Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Jag upplever för stunden ljudkänslighet. Jag vet dock inte om det är hörseln i sig eller något annat som är "problemet". Under vintern har jag varit nästan konstant sjuk (ovanligt när det kommer till mig). Först en efterhängsen förkylning med feber som snart därpå övergick i magsjukan ifrån underjorden och kort efter det alla influensors moder.. Även om tillståndet har kommit krypande sedan i höstas känner jag att sjukdomarna har förvärrat saken och nu, när den sista smällen ebbar ut (fortfarande osedvanligt kraftlös, hosta osv) så är problemet större än någonsin. Det handlar dock inte om en direkt ljudkänslighet utan snarare om en bristande förmåga att sortera ut det jag hör. Ljuden är inte direkt obehagliga utan det är mer som att det finns en fördröjning mellan ljuden och förmågan att analysera desamma, vilket gör att ljud (inte minst musik) blir en konstig smet i huvudet. Två röster som pratar i munnen på varandra har aldrig tidigare varit ett problem men nu tappar jag helt förmågan att hänga med i en konversation med flera inblandade. Svårförklarat fenomen detta..
Hursomhelst har det lett till att ljudintresset såklart är i botten, men också att jag i mesta möjliga mån har tyst och lugnt omkring mig. Men det är som sagt inte ljuden i sig som jag upplever obehagliga eller starkare än normalt. Det är helt enkelt förmågan att tolka det jag hör som fått sig en törn.
shifts skrev:Ljudet av porslin som staplas på varandra finner jag otroligt smärtsamt. De hamnar på någon frekvens som gör att allt annat trycks bort och det börjar rycka och dra ihop sig i hörselgångarna.
Perfector skrev:shifts skrev:Ljudet av porslin som staplas på varandra finner jag otroligt smärtsamt. De hamnar på någon frekvens som gör att allt annat trycks bort och det börjar rycka och dra ihop sig i hörselgångarna.
Dra en gaffel över en stengodstallrik så vet du vad som är plågsamt
ChristianAndersson skrev:Enligt en tidigare undersökning och tråd begränsas arbetsförmåga/ arbetsminne? hos personer som inte skärmar av "ovidkommande" intryck. Detta kanske bara gäller Ogenerade / ogenier?![]()
Det finns många sidor av myntet.
RogerJoensson skrev:Jag tål inte dansbandsmusik ens på mycket låg volym. Det mig svår ångest och gör mig osocial (jag vill bara bort,bort,bort). Är jag ett geni?
RogerJoensson skrev:Jag tål inte dansbandsmusik ens på mycket låg volym. Det mig svår ångest och gör mig osocial (jag vill bara bort,bort,bort). Är jag ett geni?
ante_77 skrev:Med tanke på trådtiteln så skulle jag ha lust att påstå följande:
Även ljudöverkänsliga kan vara genier.
JM skrev:Är inte det avdelningen för missförstådda genier? Det lär finnas några på faktiskt.se.ante_77 skrev:Med tanke på trådtiteln så skulle jag ha lust att påstå följande:
Även ljudöverkänsliga kan vara genier.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster