Finns det någon rimlig anledning att spisa vinyl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ninecats

Re: Finns det någon rimlig anledning att spisa vinyl?

Inläggav ninecats » 2015-02-27 22:18

Fredag kväll, ungen sover, frun kollar Lets Dance, plockat fram en Struise Pannepot ur källaren, precis fått hem nya Steven Wilson-vaxet... Min fråga är snarare vilken anledning finns INTE att spisa vinyl i detta nu?

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-28 08:59

Det vore väl bruset, knastret och allt annat som hörs på vinyl (som jag har svårt för). Men så länge mastern är bättre på vinyl än på CD så finns det absolut skäl till att lägga ner energi på formatet enligt min mening. Jag orkar dock inte länge tyvärr.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 10:23

nissling skrev:Det vore väl bruset, knastret och allt annat som hörs på vinyl (som jag har svårt för). Men så länge mastern är bättre på vinyl än på CD så finns det absolut skäl till att lägga ner energi på formatet enligt min mening. Jag orkar dock inte länge tyvärr.

Om du har brus och knaster har du slarvat med skötseln av vinylerna.
Eller så bör du byta nål alternativt skaffa en bättre pickup.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-28 13:29

Självklart är det skillnad på ljudet beroende på hur pass bra hanterad en vinylskiva är, men den kommer alltid att brusa och oftast ge ifrån sig knaster. Jag kan faktiskt ha svårare för brus än för dist, fastän båda är oönskvärt. Riktigt bra pressningar har en lägre brusnivå till en början (och de kan låta rätt schysst) men efter en handfull spelningar blir det hörbart sämre. Har inte ens min skivspelare framme och lyssnar aldrig på vinyl längre.

Teoretiskt sett så brusar alla medier, förstärkare, DACer, mikrofoner osv men just vinylens nivå är nästan alltid en märkbar flaskhals utifrån min erfarenhet. Om man hör brus vid avspelning av CD så kan man försäkra sig på att det är mastern som brusar och inte formatet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 13:50

prova en nål med liten geometri som INTE brusar då.
Grado GF2+ med referens series Black diamondnål, vilket fö. jag har.
Då kommer nålen längre ner i spåret där inget varit förut och man kan uppleva ljudet som plattan lät när den var ny.
7x3 um är nålspetsen och det är väldigt smått.
Visst, det finns vinyler som jag anser lider av vinylpest.
Dvs. att den åldras och ger brus, men dessa har jag antingen kastat eller inte köpt alls.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-28 14:03

Har du vinyler som inte brusar? Vilka då? Och vilken vinyl åldras inte? Med åldras menar jag att de blir sämre för varje spelning. Det här låter väldigt märkligt utifrån mina kunskaper om vinyl, som kanske inte är särskilt stora men jag är medveten om begränsningarna i formatet.

Om nålen kommer ännu längre ner i spåret, borde inte skivan slitas ännu mer för varje spelning?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 14:21

nissling skrev:Har du vinyler som inte brusar? Vilka då? Och vilken vinyl åldras inte? Med åldras menar jag att de blir sämre för varje spelning. Det här låter väldigt märkligt utifrån mina kunskaper om vinyl, som kanske inte är särskilt stora men jag är medveten om begränsningarna i formatet.

Om nålen kommer ännu längre ner i spåret, borde inte skivan slitas ännu mer för varje spelning?

1200 vinyler innebär att ingen spelas om och om igen utan det skiftar väldigt.
Jag har originalpressningar från 1957 med de första klassiska stereoinspelningarna av Hugo alfe'n och dom brusar fortfarande inte
Tonarmen är en Jelco st-1 som motsvarar Stax-UA7.
Stax är handsatt och jelcon maskinsatt med tillägget att jag efterjusterat alla rörliga delar så inget som helst glapp finns kvar.
Därmed vidhåller jag att en mindre geometri ger bättre spårning och om man sköter skivorna väl så åldras dom inte alls.
Jag har lite jag kan sprenda i MP3 format om så är önskvärt.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-28 15:17

En pressning från 1957 som inte brusar? Jag tror inte en sekund på det tyvärr. Kanske är jag som har missuppfattat hur hela mediet är konstruerat och att dess ytterst karakteristiska ljud är en konspiration, men det tror jag inte. Fast om du kan lägga upp en ljudfil från någon av dem (som du inte har mixat om eller manipulerat på något sätt för att maskera något) så är jag intresserad.

Du har uppenbarligen en mycket bättre vinyluppsättning än vad jag har, men att säga att en vinyl inte åldras vid avspelning känner jag mig mycket tveksam till också. Sedan kan jag köpa att somliga nålar skadar skivan i en mindre utsträckning (förutsatt att de är korrekt kalibrerade). Låter lite väl romantiserande att skivan inte påverkas efter varje uppspelning, tycker jag i alla falla. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-02-28 22:25

T ex en fine-line nål både sliter mindre på skivorna och kan gå djupare i spåren, än en vanlig elliptisk nål. Detta innebär mindre slitage (som ändå är i närheten av försumbart) och att slitna skivor kan få nytt liv.

Om man är rädd för slitage av skivorna, kan man spela in dem på kassettband. Har själv haft bra resultat med metall-band från BASF (stort tyskt kemiföretag).
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 22:28

CODY skrev:T ex en fine-line nål både sliter mindre på skivorna och kan gå djupare i spåren, än en vanlig elliptisk nål. Detta innebär mindre slitage (som ändå är i närheten av försumbart) och att slitna skivor kan få nytt liv.

Om man är rädd för slitage av skivorna, kan man spela in dem på kassettband. Har själv haft bra resultat med metall-band från BASF (stort tyskt kemiföretag).

3x7 um nålspets här och allt lagt på datorn via brännare vid stereon
Men eftersom dator och stereo står på helt skilda håll i huset så blir det ändå vinyler som snurrar och jag är sååååå lycklig :-)
Se'nhar jag lagt in från alla skivor på totalt 384 kassetter under beteckningen Öronpaj och där har jag mitt favvismaterial om jag blir på humör.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-28 22:30

Brus.
Knaster.
Utsliten vinyl.

Ja detta känns som ruskigt stora problem, jag slänger säkert 2 vinyler i veckan för att nålen går igenom...

Åter till verkligheten, En skivtvätt om man upplever brus och knaster som ett problem, och lite omsorg när man väljer PU, job done, och tror man att skivan låter sämre för varje gång man spelar den då är man verkligen ute och cyklar, DEN hörseln skulle jag i så fall vilja ha (eller inte), ja hitte-på-problem finns det gott om.

Det stora problemet med vinyl är det eviga springandet för att flippa sida :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 22:32

Eargasm skrev:Brus.
Knaster.
Utsliten vinyl.

Ja detta känns som ruskigt stora problem, jag slänger säkert 2 vinyler i veckan för att nålen går igenom...

Åter till verkligheten, En skivtvätt om man upplever brus och knaster som ett problem, och lite omsorg när man väljer PU, job done, och tror man att skivan låter sämre för varje gång man spelar den då är man verkligen ute och cyklar, DEN hörseln skulle jag i så fall vilja ha (eller inte), ja hitte-på-problem finns det gott om.

Det stora problemet med vinyl är det eviga springandet för att flippa sida :mrgreen:

Jepp och jag har inte ens autoretur och glömmer man bort sig står skivan och snurrar i slutspåret, pop, pop, pop, osv.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-02-28 22:32

Eargasm skrev:

Nej!

De flesta skivor är upplagda så att man ska byta sida. Man har tänkt på det då man gjorde skivan. Det är bra och inget problem :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 22:35

Dual har en växlare för max 6 skivor, då slipper man springa alls.
automatiken sköter rubbet, nästan.
Vända på bunten måste man ändå.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-28 23:37

Perfector skrev:Dual har en växlare för max 6 skivor, då slipper man springa alls.
automatiken sköter rubbet, nästan.
Vända på bunten måste man ändå.

En gång i tiden gjordes skivorna så att en dubbel-LP var lagd då ena skivan hade sida 1 och 3 och den andra 2 och 4. På så sätt kunde man använda skivväxlare som då först spelade sid 1 och 2, sedan vände man båda skivorna samtidigt och så spelades sid 3 och 4. Smart va?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-28 23:50

När var detta? Var det undantag eller genomgående?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-01 00:12

jeff_belowski skrev:När var detta? Var det undantag eller genomgående?

Det var på den tiden nästan alla skivspelare hade växlare som tillbehör och man la dom så att ett kom på första skivan och sen blev det två när nästa skiva trillade ner för spelning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-01 00:23

jeff_belowski skrev:När var detta? Var det undantag eller genomgående?

Den sista dubbel-LP'n jag köpte med detta system var i början på 70-talet, men jag tror det levde olika länge i olika regioner. I USA fanns det nog kvar längre, de är latare och mer konservativa :-)

Tyvärr har jag inga sådana LP'n kvar eftersom alla skivor stals i ett inbrott i början på 80-talet. Nyinköpen var inte gjorda på det sättet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-03-01 00:32

Bill50x skrev:Tyvärr har jag inga sådana LP'n kvar eftersom alla skivor stals i ett inbrott i början på 80-talet. Nyinköpen var inte gjorda på det sättet.

Usch! Det där var väl onödigt! Nu kommer jag att drömma mardrömmar... ;)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-03-14 14:22

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-14 14:34

Zeeall skrev:[ Bild ]

Fuck a duck? :oops:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-14 14:41

Angående knaster, knäpp och dyl, så kan jag inte förstå mig på skivspelare utan någon form av lock. Det är ju totalt vansinne att i onödan låta damm, smuts etc komma i spåren.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-14 14:42

music4ever skrev:Angående knaster, knäpp och dyl, så kan jag inte förstå mig på skivspelare utan någon form av lock. Det är ju totalt vansinne att i onödan låta damm, smuts etc komma i spåren.

Instämmer till 100%.
Rökare (bla. jag) som röker i musikrummet får dessutom en otrevlig överraskning när dom märker, vilket jag gjorde och därefter slutade röka där att partiklar från röken sätter sig som små prickar på skivan och orsakar knäppar.
Om man dessutom inte har jordat chassie eller plattan tallriken och armen sitter på kan man få statiska kanoner i ljudet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-07 23:56

Jag har länge varit övertygad att den ökade vinylförsäljningen är rejält underskattad eftersom systemet som övervakar försäljningen har stora brister. Flera saker styrker denna underskattning, som till exempel antalet släppta alster. I ett tv-klipp från CBS news, angående vinylens "comeback" så är gruppen Black Keys med. Enligt gruppen själva så pressades senaste skivan, Turn blue, i 100 000 ex på vinyl!
http://www.cbsnews.com/videos/vinyls-resurrection-sales-at-a-record-high/
Det företaget som tryckte upp omslaget till Jack White - Lazaretto, ska visst tryck upp 170 000 omslag.

Lite intressant.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-08 00:32

Is är det nya vinyl - med singeln Blue Ice skickar Shout Out Louds med en form och grejjer så att man själv kan frysa sin skiva.

Bild

Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-08 00:38

Snacka om att ta svaj till en helt ny nivå. 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-08 00:39

Passar bäst till is-dans kantänka

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-08 00:45

Jag tyckte iaf att det var cool.
Senast redigerad av Objektivisten 2015-04-08 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-08 00:45

Eller Vanilla Ice. ;)
Och visst är den cool.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-08 01:17

Strmbrg skrev:Finns det någon rimlig anledning att spisa vinyl?

Nä, man kan få ont i magen.
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi