stoppa bas i änden av ett rör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: stoppa bas i änden av ett rör

Inläggav Piotr » 2015-03-08 17:58

Tarzan skrev:
celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint

rören är 1,2 meter långa
blir nog en rejäl resonans eller stående våg eller vad det heter vid typ 140hz, bör jag bry mig när jag ändå delar ganska brant en oktav under?

kan ju i och för sig pula i lite lätt glasull när jag ändå håller på, jag kan nog sno lite från vinden

Den där resonansen borde väl gå att dämpa rättså rejält med en bit isolering i mitten av röret (där luftens hastighet är som störst)?
Och gratis material är det bästa materialet.

Jag tror att..

Ett rör öppet i ena änden och mer eller mindre slutet i andra utgör en öppen pipa aka 1/4-vågsresonator. Fundamentala resonansen hamnar på ca 70Hz om röret är 1.2m och tryckmaxima finns i den slutna änden, hastighetsmaxima i mynningen på den öppna änden.

I ett slutet rör med samma längd uppstår den fundamentala resonansen vid ca. 140Hz och tryckmaxima hittar man vid båda ändarna, hastighetsmaxima i mitten på röret.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-08 18:25

Piotr skrev:
Tarzan skrev:
celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint

rören är 1,2 meter långa
blir nog en rejäl resonans eller stående våg eller vad det heter vid typ 140hz, bör jag bry mig när jag ändå delar ganska brant en oktav under?

kan ju i och för sig pula i lite lätt glasull när jag ändå håller på, jag kan nog sno lite från vinden

Den där resonansen borde väl gå att dämpa rättså rejält med en bit isolering i mitten av röret (där luftens hastighet är som störst)?
Och gratis material är det bästa materialet.

Jag tror att..

Ett rör öppet i ena änden och mer eller mindre slutet i andra utgör en öppen pipa aka 1/4-vågsresonator. Fundamentala resonansen hamnar på ca 70Hz om röret är 1.2m och tryckmaxima finns i den slutna änden, hastighetsmaxima i mynningen på den öppna änden.

I ett slutet rör med samma längd uppstår den fundamentala resonansen vid ca. 140Hz och tryckmaxima hittar man vid båda ändarna, hastighetsmaxima i mitten på röret.

Orgelpipa mao.
Tror jag skrev det en bit upp
Kan bli hur bra som helst med rätt element
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-09 15:50

än så länge tycker jag att rören lirar okej, dock vibrerar golvet mer än jag vill, jag hade ju tänkt ha en bas i var ände och då skulle ju dom här krafterna ta ut varandra, så inte nu, och att ställa rören ännu mera mjukt kommer nog bara betyda att rören välter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 15:54

spikes kan vara lösningen på ditt problem
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-09 16:02

oj, det hade jag inte ens tänkt på, men är det rätt väg att gå, jag tycker golvet låter mindre om jag lyfter upp röret från golvet, blir det samma effekt med spikes? jag är även lite rädd om parketten, kan man använda skydd under spike'sen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-09 16:11

Du får mer vibrationer i golvet med spikes. Ser man till överföringen av energi så är spikes motsatsen till att lyfta basen från golvet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 16:32

AndreasArvidsson skrev:Du får mer vibrationer i golvet med spikes. Ser man till överföringen av energi så är spikes motsatsen till att lyfta basen från golvet.

Hur kan man få mer vibrationer av en nålspets än om röret står direkt på golvet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 16:44

celef skrev:oj, det hade jag inte ens tänkt på, men är det rätt väg att gå, jag tycker golvet låter mindre om jag lyfter upp röret från golvet, blir det samma effekt med spikes? jag är även lite rädd om parketten, kan man använda skydd under spike'sen?

Spikes kommer ibland med en filtklädd plastbit till varje spik som håller spetsen från parketten.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-09 17:21

Perfector skrev:
AndreasArvidsson skrev:Du får mer vibrationer i golvet med spikes. Ser man till överföringen av energi så är spikes motsatsen till att lyfta basen från golvet.

Hur kan man få mer vibrationer av en nålspets än om röret står direkt på golvet?

Hur menar du att det skulle hjälpa till med att få mindre vibrationer i golvet? Fast det kanske borde diskuteras i en annan tråd. En av dom gamla kanske?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-09 17:24

spetsen ger så mycket mindre yta mot golvet ju
Och dessutom har den 3 spikar mot högtalaren så den ytan för överföring av vibrationer blir ju 3 nålspetsar.
Hur mycket kan det generera i vibrato mot golvet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-12 17:18

Tjena grabbar, jag är än så länge rätt så nöjd med basrören, jag tycker faktiskt att det låter bättre med elementen placerade mitt på halva rumshöjdmåttet än vad det någonsin gjort med elementen placerat nära golv, visst kanske beror det en del på placebo efter testatandet med spegelmodellen men även barnen och frugan tycker att det låter luftigare och mycket mindre tungt och resonant, dom ger tummen upp för prestandan men tummen ner för utseendet, men det skiter jag i, jag gillar att formen är så strikt funktionell, men jag skulle behöva addera lite mer stabilitet, jag tror att jag vill ha fyra utriggare under botten, och dom ska vara platta och avrundade, men jag har svårt att komma fram hur långa utriggarna ska vara, ska dom vara en viss del av höjdmåttet eller en del av diametern?

Ps, jag gillar inte att använda punkt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-12 17:28

celef skrev:Tjena grabbar, jag är än så länge rätt så nöjd med basrören, jag tycker faktiskt att det låter bättre med elementen placerade mitt på halva rumshöjdmåttet än vad det någonsin gjort med elementen placerat nära golv, visst kanske beror det en del på placebo efter testatandet med spegelmodellen men även barnen och frugan tycker att det låter luftigare och mycket mindre tungt och resonant, dom ger tummen upp för prestandan men tummen ner för utseendet, men det skiter jag i, jag gillar att formen är så strikt funktionell, men jag skulle behöva addera lite mer stabilitet, jag tror att jag vill ha fyra utriggare under botten, och dom ska vara platta och avrundade, men jag har svårt att komma fram hur långa utriggarna ska vara, ska dom vara en viss del av höjdmåttet eller en del av diametern?

Komma är bra det med.

Det är väl inte så konstigt att det blir bättre med basen mitt emellan golv och tak? Det borde ju bli nästan samma effekt som att ha en bas vid golvet och en vid taket, i alla fall till om man ser till var tryckmaxima och rörelsemaxima hamnar för dom båda fallen. På så vis dämpar man första golv-tak-resonansen och möjligtvis någon annan diagonal resonans vad dom nu kallas.

ps, tror jag

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-12 17:48

Det är rörande att det går att bygga välljud för så små medel-
Grattis.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-12 22:48

Tarzan skrev:
celef skrev:Tjena grabbar, jag är än så länge rätt så nöjd med basrören, jag tycker faktiskt att det låter bättre med elementen placerade mitt på halva rumshöjdmåttet än vad det någonsin gjort med elementen placerat nära golv, visst kanske beror det en del på placebo efter testatandet med spegelmodellen men även barnen och frugan tycker att det låter luftigare och mycket mindre tungt och resonant, dom ger tummen upp för prestandan men tummen ner för utseendet, men det skiter jag i, jag gillar att formen är så strikt funktionell, men jag skulle behöva addera lite mer stabilitet, jag tror att jag vill ha fyra utriggare under botten, och dom ska vara platta och avrundade, men jag har svårt att komma fram hur långa utriggarna ska vara, ska dom vara en viss del av höjdmåttet eller en del av diametern?

Komma är bra det med.

Det är väl inte så konstigt att det blir bättre med basen mitt emellan golv och tak? Det borde ju bli nästan samma effekt som att ha en bas vid golvet och en vid taket, i alla fall till om man ser till var tryckmaxima och rörelsemaxima hamnar för dom båda fallen. På så vis dämpar man första golv-tak-resonansen och möjligtvis någon annan diagonal resonans vad dom nu kallas.

ps, tror jag

Jag kan inte det här så bra, så jag vet inte om en bas i mitten blir samma som två basar placerade nära golv å tak, men hade jag haft två basar så hade jag hellre monterat dom på 1/4 och 3/4 måttet, allt för att få ljudkällorna även spegelkällorna komma så jämnt upprepande och tidigt i tiden, jag försöker bara få dom virtuella linjekällorna att bli så täta som möjligt med valda mängd element
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-12 22:59

Perfector skrev:Det är rörande att det går att bygga välljud för så små medel-
Grattis.

Tack, jag gör verkligen mitt yttersta, mitt hifimål är billigt och tillräckligt bra, men mest billigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 12:38

Golvet vibrerade för mycket, det blev störande, när jag lyfte upp ena röret på foten och lutade röret snett framåt så lät det så mycket bättre! I denna uppställning så såg rören ut som kanoner, och kanske lite som kolboxar. Jag fick på så vis elementen mera ut i rummet samtidigt som "foten" som ju tar plats hamnade nära vägg. Men det blev väldigt instabilt, så för att spinna vidare på kanontemat byggde jag fyra stora hjul, monterade två på varje rör för stabilisering, så nu har jag två baskanoner, riktade mot lyssningsplats, två till är på väg, för bakre rumsdelen, jag vet inte om jag ska måla kanonerna svarta eller röda eller guldiga, jag gillar ju Arsenal lite granna och ac/dc. Topparna ska nog få nytt utseende i form av indiantält
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 12:47

celef skrev:Golvet vibrerade för mycket, det blev störande, när jag lyfte upp ena röret på foten och lutade röret snett framåt så lät det så mycket bättre! I denna uppställning så såg rören ut som kanoner, och kanske lite som kolboxar. Jag fick på så vis elementen mera ut i rummet samtidigt som "foten" som ju tar plats hamnade nära vägg. Men det blev väldigt instabilt, så för att spinna vidare på kanontemat byggde jag fyra stora hjul, monterade två på varje rör för stabilisering, så nu har jag två baskanoner, riktade mot lyssningsplats, två till är på väg, för bakre rumsdelen, jag vet inte om jag ska måla kanonerna svarta eller röda eller guldiga, jag gillar ju Arsenal lite granna och ac/dc. Topparna ska nog få nytt utseende i form av indiantält

Du kan plugga botten och öppna ett hål på sidan av röret, då kommer tryckvågen ut den vägen och golvet behöver inte fungera som resonansbotten.
Teoretiskt i alla fall.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 13:29

Får jag inte en kortslutning då med ett rejält lågbastapp som följd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 13:36

Nejdå, du har ju basen uppåt och öppningen på sidan, precis som en orgelpipa.
Du kan räkna om arean i rörets botten till en öppning i sidan som har samma area så ska det funka fint.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 15:53

Hur djupt kommer ett rör som är 300x1200mm att vara verksam enligt dina beräkningar, på ett ungefär, så där mellan tummen och pekfingret
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 16:40

celef skrev:Hur djupt kommer ett rör som är 300x1200mm att vara verksam enligt dina beräkningar, på ett ungefär, så där mellan tummen och pekfingret

Våglängdslistan finns ju att tillgå.
Du kan ju räkna kvartsvägspipan på det.
1200 mm x 4 = 4.8 meter / 33 cm = 14 fot i full våglängd vilket är fruktansvärt ljupt i ton.
8 fot i en kyrkorgel är normalt för svenska kyrkor.
First congregational Church of Los Angeles har 4 st. 32 fotare i basen och går under 16 Hz, så det borde bli mer än nog för kunglig botten med 1200 mm som kvartsvågspipa.
20 Hz har en våglängd på 17 meter
200 på 1.7 meter
Du kan räkna ut var du hamnar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 17:02

Perfector skrev:
celef skrev:Hur djupt kommer ett rör som är 300x1200mm att vara verksam enligt dina beräkningar, på ett ungefär, så där mellan tummen och pekfingret

Våglängdslistan finns ju att tillgå.
Du kan ju räkna kvartsvägspipan på det.
1200 mm x 4 = 4.8 meter / 33 cm = 14 fot i full våglängd vilket är fruktansvärt ljupt i ton.
8 fot i en kyrkorgel är normalt för svenska kyrkor.
First congregational Church of Los Angeles har 4 st. 32 fotare i basen och går under 16 Hz, så det borde bli mer än nog för kunglig botten med 1200 mm som kvartsvågspipa.
20 Hz har en våglängd på 17 meter
200 på 1.7 meter
Du kan räkna ut var du hamnar

Hur fungerar sådana orgelpipor, är dom smalbandiga eller bredbandiga?

32 fot är väl typ 10 meter. 16 Hz har en våglängd på 20 meter. 32 fotspipen är alltså en halv våglängd lång.

Mitt rör är 1,2 meter. 140 Hz har väl en ljudvåglängd på 2,4 meter, och halv längd som mitt rör.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 17:04

Epic byggde högtalare på sent 70 tidigt 80-tal och kallade dom kvartsvågspipor, dvs 1/4 av full återgiven våglängd.
Prova det så ser du var du hamnar.
Voigt gjorde samma sak

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 17:12

https://www.youtube.com/watch?v=z0r70a-xk98
En rackare till orgel med 4 32 fots pipor

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 17:22

Japp, nu blev jag sugen, jag får skaffa ett nytt rör och göra några tester
Bikinitider

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 17:23

celef skrev:Japp, nu blev jag sugen, jag får skaffa ett nytt rör och göra några tester

Du har mycket att se fram emot.
Hoppas du håller flaggan högt och åstadkommer ett underverk av välljud.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 17:29

Perfector skrev:
celef skrev:Japp, nu blev jag sugen, jag får skaffa ett nytt rör och göra några tester

Du har mycket att se fram emot.
Hoppas du håller flaggan högt och åstadkommer ett underverk av välljud.

Det brukar för det mesta låta jäkligt bra här hemma, ibland blir det dock för mycket av det goda, som när man föräter sig på beasås, då vill man inte ens se beasås på veckor
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-17 17:33

Jag vill se bilder när du monterat hjulen och målat rören svarta.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-17 17:56

https://www.youtube.com/watch?v=Jd0bETda5uM
Spela den här på stor anläggning och njut

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-03-17 18:24

Tarzan skrev:Jag vill se bilder när du monterat hjulen och målat rören svarta.

Det ska bli! Jag var inne ett tag på sån där tjock svart färg man hade på gamla gjutjärnsmaskiner, lite torr solblekt yta med lite rinningar och med feta fläckiga partier.

Googlade på bilder human canonball och fick inspiration därifrån, det skulle kunna vara kul om baskanonerna såg ut som ombyggda sådana, vitblått å rött
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum