Ino demo i Luleå

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Ino demo i Luleå

Inläggav Nattlorden » 2015-03-09 22:22

Kero skrev:Med vad tror ni om 3 x i6 som LCR då, blir det inte ett rätt kompetens system tillsammans med tex Profundus P eller X ?

Beror ju på rummet också.

Kör själv 2 piP + iP i fronten med profX-4 i mitt lilla tv-rum och det räcker alldeles utmärkt. Så med 3x i6 så kan man säkert gå upp lite i rumsstorlek.

X - utan tvekan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-09 22:43

Själva vardgasrummet är ganska litet, mäter nog ca 3,5 x 6 meter, men det är öppet ut mot hall och sovrum oxå och det är väl den totala volymen som räknas antar jag. Själva utrymmet där anläggningen huserar är ca 3,5 x 4,2 meter. Jag sitter alltså på bara 3 meters avstånd och mot bakvägg.

Hittade en ritning på planlösningen. Anläggningen huserar där det står vardagsrum och spelar på bredden. Tv:n är till vänster och soffan till höger.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (53.9 KiB) Visad 4203 gånger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-09 23:14

Kero skrev:Rydberg: Körde du dom fullregister då eller delade?
Om jag skulle köra på piP så skulle det bli med basmoduler och piP delade, ialla fall till film.

Med vad tror ni om 3 x i6 som LCR då, blir det inte ett rätt kompetens system tillsammans med tex Profundus P eller X ?

Ja det var med bara piP. Ett delat system blir ju ganska dyrt med två stereoslutsteg och ino delningsfilter, då verkar pi60 vara vettigare lösning.

Har byggt ett par pi25 till en polare och det är fullregistervarianten av i6, den låter ganska trevligt tycker jag men en bra bit från mina pi60s.

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-09 23:42

Fast nu måste man väl inte köra med dubbla stereoslutsteg och Ino filter. Kommer använda min receiver till att driva allt utom basarna och även använda dess filter. Det får duga till att börja med och förhoppningsvis ganska länge. Till basarna får det bli något begat NAD steg eller nåt liknande. Annars får jag skippa allt vad byte av högtalare heter, det blir för dyrt.
Men även ett sånt system kommer hamna på samma pengar som pi60. Men då är jag ju s.a.s klar och har ett komplett 3.2 system. Men sjävklart lockar pi60 och alla argument ni har för dom, jag tvivlar inte på att dom är bra. Fast pi60s som du har Rydberg är inte aktuella, ens i mina drömmar. Men sen hos StefanW upplevde jag dock trots allt ingen jätteskillnad mellan piP och i14.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-09 23:52

Pi25 och senare basar är kanske värt att fundera på?

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-03-10 00:03

Rydberg skrev:Pi25 och senare basar är kanske värt att fundera på?

Skulle en i6 fungera som center? pi25 + i6 + pi25
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-10 00:45

Jag har lite svårt för designen på pi25, med "foten" under portarna som är grundare än från portarna och upp, ser konstigt ut.

i6 som center till pi25 borde väl vara idealiskt.. ?

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-03-10 04:52

man kan väl köpa pi25 utan foten och hitta på något eget där under tänker jag?

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-03-10 10:08

Emrik skrev:man kan väl köpa pi25 utan foten och hitta på något eget där under tänker jag?

Jag hoppas kunna köpa pi25 så småningom. ...gärna som stativare då. Flexiblare som möbel och nättare att transportera.
Men påverkas ljudet negativt av att ta bort "foten"?

Redigerat
Finns delningsfiltret i "foten"?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-10 12:06

Blir dom inte väldigt stora som stativare, vet någon hur höga dom är från "foten" och upp?

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-03-10 12:12

Kero skrev:Blir dom inte väldigt stora som stativare, vet någon hur höga dom är från "foten" och upp?

JohanM skrev:pi25 är 540mm hög om man sågar bort foten.

viewtopic.php?f=20&t=59293&p=1731012&hilit=pi25#p1731012

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-10 13:01

vattuvarg skrev:
Emrik skrev:man kan väl köpa pi25 utan foten och hitta på något eget där under tänker jag?

Jag hoppas kunna köpa pi25 så småningom. ...gärna som stativare då. Flexiblare som möbel och nättare att transportera.
Men påverkas ljudet negativt av att ta bort "foten"?

Redigerat
Finns delningsfiltret i "foten"?

Nej i själva lådan

Bild

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-03-10 13:56

Tack Rydberg för infon. Nu kan jag drömma vidare. :) ...och sluta kapa tråden. Lycka till med valet av högtalare, Kero.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-10 14:55

Du får gärna kapa tråden, speciellt när det handlar om samma högtalare som jag oxå spekulerar uti. :)

Appropå pi25 utan "foten" så skulle det ju passa perfekt på en låg och bred möbel, typ 40 cm hög. Min är däremot 64 cm hög så dom skulle hamna lite väl högt upp, men intressant idé.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2015-03-10 16:07

En av egenskaperna hos piP som jag njuter av är att det är svårt att höra var ljudet kommer från. De ino-högtalare jag hört delar den egenskapen. Så vi i familjen har aldrig saknat en centerhögtalare. Vårt val skulle vara surround istället, men även det skulle vi kunna klara oss utan eftersom vi lyssnar på musik mer än ser på film. Skrev om det häromdagen i min medlemspresentation, faktiskt. Så för mig och min familj skulle större högtalare vara det mest logiska valet. Därav tanken på ett par pi25.

Det enklaste är naturligtvis att välja standardutförandet av pi25. Men utan fötterna skulle de bli enklare att transportera. Det är ju trots allt en bit att åka för att hämta dem. Sjuttio mil enkel resa, liksom. Dessutom måste hela anläggningen få plats i utrymmet mellan två dörrar. De större högtalarna skulle matchas med en större skärm. Vi blir ju inte yngre. Så hela bänken får stryka på foten i så fall och ersättas med en aningen längre skiva fast lägre placerad då. ...vilket passar ett par fotlösa pi25. De skulle placeras med SD-fötter på bänkskivan. Elektroniken i form av dator och förstärkare skulle finnas på en hylla under. Skulle jag förkasta den lösningen så är det dessutom tämligen enkelt att bygga låga stativ. Du har sett stenfötterna som någon här på forumet har under sina toppar, eller hur?

Skulle jag vara i din sits skulle jag börja med ett par pi25 och nöja mig så ett tag. Det är ju rätt logiskt eftersom piP är för svaga och pi60 är för dyra. Om utseendet på högtalarna oroar dig så fundera lite och kolla i bildtråden. Där finns både en och annan idé. Om det skulle behövas en center skulle jag köpa en i6 senare. Du har ju redan fungerande baskapabelt stereoljud. Surround? Samma sak där. Vänta och se om du verkligen behöver sådana.

Jag hade färre slantar och stannade vid piP. De imponerar fortfarande på mig med sitt realistiska ljud och spelar mer högljutt än någon av oss behöver. Men jag älskar bas och plötsligt är större och bättre Ino-högtalare inom räckhåll för min ekonomi. Klart att man drömmer!
Senast redigerad av vattuvarg 2015-03-10 16:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-10 16:10

Jag tror inte det är några problem att få ett par pi25 med rak front utan den lilla hyllan om man så vill. Slå en signal till Ingvar och fråga är mitt tips.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-10 16:41

. Det är ju trots allt en bit att åka för att hämta dem. Sjuttio mil enkel resa, liksom.

70 mil... du bor ju granne med han! ;)

Jag ska ringa och prata med honom någon dag. Men måste få ihop mina idéer lite mer, det spretar för mycket nu. Blir ett virrigt samtal annars! :D

Måste kanske invänta deklarationen oxå. Sålt ett hus ifjol och har ingen koll på hur det kommer visa sig i deklarationen.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-03-10 16:44

Dessutom finns det en skitbra grej till pi25 som heter bs25, och är ett basstöd á la bs60. Där får du en perfekt framtidssäkring om du vill ha mer kapacitet, bättre rumsanpassning och lägre dist.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-03-10 18:05

Kero skrev:Komorok: Det är så jag kör idag, utan surrar och tycker det är helt okej. Måste ha soffan mot bakvägg, svårt att få till bra surround då dessutom.

Med a1 funderar det utmärkt att få VÄLDIGT bra surround med soffan mot bakväggen. Körde själv så i flera år.

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-10 18:08

Det är ju faktiskt ingen dum idé, pi25 + bs25, och så en i6 som center, jag ger mig inte på den punkten! :P

Suttit och läst lite. Det finns ju en stativmodell av pi25 som heter pr25 och är inriktad till studios vad jag fattar, men den verkar ju ha samma egenskaper som andra Ino pi och i modeller. Kan man inte ha såna på en bänk istället för pi25 med sin fot, om man vill ha stativare?

Den nya pi25 (liksom studioversionerna pr25 och pr19) är dock precis som övriga Ino-högtalare gjorda för att dekoda musiksignalen så bra som det är möjligt!

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-10 18:17

philipbtz: Okej, kul att höra. En bunt A1:or kan såklart vara en framtida uppgradering.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-03-11 02:00

Fostex skrev:Dessutom finns det en skitbra grej till pi25 som heter bs25, och är ett basstöd á la bs60. Där får du en perfekt framtidssäkring om du vill ha mer kapacitet, bättre rumsanpassning och lägre dist.

finns det någon som har sett eller hört dessa bs25? :) mycket intressant lösning.
men om man bara skjuter till lite mera slantar så får man ju prof-X2. fast då har man ju problemet med flera slutsteg/delningsfilter igen förstås

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-03-11 10:29

Jag har inte sett eller hört dem, men minns jag rätt är de baserade till stor del på prof. P-2, vilka jag ägt ihop med i6. Det var ett trevligt system, som spelar väldigt bra men inte räckte till ljudtrycksmässigt för mig. Men det behovet är ju helt individuellt.
Det du säger är helt riktigt, och kostnaden för slutsteg och filter är inte obetydlig. En av de största fördelarna med basstöden är ju dessutom att man får fyra stycken strålningskällor i basområdet, det vill säga pi25 och bs25 motsvarar prof. X-4 ur det avseendet. Stor fördel i mina ögon!
Mycket kul - lite tid

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-11 12:36

Var det i hela registret du upplevde att i6 + Prof P inte räckte till eller bara i basen ?

Det här med basstöd är onekligen en intressant grej. Jag har dock insett efter lite mätande att golvare kanske inte alls kommer fungera för mig. Jag får nämligen minst lika brett mellan cc på högtalarna som jag får från en mittpunkt mellan högtalarna till sweetspot. Tycker ni att det är för dåliga förutsättningar för pi25 eller pi60 ?

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-03-11 13:10

Det jag kan bidra med är att pi60 inte låter rättvist i mitt rum under 3.5 m från lyssningsplats. :-) Trir det finns några mått i manifestet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-11 13:41

Kero skrev:... minst lika brett mellan cc på högtalarna som jag får från en mittpunkt mellan högtalarna till sweetspot. Tycker ni att det är för dåliga förutsättningar för pi25 eller pi60 ?

En rekommendation (som i och för sig, tror jag, gäller de flesta högtalare) för Ino Audio brukar vara en utgångspunkt där den s.k. T-kvoten = 1,18, alltså kvoten mellan avståndet mellan högtalarna och det räta avståndet från lyssningsplats till linjen mellan högtalarna. Det innebär att lyssningsvinkeln är +/- 23 grader. Med samma avstånd (som du har) blir kvoten 1.

Så svaret blir nog ett försiktigt ja. :) Vad är det som gör att du inte får in högtalarna mer? TV-bänk, bokhylla?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-03-11 14:01

Kero skrev:Var det i hela registret du upplevde att i6 + Prof P inte räckte till eller bara i basen ?

Det var enbart i basen, så i6 stod inte för flaskhalsen i det fallet. De kan prestera mycket mer än så, prof. X-2 eller till och med 4 kan vara en bra matchning ihop med dem. Med X-4 har man dock lite överkapacitet i basområdet, men det skadar aldrig :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-11 14:11

Fostex skrev:En av de största fördelarna med basstöden är ju dessutom att man får fyra stycken strålningskällor i basområdet, det vill säga pi25 och bs25 motsvarar prof. X-4 ur det avseendet. Stor fördel i mina ögon!

Stor fördel, ja, men var det inte närmare prof. P-4?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kero

Inläggav Kero » 2015-03-11 15:07

Jo det är min tv möbel som är 240 cm bred. Köpte den i höstas och tanken var att ha ett par stativare på bänken och bara köra tvåkanaligt, ev bygga in subwoofers i den. Skaffade oxå ett par fina begade högtalare men blev inte nöjd utan center och då den matchande centern var tokdyr, 3ggr dyrare än vad jag gett för högtalarna, så åkte dom. Hittade sen begade AP Blue Diamond V3 med center till bra pris som en tillsvidare lösning. Men jag vill ha bättre ljud, och här är vi. :)

Just nu lutar det åt 3 x i6 + Profundus P-2. Tror kapaciteten kommer räcka. Ska jag rymma Prof X-2 så måste jag ta den nyare, mindre modellen och dessutom beställa den med specialmått, så allt det gör att priset sticker iväg. P-2 kan jag beställa precis som den är. Dom är dessutom såpass små att det kanske skulle funka med två till i framtiden.

Är det någon här som har byggt sina egna lådor till Profundus?
Är det bara en fyrkantig låda med något förstärkningsstag eller är det något mer avancerat över konstruktionen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-11 15:15

Kero skrev:Just nu lutar det åt 3 x i6 + Profundus P-2.

Låter som en bra plan.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino