Men hur ser statusen ut idag? Finns det några klass-D-steg som börjar närma sig en riktigt högklassig AB-apparat?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:schmutziger skrev:Morello skrev:Vi pratar om trevliga funktioner som att kunna kasta om höger och vänster kanal med ett enkel handgrepp
Varför vill man ha denna funktion?
För att man ibland vill kunna kasta om kanalerna - tex om man någon källa är felkonstruerad eller om fonogrammet
är knasigt.
PappaBas skrev:Kanske en funktion för att kunna kasta om fasen för de olika kanalerna vore något?
Wolfie skrev:Morello: bygg ditt drömförsteg och sälj ett ex billigt till mig vetja
Kommer det ha fjärr? Med ratt och vippor? Jag behöver en fjärr... Är för lat för att vara utan
Det borde även ha lyftbar jord på XLR ingångarna så att man kan bli av med jordslingor utan att behöva tejpa...
Jag är för lat för att tejpa...
Morello skrev:Alright
Men hur ser statusen ut idag? Finns det några klass-D-steg som börjar närma sig en riktigt högklassig AB-apparat?
Morello skrev:arkman,
Klass D har funnits sedan hedenös dagar - utvecklingen har gått ytterligt långsamt och än idag är klass D-stegen inte dugliga för riktigt högklassig audio.
Lazyworm skrev:arkman skrev:Morello skrev:
Nej, det kan man inte. Skillnaden ligger i att du måste konvertera, vilket kan vara hyggligt krångligt.
Nu blandar du ihop det. Frågan var hur ”kompatibel” en digital signal är, inte hur svår det är att konvertera. Hur svårt något är, är i allra högsta grad något subjektivt och personligt. När man ska lära sig något nytt så är det svårt ända tills man kan det. Då blir det lätt.Morello skrev:
Kan du ge exempel på en endaste klass-D-maskin som håller jämförbar eller högre klass än en högklassig klass AB?
Eftersom jag inte har testat alla d-klass förstärkare som finns på marknaden så kan jag inte svara på din fråga. Förövrigt så har jag inte påstått att d-klass förstärkare generellt är bättre än AB-förstärkare.
Lite trist sätt att föra en diskussion. Påminner om dom diskussioner som vi gått igenom vid tidigare teknikskiften.
- När transistorförstärkaren (A-klass) kom ut på marknaden så påstod många att rör var mycket, mycket bättre.
- När AB-förstärkaren kom ut på marknaden så påstod många att A-Klass var mycket, mycket bättre.
- När D-förstärkaren nu kommit ut på marknaden så påstår många att AB-förstärkaren är mycket, mycket bättre.
Historien upprepar sig och upprepar sig och …
Den här förstår inte jag riktigt, så du är medveten om att Klass D förstärkare är prestandamässigt underlägsen bra klass AB men eftersom det finns i alla hemmabio m,m och även en del High-End förstärkare så borde det ändå på nått sätt va nästan lika bra?? De är väldigt mycket sämre än AB med hänsyn till distortion men gillar man förvrängning så kan de såklart vara trevliga (om vi inte pratar för låga frekvenser)
Klass D blir bättre och bättre men jag har inte sett någon klass D som inte haft hög (över 0.1%THD vilket kan detekteras) distortion i registret 10kHz-20kHz som följd av den ökade utgångsimpedansen i detta register.
Sen låter det nästan som att du tror att de som säger att Klass AB är bättre än klass D sett till distortion och bandbredd skulle ha fel?
Sen handlar allt om implementation, vilken som av ovanstående typer kan vara bättre än de andra. Men gör man en riktigt bra implementation så kommer inte klass D upp i samma prestanda som de övriga i gänget.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Alright
Många (kanske mindre tekniskt kunniga om jag får generalisera) hävdar ju att Devialets förstärkare är bättre än i stort sett alla andra. Själv är jag skeptisk, vad säger våra tekniska experter som du själv t.ex?
Borde gå att hitta lite mätningar ifrån Hifi News test hos Miller Audio Research, kanske Stereophile testat med.
MvH Carl
Lazyworm skrev:Ok, om det inte rör sig om Distortion eller Bandbredd, vad är det för övriga attribut som klass D skulle vara bättre på
när det gäller ljudåtergivning?
Eller har du kommit till insikten att klass D är sämre än AB nu?
Fostex skrev:Mina kriterier på ett riktigt, riktigt bra 2-kanaligt försteg:
‣ Smakfulla materialval, t.ex. svarteloxerad aluminium.
arkman skrev:Lazyworm skrev:Ok, om det inte rör sig om Distortion eller Bandbredd, vad är det för övriga attribut som klass D skulle vara bättre på
när det gäller ljudåtergivning?
Eller har du kommit till insikten att klass D är sämre än AB nu?
Jisses, du tar verkligen den här frågan som något personligt
Morello skrev:Hur tycker ni försteg ska se ut?
2-ch skrev:VU-mätare är en våt dröm som kanske är svårt att implementera för olika slutsteg.
PerStromgren skrev:Jag fick syn på ett försteg jag tycker verkar vara precis enligt kravspec: APT Holman. Jag har aldrig hört talas om det förrän nu. Kamerasnubben Ken Rockwell skriver om det här: http://kenrockwell.com/audio/apt/holman ... lifier.htm
Wolfie skrev:Det här tycker jag är ett lysande exempel på ett snyggt utformat försteg
http://www.stereophile.com/tubepreamps/1205ear/
Och Audio Research försteg då förstås. LS-27:an jag hade var svår att skiljas från...
Morello skrev:Det är väl lika självklart som att man har kylvattentemperaturmätare i bilen?
PerStromgren skrev:Jag fick syn på ett försteg jag tycker verkar vara precis enligt kravspec: APT Holman. Jag har aldrig hört talas om det förrän nu. Kamerasnubben Ken Rockwell skriver om det här: http://kenrockwell.com/audio/apt/holman ... lifier.htm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster