Moderator: Redaktörer
tordnilsson skrev:Apropå PPP-6550C Så kanske det vore idé att titta på de nya KT-150 rören för att se om de är användbara istället,
jag tänkte då som vanlig PP med 2 slutrör istf 4 st 6550.
/ t
DQ-20 skrev:tordnilsson skrev: Själv har jag snöat in på <OTK>-märkta ryska rör för den rätta retrokänslan...
OTK är en kvalitetsmärkning, helt likt den tyska VDE eller amerikanska UL, eller för en delen, den förfärliga CE-märkningen. Inget fabrikat utan bara en notering att röret, i detta fall, passerat en kvalitetsstation och blivit godkänt.
Hittar en kulig förklaring på nätet:Общественный Товарищеский Контроль
Obshchestvenniy Tovarishcheskiy Kontrol'
Public Comradely Control
That is definitely a Communist-era term!
Отдел Технического Контроля
Otdyel Tekhnicheskovo Kontrolya
Department of Technical Control
Kronkan skrev:Tavarish är ryska ordet som översätts vanligtvis med kamrat. Någonstans betyder det nog någon som man är bundsförvant med och som man delar allt med såväl motgång som framgång med. Och nu är väl mina kunskaper i språk uttömda.
soundbrigade skrev:DQ-20 skrev:tordnilsson skrev: Själv har jag snöat in på <OTK>-märkta ryska rör för den rätta retrokänslan...
OTK är en kvalitetsmärkning, helt likt den tyska VDE eller amerikanska UL, eller för en delen, den förfärliga CE-märkningen. Inget fabrikat utan bara en notering att röret, i detta fall, passerat en kvalitetsstation och blivit godkänt.
Hittar en kulig förklaring på nätet:Общественный Товарищеский Контроль
Obshchestvenniy Tovarishcheskiy Kontrol'
Public Comradely Control
That is definitely a Communist-era term!
Отдел Технического Контроля
Otdyel Tekhnicheskovo Kontrolya
Department of Technical Control
Första översättningen är helt fel. Товарищеский betyder inte 'kamratlig' utan 'varu-'. Det är nog så att snubben som skrev det här på nätet massuppfittat det hela. Rätt benämning skulle vara: Общественный Товарный Контроль.
soundbrigade skrev:Någon föreslog,på tal om ämnestrden, användandet av KT150. Jag tycker det ligger en viss charm att använda biffiga rör typ EL156, KT120, KT150 m fl, men som någon annan noterade - tube-rollig är inte längre aktuellt.
Personligen skulel jag kanske titta på lite östliga alternativ såsom GU50, ett mäktigt rör som gott och väl matchar KT88.
tordnilsson skrev:Hur går det för dig Morello ?
( lite otålig blir man ju... )
God Jul !
DQ-20 skrev:soundbrigade skrev:Någon föreslog,på tal om ämnestrden, användandet av KT150. Jag tycker det ligger en viss charm att använda biffiga rör typ EL156, KT120, KT150 m fl, men som någon annan noterade - tube-rollig är inte längre aktuellt.
Personligen skulel jag kanske titta på lite östliga alternativ såsom GU50, ett mäktigt rör som gott och väl matchar KT88.
EL156 är kul men kostar skjortan. GU50 är ful som stryk. Om möjligt fulare än 6C33.
/DQ-156
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:soundbrigade skrev:Någon föreslog,på tal om ämnestrden, användandet av KT150. Jag tycker det ligger en viss charm att använda biffiga rör typ EL156, KT120, KT150 m fl, men som någon annan noterade - tube-rollig är inte längre aktuellt.
EL156 är kul men kostar skjortan. GU50 är ful som stryk. Om möjligt fulare än 6C33.
/DQ-156
Vad har fulhet med saken att göra? Man skall väl lyssna på musik, inte sitta och betrakta rören?
Fjonkalicious skrev:Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:EL156 är kul men kostar skjortan. GU50 är ful som stryk. Om möjligt fulare än 6C33.
/DQ-156
Vad har fulhet med saken att göra? Man skall väl lyssna på musik, inte sitta och betrakta rören?
Skall man väl visst.
tordnilsson skrev:Hur går det för dig Morello ?
( lite otålig blir man ju... )
God Jul !
Morello skrev:Detta projekt ritas på en bärbar dator som OG normalt inte använder, så backuprutinen var bristfällig.
Datorn dog, men nu är rör-projektet räddat. Jag plockade över hårddsiken till en annan dator och läste ut datat.
Jag kommer återuppta detta inom kort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster