Nu klampar jag in med mitt första inlägg i den här tråden. Försteg är ett kärt ämne för mig som jag ruvat väl länge på.
Kommentarer om fjärrkontroller kommer senare.
Redan efter drygt 20 års användning började mitt för övrigt välljudandeTandberg 3002 försteg bli buggigt med spökande mutingreläer, skrapande volymkontroll och glapp i diverse omkopplare som krävde omvårdnad några gånger om året,
men underhållsbehovet accelererade snart så det var dags att göra en kravlista och kolla (världsmarknadens) utbud av försteg som uppfyllde mina krav till ett pris jag var beredd att betala.
Kraven:
Minst 2 balanserade ingångar
minst 4 obalanserade linjeingångar, alla med inställbar känslighet .
samt högklassigt RIAA-steg för både MM och MC-pickup med enkelt justerbar belastningsimpedans
HT passthru
både balanserade och obalanserade linjeutgångar
processorloop och/eller tape out
monoknapp
ingen DAC eller annat digitalt som kan tänkas bli föråldrat på kortare tid än analogdelen får vara inbyggt
tonkontroller som är tillräckligt transparenta att de kan vara ständigt inkopplade utan att grumla ljudet
samt fjärrkontroll som åtminstone kan styra volym och ingångsväljare.
Det blev inte lätt
I mitten av 00-talet fanns inte ett enda med svensk agentur som jag kunde låna från och verifiera att det uppfyllde hela listan
Accuphase C290 hade nog gjort det , men till ett pris jag ogärna ville betala.
Luxman hade en fin serie med försteg betecknade C3 till C9, men i Sverige fanns bara det billigaste C3 , ej att förväxla med det tio år tidigare populära C-03.
C3 för måttliga 17.000 kr uppfyllde faktiskt hela utrustningslistan men föll på ljudkvaliteten, det var alltför långt ifrån transparent.
Det samma gällde ett Yamaha-försteg i samma prisklass.
Meridian 502 för en bit över 20.000 kr klarade nästan ljudkvaliteten/transparensen men saknade tonkontroller, liksom nästan alla försteg gör i denna och högre prisklasser.
I mitten av 00-talet var det ett prismässigt stort glapp i utbudet av försteg mellan 25.000 och 60.000 kr
och jag tvingades motvilligt inse att jag måste gå över den gränsen för att inte degradera min anläggning då jag pensionerar
mitt strulande Tandbergförsteg.
Även över prisgränsen var utbudet av försteg med tonkontroller minimalt, men jag lånade hem det billigaste som uppfyllde hela kravlistan. McIntosh C-2300.
WOW - det var mitt i prick, fast bättre, det överträffade de flesta av mina krav med råge.
ALLA funktioner kan styras med fjärrkontrollen, även lasten på pickupingångarna under pågående spelning!
Det är inget renlärigt rörförsteg men all spänningsförstärkning sker med ECC83 förutom på MC-ingången där det sitter 5 komplementära par diskreta transistorer per kanal. Dessutom vimlar det av OP-ampar men de används endast som buffertar och fasvändare i unity gain och ska vara utomordentligt neutrala.
Mätdata skäms inte heller för sig
http://www.milleraudioresearch.com/download2008/reports/jun08/mcintosh_c2300.htmlDäremot skämdes jag liite äver den vulgära designen i början - sååå stor svart låda med glasfront, stora blå VU-metrar och ett fönster på ovansidan där men ser rören med GRÖN LED-belysning, jag som en gång haft regeln "inga svarta lådor i mitt vardagsrum!"
Mina generella erfarenheter av komplexa förstegsbyggen, både egna och andras, är att på protoypstadiet med mekanisk ingångsväljare, vanlig volympot och ett aktivt steg både mäter och låter det bra, men när man börjar lägga till alla features man saknat och drömt om ökar överhörning, brus mm. och man har inte längre kvar prototypens transparenta och klockrena återgivning,vilket fick mig att ge upp självbyggen redan på 1970-talet.
Det verkar som man måste spänna bågen väldigt högt från början för ha någon kvalitet kvar i ett komplext bygge.
En kommentar om andrahandsvärde,
jag tror att ett rent analogt försteg som köps idag och ska säljas om 10 år får bättre andrahandsvärde än ett som innehåller en helt likvärdig analogdel men dessutom en digitaldel som blivit föråldrad för att den inte stöder något nytt format som kommit under de 10 åren men som alla kräver då, så att man ändå behöver nyare DAC som komplement.
Vad tror ni?
PS. McIntosh C2300 (som jag har) ersätts nu av C2500 med snarlik analogdel samt inbyggd DAC.
I mitt tycke är tranparensen klart sämre i alla andra enbox-försteg C220, C48, C50 samt äldre från McIntosh.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]