MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 16:23

Tarzan skrev:"Lifetime" kanske är att ta i, men jag har under hela min livstid sen jag köpte pluginet kunnat ladda ner det från hemsidan under user downloads.

Du kan ju alltid kolla så att det funkar genom att koppla in det i datorn och klicka på sync-knappen i pluginet, precis som du säger. Kommer det upp en ruta som säger att den är synkad så är allt som det ska.
Lycka till!

Jepp, det kanske jag gjorde en smula :). Men bra att det går att ladda ned flera gånger i alla fall!

Skall prova lite strax tänkte jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 16:26

Almen skrev:
genstruktur skrev:Antar väl att jag får köpa den balanserade senare om jag gillar mindsp, för den obalanserade verkar ha för låg signalnivå? Men tänkte att jag kan testa runt lite med den oblanserade varianten

Fast det hjälps nog inte, tror jag. Du måste nog koppla in den före försteg/receiver, alternativt koppla på någon slags spänningsföljare som ökar utspänningen. Om jag tänker rätt. :)

Just ja, du kör digitalt in på receivern. Hm.

Whut?! 8O

Där vill jag inte ha den :(.

Jag förstod det som att det var flera som kört mindsp mellan för och slutsteg i fullregister?
Jag förstod det också som att den obalanserade varianten kunde ha får låg spänning ut, 0.9 V, medans den balanserade kunde ställas om till 1.9V för att förhoppningsvis styra ut slutsteget om man hade problem med det?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-18 16:35

genstruktur skrev:Jag förstod det som att det var flera som kört mindsp mellan för och slutsteg i fullregister?
Jag förstod det också som att den obalanserade varianten kunde ha får låg spänning ut, 0.9 V, medans den balanserade kunde ställas om till 1.9V för att förhoppningsvis styra ut slutsteget om man hade problem med det?

Fast balanserade ingångar på ett slutsteg kräver väl dubbla spänningssvinget för att fungera likadant? Jag tror inte att du kan styra ut ett steg bättre bara genom att byta till balanserat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 16:37

Almen skrev:
genstruktur skrev:Jag förstod det som att det var flera som kört mindsp mellan för och slutsteg i fullregister?

Fast balanserade ingångar på ett slutsteg kräver väl dubbla spänningssvinget för att fungera likadant? Jag tror inte att du kan styra ut ett steg bättre bara genom att byta till balanserat.

Ingen aning faktiskt, jag bara trodde att det skulle fungera så. Om du har rätt så faller hela iden med mindsp redan jag ens installerat pluginet :x
För jag lär väl knappast kunna styra ut Rotel 991 fullt med 0.9V.
Det skall inte vara lätt inte :lol: !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-18 16:51

Nä, det var ju surt. De flesta slutsteg har alltså lägre gain på de balanserade ingångarna, vilket gör att det krävs högre spänning där.

Jo visst: Stereophile - Rotel RB-991 Measurements

Its voltage gain measured 31.8dB unbalanced, 24.9dB balanced.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 16:56

Almen skrev:Nä, det var ju surt. De flesta slutsteg har alltså lägre gain på de balanserade ingångarna, vilket gör att det krävs högre spänning där.

Men kan man inte köra balanserat ut från mindsp, in i obalanserade ingångar på bc60/RB991?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 17:49

Nu har jag i alla fall lyckats synca en subjektiv peq-filter till båda kanalerna i mindsp. Men jag antar att jag måste mixa ner fullgeistersignalen i output 3 och 4 på något sätt, det vara bara diskanterna som spelade nu :).

Borde man inte ställa crossover på bypass om man vill köra fullregister?
Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 18:36

Aha hittade felet tror jag, man kunde klicka där nere och få fram en knapp till att trycka in bypass på, nu är kurvan rak. Skall bara synca då, lite problem ibland för datorn att hitta mindspn :roll:

Det var ju typiskt, nu hittar inte datorn mindspn alls. Bara ett felmeddelnade varje gång jag ansluter usb :x

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 19:14

We have take off!

På typ 15:e försöket hittade datorn mindspn och jag kunde synca de senaste inställningarna. Fullregister! :D

Men nu måste jag gå, så hinner inte lyssna. :?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-18 19:41

Jag hade samma problem. Är det windows eller osx? Med min mac hittar jag den inte alls och med min htpc med windows 7 får jag vicka lite på sladden tills datorn hittar den. Det verkar som om minidspn är korkat gjord eller att usb-uttaget på kortet är dåligt lött när jag läste lite på minidsps egna forum för det är många som har problem med det. Att stänga av windowsbrandväggen är också en rekommenderad metod om man inte kan synka. Fråga mig inte varför haha

Edit: så bra att det löste sig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 22:08

Tarzan skrev:Jag hade samma problem. Är det windows eller osx? Med min mac hittar jag den inte alls och med min htpc med windows 7 får jag vicka lite på sladden tills datorn hittar den. Det verkar som om minidspn är korkat gjord eller att usb-uttaget på kortet är dåligt lött när jag läste lite på minidsps egna forum för det är många som har problem med det. Att stänga av windowsbrandväggen är också en rekommenderad metod om man inte kan synka. Fråga mig inte varför haha

Edit: så bra att det löste sig.

Det är windows. Fungerade helt perfekt, tills jag kom på vad jag glömt för att få fullregister. Såklart :lol: .
Windowsbrandväggen är av, kör bara routerns.
Vicka på sladden, vid mindsp-uttaget? Får prova det nästan gång.

Tack för feedback Tarzan! :)

Det första som slår mig är att mindspn, med det här pluginet i alla fall, brusar märkbart mindre än min Dspeaker antimode 2.0. Skulle säga i alla fall hälften och helt ohörbart från lyssningsplats. Möjligtvis att det hörs cirka 30 cm från högtalarelementen. Det är positivt.

Jag petade in subjektiva PEQ-inställningar baserat från subjektiva uppskattningar från antimodens korrigeringar. Jag körde exakt samma i både vänster och höger kanal:
Bild

Det här kan vara helt fel värden, det torde väl också vara olika för höger respektive vänster kanal egentligen? Men jag gjorde såhär bara för att göra det enkelt för mig initialt. När jag spelar de låtar som jag brukar ha problem med, så låter det i alla fall bra och "boomigheten" är mycket mindre. Det är möjligt att jag sänkt för mycket eller för lite, men jag får nästan mäta för att ta reda på det. Och då får jag investera i mic och REW först.

Nu blir det att utvärdera om mindspn låter bättre än antimoden, och såpass bra att den kan ingå i min signalkedja. Och om mindspn klarar att styra ut slutsteget till de nivåer som jag vill kunna spela på, utan att klippa.

Om nu den obalanserade mindspn skulle klippa, finns det då några alternativ som skulle kunna fungera istället av minidsp-versionerna/plug-insen?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-18 23:01

genstruktur skrev:
Almen skrev:Nä, det var ju surt. De flesta slutsteg har alltså lägre gain på de balanserade ingångarna, vilket gör att det krävs högre spänning där.

Men kan man inte köra balanserat ut från mindsp, in i obalanserade ingångar på bc60/RB991?

Jo det kan man göra :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 23:04

fonzeka skrev:
genstruktur skrev:

Jo det kan man göra :)

Och då torde problemet vara löst med om 0.9V(obalanserade mindsp 2x4) är för lite för att styra ut slutsteget, och istället köra den balanserade varianten som lämnar 2.0V på utgångarna?
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-18 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-18 23:11

Enligt expertis på irc så kräver 991:an 1.0V bara, så skulle du skaffa den balanserade varianten bör det räcka och bli över :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 23:12

fonzeka skrev:Enligt expertis på irc så kräver 991:an 1.0V bara, så skulle du skaffa den balanserade varianten bör det räcka och bli över :)

Jasså? :)

Det låter ju för bra för att vara sant i sådana fall. Kanske jag till och med klarar mig med 0.9V.
Kan man läsa sig till det någonstans?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-18 23:28

En snabb googling gav en länk till denna tekniska manual som en av våra medlemmar laddat upp.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... pwr-sm.pdf
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-18 23:32

fonzeka skrev:En snabb googling gav en länk till denna tekniska manual som en av våra medlemmar laddat upp.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... pwr-sm.pdf

Vad märkligt, i den manualen jag laddade ned när jag köpte steget står det 32 k omh/1.5V. Hmmm

Men tack för detta och hoppas det stämmer, kan förhoppningsvis spara mig tid och pengar :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Re:

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 01:54

Empa skrev:En snabb genomgång hur jag använder miniDSP'n.

Det plugin som jag använder heter 2.1 Advanced.

[ Bild ]

På första fliken så ställer man input gain, jag brukar ha dom på 0, det står även om du kör mono eller stereo på basarna.

Tänkte på den här fliken i pluginet. Spelar det någon roll om man kör mono eller stereo om man kör fullregister, eller gäller det bara om man delar av mot subar?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-19 08:36

Kör du mono så kommer du få en monosignal på det ena paret av utgångarna, kolla i databladet till pluginet.
Tror det är kanal 1 och 2 som är till för bejsers.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 09:23

fonzeka skrev:Kör du mono så kommer du få en monosignal på det ena paret av utgångarna, kolla i databladet till pluginet.
Tror det är kanal 1 och 2 som är till för bejsers.

Aha på ena paret bara. Låter logiskt att det är på "sub-utgångarna". Jag har kopplat in frontarna på 3 och 4.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 17:20

Satte på lite musik fast med slutsteget avslaget, med datorn syncad med mindspn

Bild

Vid tidpunkten såg det snarlikt ut på in/utgångarna.

Jag antar att man inte skall nå 0, får då klipper det? Eller är det redan innan 0 kanske?

Hur som helst så kunde jag spela en bra bit över vad jag normalt lyssnar på, men det är möjligt att mindspn skulle klippa på in/utgångarna om jag skulle dra på som fasen och vid mer dynamisk material kanske, eller i någon specifik filmscen. Får köra den på lite normal användning och se om jag har ett behov av den balanserade varianten. Är det krångligare med den, än med den obalanserade varianten? Svårt att hitta kablar och dylikt?

Annars gillar jag mindspn. Har läst tråden och tagit del av pratet om den är transparent eller inte. Det är väl svårt att svara på antar jag. Jag tycker i alla fall att mindspn låter bättre än min antimode, i alla fall om man jämför antimoden när man kör den analogt kopplat. Med antimoden har jag tyckt att jag får lite av den lite fräsiga, metalliska och påträngande diskanten som vissa talar om att de får med mindspn.

Det är även positivt att mindspn brusar mindre än min antimode gör.

Kul pryl hur som helst! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 17:41

Spela en fullt utstyrd sinus på den volyminställning som du som max kommer spela på. Klipper inte dspn då så kommer den inte göra det under någon film heller så länge du inte höjer volymen ännu mer.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 17:43

AndreasArvidsson skrev:Spela en fullt utstyrd sinus på den volyminställning som du som max kommer spela på. Klipper inte dspn då så kommer den inte göra det under någon film heller så länge du inte höjer volymen ännu mer.

Finns det en sådan på spotify eller så? Klipper gör mindspn vid 0, eller är det innan där det röda börjar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 17:44

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:Spela en fullt utstyrd sinus på den volyminställning som du som max kommer spela på. Klipper inte dspn då så kommer den inte göra det under någon film heller så länge du inte höjer volymen ännu mer.

Finns det en sådan på spotify eller så?

Tvivlar jag på. Har du en dator inkopplad så ladda ned en tongenerator. Tex Svantes Tone:
http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 17:47

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:

Finns det en sådan på spotify eller så?

Tvivlar jag på. Har du en dator inkopplad så ladda ned en tongenerator. Tex Svantes Tone:
http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Det har jag inte, kanske går att lösa med stereoplug från hörslursuttaget på min laptop iofs.

Det kan inte funka med den där 0-120 Hz frekevnssvepet från LTS? Den har jag på cd nämligen :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 17:48

genstruktur skrev:Det har jag inte, kanske går att lösa med stereoplug från hörslursuttaget på min laptop iofs.

Det kan inte funka med den där 0-120 Hz frekevnssvepet från LTS? Den har jag på cd nämligen :).

Ja det kan du göra.

Om den är fullt utstyrd. Det kommer jag inte ihåg om den är.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 17:51

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Det har jag inte, kanske går att lösa med stereoplug från hörslursuttaget på min laptop iofs.

Ja det kan du göra.

Om den är fullt utstyrd. Det kommer jag inte ihåg om den är.

Nej det vet inte jag heller, hmm.

Om jag får till det med Svantes, är det någon speciell Hz som tonen skall ha?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-19 17:58

genstruktur skrev:Nej det vet inte jag heller, hmm.

Nä kör 1kHz eller nåt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 18:00

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Nej det vet inte jag heller, hmm.

Nä kör 1kHz eller nåt.

Ok, skall se om jag kan få till det.

Med den där 20-120hz på 120 sek så låg ena kanalen lägre i nivå hela tiden, skumt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-19 18:22

Det fungerade inte med en adapter från hörlursuttaget, vet i fan. Får se om jag kan få till det över hdmi någon dag, nu vet jag hur jag skall testa det hela i alla fall!

Tack för hjälpen Andreas! :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum