Atmos

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Atmos

Inläggav verdad » 2014-12-19 08:57

Finns några trådar om detta men med lite olika vinklingar. Här tänkte jag en tråd med Atmos som nu finns att införskaffa.

Pioneer verkar nu ha både förstärkare och högtalare att köpa. (LX-88 och Atmoshögtalare)

Man kan alltså nu skaffa ett färdigt Atmospaket från Pioneer. Finns det några fler färdiga produkter från andra företag?

https://www.youtube.com/watch?v=TGj6sqGfkcg
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Atmos

Inläggav Nattlorden » 2014-12-19 09:02

verdad skrev:Finns några trådar om detta men med lite olika vinklingar. Här tänkte jag en tråd med Atmos som nu finns att införskaffa.

Pioneer verkar nu ha både förstärkare och högtalare att köpa. (LX-88 och Atmoshögtalare)

Man kan alltså nu skaffa ett färdigt Atmospaket från Pioneer. Finns det några fler färdiga produkter från andra företag?

https://www.youtube.com/watch?v=TGj6sqGfkcg

Onkyo har påbyggnadsmoduler, jag tror att i alla fall i England så skickade de med två sådana ihop med förstärkaren precis när den kom ut.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2014-12-19 09:49

BRL säljer omkyos Atmos högtalare, SKH-410 heter dom

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-12-31 23:34

Och hur skall media förmedlas då dagens hdmi kablar bara förmedlar 8 kanaler ljud.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-01-01 09:08

boom skrev:Och hur skall media förmedlas då dagens hdmi kablar bara förmedlar 8 kanaler ljud.

Atmos lär ligga inbäddat i en Dolby True HD-bitström. Om dekodern har Atmosdekoder så förstår den att det är Atmos, annars blir det vanlig True HD. Äldre blorejspelare ska därför inte behöva bytas eller uppgraderas heller.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-01 12:44

Johan_Lindroos skrev:
boom skrev:Och hur skall media förmedlas då dagens hdmi kablar bara förmedlar 8 kanaler ljud.

Atmos lär ligga inbäddat i en Dolby True HD-bitström. Om dekodern har Atmosdekoder så förstår den att det är Atmos, annars blir det vanlig True HD. Äldre blorejspelare ska därför inte behöva bytas eller uppgraderas heller.

Har inte memorerat vad, men har läst att det finns någon inställning gällande strömningen som man kan behöva ändra på vissa spelare.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2015-03-05 21:31

Hittade ett klipp till med Andrew Jones där han berättar lite om utvecklingen med pioneers nya Atmoshögtalare. Tyckte det var trevligt.

https://www.youtube.com/watch?v=KBHDtPu9UJk
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-05 23:37

Kul klipp! Men att han förspråkar 7 identiska full-range högtalare framför att skicka basen till strategiskt placerade bashögtalare är för mig ett mysterium. Han borde veta bättre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-06 01:04

Det jag hörde av Atmos på High End-mässan pekar på att trots att det är så många högtalare i ett Atmos-system så är det inte tillräckligt många!
Örats förmåga att skapa en ljudbild med ljud från flera högtalare är ganska bra i den riktning som sammanfaller med synfältet, men på sidan och bakom huvudet så får inte örat ihop ljuden på samma sätt, och det blir tydligt att de högtalare som sköter bakre kanalerna (både nedre och övre) låter som enskilda punktkällor.
Speciellt när man vrider lite på huvudet så blir det påfallande problematiskt enligt min mening.
Jag skulle tro att om man kopplar upp flera högtalare på varje kanal som är vid sidan och bakom huvudet, och sprider ut dom med något så när jämn delning, så skulle det råda bot på problemet. Om man har tre eller fyra per bakre kanal så kommer inte en enskild högtalare att framträda speciellt starkt utan försvinner i ljudfältet från hela klustret. Precis så som ing Öhman predikat angående 5.1-systemen under många år nu.
Jag hade ju trott att Dolby Atmos skulle lösa dessa problem, men det har man alltså inte gjort.
På biograferna har man ju många fler högtalare, och det är möjligt att det kan fungera bättre där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-06 08:14

Jag skulle inte bedömma Atmos efter hur det lät på Sheraton. Hos Audio Concept tycker jag att det lät väsentligt bättre.
Nu kan det ju vara så att optimalare ljud inte nödvändigtvis är flera högtalare per kanal utan ännu fler kanaler. JBL Synthesis har kommit med 8" koaxialer i låda med en bygel för montering i tak och på vägg. Verkar som att man vill ha mera riktat ljud i Atmoskanalerna än tidigare surrounder i Synthesisserien.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-06 09:28

Det verkar vara viktigare att tydliggöra att objekt rör sig än att få ihop ett enhetligt ljudfält och/eller en likvärdig upplevelse oberoende av placering.

Går väldigt trögt med release av film med Atmos <10 filmer första halvåret är i mitt tycke en skitkass lansering. (Och inte är det något bättre gällande Auro)

Får hoppas att DSX lyckas bättre med både format och filmlansering...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-06 10:06

Tror och tycker jag också.
Vill man ha det diffust kör man ljudet i fler kanaler, vill man ha riktning kör man det i en i taget eller i vart fall färre kanaler. Diffusheten skall nog inte sitta i högtalarplacering eller spridning utan i ljudprocessandet. Om det nu skall vara objektorienterat så kan man nog inte blanda om det själv. Processorn behöver en riktning per kanal att jobba med.
Och man skall inte glömma bort taffligheten i programmaterialet i början heller och kanske ge systemen en chans med riktiga utgåvor.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-06 10:49

Fast rätt installerat så låter det inte mera diffust med flera högtalare, bara mindre högtalare och med friare projicering av alla virtuella ljudkällor. De många högtalarna finns inte där för att diffusera utan för att ge möjlighet till fantomprojiceringar från andra riktningar än den där den ensamma högtalaren fanns förut, eller skulle ha suttit.

En annan, och kanske ännu viktigare poäng med att använda många högtalare (av korrekt typ och korrekt placerade) är att de ger riktningar som är mera oberoende av lyssnarens plats i rummet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-06 12:21

Hur är det på biograferna med Atmos, har dom flera högtalarlådor per kanal, eller är det flera kanaler helt enkelt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-06 12:42

paa skrev:Hur är det på biograferna med Atmos, har dom flera högtalarlådor per kanal, eller är det flera kanaler helt enkelt?

Skulle inte tro det finns ett enhetligt svar för det, för det är nog upp till varje biograf hur mycket de vill köpa på sig. Tror inte man dubblar i takkanalerna som oftast, men på sidorna kan jag tänka mig att man emellanåt säkert använder två högtalare till någon kanal ibland.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-06 14:04

Fast man måste få plats med alla högtalare också. Har man breda surroundkanaler så misstänker jag att det kan vara skillnad på att spela 5.? med flera surrounder och att spela upp till 32 kanaler. Sen är det ju lite skillnader mellan Atmos och DTS version så det kanske tar lite tid med egna försök med korrekt material och kanske inte bara effektsökeri för att verkligen ha en framtidssäker lösning. Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-06 15:58

Harryup skrev: Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.

/Harryup

Där tycker vi helt klart olika.
Speciellt till de två bakre kanalerna så duger det inte med bara en ljudkälla från varje bakre övre hörn.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-06 17:43

Harryup skrev:Fast man måste få plats med alla högtalare också. Har man breda surroundkanaler så misstänker jag att det kan vara skillnad på att spela 5.? med flera surrounder och att spela upp till 32 kanaler. Sen är det ju lite skillnader mellan Atmos och DTS version så det kanske tar lite tid med egna försök med korrekt material och kanske inte bara effektsökeri för att verkligen ha en framtidssäker lösning. Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.

Jag är, om jag räknar rätt, uppe i 25 högtalare i min bio (plus att där står två ytterligare på ren lagring) och jag kan definitivt få plats med fler. (Fyra i taket f.n. plus två nästan-taket högt placerade oa-51 som front highs.)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-06 18:40

Nattlorden skrev:Jag är, om jag räknar rätt, uppe i 25 högtalare i min bio (plus att där står två ytterligare på ren lagring) och jag kan definitivt få plats med fler. (Fyra i taket f.n. plus två nästan-taket högt placerade oa-51 som front highs.)

Haha, tummen upp!! :) Det är fanimej imponerande många.

Hur är de distribuerade? Har du 12st surris totalt för SurrL+R samt SurrBackL+R?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-06 19:25

paa skrev:
Harryup skrev: Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.

/Harryup

Där tycker vi helt klart olika.
Speciellt till de två bakre kanalerna så duger det inte med bara en ljudkälla från varje bakre övre hörn.

Alltså jag pratade bara om högtalarna mitt i taket. Ledord centrum av taket mellan fram och bak. Inte sido och bakkanalers höjdkanaler. Så vi menar nog kanske ungefär samma.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-06 21:22

Xenod skrev:
Nattlorden skrev:Jag är, om jag räknar rätt, uppe i 25 högtalare i min bio (plus att där står två ytterligare på ren lagring) och jag kan definitivt få plats med fler. (Fyra i taket f.n. plus två nästan-taket högt placerade oa-51 som front highs.)

Haha, tummen upp!! :) Det är fanimej imponerande många.

Hur är de distribuerade? Har du 12st surris totalt för SurrL+R samt SurrBackL+R?

6 basmoduler (infraY)
2 frontar+ center (i32s+i16s)
2 front high (oa-51le (1))
2 front wide (oa-52."1.5")
8 surrounds (3-1-1-3) (a2)
4 takhögtalare (a1)

Skulle jag satsa på Auro-3d så skulle jag behöva 12st a2 och 3st i16s till..... dyrt....

Återgå till Generellt om hifi