Moderator: Redaktörer
verdad skrev:Finns några trådar om detta men med lite olika vinklingar. Här tänkte jag en tråd med Atmos som nu finns att införskaffa.
Pioneer verkar nu ha både förstärkare och högtalare att köpa. (LX-88 och Atmoshögtalare)
Man kan alltså nu skaffa ett färdigt Atmospaket från Pioneer. Finns det några fler färdiga produkter från andra företag?
https://www.youtube.com/watch?v=TGj6sqGfkcg
boom skrev:Och hur skall media förmedlas då dagens hdmi kablar bara förmedlar 8 kanaler ljud.
Johan_Lindroos skrev:boom skrev:Och hur skall media förmedlas då dagens hdmi kablar bara förmedlar 8 kanaler ljud.
Atmos lär ligga inbäddat i en Dolby True HD-bitström. Om dekodern har Atmosdekoder så förstår den att det är Atmos, annars blir det vanlig True HD. Äldre blorejspelare ska därför inte behöva bytas eller uppgraderas heller.
paa skrev:Hur är det på biograferna med Atmos, har dom flera högtalarlådor per kanal, eller är det flera kanaler helt enkelt?
Harryup skrev: Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.
/Harryup
Harryup skrev:Fast man måste få plats med alla högtalare också. Har man breda surroundkanaler så misstänker jag att det kan vara skillnad på att spela 5.? med flera surrounder och att spela upp till 32 kanaler. Sen är det ju lite skillnader mellan Atmos och DTS version så det kanske tar lite tid med egna försök med korrekt material och kanske inte bara effektsökeri för att verkligen ha en framtidssäker lösning. Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.
Nattlorden skrev:Jag är, om jag räknar rätt, uppe i 25 högtalare i min bio (plus att där står två ytterligare på ren lagring) och jag kan definitivt få plats med fler. (Fyra i taket f.n. plus två nästan-taket högt placerade oa-51 som front highs.)
paa skrev:Harryup skrev: Att skruva dit takkanaler i centrum känns ju inte som att det behövs mer än fyra i dom flesta svenska rum.
/Harryup
Där tycker vi helt klart olika.
Speciellt till de två bakre kanalerna så duger det inte med bara en ljudkälla från varje bakre övre hörn.
Xenod skrev:Nattlorden skrev:Jag är, om jag räknar rätt, uppe i 25 högtalare i min bio (plus att där står två ytterligare på ren lagring) och jag kan definitivt få plats med fler. (Fyra i taket f.n. plus två nästan-taket högt placerade oa-51 som front highs.)
Haha, tummen upp!!Det är fanimej imponerande många.
Hur är de distribuerade? Har du 12st surris totalt för SurrL+R samt SurrBackL+R?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster