Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2013-02-10 01:33

KarlXII skrev:Härligt gubben, snart är det top-of the-linte hela vägen! :D


Kalle-gubben!

Jag jobbar på det.
:D
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-02-10 03:06

Det var lite chockerande att trotts att det lät så bra som det gjorde att det kunde bli så enormt mycket bättre. I jämförelse var den gamla RIAAn både avrullad och grumlig i basen, beslöjad i diskanten, men största skillnaden var ändå stereoperspektivet och djupet!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2013-02-10 03:29

Fi fan va kul, basen va va ja hade en viss "motkänsla" mot vid lyssning . . .
vilket ju kan bero på en hel massa olika saker . . . :roll: lovar dessutom att i fortsättnigen försöka att benämna ett RIAA-steg som just ett RIAA-steg och inget annat. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2013-02-10 11:05

Kan ju vara så att P75an använder sig av en annan avrullning typ IEC. Vet inte om Morellos använder monokoppling i basen? Det gör väl LTS och Sentecs? Vet ej hur Holographic audio gör.

Sen finns det olika precision i RIAA-överföring vilket kan skapa hörbara tonala skillnader. Jag gissar ju att Morellos steg är ultra-optimerat på alla parametrar (RIAA-precision, tonkurva, brus, distorsion, och headroom).

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-10 13:58

Thomas_A skrev:Vet inte om Morellos använder monokoppling i basen? Det gör väl LTS och Sentecs? Vet ej hur Holographic audio gör.


I LTS-RIAA:t väljer man själv om det ska monokopplas i basen eller ej. Sentec PP9 tror jag inte har monokoppling i basen. Finns i varje fall inget val via omkopplare.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-02-10 14:09

Mycket bättre kanalseparation i basen kunde tydligt märkas på helikopterljudet i DSOTM, så tror inte basen är monokopplad.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15352
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2013-02-10 15:13

Alexi skrev:Mycket bättre kanalseparation i basen kunde tydligt märkas på helikopterljudet i DSOTM, så tror inte basen är monokopplad.


Och inte heller monograverad då?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-10 15:34

Finns det överhuvudtaget vinyler med stereobas? En sammanslagning av kanalerna vid lägre frekvenser har väl alltid varit standard? Någonstans mellan 70-250 Hz görs sammanslagningen enligt graverarna.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2013-02-10 16:08

Det finns ju faktiskt en och annan skiva där basen är pannad fullt åt vänster eller höger. Vad är egentligen vitsen med att mono koppla basen. Är det möjlige en förhoppning om att minska bumlet som alltid finns på en vinylskiva.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-10 16:22

Hittade nedanstående på http://www.emusician.com/techniques/076 ... nyl/134677

Center the Lows

At the other end of the spectrum, there are things to consider when working with bass and low-midrange content destined for vinyl. “Low frequencies use up the most space, especially if they're heavy and constant,” Golden remarks. “Care must be taken to control excessive low end. The lathe can cut it just fine, but if the volume exceeds a certain level, the record could skip when played back.”


FIG. 3: Mastering engineers J.J. Golden (left) and John Golden with their Neumann VMS-70 cutting lathe.

Two things that can cause problems are bass instruments that are hard-panned, and phase issues in the low end. To compensate, the lowest frequencies going to vinyl are often moved to the center of the stereo field during the mastering stage. The engineer chooses a crossover frequency at which the centering begins based on orchestration, volume, program length, and other variables in the music. Because every project is different, there are no hard-and-fast rules, so if you are concerned about this happening to your master, consult with the engineer who will cut your lacquer (see the sidebar “The RIAA EQ Curve”).

“I always tell clients, especially dance artists, ‘Mono your bass,’” Lyman says. “Staging is a big problem for vinyl cutting. I've run into situations where producers try to do stereo kick drums, and they think they're fattening them up by moving one a couple of milliseconds, which only knocks it out of phase and results in less bass. And it's almost impossible to cut. We can do things to try to mono the low end, but usually it requires a remix.

“When something's out of phase, it tries to pull the cutting head two different ways, and then the cut just collapses,” Lyman adds. “Phasing causes the cancellation of frequencies, and the cutting head can't process that, so you lose your groove, which causes a skip.”

“Our Neumann cutting system has the ability to record a bass in one channel only, and when I play that disc back, the bass is still in the same channel,” notes Golden (see Fig. 3). “It is true that the more low frequency you mix on the sides, the more vertical up-and-down movement will be required of the cutter to make that sound. And with more vertical movement, the groove will use more space on the disc. Significant amounts of low end panned hard left and/or right can also cause a record to skip during playback. For the record to have fewer problems, you should try to keep most of the low end near, or in, the center of the mix, especially percussive sounds like the kick drum and bass guitar.”

Golden uses a crossover that centers frequencies of 70 Hz and below. “I use that frequency because it's nondirectional,” he adds. “You can't tell where the sound is coming from when it gets down that low.”

He also points out that if the crossover frequency is too high, it can have an adverse effect on the mix. “Depending on the frequency, it can make the low end become cloudy, because the bass, bass drum, and low guitars go to the middle.” He says that you'll hear the artifacts when you compare the vinyl pressing to the CD result of the same project.

“Before CDs became available,” Golden explains, “when a vinyl record was cut, the only source to compare it to was the master tape, in a studio that had a machine that could play it. After the CD was introduced, people started saying, ‘The vinyl record doesn't sound like my CD.’ And to some degree, that still happens today. The fact is, it will never sound like the CD — it's the ‘vinyl version’ of your music.”

Simpson usually uses a crossover point at 150 Hz. “But if we don't need one, we don't use it. It's only needed if there are too many vertical or out-of-phase components.”

Ingram uses a variable crossover with a range from 0 to 750 Hz. “Normally I set it to 70 Hz. If I see problems with vertical modulation on the disc, I will select 150 or 250 Hz. If I have to exceed 250 Hz, I'm in dangerous territory and it's going to affect the sound quality. At this point I conference with the clients and suggest a reference lacquer. If it's okay, we move forward; if not, it's remix time.”

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Inläggav Jansson » 2013-02-10 17:10

Ja jösses vilket RIAA-steg!!!
Mästerligt.

Tack än en gång Pekka och Alexi för att ni tog er tid med mig.

Morello om du händelsevis läser detta:

-Jag vill väldigt gärna lämna in en beställning.


:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2013-02-11 17:56

Nagrania skrev:Det finns ju faktiskt en och annan skiva där basen är pannad fullt åt vänster eller höger. Vad är egentligen vitsen med att mono koppla basen. Är det möjlige en förhoppning om att minska bumlet som alltid finns på en vinylskiva.


http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... ilter.html
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Min sista grammofon.

Inläggav music4ever » 2015-03-17 23:33

En väldigt inspirerande tråd detta. Det har fått mig att få fingret ur och i vår ska det bli en ny skivspelare, min sista med. Så jag nallar denna tråden lite och undrar vad forumets vinylexperter tror om en Nottingham Ace Space 294 och med en 12 tums MØRCH DP-8? Skulle det vara en okej kombination?
Jag har tidigare använt OM-40 med nöje så frågan är, om jag skulle ha en OM-40 till denna kombinationen, vad för armrör skulle vara optimal?
"Effective mass of complete tonearm with arm tube:
Light (green): 4 g
Medium (red): 7 g
Heavy (yellow): 8 g
Extra heavy (blue): 14 g

Eller finns det någon annan pickup som har bättre återgivning än OM-40?
Använder Riaa two från HA nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35956
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Min sista grammofon.

Inläggav paa » 2015-03-18 00:12

music4ever skrev:En väldigt inspirerande tråd detta. Det har fått mig att få fingret ur och i vår ska det bli en ny skivspelare, min sista med. Så jag nallar denna tråden lite och undrar vad forumets vinylexperter tror om en Nottingham Ace Space 294 och med en 12 tums MØRCH DP-8? Skulle det vara en okej kombination?
Jag har tidigare använt OM-40 med nöje så frågan är, om jag skulle ha en OM-40 till denna kombinationen, vad för armrör skulle vara optimal?
"Effective mass of complete tonearm with arm tube:
Light (green): 4 g
Medium (red): 7 g
Heavy (yellow): 8 g
Extra heavy (blue): 14 g

Eller finns det någon annan pickup som har bättre återgivning än OM-40?
Använder Riaa two från HA nu.


Super OM 40 har en complians på 25 μm/mN
Om man tittar på nomogrammet på den länkade sidan, och söker 10 Hz resonansfrekvens eller högre för denna komplians:
http://ortofon.com/hifi/support/cartrid ... -frequency
så finner man att pickup och arm tillsammans borde ha en effektiv massa på ca 10 gram, eller lite mindre.
Pickupen väger 5 gram, men man kan ju ta bort barlastvikten på 2.5 gram, vilket ger att armen borde ha 7.5 grams effektiv massa.
Medium (red) på 7 gram verkar väl ok i så fall.
Men, nånstans för nu ganska länge sedan så var nålarna på OM40 klart mjukare, så om den är gammal och du har något datablad som kom med pickupen som säger något annat, så är det antagligen det som gäller, och då är det nog Light (green) som passar bäst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Min sista grammofon.

Inläggav music4ever » 2015-03-18 00:26

Är det bättre att få upp resonansen till 14 hz än 10 hz, t ex?
Är även lite nyfiken på en pickupen som Thomas_a pratar om.

Det är en djungel detta. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35956
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Min sista grammofon.

Inläggav paa » 2015-03-18 00:45

Det är som det står på Ortofons sida, att 7-12 Hz är acceptabelt område, men att ca 10Hz är optimalt.

Poul Ladegaard från Bruel&Kjaer har redan 1977 beskrivit i stort sett allt vad man behöver veta om resonanser i skivspelare i den klassiska artikeln:

http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Thomas_A » 2015-03-18 23:21

Använd det lättaste armröret, och jag tror du klarar dig med DP-6, för OM-40. Eller en Shure med SAS-nål, 1,25 grams nåltryck, bör bli mumma.

Det skulle jag göra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32556
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Bill50x » 2015-03-18 23:44

music4ever skrev:... och undrar vad forumets vinylexperter tror om en Nottingham Ace Space 294 och med en 12 tums MØRCH DP-8? Skulle det vara en okej kombination?

Det är väl ungefär vad Jansson har och han kan säkert ge besked :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Min sista grammofon.

Inläggav music4ever » 2015-03-19 01:57

Thomas_A skrev:Använd det lättaste armröret, och jag tror du klarar dig med DP-6, för OM-40. Eller en Shure med SAS-nål, 1,25 grams nåltryck, bör bli mumma.

Det skulle jag göra.

Jag är helt klart nyfiken på Shure med SAS-nålen. Finns det olika modeller av Shure 15 pickupen där man bör välja en viss modell? Verkar finnas en del beg på ebay.

Sen är jag nyfiken vad du menar med att jag klarar mig med en DP-6. Menar du att det inte finns någon teknisk förbättring med DP-8, om vi bortser från prisskillnaden?

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Jansson » 2015-03-19 23:10

music4ever skrev:En väldigt inspirerande tråd detta. Det har fått mig att få fingret ur och i vår ska det bli en ny skivspelare, min sista med. Så jag nallar denna tråden lite och undrar vad forumets vinylexperter tror om en Nottingham Ace Space 294 och med en 12 tums MØRCH DP-8? Skulle det vara en okej kombination?
Jag har tidigare använt OM-40 med nöje så frågan är, om jag skulle ha en OM-40 till denna kombinationen, vad för armrör skulle vara optimal?
"Effective mass of complete tonearm with arm tube:
Light (green): 4 g
Medium (red): 7 g
Heavy (yellow): 8 g
Extra heavy (blue): 14 g

Eller finns det någon annan pickup som har bättre återgivning än OM-40?
Använder Riaa two från HA nu.


Kul att du uppskattar tråden!

Din inledande fråga är mer komplex än , ja eller nej. Jag tror att svaret är: " det beror på". Men med alla dessa goda forumister som tidigare bidragit i tråden kan nog intressanta resonemang växa fram precis som den här tråden är så rik på.

När det gäller vilket armrör som passar bäst till OM-40 kan du även maila Hans Henrik Mörch

Ditt Riaa two är säkert alldeles utmärkt.

När O&Gs grammofonsteg är klart (eller det kanske det redan är?) måste det vara en mycket intressant kandidat.
Morello pp1 slog mig med häpnad.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re:

Inläggav Jansson » 2015-03-19 23:16

Naqref skrev:Nottingham Analogue Hyperspace
Mørch DP6
Samt om man får tag på någon i bra skick
Shure V15.

Den där kombinationen tror jag på.


Jag ber att få citera Naqref.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Min sista grammofon.

Inläggav music4ever » 2015-03-19 23:28

Som lekman så verkar DP-8 vara, rent tekniskt, lite vassare. Framförallt är den mycket snyggare, vilket helt klart är med i beräkningarna. :D

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Jansson » 2015-03-21 17:15

music4ever skrev:Som lekman så verkar DP-8 vara, rent tekniskt, lite vassare. Framförallt är den mycket snyggare, vilket helt klart är med i beräkningarna. :D


Den är bättre. Hur pass mycket bättre än dp-6 kan jag inte svara på. Men jag vill ändå säga att om den ryms i budget är valet givet.
H-H Mörch var mycket övertygande om dp-8s fördelar gentemot dp-6.

Har en testskiva från Hi fi News ; the HiFi News Test LP . Sista spåret på sida 1 är ett "torture test"
Track 9: Bias setting: 300Hz tone, both channels +18dB
This track stands alone as perhaps the most difficult track for a cartridge to track cleanly. Although it's only 2dB higher than track 8, this track is perhaps the most famous of the four, as only the very best gear and alignments can pass it unscathed. For those with more modest gear, results from this track should be taken with a grain of salt.


Dais, dp-8 med 12-tumsarm och Delos spårar utan problem.
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Thomas_A » 2015-03-23 00:06

music4ever skrev:
Thomas_A skrev:Använd det lättaste armröret, och jag tror du klarar dig med DP-6, för OM-40. Eller en Shure med SAS-nål, 1,25 grams nåltryck, bör bli mumma.

Det skulle jag göra.

Jag är helt klart nyfiken på Shure med SAS-nålen. Finns det olika modeller av Shure 15 pickupen där man bör välja en viss modell? Verkar finnas en del beg på ebay.

Sen är jag nyfiken vad du menar med att jag klarar mig med en DP-6. Menar du att det inte finns någon teknisk förbättring med DP-8, om vi bortser från prisskillnaden?


En av de bästa är V15V-MR, jag har V15VxMR med SAS-nålen. Versionen "x" är bra men inte lika bra som föregångaren utan x.

Rörande DP-8 vs DP-6: båda har möjlighet till låg effektiv massa för att hålla resonansfrekven mellan 10-15 Hz, och inställningar av azimuth mm, viktigt enligt mig. Vad gäller skillnaden så har DP-8 massan ansamlad närmare pivotpunkten vilket torde ge en ännu lägre effektiv massa i vertikalplanet men det har jag inte riktigt fått bekräftat. Det högre horisontella massan bör å andra sidan leda till en lägre resonansfrekvens i det planet. Det kan vara en fördel att ha olika resonansfrekvenser eftersom skivornas fel i sig har resonanser av ganska olika frekvens i de olika planen (asymmetrisk centrumhål är 0,55 Hz, medans buckligheter ligger allt mellan 1-8 Hz). Om man spelar skivor med mycket låga bastoner (som är graderade monosignaler) nedåt 15-30 Hz så har DP-8an en fördel. Men det är inte så ofta sådana skivor påträffas, i alla fall inte hemma hos mig. Tillsammans med en Shure/dämpborste och en Moerch-arm med lätt armrör med DP-6 (eller DP-8) torde man få väldigt stabil position av nålen och en "ostörd" avspelning av själva musiksignalen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7459
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Thomas_A » 2015-03-23 00:15

Thomas_A skrev:
music4ever skrev:
Thomas_A skrev:Använd det lättaste armröret, och jag tror du klarar dig med DP-6, för OM-40. Eller en Shure med SAS-nål, 1,25 grams nåltryck, bör bli mumma.

Det skulle jag göra.

Jag är helt klart nyfiken på Shure med SAS-nålen. Finns det olika modeller av Shure 15 pickupen där man bör välja en viss modell? Verkar finnas en del beg på ebay.

Sen är jag nyfiken vad du menar med att jag klarar mig med en DP-6. Menar du att det inte finns någon teknisk förbättring med DP-8, om vi bortser från prisskillnaden?


En av de bästa är V15V-MR, jag har V15VxMR med SAS-nålen. Versionen "x" är bra men inte lika bra som föregångaren utan x.

Rörande DP-8 vs DP-6: båda har möjlighet till låg effektiv massa för att hålla resonansfrekven mellan 10-15 Hz, och inställningar av azimuth mm, viktigt enligt mig. Vad gäller skillnaden så har DP-8 massan ansamlad närmare pivotpunkten vilket torde ge en ännu lägre effektiv massa i vertikalplanet men det har jag inte riktigt fått bekräftat. Det högre horisontella massan bör å andra sidan leda till en lägre resonansfrekvens i det planet. Det kan vara en fördel att ha olika resonansfrekvenser eftersom skivornas fel i sig har resonanser av ganska olika frekvens i de olika planen (asymmetrisk centrumhål är 0,55 Hz, medans buckligheter ligger allt mellan 1-8 Hz). Om man spelar skivor med mycket låga bastoner (som är graderade monosignaler) nedåt 15-30 Hz så har DP-8an en fördel. Men det är inte så ofta sådana skivor påträffas, i alla fall inte hemma hos mig. Tillsammans med en Shure/dämpborste och en Moerch-arm med lätt armrör med DP-6 (eller DP-8) torde man få väldigt stabil position av nålen och en "ostörd" avspelning av själva musiksignalen.

Den "ostörda avspelningen" kan vara en bidragande orsak till varför Janson kan spela "torture track" utan spårningsproblem. Har läst att ex Denon DL-103 också kan spåra det spåret också, troligen pga att den har en låg kompilats och ger en relativt hög resonansfrekvens. Nålen har som sagt två "danser", en är musiksignalen (mycket små rörelser) och en är för att följa buckligheter och asymmetri (=relativt stora rörelser).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Min sista grammofon.

Inläggav music4ever » 2015-03-23 14:17

Tackar. Ska denna veckan till vinylbutiken och titta och lyssna på NA 294 och Dais.
Har nog bestämt mig för en DP-8 nu, det är ändå en spelare som jag förhoppningsvis ska ha i 40 år till. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23596
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Min sista grammofon.

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-23 16:28

music4ever skrev:...det är ändå en spelare som jag förhoppningsvis ska ha i 40 år till.


Fast det blir möjligen svårt att hålla liv i pickupens upphängning i så många år... Tror inte någon håller på med vinylavspelning på bred front och du får antagligen lägga upp ett lager pickuper i en bevarande miljö.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Min sista grammofon.

Inläggav music4ever » 2015-03-23 18:12

RogerGustavsson skrev:
music4ever skrev:...det är ändå en spelare som jag förhoppningsvis ska ha i 40 år till.


Fast det blir möjligen svårt att hålla liv i pickupens upphängning i så många år... Tror inte någon håller på med vinylavspelning på bred front och du får antagligen lägga upp ett lager pickuper i en bevarande miljö.

Självfallet så kommer jag byta pickuper med tiden. Men själva spelaren är tanken att den ska hålla tills jag tar på mig träfracken. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Min sista grammofon.

Inläggav Nattlorden » 2015-03-23 21:13

Min sista grammofon (högst troligen):
Bild
Philips 133
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bjorn55
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2008-02-10
Ort: Nedre Lundby

Re: Min sista grammofon.

Inläggav bjorn55 » 2015-03-24 09:09

..och min, (högst troligen)
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: oa51 och 5 gäster