BORIS skrev:e.....ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär.....
Avstår att kommentera dina musikaliska utläggningar, ..men......Henrik Linder - "välkammad"??...

Moderator: Redaktörer
BORIS skrev:e.....ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär.....
BORIS skrev:Skulle iofs tippa på att just han spenderar en hel del tid framför spegeln med kammen
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.
Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet
Tompa_39 skrev:En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...
PerStromgren skrev:Tompa_39 skrev:En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...
Hur f-n kan jag ha missat Jeff Lorber?Men nu ska här liras, tack för tips!
KentLindqvist skrev:Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.
LageB skrev:KentLindqvist skrev:Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.
Själv har jag aldrig fått Dirty Loops att låta jättebra på mina Fostex högtalarbyggen tyvärr![]()
Det blir rörigt när det blir lite komplext (vilket det ofta är med DL) -så när jag ska njuta får det bli med hörlurarna.
Funderar nu allvarligt att se över min anläggning!!!
Tompa_39 skrev:BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.
Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet
En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...
BORIS skrev:Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn
Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn
Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt
Anders Bagge har berättat i tv om sms:et från "Q".
Jag tycker de är fantastiska i sina bästa stunder, och vissa andra spår tilltalar mig mindre. Det är inte min favoritgenré, men jag har lite Stevie Wonder på hyllan, och jag har inte hör någon annan vokalist komma närmre i klass.
BORIS skrev:Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak
Absolut inte. Jag har ingen som helst anledning att misstro en förstahandsuppgift från Anders Bagge. Och det har inget som helst med mig att göra, blanda inte in mig - tack.
Nattlorden skrev: Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...
BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones
Nattlorden skrev:BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones
Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.
Nattlorden skrev:BORIS skrev:
Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.
bomellberg skrev:Icke desto mindre så är det ju som BORIS säger. Du klassar deras skicklighet efter vad Q Jones anser.
BORIS skrev:Tompa_39 skrev:BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?
Aha, ja så kan det ju vara, såklart. Och när du säger det kan jag konstatera att även om jag lyssnade på många olika stilar i den åldern så var det till stor del "vit" mer eller mindre gitarrbaserad rock av något slag. Detta tycks jag ständigt återkomma till även om, som sagt, stilen kan skifta med alltifrån finstämda betraktelser till tungt, mörkt mangel.
Undantag finns och under flera år lyssnade jag i stort sett bara på funk, gärna ifrån första halvan av 70-talet. Kom då naturligt i kontakt med musiken ifrån genrerna varifrån DL hämtar inspiration. Så stilen är inte direkt obekant även om jag tycker samtida storheter som D´angelo och Prince spelar i en helt annan liga och tilltalar mig på ett helt annat sätt. Kanske lite orättvis jämförelse men aspirerar man på att vara unika kan man väl tåla det.
Mitt intryck av DL består och jag är tillbaka där det började med vita män med gitarrer..
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst