Det här med akustikfix eller ej

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Det här med akustikfix eller ej

Inläggav Strmbrg » 2015-03-10 23:18

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Jag kör på myten att heldipoler inte ställer så stora krav på akustikfix.
Eller så är det ingen myt.
Kanske är det bara ett rent feltänk?

Hursomhelst så har jag blivit av med alla distraherande resonanser genom att byta högtalare istället för att stångas vidare med det krångel jag satt fast i tidigare. :)

De ställer hursomhelst mindre krav på akustikfix jämfört med "vanliga" högtalare. De sneda raderna av böcker i Billyhyllorna ör kanske lite overkill med de för sidoreflexer relativt okänsliga planarerna.

Jo, men eftersom rummet är smalt så hamnar ju panelerna nära sidoväggar. Det var ju liksom ingen stor insats att snedställa böckerna. Om det innebar någon jätteförändring har jag inte idats grotta ner mig i.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-10 23:22

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Jag kör på myten att heldipoler inte ställer så stora krav på akustikfix.

Hursomhelst så har jag blivit av med alla distraherande resonanser genom att byta högtalare istället för att stångas vidare med det krångel jag satt fast i tidigare. :)

De ställer hursomhelst mindre krav på akustikfix jämfört med "vanliga" högtalare. De sneda raderna av böcker i Billyhyllorna ör kanske lite overkill med de för sidoreflexer relativt okänsliga planarerna.

Jo, men eftersom rummet är smalt så hamnar ju panelerna nära sidoväggar. Det var ju liksom ingen stor insats att snedställa böckerna. Om det innebar någon jätteförändring har jag inte idats grotta ner mig i.

Det känns väl bra och det kan ju vara nog så viktigt för att det skall låta bra :wink: .
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-10 23:26

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Audioconcept frestade mig med ett par sådana när min polare var där o kollade högtalare (skulle få dem till bra pris ca 65.000 om jag lyssnade rätt), men när de fick klart för sig att jag redan har Världens Bästa Högtalare lade de ner alla försök att sälja något nytt till mig och riktade in sig på honom istället :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-10 23:47

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:De ställer hursomhelst mindre krav på akustikfix jämfört med "vanliga" högtalare. De sneda raderna av böcker i Billyhyllorna ör kanske lite overkill med de för sidoreflexer relativt okänsliga planarerna.

Audioconcept frestade mig med ett par sådana när min polare var där o kollade högtalare (skulle få dem till bra pris ca 65.000 om jag lyssnade rätt), men när de fick klart för sig att jag redan har Världens Bästa Högtalare lade de ner alla försök att sälja något nytt till mig och riktade in sig på honom istället :-)

Bägge är bra men har olika styrkor. Själv föredrar jag Maggiesarna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-10 23:59

Jag har bara normal möblering, 3 meter bok och skivhylla med fack för stereon en komod 1 luddig matta 2/3 från sittplatsen mot bortre kortväggen och en afganmatta vid soffan med ett bord på. En öppen spis i ena bortre hörnet.
Behövs inget ljudfix för mig.
Möblera normalt, vad nu det är så blir nog ljudet så bra det kan bli, såvida du inte har ett dedikerat lyssningsrum.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-11 08:43

Tycker hifikg's rum ser rätt akustikreglerat med alla grejer! Låt vara att det inte är direkt enligt regelböckerna men rummet är ju helt inte tomt på absorberande grunkor.

Nä det gäller dipoler, så är de mindre känsliga i vissa avseenden men ett alltför akustiskt livligt rum passar inte dem heller. Med mitt halvmöblerade rum låter det verkligen inget vidare, nästan lite chockartat när man pratar i rummet. Nåväl det ska väl bli bättre när det är färdigmöblerat...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-11 09:40

Själv kör jag med väldigt små högtalare och hela systemet kostar som några barnbidrag.

Detta gör att en bilderbok som T.ex Totte städar räcker för att akustikfixa rummet utöver en soffa och soffbord.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-11 11:05

Du har en avundsvärd takhöjd och avstånd från lyssningsplatsen till bakre vägg, hifikg.

Bild
Hos mig är det mesta mer ihopklämt, men det fungerar också.
Bildskärmen till höger sitter på en hydraulisk arm och kan enkelt svängas ut framför mig när datorbilden är viktigare än ljudbilden.
I positionen på bilden bidrar den till ett balanserat rumsintryck eftersom den vänstra sidoväggen befinner sig bara två meter från lyssningsplatsenmedan den högra är drygt fem meter bort.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-11 13:38

Tarzan skrev:Till er som har heltäckningsmatta: hur städar ni den egentligen? Jag har ju bara en massa IKEA Hampen som jag satt ihop till en större sak, men ibland tar jag ut och skakar dom, och då är det inga små damm/grushögar som bildas kan jag säga... Detta trots att jag dammsuger dom ganska ofta.

Edit: kan tillägg att jag är en sån som kastat upp madrass på vägg. :D

När jag var liten på 1980-talet och hjälpte mamma med städningen så dammsug jag gärna de heltäckande mattorna med "motormustycket". Det var ett stort munstycke med inbyggd roterande borste som rev upp dammet.

Heltäckande mattor är något jag aldrig kommeratt lägga in (annat i ett dedikerat demorum). Jag tycker det är trevligare med trägolv som man förser med en massa orientmattor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-11 18:06

Morello skrev:
Tarzan skrev:Till er som har heltäckningsmatta: hur städar ni den egentligen? Jag har ju bara en massa IKEA Hampen som jag satt ihop till en större sak, men ibland tar jag ut och skakar dom, och då är det inga små damm/grushögar som bildas kan jag säga... Detta trots att jag dammsuger dom ganska ofta.

Edit: kan tillägg att jag är en sån som kastat upp madrass på vägg. :D

När jag var liten på 1980-talet och hjälpte mamma med städningen så dammsug jag gärna de heltäckande mattorna med "motormustycket". Det var ett stort munstycke med inbyggd roterande borste som rev upp dammet.

Heltäckande mattor är något jag aldrig kommeratt lägga in (annat i ett dedikerat demorum). Jag tycker det är trevligare med trägolv som man förser med en massa orientmattor.

Ja det känns nästan som om man hade behövt en sån här till mattan ibland, särskilt den perioden jag agerade hundvakt.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-12 10:57

Men Häää, ähh ! :o
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-12 12:37

lennartj skrev:Du har en avundsvärd takhöjd och avstånd från lyssningsplatsen till bakre vägg, hifikg.

[ Bild ]
Hos mig är det mesta mer ihopklämt, men det fungerar också.
Bildskärmen till höger sitter på en hydraulisk arm och kan enkelt svängas ut framför mig när datorbilden är viktigare än ljudbilden.
I positionen på bilden bidrar den till ett balanserat rumsintryck eftersom den vänstra sidoväggen befinner sig bara två meter från lyssningsplatsenmedan den högra är drygt fem meter bort.

Ser väldigt genomtänkt ut. Och mysigt. Mitt lyssningsrum når inte upp till samma "mysnivå" men så är det inte enbart dedicerat för lyssning heller.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-03-12 13:20

hifikg skrev:Ser väldigt genomtänkt ut. Och mysigt. Mitt lyssningsrum når inte upp till samma "mysnivå" men så är det inte enbart dedicerat för lyssning heller.

Det är mitt vardagsrum som bland alla ändamål även används för musiklyssning. Här är en inte helt färsk bild tagen från andra änden av rummet:

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-12 13:35

Det är jätte mysigt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-12 13:49

lennartj skrev:
hifikg skrev:Ser väldigt genomtänkt ut. Och mysigt. Mitt lyssningsrum når inte upp till samma "mysnivå" men så är det inte enbart dedicerat för lyssning heller.

Det är mitt vardagsrum som bland alla ändamål även används för musiklyssning. Här är en inte helt färsk bild tagen från andra änden av rummet:

[ Bild ]

Jag har å andra sidan ingen belysning påslagen när jag lyssnar, så då ser det precis ut som det gjorde i IÖ´s källare när jag var där o hälsade på :-)

JM

Inläggav JM » 2015-03-12 14:37

RogerGustavsson skrev:Har under en längre tid renoverat mitt vardagsrum/lyssningsrum. Det har tagit sin tid men det börjar likna något. Rullade ut en matta och släpade in min ljudanläggning. Hjälp vad illa det låter med ett närmast omöblerat rum. Så pass illa att man nästan tvivlar på att det ska bli som tidigare. Kör ju med Magnepan-dipoler som möjligen är något mindre okänsliga ??? än vanliga framåtstrålare men har tidigare även kört Ino piP i det rummet,

Hur svårt kan det vara?
Akustikfix handlar egentligen huvudsakligen att få rätt blandning av två variabler direktljud o reflexljud som jag uppfattar det.
Vad har jag missat?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-12 14:38

JM skrev:Hur svårt kan det vara?

Väldigt.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-03-12 14:51

AndreasArvidsson skrev:

Väldigt.

Väldigt sa Bull.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-12 15:44

Akustikfix handlar egentligen huvudsakligen att få rätt blandning av två variabler direktljud o reflexljud som jag uppfattar det.
Vad har jag missat?

JM

Det är svårare än så... I första hand gäller det att få en anständig/passande efterklangstid. I ett sparsamt möblerat rum är den rätt lång. Det gäller också att bryta upp större släta ytor med t.ex. möbler, tavlor etc. Gardiner gör också en hel del.

JM

Inläggav JM » 2015-03-12 16:31

RogerGustavsson skrev:
Vad har jag missat?

JM

Det är svårare än så... I första hand gäller det att få en anständig/passande efterklangstid. I ett sparsamt möblerat rum är den rätt lång. Det gäller också att bryta upp större släta ytor med t.ex. möbler, tavlor etc. Gardiner gör också en hel del.

Efterklangstid har med reflexernas fördröjning att göra i relation till direktljudet om jag har fattat det rätt. Efterklangstid verkar vara mer relevant i konsertsalar än små normala lyssningsrum. Ref. Toole.

Allt har fortfarande bara med blandningen av reflexer o direktljud att göra som jag ser det. Efterklangstiden är som jag ser det en undervariabel till huvudvariabeln reflexljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-13 03:07

JM skrev:Efterklangstid verkar vara mer relevant i konsertsalar än små normala lyssningsrum. Ref. Toole.

Håller verkligen inte med! Efterklangen är högst relevant i även vanliga rum. Att höra all musik såsas sönder av massa gammalt ljud är verkligen värdelöst, enligt mig. Stor mening att lägga en massa pengar på det.

JM

Inläggav JM » 2015-03-13 09:23

music4ever skrev:
JM skrev:Efterklangstid verkar vara mer relevant i konsertsalar än små normala lyssningsrum. Ref. Toole.

Håller verkligen inte med! Efterklangen är högst relevant i även vanliga rum. Att höra all musik såsas sönder av massa gammalt ljud är verkligen värdelöst, enligt mig. Stor mening att lägga en massa pengar på det.

Misstänker att du missförstår mig.
Efterklangstiden är ett specialfall av reflexmätning. Vanligen i ett litet rum blir efterklangen knappt hörbar på grund av de primära reflexerna, olika stående vågor o interferensers dominans.
Skall du få spatial upplevelse med breddökning av stereobilden i anslutning till framhögtalarna bör reflexerna vara fördröjda 10 -50 ms (3-15 m). Ingen reflex bör vara dominerande och reflexerna bör återspegla i stort sätt hela frekvensområdet. Kortare o längre fördröjning än 10-50 ms ger försämrad spatial upplevelse map upplevd breddökning. Floyd Toole.

JM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-13 09:37

Det jag kallar efterklang kanske heter något annat i smårumssammanhang? RT60 då? I mitt fall där jag bar in ljudanläggningen, en matta, en soffa, ett soffbord och ett par fåtöljer i rummet och började spela lät det inget vidare och man behöver inte göra några mätningar för att fastställa en olämplig akustik. Redan ett vanligt samtal generar "eftersläpningar". Jag antar att jag trots allt kommer tillbaka ungefär till rummets tidigare klang när allt möblemang är på plats men det är trots allt lite chockerande som det är nu. Har flyttat runt både lyssningsplats och dipolerna rejält för att se vad som händer, nästan ingen skillnad alls i detta läge. Långt från vägg eller nära ger inte alls så markanta skillnader som det brukar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-13 11:13

music4ever skrev:

Man brukar få på tafsen om man pratar om det i små rum. Själv tycker jag också att det är ok att slarva med begreppen, för att trots allt får du ett resultat av en RT60-mätning också i ett litet rum - även om det inte är efterklangsfältet man mäter på utan en flock tidiga reflexer. Det verkar saknas ett definierat uttryck för att göra denna mätningen i ett litet rum.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-13 12:23

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:

Man brukar få på tafsen om man pratar om det i små rum. Själv tycker jag också att det är ok att slarva med begreppen, för att trots allt får du ett resultat av en RT60-mätning också i ett litet rum - även om det inte är efterklangsfältet man mäter på utan en flock tidiga reflexer. Det verkar saknas ett definierat uttryck för att göra denna mätningen i ett litet rum.

Borde man inte kunna prata om efterklang i basen i små rum? Eller får man bara prata om resonanser då?

Består efterklangen per definition bara av ljud som studsat få gånger i väggar och tak? Om man har rejält hårda väggar så övergår ju inte lika mycket ljudenergi till rörelseenergi i väggen per studs --> fler studsar innan ljudnivån sjunkit = möjligt för rummet att vara mindre. Eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-13 12:58

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-13 14:40

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-13 17:24

I vardagligt tal så säger man efterklang.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-03-13 17:27

Och om basområdet handlar det om decay-tid för resonanser. Under Schröderfrekvensen förmodar jag (?).
Komorok Specialist Projects.

JM

Inläggav JM » 2015-03-13 17:43

Bra jobbat Nattlorden! Hellt rätt tänk!!!!
Detta med akustiken i små rum är knappas något modernt påfund. På faktiskt.se finns en stor förbättringspotential.
Lär känna dina reflexer över ca 300 Hz och du kommer snart upptäcka att du kan få ett betydligt bättre ljud.
Det handlar inte bara om att kirurgiskt eliminera dominerande störande reflexer utan även framkalla relevanta reflexer för maximal spatial upplevelse. Reflexernas tidsfördröjning, riktning, fas, frekvensinnehåll är av avgörande betydelse för maximal stereobredd, tydlighet, "omslutenhet" mm.
Att hantera ljudet under ca 300 Hz är en annan femma.

JM

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi