut - inga problem
Man har ett akustikreglerat rum man kan ha livet ut - inga problem
Kablar till högtalare är tidlösa - inga problem
Stora fina slutsteg kan man ha livet ut - inga problem
Projektorduk kan man ha livet ut - inga problem
Byta försteg till anläggningen var 5-10år som inte behöver kosta mer än 5000-10000:- - behöver det vara ett problem?
Byta projektor var 10:e år kan dock bli dyrt.

Bara att acceptera att det kostar att ligga på topp liksom. Sen är det ganska dyrt att köpa nya DVD, BD, UHD BD osv. allt eftersom standarden uppdateras.

Ett tips är väl att köp inte en receiver för 40 000:- som har massa watt. Lägg pengarna på slutsteg istället och köp nytt billigt försteg lite oftare. Eller gör det stor skillnad i ljudkvalitet att ha ett billigt försteg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-27 14:36

Harryup skrev:Jag ställer mig tveksam till moduluppbyggnader skulle vara särskilt framtidssäkra.
För stunden ja, men sen kommer det nya standarder typ 4K som kräver högre busshastigheter och då funkar inte gamla "moderkort".

Nej, moduluppbyggnad ger ingen framtidssäkerhet, det hänger en hel del på viljan att vilja hålla det aktuellt och där sviktar det ofta hos tillverkarna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-27 14:49

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Jag ställer mig tveksam till moduluppbyggnader skulle vara särskilt framtidssäkra.

Nej, moduluppbyggnad ger ingen framtidssäkerhet, det hänger en hel del på viljan att vilja hålla det aktuellt och där sviktar det ofta hos tillverkarna.

Nej, annars hade vi fortfarande haft Quad 33!

Bild
Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-27 15:09

Ångrar att jag sålde min 33:a.
Sanslöst ball apparat!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-27 17:13

Jag hade Quad 44 I 6-7 år. Flera moduler än 33 men det kom aldrig några nya moduler. En begränsning var förmodligen själva grundenheten med sina mängder av omkopplare och elektrolytkondensatorer I signalvägarna. Det var en rätt rejäl begränsning av frekvensomfånget, en form av "avrundning", främst nedåt i frekvens.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-27 19:46

DQ-20 skrev:
AndersP skrev:Bränt barn skyr elden. Jag gör aldrig om samma misstag.

När det gäller hifi-nördar tror jag snarare att det är Dagermans ord som gäller:

"Det är inte sant att ett bränt barn skyr elden. Det dras till elden som en mal till ljuset. Det vet att när det kommer nära skall det åter bränna sig. Ändå kommer det för nära."

Ur Stig Dagerman: Bränt barn

Opps! Gäller med eller utan möjlighet till software-uppdatering i surroundprocessorn spelar ingen roll i sammanhanget. Dragningen är för stark..

/DQ-20

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Där vart man avslöjad!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-02-27 19:56

RogerGustavsson skrev:Tror heller inte på en apparat med alla funktioner inbyggda. Om det ska vara så måste den ha utbytbara moduler och att tillverkaren är intresserad av att hålla liv i den med nya moduler.

Jag känner till 2 fabrikanter som byggt uppgraderbara produkter mad avseende på hardware och som sedan skött sina åligganden gentemot kunderna; Nämligen Meridian och Theta Digital. Uppgraderingarna har varit mycket kostsamma men det har bevisligen varit möjligt.
En fabrikant som uppfyller nåt liknande i 10 år får man nog leta länge efter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-02-27 20:10

Nja, Meridian konstruerade kort som inte passade ihop för att busshastigheten var för låg. Man tog tillbaka kort som inte passade bra med andra.
Och kostsamma uppgraderingar gäller ju också moderkortet ihop med ingångskort så allt uppgraderas ju tillsammans.
Är mera att man inte skall behöva betala för in och utgångar man inte behöver än att kunna plocka ihop valfria kort till valfritt moderkort över tiden.
Det funkar inte.

/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi