Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav Rydberg » 2015-03-07 01:57

Mark Levinson no326 verkar vara ett mer eller mindre optimalt försteg, fixa nått liknande!

Bild

http://www.stereophile.com/content/mark ... asurements
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-07 10:39

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:Ja fi fan

Å det mest knasiga är att vansinnet icke går att stänga av i varken den BMW jag har nu eller den volvo jagde hade förut.
Möget går via CAN-bussen, så det går liksom inte att fimpa en enskild kabel som hade varit fallet om hastighetssignalen kommit analogt.

Köp en riktig bil (det vill säga en italiensk) så slipper du sådana där olägenheter.

Har inte alla moderna bilar CAN-bus-baserade system, efter tidigt 2000-tal?

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2015-03-07 11:34

Morello skrev:En till som missat att volym inte bara bör, utan skall justera medelst en vridratt.
Hur själva nivån regleras elektriskt är en annan fråga. Switchade motståndsnät är en bra lösning, men tryckknappar hör hemma på budget-hifi - allt enligt mitt ringa förmenande bör påpekas.

Jaha. Syftar du på mig eller tillverkaren i din inledande kommentar? Jag som använt denna apparat nära dagligen dagligen under flera år, förstår inte varför ett vred skulle vara bättre. Har faktiskt svårt att tänka mig en bättre lösning än den Aesthetix implementerat i denna produktserie och undrar nu vad det är jag har missat. Kan du utveckla?

Även om du f n menar att tryckknappar hör hemma på budget-hifi, kan du kanske finna inspiration till lösningar runt 'användargränssnitt' hos denna tillverkare vars produkter inspirerat ytterligare en som missat viktigheten av vred på denna typ apparater att skriva "Nothing I've seen is as ergonomically sound as the Aesthetix gear."

/Suomela

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-07 13:07

En brutal analogi kan vara på sin plats. Skulle två knappar kunna ersätta ratten på en bil?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-07 13:13

PerStromgren skrev:En brutal analogi kan vara på sin plats. Skulle två knappar kunna ersätta ratten på en bil?

Varför har man inte ratt på en cykel eller motorcykel? Hmm, sätt ett styre som volymkontroll :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-07 15:20

Har man väl . . . typ. Bild 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-07 20:07

Ja, du ser. Har man ratt på en cykel så kan man ju ha stegknappar på ett försteg. . . typ :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-03-07 23:48

Jag vill ha ratt men hur får man den där tunga gedigna känslan i ratten?
Man vill ju ha ett visst tröghetsmoment, hur åstakommer man det optimala tröghetsmomentet mekaniskt om man har
en vinkelgivare och en 50gram tung(lätt) ratt?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-03-08 00:22

Lazyworm skrev:Jag vill ha ratt men hur får man den där tunga gedigna känslan i ratten?
Man vill ju ha ett visst tröghetsmoment, hur åstakommer man det optimala tröghetsmomentet mekaniskt om man har

Kan man inte ha så att axeln har en slags propeller på sig som går genom en trögflytande olja?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-03-08 00:47

Rydberg skrev:Mark Levinson no326 verkar vara ett mer eller mindre optimalt försteg, fixa nått liknande!

[ Bild ]

http://www.stereophile.com/content/mark ... asurements
Riktigt bra mätdata, design, funktionalitet, fjärrkontroll och användargränssnitt. Bara priset jag har synpunkter på. Jag anser som sagt att det är idealet som alla andra ska mätas mot.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-03-08 11:12

Alexi skrev:
Lazyworm skrev:Jag vill ha ratt men hur får man den där tunga gedigna känslan i ratten?

Kan man inte ha så att axeln har en slags propeller på sig som går genom en trögflytande olja?

Låter som att det kan bli en rätt stor "behållare" och Viskositeten på olja ändras en del från 15-20 grader upp till att ett diskret försteg är uppvärmt till +40 grader.
Sen behöver det vara en tät genomgång av axeln till behållaren m.m så det låter som en dyr lösning. Men det skulle säkert bli en volympot som jag skulle gilla känslan av.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-03-08 12:01

Lazyworm skrev:
Alexi skrev:

Låter som att det kan bli en rätt stor "behållare" och Viskositeten på olja ändras en del från 15-20 grader upp till att ett diskret försteg är uppvärmt till +40 grader.
Sen behöver det vara en tät genomgång av axeln till behållaren m.m så det låter som en dyr lösning. Men det skulle säkert bli en volympot som jag skulle gilla känslan av.

Kom på att det jag beskrev är ungefär samma som en elektrisk motor, kanske just därför försteg med motordriven volymkontroll ibland kan ha så där skönt motstånd.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-03-08 12:49

Alexi skrev:
Lazyworm skrev:
Alexi skrev:Kan man inte ha så att axeln har en slags propeller på sig som går genom en trögflytande olja?

Kom på att det jag beskrev är ungefär samma som en elektrisk motor, kanske just därför försteg med motordriven volymkontroll ibland kan ha så där skönt motstånd.

Hmm, jag ser inte riktigt vad det är som är samma mellan en elektrisk motor med kolborstar, magnet och linding i förhållande mot ett bad man kör en axel igenom med "vingar"
Förrutom att de nog kan ge liknande känsla vid rätt dimensionering.

Men håller med. En påkopplad elmotor kan ge ett skönt motstånd om den är tillräckligt seg/trög.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-03-08 13:19

Man kan ha en magnet på samma axel som volymkontrollen, och sedan elekrtiskt skapa ett manefält som gör att det går trögt att vrida på den rörliga magneten. Istället för att ha ett mekanisk trög vätska så skaffa man ett trögt magnetfäl istället. Det med magnetfältet är dock mycket svårare att förstå sig på och konstruera. Man kan ju fuska och ta en vanlig enmotor och koppla på (rimligen via en rem eller kuggväxel) men det känns inte som en lika elegant lösning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-03-08 13:51

Man vill väl inducera en spänning med rörelsen och då är väl en elmotor/generator precis det man är ute efter?
Jag menar, en optimal lösning kommer nog se rätt snarlik ut en elmotor i slutändan ändå så då kan man väl lika gärna ta en sådan. Tror jag :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-08 14:18

Det tycks vara besvärligt att få en ratt att funka såsom man vill. Det behövs tydligen extravaganta lösningar.

Är det verkligen funktionellt? Eller är det bara gammal tradition bland stofila dinosaurier. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-03-08 14:21

Peter, det senare skulle jag tro. Lite som med bildörrar och ljudet de gör när de stängs. :)
Deinde scriptum.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-08 18:48

Jag vill ha volymkontroll som ett gasreglage på ett flygplan.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-09 08:28

...propeller i trögflytande olja.
Det räcker väl med luft. En lagom utväxling skulle på ett enkelt sätt ge den eftersträvade trögheten.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-03-09 09:54

Ett kinesiskt kullager av sämre sort med lite damm o skit i kanske ger rätt motstånd?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-03-09 10:51

Allvarligt så borde väl en "viskokoppling" vara typ det man är ute efter? Dvs lite lagom olinjärt sådär. En propeller tror jag blir för linjär. Dessutom så borde man få ett impulsmoment* som stör.

*ja, sådär skrev jag bara för att verka gammal 8)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-03-10 09:46

Ett lager med klämring kanske?
Ett sånt där som ger ett högre tryck mellan lagren och axeln beroende på hur hårt man spänner det.
Minns inte vad de kallas.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-03-10 09:47

Eller så bygger man ett bromssystem som på en flugfiskerulle.
De ger ett jämt och ställbart motstånd. Sitter ofta lamellbroms i dem.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-10 10:01

Eller så använder man en fin pot med rätt egenskaper från början :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-10 10:08

Det var värst vad ni har snöat in på konstruktionen av volympotentiometern, varför bry sig när mastringsteknikern redan fixat volymen?

Skämt åsido, man förstår varför det finns så många olika försteg, alla har ju sina åsikter om vad som behövs och hur det ska se ut. LennartJ har ju tex målande beskrivit vad han kräver och önskar, där räcker ingen Sentec SC9. Vilken har precis vad jag önskar - om den hade fjärr. Själv använder jag en Linn Kairn och den är tillfyllest för mina behov. En enklare och snyggare fjärr hade förstås suttit bra... Men den låter jättebra, är snygg så den får nog stanna i hyllan ett tag.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 11:08

Även den saknar alla väsentliga reglage på fronten. Undekänt alltså.
Dessutom sitter strömställaren för kraften på fel sida. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-10 11:18

Morello skrev:Även den saknar alla väsentliga reglage på fronten. Underkänt alltså.
Dessutom sitter strömställaren för kraften på fel sida. 8O

Ja, du ser. Vi har alla olika önskemål och preferenser. För mig är det perfekt med strömställaren till höger, tycker det känns bakvänt när de sitter till vänster även om det är vanligast.

För mig spelar inte (längre) någon roll om det finns några kontroller på fronten, jag använder ju fjärren i alla fall. Det är därför jag vill ha en sådan :-)

Det finns dock kontroller på Linn Kairn, vilket ju tex kan behövas när man programmerar funktionerna.

Bild

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-10 11:44

Wolfie skrev:Ett lager med klämring kanske?
Ett sånt där som ger ett högre tryck mellan lagren och axeln beroende på hur hårt man spänner det.
Minns inte vad de kallas.

Låg vikt och trögt lager känns mest, ...trögt. Propeller i olja eller luft känns bättre (typ dämpad kassettbandslucka).
För en sådan där riktigt skön/dyr känsla så är en roterande vikt att föredra, som ger skönt motstånd när rörelsen accelerar (som i en del gamla tuners). Det kan vara en liten vikt om man har lite utväxling.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-10 11:53

Då utgår jag från att fjärren har ett adekvat vridreglage för volym? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-10 12:05

Morello skrev:Då utgår jag från att fjärren har ett adekvat vridreglage för volym? :D

Nä, jag använder skjutreglaget i min Android-app! Ja, förutom när jag spelar vinyl, då ställer jag in rätt volym direkt och sitter sedan bara och njuter.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi