Ljudöverkänsliga kan vara Genier

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vissa vanliga ljud i vissa lägen stör min prestationsförmåga i hög grad.

Instämmer inte alls
0
Inga röster
Instämmer inte
3
9%
Instämmer något
5
16%
Instämmer
8
25%
Instämmer helt
16
50%

Antal röster : 32

JM

Ljudöverkänsliga kan vara Genier

Inläggav JM » 2015-03-09 04:57

.
“I need solitude for my writing; not ‘like a hermit’ — that wouldn’t be enough — but like a dead man.”
Franz Kafka

Franz Kafka var extremt ljudöverkänslig och tillbringade hela nätter med skrivande för att undvika störande vanliga ljud.

Ljudöverkänslighet - Hyperacusis - i samband med prestationer.
Med ljudöverkänslighet menas ett tillstånd där man har en kraftigt nedsatt tolerans för vanliga ljud i omgivningen. Det innebär att de vissa ljud även svaga, upplevs som starka och plågsamma men ska inte förväxlas med vanlig irritation över ljud/buller. Det är också ett vanligt förekommande besvär bland de som drabbas av Tinnitus. Känsligheten varierar för olika slags ljud. En del personer tycker att högfrekventa diskantljud är obehagliga, andra upplever lågfrekventa basljud som mer problematiska. De flesta tål inte snabba omväxlingar i ljudintensitet. Många personer med ljudöverkänslighet har normal hörsel, men hörselskador förekommer.
Behandling med KBT kan vara framgångsrik men många tvingas att anpassa sina liv efter sitt handikapp.

Jag har fått uppfattningen att tinnitus är överrepresenterat på faktiskt.se o då borde ljudöverkanslighet finnas med i bilden.
Intressant är om någon har ljudöverkänslighet utan tinnitus.

JM
Senast redigerad av JM 2015-03-12 06:46, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Ljudöverkänslig - Geni - Död - eller vad?

Inläggav Perfector » 2015-03-09 10:00

Jag kopplar bort ljud i omgivningen om jag är koncentrerad på något jag gör.
Min fru tycker det är störande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-09 10:15

Jag upplever för stunden ljudkänslighet. Jag vet dock inte om det är hörseln i sig eller något annat som är "problemet". Under vintern har jag varit nästan konstant sjuk (ovanligt när det kommer till mig). Först en efterhängsen förkylning med feber som snart därpå övergick i magsjukan ifrån underjorden och kort efter det alla influensors moder.. Även om tillståndet har kommit krypande sedan i höstas känner jag att sjukdomarna har förvärrat saken och nu, när den sista smällen ebbar ut (fortfarande osedvanligt kraftlös, hosta osv) så är problemet större än någonsin. Det handlar dock inte om en direkt ljudkänslighet utan snarare om en bristande förmåga att sortera ut det jag hör. Ljuden är inte direkt obehagliga utan det är mer som att det finns en fördröjning mellan ljuden och förmågan att analysera desamma, vilket gör att ljud (inte minst musik) blir en konstig smet i huvudet. Två röster som pratar i munnen på varandra har aldrig tidigare varit ett problem men nu tappar jag helt förmågan att hänga med i en konversation med flera inblandade. Svårförklarat fenomen detta..
Hursomhelst har det lett till att ljudintresset såklart är i botten, men också att jag i mesta möjliga mån har tyst och lugnt omkring mig. Men det är som sagt inte ljuden i sig som jag upplever obehagliga eller starkare än normalt. Det är helt enkelt förmågan att tolka det jag hör som fått sig en törn.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-03-09 17:02

För min del är det nog bokstavkombinationer som sätts i spel.
/Patrik
Scientia Potentia Est

JM

Inläggav JM » 2015-03-09 17:43

BPM skrev:Jag upplever för stunden ljudkänslighet. Jag vet dock inte om det är hörseln i sig eller något annat som är "problemet". Under vintern har jag varit nästan konstant sjuk (ovanligt när det kommer till mig). Först en efterhängsen förkylning med feber som snart därpå övergick i magsjukan ifrån underjorden och kort efter det alla influensors moder.. Även om tillståndet har kommit krypande sedan i höstas känner jag att sjukdomarna har förvärrat saken och nu, när den sista smällen ebbar ut (fortfarande osedvanligt kraftlös, hosta osv) så är problemet större än någonsin. Det handlar dock inte om en direkt ljudkänslighet utan snarare om en bristande förmåga att sortera ut det jag hör. Ljuden är inte direkt obehagliga utan det är mer som att det finns en fördröjning mellan ljuden och förmågan att analysera desamma, vilket gör att ljud (inte minst musik) blir en konstig smet i huvudet. Två röster som pratar i munnen på varandra har aldrig tidigare varit ett problem men nu tappar jag helt förmågan att hänga med i en konversation med flera inblandade. Svårförklarat fenomen detta..
Hursomhelst har det lett till att ljudintresset såklart är i botten, men också att jag i mesta möjliga mån har tyst och lugnt omkring mig. Men det är som sagt inte ljuden i sig som jag upplever obehagliga eller starkare än normalt. Det är helt enkelt förmågan att tolka det jag hör som fått sig en törn.

Har du en monoknapp använd den.
Låter röster i mono bättre än stereo har du sannolikt en hörselpåverkan.
Låter mono- o stereoröster lika illa försök att lyssna med ett öra i taget. Låter det lika illa i bägge öronen?
Nu har ett underlag för att testa din hörsel. Fortsätt utredningen på vårdcentralen med ett hörseltest.
Du kommer säkert få svaret från vårdcentralen att du har virus på hörselnerven.
Acceptera inte detta. Kräv att de utesluter behandlingsbara orsaker till dina symptom från vax i yttre hörselgången till tumör på hörselnerven.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-03-09 20:58

Ljudet av porslin som staplas på varandra finner jag otroligt smärtsamt. De hamnar på någon frekvens som gör att allt annat trycks bort och det börjar rycka och dra ihop sig i hörselgångarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 21:00

shifts skrev:Ljudet av porslin som staplas på varandra finner jag otroligt smärtsamt. De hamnar på någon frekvens som gör att allt annat trycks bort och det börjar rycka och dra ihop sig i hörselgångarna.

Dra en gaffel över en stengodstallrik så vet du vad som är plågsamt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-03-09 22:44

jamen va faen, fetvadd är bra grejer.. i perioder alltså :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-03-09 23:06

Perfector skrev:
shifts skrev:Ljudet av porslin som staplas på varandra finner jag otroligt smärtsamt. De hamnar på någon frekvens som gör att allt annat trycks bort och det börjar rycka och dra ihop sig i hörselgångarna.

Dra en gaffel över en stengodstallrik så vet du vad som är plågsamt

Mjo, då skallrar plomberna i tänderna fint.
2021 maj på Spotify

JM

Re: Ljudöverkänsliga kan vara Genier

Inläggav JM » 2015-03-12 07:20

.
Möjligen finns flera genier på faktiskt.se.
Primär ljudöverkänslighet är enligt ny studie kopplat till "genier" typ Franz Kafka, Proust, Charles Darwin, Anton Chekhov mfl. Hos primärt ljudöverkänsliga finns en "defekt" filtereffekt av inkommande stimuli. Hjärnan förhåller sig till en större variation av intryck och har på så sätt en förutsättning att tänka utanför vad som betraktas som normalt.
Kreativitet kopplat till divergerande tänkande förfaller vara skild från kreativitet skapad av breddat sensoriskt inflöde ( i artikeln omnämnd som läckande sensoriskt filter).
http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink ... enius.html
http://www.northwestern.edu/newscenter/ ... ction.html

“Leaky” sensory gating, the propensity to filter out “irrelevant” sensory information, happens early, and involuntarily, in brain processing and may help people integrate ideas that are outside of the focus of attention, leading to creativity in the real world, said Darya Zabelina, lead author of the study, calling the finding “impressive.” -
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 321500041X

Ljudöverkänslighet sekundärt till hörselskada förefaller tyvärr inte vara kopplat till geni utveckling.

Så jag upprepar min fråga:
Finns det några på faktiskt.se med primär ljudkänslighet utan hörselskada?
Hur har detta i så fall påverkat livet?

JM

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-12 08:32

Enligt en tidigare undersökning och tråd begränsas arbetsförmåga/ arbetsminne? hos personer som inte skärmar av "ovidkommande" intryck. Detta kanske bara gäller Ogenerade / ogenier? :twisted:

Det finns många sidor av myntet.
Shatterer of words

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-12 08:35

Jag tål inte dansbandsmusik ens på mycket låg volym. Det mig svår ångest och gör mig osocial (jag vill bara bort,bort,bort). Är jag ett geni?
-På självvald "semester".

JM

Inläggav JM » 2015-03-12 09:03

ChristianAndersson skrev:Enligt en tidigare undersökning och tråd begränsas arbetsförmåga/ arbetsminne? hos personer som inte skärmar av "ovidkommande" intryck. Detta kanske bara gäller Ogenerade / ogenier? :twisted:

Det finns många sidor av myntet.

De flesta primärt ljudöverkänsliga blir tyvärr inte genier. De flesta lider av sitt handikapp.
Men möjligen finns kreativa inslag i musiklyssnandet hos ljudöverkänsliga?

JM

JM

Inläggav JM » 2015-03-12 09:04

RogerJoensson skrev:Jag tål inte dansbandsmusik ens på mycket låg volym. Det mig svår ångest och gör mig osocial (jag vill bara bort,bort,bort). Är jag ett geni?

Vad tror du själv?

JM

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-12 09:32

Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 09:47

RogerJoensson skrev:Jag tål inte dansbandsmusik ens på mycket låg volym. Det mig svår ångest och gör mig osocial (jag vill bara bort,bort,bort). Är jag ett geni?

Yes!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-03-12 11:56

Vore Frank Zappaz genialiska om musiken låtit enkel?

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 12:16

ChristianAndersson skrev:Vore Frank Zappaz genialiska om musiken låtit enkel?

[ YouTube ]

Underbart!

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-12 12:24

Den tog jag med free youtube dowloader.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-12 12:25

Va' snygg han var, FZ! Var inte dialogen rappare på ett härligt nedtonad sätt då?
... tycker jag!

Per

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-12 12:32

Med tanke på trådtiteln så skulle jag ha lust att påstå följande:
Även ljudöverkänsliga kan vara genier.

JM

Inläggav JM » 2015-03-12 12:52

ante_77 skrev:Med tanke på trådtiteln så skulle jag ha lust att påstå följande:

Är inte det avdelningen för missförstådda genier? Det lär finnas några på faktiskt.se.

JM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-12 14:39

JM skrev:
ante_77 skrev:Med tanke på trådtiteln så skulle jag ha lust att påstå följande:
Är inte det avdelningen för missförstådda genier? Det lär finnas några på faktiskt.se.

Absolut, jag är en av dem. Missförstådd alltså, geni vete katten...

/ B

Återgå till Generellt om hifi