Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:På vad?
Magnuz skrev:På vad?
Bill50x skrev:Magnuz skrev:På vad?
Låter bättre. De lilla jag hört på Naim är att det är synnerligen medryckande återgivning men inte lika polerat som Linn. En kamrat i Tyskland håller dock inte med, han tycker Linns prylar känns avslagna i jämförelse. Många fabrikat känns dock ganska trötta i jmf med Linn/Naim men dessa är ju ändå inte allas kopp thé.
/ B
lennartj skrev:Från mitt sätt att ta till mig väl inspelad och återgiven musik som en djupt engagerande mental upplevelse känns det tragiskt att se att åtskilliga skribenter här på faktiskt verkar sakna denna förmåga och är oförstående när jag hävdar att god ljudåtergivning är nödvändigt men inte tillräckligt för god musikåtergivning.
Hög upplösning och detaljrikedom kan stå i kontrast mot homogenitet, samklang, timing mm.
En anläggning som har för hög upplösning i förhållande till sin förmåga att presentera alla detaljer i rätt tid och plats i rummet är väldigt tröttsam att lyssna på för hjärnan får ett hästjobb att sortera röran av intryck till något begripligt.
För några decennier sedan tyckte jag att Linn gick alldeles för långt med att undertrycka "störande" detaljer och nästan bara släppa fram melodi och rytm. Då är det löjligt enkelt att stampa takten men i en sådan anläggning får man ju långt ifrån fullt utbyte av mer komplex musik
Såvitt jag minns bevarade Naim mer detaljer utan att tappa bort rytmen och den upplevda spelglädjen var stor..
För att generalisera tar jag upp Electrocompaniet som motsats, vars styrkor i återgivningen kan beskrivas som svärta i tystnaden mellan toner, kraft och kontroll men spelar man samma muslk på Electrokompaniet som fick det att rycka i benen på Linn eller Naim kändes det som om jag fått fötterna ingjutna i ett betongblock, men det kanske inte stör den som sätter likhetstecken mellan ljudåtergivning och musikåtergivning?![]()
Det här inlägget blev inte så väl formulerat som jag skulle önska, men jag ville ändå skriva av mig innan jag lägger mig.
lennartj skrev:Det här inlägget blev inte så väl formulerat som jag skulle önska, men jag ville ändå skriva av mig innan jag lägger mig.
lennartj skrev:En anläggning som har för hög upplösning i förhållande till sin förmåga att presentera alla detaljer i rätt tid och plats i rummet är väldigt tröttsam att lyssna på för hjärnan får ett hästjobb att sortera röran av intryck till något begripligt.
lennartj skrev:Från mitt sätt att ta till mig väl inspelad och återgiven musik som en djupt engagerande mental upplevelse känns det tragiskt att se att åtskilliga skribenter här på faktiskt verkar sakna denna förmåga och är oförstående när jag hävdar att god ljudåtergivning är nödvändigt men inte tillräckligt för god musikåtergivning.
DQ-20 skrev:Lite som nu: jag sitter och tittar på det vackra vädret genom en ganska skitig fönsterruta. Jag förstår vad som är där utanför och vad som beror på den skitiga rutan. Likväl känner jag att det är dags för att ta fram fönsterputsen och göra något åt saken.
Bill50x skrev:lennartj skrev:Det här inlägget blev inte så väl formulerat som jag skulle önska, men jag ville ändå skriva av mig innan jag lägger mig.
Väl skrivet/formulerat!
Och det jag tycker Linn lyckats med de senaste åren är just att få till även ljudåtergivningen. Till den milda grad att entusiasterna tycker att Linn sålt sig, de nya modellerna är ju inte bättre "musikaliskt" utan bara ljudmässigt. De senaste systemen i Exakt-serien är ett STORT steg framåt för Linn och ljudet står sig mot de allra bästa idag, enligt mitt förmenande. Linn Old School, som omhuldas av många fan(atiker) är för mig alldeles för enkelspåriga, framför allt högtalarna men även elektroniken.
/ B
Bill50x skrev:lennartj skrev:Det här inlägget blev inte så väl formulerat som jag skulle önska, men jag ville ändå skriva av mig innan jag lägger mig.
Väl skrivet/formulerat!
Och det jag tycker Linn lyckats med de senaste åren är just att få till även ljudåtergivningen. Till den milda grad att entusiasterna tycker att Linn sålt sig, de nya modellerna är ju inte bättre "musikaliskt" utan bara ljudmässigt. De senaste systemen i Exakt-serien är ett STORT steg framåt för Linn och ljudet står sig mot de allra bästa idag, enligt mitt förmenande. Linn Old School, som omhuldas av många fan(atiker) är för mig alldeles för enkelspåriga, framför allt högtalarna men även elektroniken.
/ B
DQ-20 skrev:lennartj skrev:Från mitt sätt att ta till mig väl inspelad och återgiven musik som en djupt engagerande mental upplevelse känns det tragiskt att se att åtskilliga skribenter här på faktiskt verkar sakna denna förmåga och är oförstående när jag hävdar att god ljudåtergivning är nödvändigt men inte tillräckligt för god musikåtergivning.
Varför är det tragiskt? Jag kommer på mig själv att få "en djupt engagerande mental upplevelse" på väldigt olika sätt, från live-framträdanden till ytterst bandbreddsbegränsade och bitreducerade ljudfiler på mikroskopiska högtalare i köket. När jag tittar på olika anläggningar som lyssnare beskriver som diametralt olika hittar jag tre huvudorsaker: förväntningar, distortion och tonkurva. Med tiden har det blivit som att jag skiljer ut dessa faktorer från själva musiken. Lite som nu: jag sitter och tittar på det vackra vädret genom en ganska skitig fönsterruta. Jag förstår vad som är där utanför och vad som beror på den skitiga rutan. Likväl känner jag att det är dags för att ta fram fönsterputsen och göra något åt saken.
DQ-20
sportbilsentusiasten skrev:
Jag vet dock att de som inte gillar Exakt (tex mig) gör det pga att musikaliteten är SÄMRE. Ljudmässigt bättre men förståelsen för musiken är sämre.
Goldfinger skrev:....
Dessutom är inte en tonkurveavvikelse i sig en källa till sameness eftersom förändringen är fast och kommer att påverka allt material precis lika mycket, fonogrammen blir mao inte mer lika för den sakens skull.
....
DQ-20 skrev:lennartj skrev:Från mitt sätt att ta till mig väl inspelad och återgiven musik som en djupt engagerande mental upplevelse känns det tragiskt att se att åtskilliga skribenter här på faktiskt verkar sakna denna förmåga och är oförstående när jag hävdar att god ljudåtergivning är nödvändigt men inte tillräckligt för god musikåtergivning.
Varför är det tragiskt? Jag kommer på mig själv att få "en djupt engagerande mental upplevelse" på väldigt olika sätt, från live-framträdanden till ytterst bandbreddsbegränsade och bitreducerade ljudfiler på mikroskopiska högtalare i köket. När jag tittar på olika anläggningar som lyssnare beskriver som diametralt olika hittar jag tre huvudorsaker: förväntningar, distortion och tonkurva. Med tiden har det blivit som att jag skiljer ut dessa faktorer från själva musiken. Lite som nu: jag sitter och tittar på det vackra vädret genom en ganska skitig fönsterruta. Jag förstår vad som är där utanför och vad som beror på den skitiga rutan. Likväl känner jag att det är dags för att ta fram fönsterputsen och göra något åt saken.
DQ-20
lennartj skrev:DQ-20 skrev:lennartj skrev:Från mitt sätt att ta till mig väl inspelad och återgiven musik som en djupt engagerande mental upplevelse känns det tragiskt att se att åtskilliga skribenter här på faktiskt verkar sakna denna förmåga och är oförstående när jag hävdar att god ljudåtergivning är nödvändigt men inte tillräckligt för god musikåtergivning.
DQ-20
Jag syftade på dem som bara verkar kunna lyssna på ljuden utan att bli engagerade av musiken.
lennartj skrev:Om det är så tycker jag att tragiskt att de går miste om en massa underbara upplevelser, men
å andra sidan saknar man väl knappast det man aldrig har upplevt?
Den tredje sidan kan vara att jag missuppfattat dem och även dig.
Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Lite som nu: jag sitter och tittar på det vackra vädret genom en ganska skitig fönsterruta. Jag förstår vad som är där utanför och vad som beror på den skitiga rutan. Likväl känner jag att det är dags för att ta fram fönsterputsen och göra något åt saken.
Exakt. Fönstret är ljudåtergivningen och vad som är utanför är musikåtergivningen.
Strmbrg skrev:Jag hade en gång en Nait, mä segel å mast å köl...
Närå, det var en standard Nait 3.
Den blev emellanåt TOK-HET på höljet. Kan det ha orsakats av att jag inte körde med deras egen högtalarkabel? De skall ju vara lite kinkiga de där apparaterna.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:DQ-20 skrev:Lite som nu: jag sitter och tittar på det vackra vädret genom en ganska skitig fönsterruta. Jag förstår vad som är där utanför och vad som beror på den skitiga rutan. Likväl känner jag att det är dags för att ta fram fönsterputsen och göra något åt saken.
Exakt. Fönstret är ljudåtergivningen och vad som är utanför är musikåtergivningen.
Nej, nej, nej, nej, neeeeäääÄÄÄJ!
Det som är utanför är ju musiken.
Rutan representerar inspelning+anläggningens uppspelning, alltså ljudåtergivningen (vilket inkluderar musikåtergivningen, eftersom musik är ett specialfall av ljud, inte tvärtom).
Vh, iö
IngOehman skrev: 3. De envisas med att skilja mellan ljudåtergivning och musikåtergivning. Och de gör det på ett sätt som får det att verka som om de tänker sig att ljudåtergivning bara en delmängd av musikåtergivning.Men det är ju om något precis tvärtom - musikåtergivning är en delmängd av ljudåtergivningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster