Moderator: Redaktörer
nissling skrev:Det vore väl bruset, knastret och allt annat som hörs på vinyl (som jag har svårt för). Men så länge mastern är bättre på vinyl än på CD så finns det absolut skäl till att lägga ner energi på formatet enligt min mening. Jag orkar dock inte länge tyvärr.
nissling skrev:Har du vinyler som inte brusar? Vilka då? Och vilken vinyl åldras inte? Med åldras menar jag att de blir sämre för varje spelning. Det här låter väldigt märkligt utifrån mina kunskaper om vinyl, som kanske inte är särskilt stora men jag är medveten om begränsningarna i formatet.
Om nålen kommer ännu längre ner i spåret, borde inte skivan slitas ännu mer för varje spelning?
CODY skrev:T ex en fine-line nål både sliter mindre på skivorna och kan gå djupare i spåren, än en vanlig elliptisk nål. Detta innebär mindre slitage (som ändå är i närheten av försumbart) och att slitna skivor kan få nytt liv.
Om man är rädd för slitage av skivorna, kan man spela in dem på kassettband. Har själv haft bra resultat med metall-band från BASF (stort tyskt kemiföretag).
Eargasm skrev:Brus.
Knaster.
Utsliten vinyl.
Ja detta känns som ruskigt stora problem, jag slänger säkert 2 vinyler i veckan för att nålen går igenom...
Åter till verkligheten, En skivtvätt om man upplever brus och knaster som ett problem, och lite omsorg när man väljer PU, job done, och tror man att skivan låter sämre för varje gång man spelar den då är man verkligen ute och cyklar, DEN hörseln skulle jag i så fall vilja ha (eller inte), ja hitte-på-problem finns det gott om.
Det stora problemet med vinyl är det eviga springandet för att flippa sida
Eargasm skrev:
Det stora problemet med vinyl är det eviga springandet för att flippa sida
Perfector skrev:Dual har en växlare för max 6 skivor, då slipper man springa alls.
automatiken sköter rubbet, nästan.
Vända på bunten måste man ändå.
jeff_belowski skrev:När var detta? Var det undantag eller genomgående?
jeff_belowski skrev:När var detta? Var det undantag eller genomgående?
Bill50x skrev:Tyvärr har jag inga sådana LP'n kvar eftersom alla skivor stals i ett inbrott i början på 80-talet. Nyinköpen var inte gjorda på det sättet.
music4ever skrev:Angående knaster, knäpp och dyl, så kan jag inte förstå mig på skivspelare utan någon form av lock. Det är ju totalt vansinne att i onödan låta damm, smuts etc komma i spåren.
Strmbrg skrev:Finns det någon rimlig anledning att spisa vinyl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster