Moderator: Redaktörer
Rapid skrev:Hej!
Jag har för mig att jag har läst någonstans att små lådor är bra om elementet har en olinjär upphängning för då dominerar luftens fjädring (eller hur är det?) medans i stora lådor dominerar elementets fjädring.
Hur vet man om man ska låta luftens fjädring dominera eller inte? Kan man fundera ut lådans storlek (så fjädringen blir så linjär som möjligt) utifrån T/S parametrarna?
Rapid skrev:Sen har jag en annan fråga angående isobarik vs basreflex. Man kan tänka sig att två element i basreflex ger lägre dist än ett element eftersom konutslaget blir mindre för en viss ljudnivå (+6dB maxspl). Å andra sidan kommer isobarik att släcka ut distorsion men maxspl är samma som ett element (+0dB maxspl). Vad tror ni är bäst om man bara tittar på distorsionen?
MVH Mattias
IngOehman skrev:Faktum är, att den tillverkare som så vitt jag vet äger och har myntat namnet isobarik INTE har gjort någa lådor med baselementen vända mot varandra alls, så vitt jag vet.
Tvärtom har den använt två "mekaniskt parallellkopplade" element som är riktade åt samma håll. Ingen cancellation av kvadratiska termer med andra ord. Dessutom har de undantagslöst suttit i slutna lådor och inte i basreflexlådor.
Skulle vilja påstå att sådana konstruktioner snarat kan ses som ett utslag av att man inte tycker att det finns (eller inte förmår kontruera) några baselement med lämpliga småsignalparametrer för att de skall gå att använda i en så liten låda som man, av andra skäl (inga av dem ljudkvalitetsdrivna), vill använda.
Vh, iö
Kraniet skrev:Linns förklaring var den att den främre basen ser ett "constant preassure" och att bara den inre märker av lådans mottryck. Därför, menade Linn, kommer det främre elementet att spela som om det befann sig i fri luft/oändlig baffel.
IngOehman skrev:Dessutom har de faktiskt i alla de fall jag känner till, varit monteriade i slutna lådor, men kopplade till en resonanskammare - vad som ibland refereras till (i synnerhet av den oskolade bilstereobranschen, som inte en vet vad ordet ordningstal betyder i samband med överföringsfunktioner...) som en 6:e ordningens bp-låda, fast i verkligheten är det inte det.

Nattlorden skrev:Men de inre basarna spelar ju in i slutna lådor. De sitter alltså inte på baksidan.
IngOehman skrev:Ok.
De Olsen-böcker jag har på hyllan är åtskilligt äldre än så (sent 30-tal och framåt om jag minns rätt).
Vet du i vilket verk han nämner det, eller varifrån uppgiften kommer att det är han som myntat uttrycket?
Vh, iö
Rod is not a believer in the so-called 'isobaric' principle, as described by speaker pioneer Olsen back in 1950. 'The theory is that the back woofer moves backwards, creating a 'space', if you like, for the front woofer to move into. It sounds plausible, but what happens to the back driver when it moves back? It has to compress the air in the cabinet. If the drivers are close together, they're effectively coupled. I am convinced that what is actually happening is that the cone mass is doubled and the two sets of magnets give extra speed and control.'
Nattlorden skrev:Men de inre basarna spelar ju in i slutna lådor. De sitter alltså inte på baksidan.
Magnuz skrev:Det står alltså bara att han beskrev själva principen. Vad han kallade den framgår inte. Det brukar väl ibland kallas "compound woofers"? Det märkliga med Linn Keltik är att B139 ensamt borde klara sig med en låda på ca 60l (om jag nu inte minns/räknat fel) och då i isobaricmontage med ca 30l. Keltik är ju betydligt större än så om man räknar med rimliga volymer för övriga kaviteter. Nu är det ju inte riktigt en B139 utan bara baserat på det elementet, så kanske har de helt olika parametrar.
Its in Acoustical Engineering, Harry used a 12" behind a 15" LC-1A.
The box size for the 12" was on the order of 2 cu ft, the 15" was normally used in an 8 cu ft box. There was a 6dB filter on the 12" to keep the HF out.
To get the huge reduction in box size the efficency of the internal driver must be low, thus another amp. Olson used the drivers in series and adjusted the power ratio by making the 12" higher impedance than the 15". A cap was in parallel with the 12" to provide the HF roll-off.
Svante skrev:Man ser det ofta stavat isobarik, med "k" även på engelska. Går det att spåra till någon (engelskspråkig) ursprungsreferens? Annars verkar ju stavningen isobaric mest engelsk, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster