Den stora förstegstråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Den stora förstegstråden

Inläggav Morello » 2015-03-10 12:24

Bill50x skrev:
Morello skrev:Då utgår jag från att fjärren har ett adekvat vridreglage för volym? :D

Nä, jag använder skjutreglaget i min Android-app! Ja, förutom när jag spelar vinyl, då ställer jag in rätt volym direkt och sitter sedan bara och njuter.

/ B

Android-app?
Använder du telefonen som fjärr eller reglerar du volyme digitalt i uppspelaren?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-10 15:08

Morello skrev:Android-app?
Använder du telefonen som fjärr eller reglerar du volyme digitalt i uppspelaren?

Ja, alltså. Vid normal slölyssning kör jag försteget 1:1 (vid "80" är förstärkningen i Kairn noll) och reglerar volymen i min Squeezebox Classic. Ljudmässigt inte optimalt men det duger.

När jag finlyssnar kör jag allt 100% in i försteget och använder den sunkiga Linn-fjärren.

Linn må vara bra grejor men denna suger verkligen...

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-10 15:33

Ja fy för allt vad multi-fjärr heter :evil:

Av de fjärrkontroller jag provat har den här färst fel.
Ligger och känns bra i handen, har begränsat antal knappar som man intuitivt förstår.
Jag skulle till och med kunna tänka mig att ta bort de 2 nedersta så att man bara har kvar Volume, skip och paus.
Mer behöver jag inte.

Har dock aldrig testat Quaden.

Bild

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-03-15 12:09

Bill50x skrev:...den sunkiga Linn-fjärren.

Är den dålig? Min funkar kanon men ett tag trodde jag den blivit glapp i vissa knappar. Det visade sig bara vara ett batteribyte som behövdes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-15 12:16

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:...den sunkiga Linn-fjärren.

Är den dålig? Min funkar kanon men ett tag trodde jag den blivit glapp i vissa knappar. Det visade sig bara vara ett batteribyte som behövdes.

Inte dålig på det sättet. Men alla dessa likadana knappar och med en text som man inte ser i dämpad belysning är en dålig kombination. Dvs gränssnittet är under all kritik. Funktionen är däremot riktigt bra, det fungerar utan att man behöver peka med fjärren mot anläggningen och trycka flera gånger på knapparna tills det händer något.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-03-15 12:52

Aha, det var så du menade. Jo, det är väl lite mycket knappar men jag tycker man lär sig var de sitter. Fast du verkar ha en annan variant än jag också med ännu fler knappar. Jag har ju Classik-fjärren.

Jag har och gillar den lilla Apple-fjärren också, men att det automatiskt skulle vara så mycket bättre med färre knappar vet jag inte om jag riktigt vill gå med på. Det betyder ju bara att man måste in i en massa menyer och härja för att komma åt alla funktioner.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-15 14:11

Magnuz skrev:Jag har och gillar den lilla Apple-fjärren också, men att det automatiskt skulle vara så mycket bättre med färre knappar vet jag inte om jag riktigt vill gå med på. Det betyder ju bara att man måste in i en massa menyer och härja för att komma åt alla funktioner.

Om vissa programmeringsfunktioner kräver att man går in i menyer stör mig inte alls. Det gör man jo oftast bara en gång när man vill göra initial konfigurering. Det är det dagligdax använda som ska vara enkelt och hanterbart även om man bara känner sig fram. För min del handlar det om nivå, byte av källa och möjligen kanalbalans. Sedan beror det förstås på om man ska styra sin strömmande apparat också men för min del sker det bäst med en app i mobilen eller plattan. Idealet skulle förstås vara om plattan också styrde val av ingång och nivå för alla enheter. Den syns ju i mörker och man kan ofta konfigurera teckenstorlek och sådant.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-16 00:23

Jag gillar inte menysystem. Jag vill ha strömställare i polerat rostfritt stål (O&G PP-1) alternativt förnicklade vippströmställare (se ARC). Förgyllda knappar kan fungera också, men plast känns inte så elegant.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-16 09:29

Magnuz skrev:Jag har och gillar den lilla Apple-fjärren också, men att det automatiskt skulle vara så mycket bättre med färre knappar vet jag inte om jag riktigt vill gå med på. Det betyder ju bara att man måste in i en massa menyer och härja för att komma åt alla funktioner.

Nu menade jag inte själva apple produkten i sig.
På ett försteg behöver man inte gå in på några menyer.
Antalet knappar behöver för min del inte vara fler än så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-16 10:59

2-ch skrev:På ett försteg behöver man inte gå in på några menyer.

Beror väl på om det är ett helt analogt försteg eller om det är något digitalt. Kör man en Denonreceiver som försteg så lär man vara tvungen att mixtra i menyer.
Eller ett Lyngdorf, Meridian osv. Kör man en gammal SP3:a så blir dom svårare att finna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-03-16 11:10

Harryup skrev:Beror väl på om det är ett helt analogt försteg eller om det är något digitalt. Kör man en Denonreceiver som försteg så lär man vara tvungen att mixtra i menyer.
Eller ett Lyngdorf, Meridian osv. Kör man en gammal SP3:a så blir dom svårare att finna.

Helt riktigt.
Jag menade på ett försteg ska man inte behöva gå in i menyer. Så analogt, ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-16 12:27

Harryup skrev:
2-ch skrev:På ett försteg behöver man inte gå in på några menyer.

Beror väl på om det är ett helt analogt försteg eller om det är något digitalt. Kör man en Denonreceiver som försteg så lär man vara tvungen att mixtra i menyer.

Varför? Det fungerar väl utmärkt med en polerad rostfri knapp för resp funktion samt ett vred för att välja ingång (analog som digital)

Menysjukan beror ju bara på kostnadsbesparingar - man vill minimera antalet riktiga strömströmställare - med eller utan förnicklade armar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-16 14:25

Äh, ta ett Sentec SCA1, kapa bort de larviga "rackfästena" på/från frontgavlarna å du är hemma* . . . typ. :)

*Lasertrimmad volymkontroll samt omkopplare av yppersta kvalisort. Reläet till/för hörlursuttaget kan däremot
bytas till något vettigare/hållbarare, ävenså RCA-kontakterna. Innehåller även ett prima RIAA-steg.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-16 17:59

Är du släkt med Audiomanikern?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-16 18:10

Morello skrev:
Varför? Det fungerar väl utmärkt med en polerad rostfri knapp för resp funktion samt ett vred för att välja ingång (analog som digital)

Menysjukan beror ju bara på kostnadsbesparingar - man vill minimera antalet riktiga strömströmställare - med eller utan förnicklade armar.

Hmm du kan kanske sälja in det till Apple att ha på sin nästa telefon? Jag tänker mig ett stort vred för nummerslagning, kanske med "0" till "9" utsprida runt vredet med ergonomiska grepphål för fingrarna så man kan slå nummret på vintern med handskar?

Användarvisningsbild
Tusk

Inläggav Tusk » 2015-03-16 18:12

Bill50x skrev:
Morello skrev:Android-app?

Ja, alltså. Vid normal slölyssning kör jag försteget 1:1 (vid "80" är förstärkningen i Kairn noll) och reglerar volymen i min Squeezebox Classic. Ljudmässigt inte optimalt men det duger.

När jag finlyssnar kör jag allt 100% in i försteget och använder den sunkiga Linn-fjärren.

[ Bild ]

/ B

Vad gör knapparna under KNEKT-delen? "Where", "What" och "?" samt två identiska knappar med marsiantext?
Guru QM10 || Denon AVR-3808A || Apple TV 3

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-16 19:08

Morello skrev:Är du släkt med Audiomanikern?

Märkligt, samma sak frågade en nu tyvärr bortgången kär forumsmedlem på PM för något år sedan. :?
Svar nej, varför tror/frågar du det . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-17 12:36

PappaBas skrev:
Morello skrev:

Hmm du kan kanske sälja in det till Apple att ha på sin nästa telefon? Jag tänker mig ett stort vred för nummerslagning, kanske med "0" till "9" utsprida runt vredet med ergonomiska grepphål för fingrarna så man kan slå nummret på vintern med handskar?

Nej, men ett riktigt tangentbord kommer min nästa telefon att ha. Med riktigt menar jag att det har en taktil återkoppling, dvs det är fråga om elektromekaniska strömställare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-17 20:13

Nu klampar jag in med mitt första inlägg i den här tråden. Försteg är ett kärt ämne för mig som jag ruvat väl länge på.
Kommentarer om fjärrkontroller kommer senare.

Redan efter drygt 20 års användning började mitt för övrigt välljudandeTandberg 3002 försteg bli buggigt med spökande mutingreläer, skrapande volymkontroll och glapp i diverse omkopplare som krävde omvårdnad några gånger om året,
men underhållsbehovet accelererade snart så det var dags att göra en kravlista och kolla (världsmarknadens) utbud av försteg som uppfyllde mina krav till ett pris jag var beredd att betala.
Kraven:
Minst 2 balanserade ingångar
minst 4 obalanserade linjeingångar, alla med inställbar känslighet .
samt högklassigt RIAA-steg för både MM och MC-pickup med enkelt justerbar belastningsimpedans
HT passthru
både balanserade och obalanserade linjeutgångar
processorloop och/eller tape out
monoknapp
ingen DAC eller annat digitalt som kan tänkas bli föråldrat på kortare tid än analogdelen får vara inbyggt
tonkontroller som är tillräckligt transparenta att de kan vara ständigt inkopplade utan att grumla ljudet
samt fjärrkontroll som åtminstone kan styra volym och ingångsväljare.

Det blev inte lätt
I mitten av 00-talet fanns inte ett enda med svensk agentur som jag kunde låna från och verifiera att det uppfyllde hela listan
Accuphase C290 hade nog gjort det , men till ett pris jag ogärna ville betala.
Luxman hade en fin serie med försteg betecknade C3 till C9, men i Sverige fanns bara det billigaste C3 , ej att förväxla med det tio år tidigare populära C-03.
C3 för måttliga 17.000 kr uppfyllde faktiskt hela utrustningslistan men föll på ljudkvaliteten, det var alltför långt ifrån transparent.
Det samma gällde ett Yamaha-försteg i samma prisklass.
Meridian 502 för en bit över 20.000 kr klarade nästan ljudkvaliteten/transparensen men saknade tonkontroller, liksom nästan alla försteg gör i denna och högre prisklasser.
I mitten av 00-talet var det ett prismässigt stort glapp i utbudet av försteg mellan 25.000 och 60.000 kr
och jag tvingades motvilligt inse att jag måste gå över den gränsen för att inte degradera min anläggning då jag pensionerar
mitt strulande Tandbergförsteg.
Även över prisgränsen var utbudet av försteg med tonkontroller minimalt, men jag lånade hem det billigaste som uppfyllde hela kravlistan. McIntosh C-2300.
WOW - det var mitt i prick, fast bättre, det överträffade de flesta av mina krav med råge.
ALLA funktioner kan styras med fjärrkontrollen, även lasten på pickupingångarna under pågående spelning!
Det är inget renlärigt rörförsteg men all spänningsförstärkning sker med ECC83 förutom på MC-ingången där det sitter 5 komplementära par diskreta transistorer per kanal. Dessutom vimlar det av OP-ampar men de används endast som buffertar och fasvändare i unity gain och ska vara utomordentligt neutrala.

Mätdata skäms inte heller för sig http://www.milleraudioresearch.com/download2008/reports/jun08/mcintosh_c2300.html

Däremot skämdes jag liite äver den vulgära designen i början - sååå stor svart låda med glasfront, stora blå VU-metrar och ett fönster på ovansidan där men ser rören med GRÖN LED-belysning, jag som en gång haft regeln "inga svarta lådor i mitt vardagsrum!"

Mina generella erfarenheter av komplexa förstegsbyggen, både egna och andras, är att på protoypstadiet med mekanisk ingångsväljare, vanlig volympot och ett aktivt steg både mäter och låter det bra, men när man börjar lägga till alla features man saknat och drömt om ökar överhörning, brus mm. och man har inte längre kvar prototypens transparenta och klockrena återgivning,vilket fick mig att ge upp självbyggen redan på 1970-talet.

Det verkar som man måste spänna bågen väldigt högt från början för ha någon kvalitet kvar i ett komplext bygge.

En kommentar om andrahandsvärde,
jag tror att ett rent analogt försteg som köps idag och ska säljas om 10 år får bättre andrahandsvärde än ett som innehåller en helt likvärdig analogdel men dessutom en digitaldel som blivit föråldrad för att den inte stöder något nytt format som kommit under de 10 åren men som alla kräver då, så att man ändå behöver nyare DAC som komplement.
Vad tror ni?

PS. McIntosh C2300 (som jag har) ersätts nu av C2500 med snarlik analogdel samt inbyggd DAC.
I mitt tycke är tranparensen klart sämre i alla andra enbox-försteg C220, C48, C50 samt äldre från McIntosh.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-17 23:14

Morello skrev:
PappaBas skrev:
Morello skrev:

Nej, men ett riktigt tangentbord kommer min nästa telefon att ha. Med riktigt menar jag att det har en taktil återkoppling, dvs det är fråga om elektromekaniska strömställare.

Ehh,
fysiskt tangentbord på telefonen, är det så himla innovativt?
Jag vill ha petmoj på nästa! :lol:
Kanske bäst att bistå med bild och en kort historik till de ungdomar som eventuellt tittar in här?

Bild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nummerskiva
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-21 19:08

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-03-21 21:22

Vad är poängen med ett försteg som svingar 20V?

(skall jag säga, mitt svingar 8V om man matar den med max utstryrning från en CD-spelare (räknar på 2V här dårå))...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-22 12:08

Rydberg skrev:Klona den här!

Fina distorsionsvärden! Helt i klass med vad Douglas Self klarar av med en LM4562, fast med högre ingångsimpedans och bättre kräm på utgången. Med diskreta komponenter blir det förstås lättare... Men allvarligt - det som imponerar är att mätningarna gäller en hel förstärkare - och då får man ju inte göra fel någonstans. Ledningsdragning, strömförsörjning, omkoppling och volymkontroll måste också vara "rätt" gjorda för att det skall blir sådär bra. De verkar har gjort ett förnämligt arbete när det gäller att gå från konstruktion till produkt. Fast frågan är om man kan tala som "serietillverkning" i vanlig mening när de går löst på +50k USD.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-01-28 16:21

Max_Headroom skrev:Vad är poängen med ett försteg som svingar 20V?

(skall jag säga, mitt svingar 8V om man matar den med max utstryrning från en CD-spelare (räknar på 2V här dårå))...

Jag tycker det ser ut som närmare 30 V RMS!! Helt sanslöst!

Å andra sidan finns det ju rörförsteg som svingar flera hundra volt.

För övrigt har jag semester imorgon så jag kanske svingar en bägare ikväll.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-28 18:33

Jag letar efter ett sådant här.

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-01-29 02:17

Ganska coolt. Lite fulsnyggt på något vis. :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-29 07:41

Jo, det kanske det är. Premier 17 är nog snyggare, men inte riktigt lika bra enligt conaisseurerna :)

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-29 09:36

Jag tycker nog att 16LS har ett mycket trevligt retrofuturistiskt utseende. Skulle kunna sitta en bit ner på den här panelen. :)
Bilagor
startrek.jpg
startrek.jpg (87.32 KiB) Visad 5607 gånger
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

JM

Inläggav JM » 2016-01-29 09:58

Morello skrev:
För övrigt har jag semester imorgon så jag kanske svingar en bägare ikväll.

Semesterfråga.

Morello jag anar men kan ha fel att du till skillnad från Svante föredrar ett analogt försteg framför ett digitalt.

Nu har jag inte kollat alla inlägg i denna tråd men kan du övertyga mig varför jag skall köpa ett analogt försteg av dig och inte ett digitalt av Svante.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-29 10:03

Jag tycker CJ exponerar sina rör på ett brutalsnyggare vis än McIntosh:

Bild

Bild

De är mycket svårfotograferade med glas på både front och ovansida där "allt" vill speglas.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi