Tröttnar ni också ibland?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Re: Tröttnar ni också ibland?

Inläggav BPM » 2015-03-07 13:41

sportbilsentusiasten skrev:Kan det kanske bero på att något gnager i anläggningen? Något man saknar?
Så är det för mig ivarjefall.
När man varit 100% nöjd med återgivningen blir det inget man tröttnar på.

Jag tror inte att det är så enkelt.. Men 100% nöjd, finns det? Kanske.. I mitt fall handlar det i så fall om kvantitet snarare än kvalitet. Att prylintresset fått sig en törn kan kanske handla om (i alla fall har jag tänkt tanken) att jag med nuvarande uppsättning nått den där tråkiga gränsen där man får börja betala rätt stora pengar för vad som i realiteten är små förbättringar. Med mina ekonomiska förutsättningar kommer jag liksom inte längre än så.

Men visst finns ett intresse för prylar kvar. Att jag inte vill lyssna på musik handlar nog i mitt fall inte alls om prylarna. Jag har ju alltid uppskattat musik oavsett var den spelas. Bra musik är bra musik även i bilen eller på jobbet. Jag "orkar" inte med musik för stunden oavsett var den spelas, och lyssnar jag ändå så gör jag det helst i vardagsrummet.

Det är nog mest att jag är ljudkänslig i största allmänhet, och att jag alltså tappat intresset för musik och anläggningen som en konsekvens av det. Inte att anläggningen i sig gör att jag inte kan njuta av musiken. Det gick ju utmärkt tidigare, och bra musik har alltid varit bra musik alltså oavsett hur den spelats upp.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-07 14:40

RogerJoensson skrev:Jag misstänker att BMP har svår Raymond-Scott-brist.

Här är mitt recept. Avlyssnas minst två gånger dagligen. Gärna före, efter och under måltid:
Twilight in Turkey:
https://www.youtube.com/watch?v=4D_yDbSynqw
Dinner Music for a Pack of Hungry Cannibals (Bästa låttiteln någonsin):
https://www.youtube.com/watch?v=JVBYDZrQqyM
War Dance for Wooden Indians:
https://www.youtube.com/watch?v=dG9Zn68jT5o
The Penguin:
https://www.youtube.com/watch?v=wo0JrbbiavI

-Om det inte hjälper. -Dubbla dosen. -Om det inte hjälper. -Dubbla dosen. -Om det inte hjälper. -Dubbla dosen...

TACK!!
Raymond Scotts Essential Works lyssnade jag en del på förr om åren men den hade totalt fallit i glömska. Gav den en chans nu och visst blir man på ett trevligt humör när man lyssnar..
Fantastiska arrangemang, och vilka musiker.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2015-03-07 20:49

BPM skrev:

och ta Nattis råd om D-vitamin.

Ät inte för mycket bara. Du kan få för mycket kalcium i kroppen och det mår inte levern så bra av.

Jag är också inne i en period där jag tröttnat lite på lyssnande, men då kan man ju göra lite annat.
Däremot så kan jag tycka att se på film kan ge en liten boost med tanke på ljudet på filmen både musik och övriga runtomkringljud.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-03-07 20:55

Det går i vågor som det mesta i livet. Dock lyckas jag nästan alltid klämma in lite musik, varje dag. Kanske inte kvalitetslyssning men skval/nynnade-musik. FIlm är ju också musik och har roat mig sista tiden att verkligen lyssna hur dom lagt ljudet. D.v.s. hur väl/lagom dom använder surrarna. En av förra årets bästa filmer(ja, enligt mig) var Divergent, där tycker jag man lyckats med ljudet väldigt bra. Men när det gäller kvalitetslyssning så kommer det och går i perioder.

adagio

Inläggav adagio » 2015-03-08 09:30

Tröttnar gör jag inte men allt går i vågor. Intresset brukar dock peaka när jag har någon ny pryl eller skiva att lyssna på.
Jag tror att den så kallade lättillgängliga streamade musiken i längden inte känns lika viktig/dyrbar/värdefull. De fysiska skivorna kopplas till mer minnen av platser omständigheter mm. Jag får minnesbilder och känslor av en fysisk skiva ungefär när och var jag köpte den i samma stund jag plockar fram den, jag minns hur mitt liv var då.....
Det blir inte lika dant när jag letar upp en fil.
Tillfällena blir också mer värdefulla när jag inte längre har tid spontanlyssna hela tiden. Barn, jobb mm. Min sambo uppskattar tystnad över allt och därför blir det nästan aldrig bakgrundsmusik och "skvalmusik" här hemma. Några kvällar i veckan är hon dock alltid o tränar och vår son sover då kan det bli en timme eller två. Likaså måste det bli några tillfällen varje helg.
Men jag tror att när man förlorar sin känslomässiga koppling till anläggningen/den fysiska skivsamlingen så blir intresset mer abstrakt. Så med en billig anonym ljudlimpa och endast nätmusik blir intresset lika med noll, ändå konsumeras musiken som en dövande ljudmatta, ett brus. Ev låtval görs som man konsumerar tuggummi, intensiv smak när det är nytt och sen spottar man ut och kastar bort när intensiteten minskar.
Tillgången är enorm, vilket gör att det inte värdesätts.
Det är iaf vad jag tror
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-08 10:47

adagio skrev:Tröttnar gör jag inte men allt går i vågor. Intresset brukar dock peaka när jag har någon ny pryl eller skiva att lyssna på.
Jag tror att den så kallade lättillgängliga streamade musiken i längden inte känns lika viktig/dyrbar/värdefull. De fysiska skivorna kopplas till mer minnen av platser omständigheter mm. Jag får minnesbilder och känslor av en fysisk skiva ungefär när och var jag köpte den i samma stund jag plockar fram den, jag minns hur mitt liv var då.....
Det blir inte lika dant när jag letar upp en fil.
Tillfällena blir också mer värdefulla när jag inte längre har tid spontanlyssna hela tiden. Barn, jobb mm. Min sambo uppskattar tystnad över allt och därför blir det nästan aldrig bakgrundsmusik och "skvalmusik" här hemma. Några kvällar i veckan är hon dock alltid o tränar och vår son sover då kan det bli en timme eller två. Likaså måste det bli några tillfällen varje helg.
Men jag tror att när man förlorar sin känslomässiga koppling till anläggningen/den fysiska skivsamlingen så blir intresset mer abstrakt. Så med en billig anonym ljudlimpa och endast nätmusik blir intresset lika med noll, ändå konsumeras musiken som en dövande ljudmatta, ett brus. Ev låtval görs som man konsumerar tuggummi, intensiv smak när det är nytt och sen spottar man ut och kastar bort när intensiteten minskar.
Tillgången är enorm, vilket gör att det inte värdesätts.
Det är iaf vad jag tror

Jag tror att du har en poäng. Jag minns tiden när man lade en vinyl på plattan och väntade på att knastret skulle tystna och musiken börja.. När man det första man gjorde tog häftet ur en nyinköpt cd och satt och läste på bussen hem.. Nu, när man bara drar igång Spotify och kör, är det som du säger. Ritualen finns inte kvar. Det är för enkelt. När man letade i butiker efter en speciell skiva och till slut, ibland efter lång tid, äntligen fick hem beställningen eller fann den på något oväntat ställe.. Det var ren glädje när man satte sig i soffan och började lyssna. Nu skriver man ett par bokstäver i sökfönstret och vips..
Spotify, Wimp osv är fantastiskt. Det tar dock bort en del av den där goa känslan man hade innan. Den spända förväntan.. Visserligen slipper man även besvikelsen som ibland uppstod när en platta man trodde på visade sig vara usel, men då hade man i alla fall skivan..
Jag har inte ens en cd-spelare längre. Varför skulle jag? 99% av all musik jag spelar är via Spotify och när vilken billig receiver som helst har en dac som gör jobbet så kan ju den gamla dvd-spelaren agera transport de få tillfällen en skiva ska spelas. Oftast när man får besök av någon som har en skiva med sig.
Inte ens i bilen spelar jag skivor längre. Man får ju plats med mängder av skivor på ett litet usb-minne och numera har man ju konstant Spotify med sig i telefonen.
Visst är det smidigt, otroligt smidigt egentligen och helt otänkbart för 10 år sedan, och visst ser jag hur det främjar ett musikintresse. Att vara intresserad av både hifi och musik är dock så mycket mer än så. När man bara drar igång telefonen och har all världens musik med sig överallt så blir man liksom så bekväm att allt det andra inte blir värt besväret.
Samtidigt går tekniken framåt även på andra plan. Jag har lyssnat till större ljudlimpor (Jbl L8 t.ex), diverse halvdyra 2.1 biosystem där man får bluray, streaming osv inbyggd och kvaliteten är ju sådan att man faktiskt inte mår illa av att lyssna till prylarna. Då börjar man fundera lite på vad man egentligen håller på med. Visst får/fick jag en större upplevelse med min egen anläggning i ett mörkt och tyst rum där man kunde förlora sig i musiken. Tillfällena till det är dock så få att det, tillsammans med det övriga som lättillgängligheten och den allmäna kvaliteten på det som spelar upp musik idag gör att jag helt enkelt inte tycker att det är värt besväret.
Jag känner alltså att jag lika gärna kunde spela den musik jag vill höra via en liten ljudlimpa och slippa stora, fula elektronikklumpar och golvhögtalare.

Vem vet. Att lägga ner ett tag blir nog en befrielse. Så jäkla mycket har kretsat kring hifi att tankarna upptas av det även i situationer som inte alls har med hifi att göra. Det nästan tvångsmässiga magget-kollandet, frustrationen av att aldrig ha pengar när fynden dyker upp och över att det aldrig finns vad man söker att köpa när pengarna väl sitter.. Planerandet av vad man vill uppnå.. Man sitter framför datorn på jobbet och planerar hur man ska dämpa första sidoreflexen bättre..
Det blir en del av den man är.

Någon skrev att befrielsen kommer när man är 100% nöjd. Kanske är det så men jag har helt enkelt inte ekonomin till att bara skaffa det som behövs för att nå dit. Jag brukar få välja det ena eller det andra.. Som nu, t.ex.. Jag är extremt nöjd med registret 40Hz-20Khz men då börjar det gnaga efter ett par stabila subbor som skickar ner tonkurvan i parketten..och ska jag skaffa det så behöver jag pengar..som jag bara får genom att göra mig av med det som är bra nog över 40Hz och så börjar det om igen.

Asch.. Nu bara gnäller jag. Det låter som att livet är eländigt men såklart finns mycket annat än detta. Jag får helt enkelt byta hobby ett tag. Att sitta och analysera "problemet" är ju raka motsatsen till att försöka avdramatisera situationen..
Mycket trevlig!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-08 11:55

BPM skrev:Jag har inte ens en cd-spelare längre. Varför skulle jag? 99% av all musik jag spelar är via Spotify

Jag skulle inte stå ut med så stor procentsats Spotify, eftersom det ofta inte finns tidiga oskadade utgåvor av pop/rock/mycket annat, att det allt för ofta är remastrat och låter sämre än det en gång gjorde. Är det något som skapar ointresse för mig att lyssna så är det modern ommastring. Särskilt när jag vet hur det hur det troligen lät innan misshandeln. Misshandeln passerar även en dålig anläggning, så det hjälper inte att försöka sänka sina krav där...
Lyssnar man inte på pop/rock, så kanske det funkar om man hittar vad man söker, men mina första intryck av Spotify har nog gjort mig allergisk. Av det jag letade efter så saknades mycket , fanns inte i rätt version eller så var ljudet mastringsskadat. :x
Någon skrev att befrielsen kommer när man är 100% nöjd.

En strävan efter att bli 100% nöjd, i min värld, sätter krokben för sig själv och blir ouppnåeligt. Ju närmre målet man kommer så flyttas det bort från en. Nästan inga fonogram skulle duga heller om 100% perfekt skulle vara strävan.
Tillräckligt bra för nu funkar bättre för mig. Bra och intressant musik är det viktigaste. Bra ljudåtergivning är bonus.

Raymond scott är ett bra val (bland mycket annat) när man är trött på att hålla på med anläggningen och en gammal radiogrammofon duger bra (om inte bättre)! -Musiken! -MUSIKEN!
Asch.. Nu bara gnäller jag. Det låter som att livet är eländigt men såklart finns mycket annat än detta. Jag får helt enkelt byta hobby ett tag. Att sitta och analysera "problemet" är ju raka motsatsen till att försöka avdramatisera situationen..

:lol: Ja, spänn av och relaxa lite bara...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
daCapo

Inläggav daCapo » 2015-03-08 14:35

Till ts:
Jag tycker inte att det är självklart att det du känner och upplever nu är något som ska botas, kanske är det så att det är en fas i ett tillfrisknande.......

För cirka 10 år sedan sjönk intresset och glädjen med strävan och jakten efter det optimala ljudet för mig. Det var till en början som att förlora en kär livskamrat men efter hand lättade sorgen för att så småningom klinga av helt. Det känns numera snarare som en befrielse än något sorgligt. Kan man njuta av livet utan perfekt återgivna musikupplevelser? Tveklöst kan man det och idag kan jag inte förstå min ivriga jakt efter det perfekta ljudet. Som att ständigt putsa på sin bil fast det råder ihållande regn(dåligt inspelad musik).

Jag behöll en av mina anläggningar men sålde av och gav bort alla de prylar som jag genom åren samlat på mig som bara stod (brahagrejer för ljudlekar) och kände mig betydligt lättare till sinnes. Pengar, men framför allt tid frigjordes för en större mångfald av upplevelser. Kan idag bara konstatera att min frälsning inte stod att finna i ljudnörderi.......

adagio

Inläggav adagio » 2015-03-08 16:47

Jag tycker att jag alltid haft bästa ljudet so far, jag har aldrig varit missnöjd, men alltid sugen på att utveckla och oftast förbättra. Bättre ljud än jag har nu har jag aldrig haft eller ärligt hört. Det är helt format efter mina preferenser och de prioriteringar samt kompromisser som jag valt. Vet att det alltid finns rum för små förbättringar/förändringar men känner mig aldrig stressad över det bara glad. Det är ju det som håller glöden vid liv. Att gå från the real deal till internetmusik är väl som att välja bort en riktig flickvän/partner till förmån för nätporr. Smidigt och alltid villigt men känslokallt och i förlängningen destruktivt. Nej jag tror att man måste ha en riktig rigg och intresse om hobbyn ska hålla i och inte förtvina.
Nyss idag bytte jag lite rör i RIAAt och nu sitter jag och njuter till nygamla skvor. Små förändringar, KUL!
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-08 18:49

Det finns många vägar till Frälsning. Jag kommer knappt ihåg hur det var att jaga prylar och leta klipp. Ska jag vara helt ärlig så har jag noll koll på hur den kommersiella marknaden ser ut idag. Det hela kommer ur att jag började bygga eget och nu 20 år senare så känner jag besynnerligt nog att jag saknar det där suget efter uppgradering.
Anläggningen är tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.
Att komma på nya projekt känns krystat och även om jag inte har några problem att hitta på nya upptåg med hifipyssel så känns det väldigt svårmotiverat rent ekonomiskt.
Det känns rätt konstigt att inte vilja förbättra? Lite tomt till och med. Men sånt glömmer jag snabbt när jag lyssnar på musik eller ser en film. :)
Jag har inga tvivel om att jag kommer att pyssla vidare men det lär inte primärt vara för att förbättra riggen, snarare för att det är kul att pyssla. Dags att föra hantverket vidare till nästa generation och lära sonen bygga eget.
Så länge man behåller sitt intresse för musik så kommer nog anläggningen att ha sin självklara plats i tillvaron.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-08 19:13

Vissa bitar är jag fortfarande "intresserad" av.. Just hantverket, som markusA nämner..
Jag ÄR sugen på att bygga mer högtalare. Räkna på lådor..och filter.. Skitkul. Mest av allt kliar det i fingrarna när det kommer till slutsteg. Jag är extremt sugen på att sätta tänderna i ett bygge med Anaview AMS-moduler, nCore eller något ice power..förutsatt att jag kan lista ut exakt vad som behövs för att få det att fungera. Anaview-modulerna verkar ju, med kabelkit, i princip färdiga att stoppa i låda och behöver bara kompletteras med låda, nätbrunn, signalingångar och högtalarutgångar.. Kan ha missförstått iofs.
Nu verkar ju gruppköpet ha gått i graven iofs så man får väl aldrig veta..

Är nog alltså mer musiklyssnande som jag tröttnat på än prylar per se. Blir trött i huvudet av att lyssna på musik. Det beror inte på tillkortakommanden i anläggningen utan gäller som sagt överallt.
Tror mer och mer på vinterdepression eller kanske stress. Ljud blir alltså ett sorl i huvudet, alla ljud, och musik med all sin komplexitet blir extra påfrestande.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-03-08 23:33

Intresset kommer och går! Ibland saknar man suget bara.

Har varit mer än nöjd med hur det låtit det senaste med antimode dualcore. Verkligen sjuk förbättring som gjort att jag bara spelat musik. Även då att jag lyckats få till en perfekt uppställning av högtalarna.

Igår hade jag fest och det renderade i att folk dansade ner mina högtalare och min perfekta placering var bortblåst.

Försökte förgäves idag att få till det igen men det känns hopplöst. Tänkte att jag skiter i det och provar att köra dualcoren på basarna (inte velat testa det här då jag varit livrädd för att förlora det fantastiska ljud jag fixat till, men nu var det ändå borta). Inte ens detta gjorde mig nöjd då jag nu börjar inse att mitt rum pallar helt enkelt inte så mkt mer djupbas alltså är det enda som händer att rutorna dallrar mer. Jag uppfattar dock inte basen.

När inte detta blev som tänkt så skruvade jag upp ett par front high mest för att se förbättringen med sådana också. Gjorde kallibering med min Denon 4000x. Dock verkar inte xt32n funka som den ska och går ej att aktivera.

Allt som allt gör detta att jag blev less och tappade suget. Nu vet jag att det kommer vara så här ett par veckor och sen ökar intresset igen förhoppningsvis.

Det som retar mig mest är dock att jag bara igår innan festen var så äckligt nöjd över ljudet jag fått till och nu är det borta!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-09 10:58

I höstas gav jag upp och sålde av allt (utom nedanstående då). Skaffade en ljudlimpa (Philips 4.1) till film\tv och ett par aktiva golvare (Audio Pro T20) till musik och sitter nöjd med det.

Insåg att jag aldrig skulle få råd, plats och tid att hålla på att leka och lyssna som jag vill.

Men så för några veckor sedan så kom jag över ett par Netgear HomePlug och kom att tänka på ena dotterns rum står i stort sett tomt, jag hade en Raspberry och en JVC mikro-stereo med AUX liggandes.
In med hela rasket i rummet och kopplade ihop det. Körde igång piCoreplayer och vips hade jag en liten anläggning att leka med. Tanken är att jag bara ska uppgradera med billiga men bra beg prylar som säljs i närområdet, typ Brik DAC med hjälp av blocket.

Vad vill jag ha sagt med detta? Vem vet?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-09 11:29

ottovonkopp skrev:I höstas gav jag upp och sålde av allt (utom nedanstående då). Skaffade en ljudlimpa (Philips 4.1) till film\tv och ett par aktiva golvare (Audio Pro T20) till musik och sitter nöjd med det.

Insåg att jag aldrig skulle få råd, plats och tid att hålla på att leka och lyssna som jag vill.

Men så för några veckor sedan så kom jag över ett par Netgear HomePlug och kom att tänka på ena dotterns rum står i stort sett tomt, jag hade en Raspberry och en JVC mikro-stereo med AUX liggandes.
In med hela rasket i rummet och kopplade ihop det. Körde igång piCoreplayer och vips hade jag en liten anläggning att leka med. Tanken är att jag bara ska uppgradera med billiga men bra beg prylar som säljs i närområdet, typ Brik DAC med hjälp av blocket.

Jag ger också upp nu. Alla prylar ryker. Jag har länge haft en bild av hur jag vill att hifin ska se ut och det involverar en hel del byggande. Prylarna säljs (alternativt byts mot något som är förenligt med projektet) och får finansiera ett projekt som dels kommer ge mig vad jag så länge varit ute efter när/om intresset återkommer och dels kommer det nog ta en månad eller två att färdigställa. Det blir en period av total avhållsamhet, och nystarten sedan med nya prylar kan vara precis vad som behövs för att det ska bli roligt igen. Att stå i garaget och på verkstaden på jobbet after hours och pula med grejerna kan nog vara lite terapi med. Samtidigt ger jag hälsan en chans att s.a.s komma ifatt, då jag tror att mitt konstiga tolkande av ljud jag hör nu har en fysisk (eller mental) förklaring. Ingen hifi på ett tag alltså, men ändå är det just hifi och musiklyssning som är poängen med arbetet som ska läggas ner under avhållsamheten..
Fan va skadad man är ändå..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-09 11:55

BPM skrev:
ottovonkopp skrev:I höstas gav jag upp och sålde av allt (utom nedanstående då). Skaffade en ljudlimpa (Philips 4.1) till film\tv och ett par aktiva golvare (Audio Pro T20) till musik och sitter nöjd med det.

Jag ger också upp nu. Alla prylar ryker. Jag har länge haft en bild av hur jag vill att hifin ska se ut och det involverar en hel del byggande. Prylarna säljs (alternativt byts mot något som är förenligt med projektet) och får finansiera ett projekt som dels kommer ge mig vad jag så länge varit ute efter när/om intresset återkommer och dels kommer det nog ta en månad eller två att färdigställa. Det blir en period av total avhållsamhet, och nystarten sedan med nya prylar kan vara precis vad som behövs för att det ska bli roligt igen. Att stå i garaget och på verkstaden på jobbet after hours och pula med grejerna kan nog vara lite terapi med. Samtidigt ger jag hälsan en chans att s.a.s komma ifatt, då jag tror att mitt konstiga tolkande av ljud jag hör nu har en fysisk (eller mental) förklaring. Ingen hifi på ett tag alltså, men ändå är det just hifi och musiklyssning som är poängen med arbetet som ska läggas ner under avhållsamheten..
Fan va skadad man är ändå..*s*

Ja, jag sålde huset också och flyttade till hyresrätt. Så jävla skönt. Om man nu bara lyckas övertala frun att sälja bilen med, kanske funkar nu när hon fått en elcykel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 12:01

Är jag ovanlig?
Jag har den anläggning jag vill ha och är helt nöjd.
Inga planer på att bygga nytt eller byta ut.
Musiken låter toppen och jag mår bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-09 12:11

Perfector skrev:Är jag ovanlig?

Du har nog inte läst hela tråden, alternativt inte riktigt förstått vilken problematiken är. Det handlar inte om anläggningen.
Men jag är såklart glad att du är nöjd och mår bra :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 12:27

BPM skrev:
Perfector skrev:Är jag ovanlig?

Du har nog inte läst hela tråden, alternativt inte riktigt förstått vilken problematiken är. Det handlar inte om anläggningen.
Men jag är såklart glad att du är nöjd och mår bra :)

Jag är nöjd med mig själv åxå så mitt svar är detsamma
Livet är vackert, maten är god och örat susar lite när jag är trött.
Hellre överviktig än skitviktig :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-09 12:43

Perfector skrev:Hellre överviktig än skitviktig :-)

Skön inställning! Jag är hellre rik och vacker än fattig och ful.. Upplagt för att må dåligt, alltså..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-03-09 12:58

BPM skrev:Märker att jag har hamnat i en konstig period i ljudintresset.. Prylarna är helt ok, rent av så bra att de nog kan kallas bra, men ändå är det något konstigt.. Ingenting låter liksom bra, ingen musik får igång blodet som det brukar och de stunder jag får till enskild, aktiv lyssning väljer jag att istället använda till annat. Det känns nästan, hemska tanke, som att jag lika gärna kunnat ha en köksradio och lyssna på P4 Kalmar som fin musik i en bra anläggning.

Tidigare kunde jag spendera dagar med att bara lyssna och justera högtalare, basar, skjuta soffan fram och tillbaka, lägga ut och ta undan mattor och anpassa tjockleken på dämp bakom högtalarna. Nu känns sådan extremt främmande, kanske mest för att det inte känns så viktigt med resultatet.. Sakerna står där de står och spelar nästan enbart tv-ljud.

Hur får man en nytändning? Jag gillar ju hifi och musik (dock inte tidningen) och vill hitta tillbaka.

Visst har jag haft upp och ner-perioder tidigare men inte till den milda grad att jag inte bryr mig ett dugg om prylarna eller musiken de spelar upp. Jag har t.o.m funderat på att kränga grejerna, köpa ett allt-i-ett hembiosystem för 3k och sedan helt enkelt ägna mig åt annat.

Har fler upplevt liknande perioder? Långvariga? Lösning?

Det du beskriver hände mig. 1998-2012 var det mest slölyssnande/lyssning i avkopplingssyfte. Jag vet faktisk inte vad exakt som fick igång mitt intresse igen, men för min del var det nog själva musikutforskandet som tände gnistan. Jag hade under min "down period" totalt fastnad i mitt 80-tal och hade inget som helst intresse för nytt. Kompisar spelade ditten å datten och min kommentar blev ett slött "Jojo det var ju bra det här. Intresseklubben har anteknat". Så själva musikintresset kanske kan vara nåt?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-03-12 18:52

Tröttna å tröttna. Ibland undrar man vad man håller på med. Lägga ned en massa tid och pengar och så kommer skivbolagen å bajsar en i örat (komprimering)... Jag har knappt orkat ställa upp mina LTS F1 korrekt utan dom är bara grovjusterade.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-12 18:55

Jag har nog varit less på alltihop i 5 år, men nyligen upptäckte jag vinylsamlingen igen och nu spelas det musik att snöa bort till dagligen
Hustrun gillar åxå att det spelas musik i huset

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-12 19:42

Hur många vinylskivor har du Perfector?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-12 20:03

1200 och det lär inte bli så många fler nu

85,7 GB (92 113 007 021 byte)
24 559 filer, 2 402 mappar
Till det kommer nästan 10Gb Klassik musik och diverse ljudeffektskivor

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-13 06:56

1200vinyler är mysigt :)
Har du dom sådär super trevligt uppraddade i en snygg hylla i vardagsrummet ?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

JM

Inläggav JM » 2015-03-13 08:45

20 års timeout var kanske för jag tröttnat men snarare att jag prioriterade annat. Jag magasinerade all min hifi i ett 40 m2 lager.
Nu något år efter timeouten ser jag saker o ting på ett nytt sätt. Att ta in 20 års forskning inom hörandets psykologi o medicin är mycket stimulerande.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-13 09:26

DVD-ai skrev:1200vinyler är mysigt :)
Har du dom sådär super trevligt uppraddade i en snygg hylla i vardagsrummet ?! :D

Ungefär så
Bilagor
DSC_0007.jpg
DSC_0007.jpg (239.13 KiB) Visad 2071 gånger

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-13 10:45

Hehe jag gillar höjdkanalerna :) Är de inkopplade?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-13 10:47

Xenod skrev:Hehe jag gillar höjdkanalerna :) Är de inkopplade?

Idag finns bara ett par av de små kvar. Och dom är inkopplade, men inte tillsammans med de på golvet.
Förstärkaren kopplar bort ett par om jag inte kopplar 3D eller 5-kanaligt

Föregående

Återgå till Generellt om hifi