MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PJo

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav PJo » 2015-01-27 15:32

AndreasArvidsson skrev:
Wictor skrev:Jag köpte den balanserade varianten av 2x4 mini(kit), skall använda den till två slutna baslådor. Vilken mjukvara rekommenderar ni? Finns ett par snarlikna för 10 dollars.

"2 way Advanced 21" är nog den som de flesta använder. Den som jag själv köpte.
http://www.minidsp.com/products/audio-p ... -21-detail

Delning mellan 1 ingång och 2utgångar x2. Delar alltså var ingång till var sin topp och bas.
Möjlighet att köra basarna i mono.
PEQ på samtliga in- och utgångar.

En oinitierad fråga från en som är intresserad: Om man vill bekämpa basproblem men har fullrange-högtalare, går det? Med 2x4 varianten menar jag.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 15:34

PJo skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Wictor skrev:Jag köpte den balanserade varianten av 2x4 mini(kit), skall använda den till två slutna baslådor. Vilken mjukvara rekommenderar ni? Finns ett par snarlikna för 10 dollars.

"2 way Advanced 21" är nog den som de flesta använder. Den som jag själv köpte.
http://www.minidsp.com/products/audio-p ... -21-detail

Delning mellan 1 ingång och 2utgångar x2. Delar alltså var ingång till var sin topp och bas.
Möjlighet att köra basarna i mono.
PEQ på samtliga in- och utgångar.

En oinitierad fråga från en som är intresserad: Om man vill bekämpa basproblem men har fullrange-högtalare, går det? Med 2x4 varianten menar jag.

Ja då. Så länge du kan koppla in miniDSPn. Antingen mellan separat för- och slutsteg eller mellan källa och försteg om man bara har en källa.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-27 15:54

AndreasArvidsson skrev:
Ja då. Så länge du kan koppla in miniDSPn. Antingen mellan separat för- och slutsteg eller mellan källa och försteg om man bara har en källa.

Hur mycket lägger den till i delay om man gör så?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 15:55

Evil_Homer skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Några millisekunder. Exakta siffror har jag inte mätt, men då den lägger till samma fördröjning på bägge högtalarna så är inte det ett problem som jag ser det.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-27 16:01

AndreasArvidsson skrev:
Evil_Homer skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Några millisekunder. Exakta siffror har jag inte mätt, men då den lägger till samma fördröjning på bägge högtalarna så är inte det ett problem som jag ser det.

Annan fråga: dsp utan plugin = opåverkad signalprocess, "hörs" den? Alltså kan man detektera inkoppling av prytteln?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 16:04

PJo skrev:Annan fråga: dsp utan plugin = opåverkad signalprocess, "hörs" den? Alltså kan man detektera inkoppling av prytteln?

Ja det får jag nog säga att den gör. Hur mycket beror lite på. Brusgolvet påverkas. Om du märker detta beror ju på hur tyst ditt rum är, hur känslig du är, din utrustning osv.
Sen så gör den en A/D på ingången och en D/A konvertering på utgången. Dessa är säkerligen inte helt förlustfria.

I praktiken så tycker jag att en icke hanterad basresonans är ett mycket större problem, men miniDSP saknar lite "feelgood" för att vara den där ultimata lösningen enligt mig.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-01-27 16:07

Nu är jag också med i skaran som kör miniDSP, har en open DI inkopplad mellan källan och dac'en. Kanske inte vanligaste lösningen men det funkar utmärkt. Tvåvägare med vanligt passivt delningsfilter och dsp'n kör LT transform. Det finns massor man kan skruva på men längre än så här har jag inte kommit. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-27 21:39

AndreasArvidsson skrev:
darkg skrev:Vill man ha en utkanal per bas?

Så att en 2x4 räcker till 2 basar om man har frontar på den också?

Och är det i så fall fina fisken att använda två 2x4 istället för en 2x8 (om man accepterar lite extra krångel m. konfig)?

Smakfråga. Jag kör basarna i stereo och kan nog tycka att valet att köra basarna i stereo är bra att ha iaf.

Varför behöver du 2 stycken? Vad skall du dela?

Så länge som du inte behöver dela någon signal mellan dessa två grupper som blir så skall det inte vara något problem, men som sagt vad skall du ha dem till?

Tack! Det blir en annan lösning... jag tänkte iaf att toppar + mer än 2 basar blir mer än 4.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-27 21:42

darkg skrev:Tack! Det blir en annan lösning... jag tänkte iaf att toppar + mer än 2 basar blir mer än 4.

Om dessa basar skall spela samma(eller från 2 kanaler) signal så räcker det men 1st DSP. Jag har ett delningsfilter med bara 2st LP-utgångar, men driver 4st basar med dessa.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-27 21:50

AndreasArvidsson skrev:
darkg skrev:Tack! Det blir en annan lösning... jag tänkte iaf att toppar + mer än 2 basar blir mer än 4.

Om dessa basar skall spela samma(eller från 2 kanaler) signal så räcker det men 1st DSP. Jag har ett delningsfilter med bara 2st LP-utgångar, men driver 4st basar med dessa.

Jag förstår inte riktigt, men samtidigt gör det inget för mig personligen. Jag har släppt miniDsp 2x4.

Edit: jag vill ha friheten att mixtra med signalen för varje bas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-11 18:26

Jag upptäckte en konstig grej idag. Jag hade varit inne och pillat i delningsfiltret i minidspn och tänkte bara avsluta med att lägga till ett brant högpassfilter på basarna, vid typ 15-18 Hz någonstans men när jag lade ett L-R 48 dB/okt på både output 1 och 2 märkte jag en ganska kraftig förstärkning i basen. Är detta normalt?

Det är sub 2.1 advanced jag har och basarna spelar i mono.

Kortversionen: Är det normalt att branta högpassfilter skapar en "boost" eller "puckel" precis ovanför brytfrekvensen i minidsp?

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2015-03-11 18:34

Hade du ett flackare filter innan? Isf skapar det brantare filtret högre nivå ovan delningen men lägre under.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-11 19:17

jonasz skrev:Hade du ett flackare filter innan? Isf skapar det brantare filtret högre nivå ovan delningen men lägre under.

Nej alltså jag hade inget filter innan.

Om jag inte la på något HP-filter kom det precis som väntat mycket bas till basarna.
Om jag la på ett HP-filter på ena kanalen för basarna sänktes nivån för basarna, precis som väntat.
Om jag la på ett HP-filter på den andra baskanalen också så blev den sammanlagda basen ovanför delningen märkbart starkare, det kändes som om den blev starkare än helt utan HP-filter till och med, men det är jag inte lika säker på.

Dom två kanalerna läggs ihop till mono, vilket antagligen har någonting med saken att göra.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-12 09:16

Jag tror att problemet är att du gör två motstridiga saker i resp kanal.

Jag hade själv stora problem, jag hade en höjning i en kanal o en sänkning i den andra,
resultat blev att Minidspn klippte.

Jag skulle prova med att göra båda justeringarna i bara 1 kanal.

Henrik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-03-12 09:56

Är det någon som vet om man kan mixa L+R OCH L-R lite som man vill i någon av minidsp apparna?
Är lite sugen på att prova Elias Pekonens 3-kanals stereo nämligen.
Det är denna överföringsmatris jag vill ratta in i minidspn
Bild
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240 ... atrix.html

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-12 10:09

schmutziger skrev:Är det någon som vet om man kan mixa L+R OCH L-R lite som man vill i någon av minidsp apparna?
Är lite sugen på att prova Elias Pekonens 3-kanals stereo nämligen.
Det är denna överföringsmatris jag vill ratta in i minidspn
[ Bild ]
https://dl.dropboxusercontent.com/u/240 ... atrix.html

Det finns ju ett plugin som är till för att göra en centerkanal, men det verkar inte som om man kan påverka L och R i det pluginet.

http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-03-12 11:20

Det är väl den eller mixer pluginen som jag tänkte på.
Den du länkar till är det L+R OR L-R, jag behöver ju göra både och.
och den andra så kan man inte göra L-R, känns lite snaskigt då det är väldigt enkelt kan man tycka om det går att addera.
grejen är ju att de databladen är väldigt gamla och man undrar ju om de programmen blivit uppdaterade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-03-12 14:24

Najda gör det med vänsterhanden! :-P
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-03-12 17:20

bomellberg skrev:Najda gör det med vänsterhanden! :-P

Gah!! :twisted: :lol:
pm:a mig vid intresse av att köpa DBX Driverack PA 260 med tillhörande mätmick och lång trevlig usb-kabel för styrning från dator och/eller minidsp+miniamp+minidigi+nätdel för drift av hela konkarongen, så jag kan köpa en snajdig najda

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-12 22:08

Tar 2 sek på en nanoAVR ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-12 22:17

PappaBas skrev:Tar 2 sek på en nanoAVR ;)

Jao inga problem.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2015-03-13 07:43

va fasen, hur låter det då era gottegrisar!? :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-17 19:51

Jag har haft en minidsp hemma rätt länge men tänkte nu testa den för att få ner min peak kring 40 Hz.

Det är 2x4 versionen jag har: http://www.minidsp.com/products/minidsp ... in-4-x-out

Tanken är att testa denna mellan försteg samt Ino audio bc60--->slutsteg. Högtalarna är Ino audio pi60+bs60

Och nu till några frågor :):
Vilket plugin är det jag "skall" använda? Detta?: http://www.minidsp.com/products/audio-p ... -21-detail
Jag behöver väl bara plugin samt en usb-kabel för att kunna mecka med minidspn i datorn, minidspn blir strömförsörjd vid datorn?
Och vilken typ av adapter behöver jag för att strömföra mindspn i min anläggning, eller kan jag bara köra en mobilladdare och strömföra den via usb när det är i drift i anläggningen?

Väl mött

/Genis
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-17 20:54

genstruktur skrev:Jag har haft en minidsp hemma rätt länge men tänkte nu testa den för att få ner min peak kring 40 Hz.

Det är 2x4 versionen jag har: http://www.minidsp.com/products/minidsp ... in-4-x-out

Tanken är att testa denna mellan försteg samt Ino audio bc60--->slutsteg. Högtalarna är Ino audio pi60+bs60

Vilket plugin är det jag "skall" använda? Detta?: http://www.minidsp.com/products/audio-p ... -21-detail
Jag behöver väl bara plugin samt en usb-kabel för att kunna mecka med minidspn i datorn, minidspn blir strömförsörjd vid datorn?
Och vilken typ av adapter behöver jag för att strömföra mindspn i min anläggning, eller kan jag bara köra en mobilladdare och strömföra den via usb när det är i drift i anläggningen?

Väl mött

/Genis

- USB self powered device and wide range of DC power options (4.5 to 24VDC) så ja den funkar även via usb (vilket den balanserade inte gör)

2.1 advance som du länkade stämmer bra då kan du dela frontar mot subbar och även köra subkanalerna mono om du vill eller inte.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-17 21:07

MattiasBGD skrev:
genstruktur skrev:Jag har haft en minidsp hemma rätt länge men tänkte nu testa den för att få ner min peak kring 40 Hz.

Väl mött

/Genis

- USB self powered device and wide range of DC power options (4.5 to 24VDC) så ja den funkar även via usb (vilket den balanserade inte gör)

2.1 advance som du länkade stämmer bra då kan du dela frontar mot subbar och även köra subkanalerna mono om du vill eller inte.

Okej gött angående strömförsörjning. Provade att sätta in usb i en mobilladdare, det är ingen lampa eller så som tänds på mindsp, hur vet man att den är påslagen?
Antar väl att jag får köpa den balanserade senare om jag gillar mindsp, för den obalanserade verkar ha för låg signalnivå? Men tänkte att jag kan testa runt lite med den oblanserade varianten

Jag vill inte dela mot subar, utan köra fullrange. Är det fortfarande 2.1 advance som gäller?

Tänkte på dig mattias och min inbjudan till mindsp-mys. Skall pm:a dig!

Tack för svar :).

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-18 14:29

genstruktur skrev:
MattiasBGD skrev:

Väl mött

/Genis

Okej gött angående strömförsörjning. Provade att sätta in usb i en mobilladdare, det är ingen lampa eller så som tänds på mindsp, hur vet man att den är påslagen?
Antar väl att jag får köpa den balanserade senare om jag gillar mindsp, för den obalanserade verkar ha för låg signalnivå? Men tänkte att jag kan testa runt lite med den oblanserade varianten

Jag vill inte dela mot subar, utan köra fullrange. Är det fortfarande 2.1 advance som gäller?

Tänkte på dig mattias och min inbjudan till mindsp-mys. Skall pm:a dig!

Tack för svar :).

Det enda du vill åt är ju PEQ, och det får du i 2 way advanced 21. Det är bara att låta bli delningsfilterfunktionen helt enkelt.
Och det där med att veta om den är igång eller inte: jag har en liten diod blå diod i min, men den är svår att se om det inte är mörkt för den sitter som sagt, konstigt nog, i burken. Det ska fungera med vilken "ström till usb-adapter" som helst. Jag kör med en gammal iPod laddare.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 14:45

Tarzan skrev:
Det enda du vill åt är ju PEQ, och det får du i 2 way advanced 21. Det är bara att låta bli delningsfilterfunktionen helt enkelt.
Och det där med att veta om den är igång eller inte: jag har en liten diod blå diod i min, men den är svår att se om det inte är mörkt för den sitter som sagt, konstigt nog, i burken. Det ska fungera med vilken "ström till usb-adapter" som helst. Jag kör med en gammal iPod laddare.

Vad bra, då beställer jag pluginet så kanske jag hinner installera det på datorn och leka runt lite ikväll. Förresten, har man "lifetime" tillgänglighet till pluginet om man en gång köpt det? Så man kan ladda ner det igen och installera på en ny dator och synca med en annan mindsp, eller går det bara att ladda ned en gång?

Aha, dioden sitter inne i burken? :) Inte lätt att se då nej.
Jag ville bara försäkra mig att den var hel, då den ändå skickats via post till mig av en snäll forummedlem. När jag har kopplat in mindsp via usb till datorn, utan plugin, så har datorn signalerat att en USB-enhet anslutits. Då får man kanske utgå från att den är på och fungerar? Aja det lär jag märka när jag får pluginet och skall synka inställningar i alla fall.

Tack för svar Tarzan! :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-18 15:43

"Lifetime" kanske är att ta i, men jag har under hela min livstid sen jag köpte pluginet kunnat ladda ner det från hemsidan under user downloads.

Du kan ju alltid kolla så att det funkar genom att koppla in det i datorn och klicka på sync-knappen i pluginet, precis som du säger. Kommer det upp en ruta som säger att den är synkad så är allt som det ska.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-18 15:47

genstruktur skrev:Antar väl att jag får köpa den balanserade senare om jag gillar mindsp, för den obalanserade verkar ha för låg signalnivå? Men tänkte att jag kan testa runt lite med den oblanserade varianten

Fast det hjälps nog inte, tror jag. Du måste nog koppla in den före försteg/receiver, alternativt koppla på någon slags spänningsföljare som ökar utspänningen. Om jag tänker rätt. :)

Just ja, du kör digitalt in på receivern. Hm.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

mangs

Inläggav mangs » 2015-03-18 15:50

Är det fler än jag som störs av Mini-DSPs låga output?

Jag kör den efter Pre-out till frontarna i min hembioförstärkare och direkt vidare till 2 olika slutsteg och jag märkte att det börja dista en hel del innan både slutsteg och högtalare var i närheten av sina max. Såg att utnivån från DSPn är begränsad till typ 1.2V. På det ena slutsteget höjde jag därför gainen men på det andra slutsteget som skall bli fullt utstyrt vid 2.0V så har jag ingen möjlighet till detta.
Har efter detta tweakt lite mer i PE-sektionen och säkerställt att jag inte har några filter som ligger på + utan utöver vanlig HP/LP-filtrering så sänker jag bara vissa utvalda toppar. Borde kunna dra på lite mer nu men det är ändå surt att denna pryttel skall agera flaskhals,har funderat på att stoppa in ett lite försteg mellan dsp och slutsteg men det är redan mycket prylar som det är. Någon som har något bättre tips?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum