Renobo skrev:Stereohyllor skall vara låga! Man ska sitta på kuddar på heltäckningsmattan och äta chips samtidigt som man spisar plattor. Sedan ligger man ner på golvet o hånglar med flickvännen.![]()
/Krister
ja... något i denna typiska 70 tals stil då
Moderator: Redaktörer
Renobo skrev:Stereohyllor skall vara låga! Man ska sitta på kuddar på heltäckningsmattan och äta chips samtidigt som man spisar plattor. Sedan ligger man ner på golvet o hånglar med flickvännen.![]()
/Krister
Maccis skrev:Det där är väl en Philips-spelare, typ 212/222 electronic.
Renobo skrev:Maccis skrev:Det där är väl en Philips-spelare, typ 212/222 electronic.
Man får hångla med Philips också...
GrosvenorAudio skrev:lite fler byggbilder... det övre hyllplanet är inte lika djup som det nedre (där 7100 skall ligga) samt att den går längre i bakkant detta för att skapa lite spännande dimension i hyllanvill inte rada alla komponenter i fas ovanpå varann. Inser också att övre hyllan inte kommer att rymma både skivspelare och kasettdeck därför kommer kasettdecket att få husera längst ner så kommer att såga ur ett hål till i bakstycket för kablaget till kasettdecket.
och jo det blev även improviserat en liten sockel under själva hyllan. Den sockeln fanns inte med i originalritningen
Cicaro skrev:GrosvenorAudio skrev:lite fler byggbilder... det övre hyllplanet är inte lika djup som det nedre (där 7100 skall ligga) samt att den går längre i bakkant detta för att skapa lite spännande dimension i hyllanvill inte rada alla komponenter i fas ovanpå varann. Inser också att övre hyllan inte kommer att rymma både skivspelare och kasettdeck därför kommer kasettdecket att få husera längst ner så kommer att såga ur ett hål till i bakstycket för kablaget till kasettdecket.
och jo det blev även improviserat en liten sockel under själva hyllan. Den sockeln fanns inte med i originalritningen
Ser ju ut att bli riktigt bra! Ska bli spännande att se när det är lackerat och klart!
Om jag får komma med ett förslag så (tycker jag i vart fall) brukar det oftast bli snyggast kabelhål om man har en borr i tillräckligt stor diameter och istället för att såga ett fyrkantigt hål borrar ett runt dito på lämpligt ställe för kabeldragning. Dessutom kan det ibland vara mer ändamålsenligt att borra kabelhålet i hyllplanet ovanför än att göra det i bakstycket
Nu har ju du lyckats såga ett snyggt hål där förstärkaren är men att göra hål när allt är monterat och få det snyggt klarar i vart fall inte jag! (gissar att det hålet sågades innan du monterade ihop hyllan?
Cicaro skrev:Snyggt!
GrosvenorAudio skrev:Cicaro skrev:Snyggt!
Tack Cicaro dina inlägg i början på tråden når jag renoverade Briljanterna gav mig hjälp o motivation att fullfölja högtalar renoveringen utan färdiga högtalare hade det nog inte blivit någon 7100 receiver och ej heller någon hyllaoch visst är det extra kul nu att kunna spela musik på egenrenoverade högtalare där jag för första gången i mitt liv kantat om och även bytt kondingar helt själv he he
Falkis skrev:Jättefint! Sånt här blir man glad av!
Kalejdokom skrev:Ser ju kanonbra ut - riktig vintagekänsla där. Men, hörru - volymreglagen står på tok för långt åt vänster!
Cicaro skrev:Hm. Basen låter torr och tråkig? Låter som elementen inte är inspelade efter omkantningen. Tror det bara kommer låta bättre och bättre med tiden
MiaM skrev:Riktigt snyggt!
Det är väl smaksak men jag skulle tro att stilpolisen inte sätter dig i fängelse ifall du skulle modda recievern så att det blir skalbelysning om det skulle gå att montera t.ex. lysdioder bakom skalorna och få ett bra sken utan att behöva modifiera/"karva" i vintagegrejerna. Seriekoppla lysdioderna med varandra och med ett lagom motstånd och mata med matningen som driver slutsteget - 20mA eller liknande extra last där är försumbart jämfört med vad slutsteget drar. Fast det känns kanske inte så "äkta"?
De där högtalarna är slutna, väl? Sådana ger ofta ett "torrt" ljud, i betydelsen att basen återges korrekt rätt långt ner i frekvens och utan nån "svullen" bas. Men visst, kanter måste absolut spelas in så ljudet ändras nog med tiden ett tag i början.
(Basreflexhögtalare har givetvis sina fördelar men jag måste erkänna att åtminstone bland äldre högtalare så tycker jag klart bättre om de slutna lådorna).
AlNiCo skrev:Prova Jamo-basarna. Borde bli en förbättring. De högtalarna var väl också slutna?
GrosvenorAudio skrev:någon som har lust att tipsa om lämpliga utbyteselement till Briljanterna? det måste va 4 ohms element som går att löda fast direkt för vill inte börja modda filter o sånt. Element som bättrade på basen o mellanregistret på samma gång skulle ju va toppen, eller kanske man skulle testa ett bredbandselement
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster