zartok skrev:Tack så mycket. Jag fattade ingenting, men jag tror att mattias gjorde det. Kan du skissa upp mattias?

2xT?
Jag har tillgång till ett sågbord, så vinkeln är inte några problem att grejja annars.
Vänta! Den skulle bli tjockleken smalare på båda sidorna och sen skulle man använda lister för att runda av, rätt?
Ja, rätt uppfattat, -som på Mattias fina bild. Kvartslist med radie 20 mm kommer ger en bra avrundning av baffelsidorna. Hugg en kvartslist på byggmarknaden och trava iväg med den till MDF-skivorna och lägg den dikt emot en skiva, så får du en uppfattning om hur "svårt" det blir att fila av eventuellt utskjutande trä från listen.
Strunt i dom där islagsmuttrarna eller rampamuffarna, det är ett jäkla pill med att få dom korrekt centrerade och rakt idragna. Det är enklare att använda grovgängad träskruv. Köp en bit planhyvlad list och kapa upp i lagom långa bitar, vilka du sedan limmar fast inuti låda kl 12, 6, 9, 3 osv runtom. Iom att du redan har hål för elementen i baffeln, kör du av det som sticker ut av listen i hålet med en kantfräs med kullager. (Kullagret styr ju mot hålet.) Därefter kan du byta kantfräsen mot en avrundningsfräs eller bara köra med en grovrasp så du inte får en "rak lång tunnel" bakåt in i lådan. Skulle du behöva plocka ur elementen någon gång, är det enkelt att plugga igen hålen med tändstickor och lite lim så skruven drar ordentligt igen. Om hålen för skruven kommer nära kant på MDF:en, förborra annars spricker MDF:en (ett jäkla skräpmaterial hållfasthetmässigt!)