Voigt Pipa

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Voigt Pipa

Inläggav DrBoar » 2015-02-27 23:51

Rockolga var generös och donerade ett par Voigtpipor. Det var de första högtalare jag byggde för länge länge sedan men då hade jag ingen mätutrusting och få element att leka med. Efter att ha filat upp hålen för de ursprungliga E-V T35 diskanterna så kunde jag klämma in ett par piezo horn.
Bild

Peerless 831862 funkar utmärkt i kvartsvågspipor så de har jag använt genomgående. En första mätning med Omnimic i närfältet visade att med tom pipa så vinglar det runt 200 Hz och att 80 gram vadd i första delen och 45 g som en kil i böjen och fram mot elementet reducerade denna. Frånvaron av tydlig dipp vid avstämmningsfrekvensen tyder på läckage någon stans.
Bild

Dämpningen tämjer också pipresonanserna med ca 5 dB
Bild

Sedan klädde jag väggarna med Biltemas polyestervadd (31604) detta är väggarna runt elementet resten kommer jag inte åt.
Bild

Sedan upptäckte jag att det läckte runt diskanthornet och volympotten så jag använde sanitetskitt att täta med.
Bild
Tätningen sänkte tillsammans med dämpmaterialet avstämmningen 10 Hz.

Bild
Pipan petar ut mer vid 40 Hz.

Jag återkommer senare med impedanskurvor och sedan skall jag få diskanten och peerlesselementet att funka ihop. Sedan skall högtalarna avyttras för att ge plats för andra projekt :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Voigt Pipa

Inläggav Nattlorden » 2015-02-27 23:56

Spännande. Hade aldrig chansen att mäta mina.

(De var dock enligt den äldre ritningen med en slot tvärs över bredden där nere istället för hål i ena sidan)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-02-28 10:53

Tätningen runt hornet och vridpotten plus filten sänkte avstämmningen från 50 till 40 Hz. I mina andra kvartsvågspipor har jag fått djupare dippar så jag skall kolla hur det ser ut vid genomföringen av kabel till terminalen på baksidan. En liten dutt santitetskitt eller textillim kanske kan täta ytterligare.

Bild.

Jag har aldrig fixat delningsfilter till Piezohorn så det är en ny utmaning. Förhoppningsvis kan jag göra det med komponenter jag har hemma. För basens del tänker jag prova en seriespole och sedan prova med olika värden på RClänken för trimming.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-03-02 23:49

Mätningar av 4 KSN1016A diskanthorn med ett 8 ohms motstånd i serie och hornen iskruvad i en slipkork. Stående uppe på vinklade lådor så att hornen står så fritt det går. Mätavstånd 1/2 meter.

Bild
Den röda och gröna är skapligt matchade men de två övriga är ännu ojämnare. Vattenfalls diagrammen imponerar inte heller.
Om jag linjäriserar impedansen med två motstånd och sedan delar med 6 dB oktav vid 8 kHz så stiger faktisk responsen ca 6 dB ner till 4 kHz så få borde man få linjärare respons ner till 4 kHz. (Fan vet om jag får ihop desssa horn med Peerless elementen, annars får jag botanisera bland beståndet av 8" :?

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-03-07 10:44

På frekvensmätningarna så var 2&3 bra matchade och 1&4 olika och omatchade. Även i impedansmätningarna klumpar ihop samma par. Tanken är att i helgen hinna prova lite olika delningsfilter/eq. 8)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-03-07 10:49

:D
Sånt här, och sådana här trådar, är roligt. :)

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-03-09 23:45

Delningsfilteret är från elementet räknat
Ett seriemotstånd på 8 ohm (för att skydda mot låga impedanser riktigt högt upp)
Ett parallellmotstånd på 8 ohm för att linjärisera impedansen
Sedan slutligen en seriekondensator på 3,33MicroF eller 2.20 MicroF eller 1,65MicroF.

Bild

Nomaliserar jag till 10 kHz blir det så här
Bild

bara motstånd ger lite hög nivå 3,5-6 kHz men med en seriekonding på 2-3microfarad så ser det skapligt ut, mindre än det balansen börjar tippa åt andra hållet. Med -5 till 6 dB vid 3,5 kHz kanske det kan funka med mina Peerlessbasar :D

Återgå till DIY-forum