PerStromgren skrev:Så, Per, vad blir nästa steg?
Du bjuder in "grannen" som tar med sig ett slutsteg

Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Så, Per, vad blir nästa steg?
Harryup skrev:Förklara gärna hur du tänker runt detta snarare än att förklara F/E igen.
Jag är ärligt intresserad varför det är rätt förväntat att Per inte kan höra någon skillnad? Är det för att det är första testen och svårt att göra ensam? Eller för att det inte är någon skillnad på elektronik? Eller?
/Harryup
AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:Förklara gärna hur du tänker runt detta snarare än att förklara F/E igen.
Jag är ärligt intresserad varför det är rätt förväntat att Per inte kan höra någon skillnad? Är det för att det är första testen och svårt att göra ensam? Eller för att det inte är någon skillnad på elektronik? Eller?
/Harryup
Skillnaden i de register som Per testar är generellt väldigt liten mellan de flesta försteg. Ökar man bandbredden så kan man förvänta sig större skillnader.
Harryup skrev:Är det något du tycker eller är det alltid så? Hur låter en liten skillnad? Om det nu är en liten skillnad varför hörde Per den inte då?
Eller menar du att det generellt är ohörbara skillnader mellan försteg? Och hur vet du det?
Personligen så tycker jag inte att man kan dra några särskilda generella slutsatser av skillnader på försteg då det också är beroende av källa. Kopplar man in t.ex. en skivspelare så får man lyssna på riaa'n också så försteg är ju mera än bara in och ut på linjenivå.
mvh/Harryup
Harryup skrev:PappaBas skrev:Ja men det var väl kanske ett resultat som egentligen var rätt väntat?
Förklara gärna hur du tänker runt detta snarare än att förklara F/E igen.
/Harryup
AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:Är det något du tycker eller är det alltid så? Hur låter en liten skillnad? Om det nu är en liten skillnad varför hörde Per den inte då?
Eller menar du att det generellt är ohörbara skillnader mellan försteg? Och hur vet du det?
Personligen så tycker jag inte att man kan dra några särskilda generella slutsatser av skillnader på försteg då det också är beroende av källa. Kopplar man in t.ex. en skivspelare så får man lyssna på riaa'n också så försteg är ju mera än bara in och ut på linjenivå.
mvh/Harryup
Det är väl primärt min egna uppfattning, men vad jag vet så är de flesta tämligen överens angående detta. Ser man även på mätningar så är det oftast mindre skillnader.
Skillnaden var uppenbarligen så pass liten att Per inte hörde den iaf. Att det finns en skillnad betyder inte att den måste detekteras. Under andra omständigheter så hade det säkerligen gått.
Kopplar du in flera apparater/komponenter så utvärderar du ju dem ihop. Det per gjort nu är att endast lyssna på en enda apparat.
EDIT: För att förtydliga så är det självklart så att alla länkar i en kedja kan vara den sämsta. Ett försteg eller en kabel kan färga mer än rummet, men det är inte troligt att det är så. Om man nu inte medvetet orsakat detta.
Så generellt sätt så är det så att vissa delar av kedjan har mindre fel och är lättare att få "bra nog" än andra.
Panelguy skrev:Skulle de flesta vara tämligen överens om att det generellt är ohörbara skillnader mellan försteg?
PappaBas skrev:Harryup skrev:PappaBas skrev:Ja men det var väl kanske ett resultat som egentligen var rätt väntat?
Förklara gärna hur du tänker runt detta snarare än att förklara F/E igen.
/Harryup
För att det i regel är väldigt små skillnader och trots metodens känslighet måste det till både övning och rätt sorts insignaler.
Detta bara vad jag förstått när jag läst vad Svante,IÖ och de andra som har gjort detta mycket beskriver förfarandet och fallgroparna.
Det verkar inte helt trivialt att få till en uppställning och genomföra försöken.
Strmbrg skrev:Det handlar kanske inte bara om huruvida man TYCKER att försteg låter olika. Det handlar nog snarare om huruvida de faktiskt LÅTER olika. Mycket är inbillning. Jag har åtminstone inbillat mig både det ena och det andra under årens lopp och gör det troligen fortfarande.
Släpp prestigen.
hifikg skrev:Kan det vara så att skillnaden, i praktiken, är så liten att valet knappast är kritiskt för den som, i afinnas. elhet, vill lyssna på musik? Bara undrar...
Goldfinger skrev:Strmbrg, vad är det egentligen du vill med frågeställningen?
Vill du tvinga fram en praxis att luta dig mot, i så fall varför?
Är du orolig att du kanske har något undermåligt på förstegssidan?
Egna utvärderingar kan det vara ett alternativ?
Harryup skrev:Jag skulle snarare säga att de "flesta" är kanske medlemmar på faktiskt som sitter med en bioreceiver som de tycker att den förmodligen är tillräckligt bra. Och kanske aldrig har gjort några tester av försteg alls. Eller?
Strmbrg skrev:Det handlar kanske inte bara om huruvida man TYCKER att försteg låter olika. Det handlar nog snarare om huruvida de faktiskt LÅTER olika. Mycket är inbillning. Jag har åtminstone inbillat mig både det ena och det andra under årens lopp och gör det troligen fortfarande.
Släpp prestigen.
Goldfinger skrev:Det beror till stor del på känsligheten i systemet också, hur variationer framstår.
Jag pratar högtalare, rum etc med potential att maskera en hel del information under olyckliga omständigheter.
Laila skrev:Goldfinger skrev:Det beror till stor del på känsligheten i systemet också, hur variationer framstår.
Jag pratar högtalare, rum etc med potential att maskera en hel del information under olyckliga omständigheter.
Jo, jag hoppas verkligen att det inte är div. "normalkablage" som du anser såsom varande "maskerande" . . . typ ?
Strmbrg skrev:Jag brukar ju snöa in på upplösning när jag skall värdera återgivning.
Ty, det jag oftast distraheras av är när akustisk musik - typ stor orkester men även liten ensemble - låter bristfällig i "luftighet", textur, lokalklang, eller enklare: Realismkänsla.
Skulle jag delta i en F/E-lyssning så vore det snarast sådan musik och sådana aspekter jag skulle fokusera på. Mer eller mindre spontant faktiskt. Förutsatt att jag får välja vad jag skall lyssna på och att valet kan tillgodoses, såklart.
Ursäkta om jag är ute och jonnar - men basen och diskanten i "Billie Jean" i all ära - betvivlar inte att det är ett lämpligt stycke att F/E-lyssna till, men jag inbillar mig att det finns helt andra aspekter på återgivning än frekvensextremer i höga nivåer.
Med reservation för total dikescykling.
Strmbrg skrev:Vilken frågeställning som sagt?
Ja, jag får väl gissa då. Du syftar på det där jag skrev om inbillning. Jag har egna erfarenheter av att inbilla mig saker som jag nyss skrev. Jag utesluter inte alls att även andra inbillar sig saker. Vilket självklart inte betyder att jag menar att alla har inbillat sig saker. Ta bara IÖs lilla prov med två likadana försteg där det som hade en finare ratt bedömdes låta bättre än den som hade en simplare.
Jag har ägt ett Audiolive-försteg, för att ta ett exempel ur egen erfarenhet. Jag uppskattade detta rörsteg som mycket välljudande. Senare visade det sig att detta försteg skiljde sig avsevärt mot den Benchmark DAC 1 som jag sedermera skaffade.
Efter att ha jämfört insåg jag att jag hade lurat mig själv att tycka att Audioliven var enastående. Nu insåg jag att den snarare lät väldigt beslöjad. Där var det sålunda skillnad.
Jag har även ägt ett Sentec försteg. Det lilla med silverfront, minns inte modellen. Jag var till en början lyrisk över dess klara ljud. Senare upptäckte jag att skillnaden mot den gamla Roteln var närmast omöjlig att urskilja. Den lät likadant, så bytet var ganska meningslöst.
Harryup skrev:RogerJoensson skrev:Jag skulle tippa att de flesta avvikelserna man kan peka ut (med hörseln) från en rimligt lågdistande förförstärkare har med tonkurvan att göra. -Även om man kanske upplever det som skillnader i perspektiv, djup, osv.
Så kanske det är, visst. Men är det så stora skillnader i frekvensgång mellan olika apparatar? Typ Cd-spelare är väl de som mäter "likast" och ändå kan man finna hörbara skillnader.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster