Moderator: Redaktörer
janixa skrev:Hur kopplar man i par 8 ohm högtalare smidigast till 2 st förstärkare som spelas var för sig?
/janixa
janixa skrev:Hur kopplar man i par 8 ohm högtalare smidigast till 2 st förstärkare som spelas var för sig?
/janixa
Kalejdokom skrev:Ja, att stänga av förstärkarna innan man växlar ansåg jag så basic att det inte behövde skrivas.
Kalejdokom skrev:Grundar vadå på vadå? Jag bara menar att det spontant inte är så smart att bara rycka i och ur högtalarkablar till en förstärkare som är påslagen. Jag tänkte att det borde vara något som alla borde förstå.
Laila skrev:Vissa utgångstransformatorer till rörförstärkare kan skadas(har det sagts mig) om de körs utan högtalare inkopplade
när signal in finns. Bl.a. därför så är mitt råd att skippa omkopplare å byta förstärkare genom att först slå av den
högisinkopplade . . . skifta högisarna till den andra avstängda stärkaren å sedan slå på densamma*.
Risken att paja något minskar då avsevärt, tror jag . . . typ.![]()
*Om det är effektsteg som avses så bör/skall man koppla i/ur ev.(i effektstegen) inkommande kablar medan
effektstegen är avslagna.
Svante skrev:Vild ide, inte avsedd att provas:
Koppla ihop de svarta kontakterna på förstärkarna och koppla in högtalaren mellan röd på ena och röd på andra. Det finns stor risk att "det funkar". Båda förstärkarna måste dock vara påslagna för att deras utimpedanser ska bli låga. Det finns risk att den som inte spelas på brinner upp eftersom det går full ström genom utgången fast den levererar noll spänning. Hela spänningen kvar över sluttrissorna och full ström. Nja, jag vet inte. Men tanken är kul, och det funkar som sagt antagligen. Ett tag.
janixa skrev:Kan man inte koppla ihop minus respektive plus på båda förstärkarna och sen till högtalarna då man bara har en strömkabel kan man ju inte köra båda förstärkarna samtidigt eller det funkar inte att köra så?
MiaM skrev:Svante skrev:Vild ide, inte avsedd att provas:
Koppla ihop de svarta kontakterna på förstärkarna och koppla in högtalaren mellan röd på ena och röd på andra. Det finns stor risk att "det funkar". Båda förstärkarna måste dock vara påslagna för att deras utimpedanser ska bli låga. Det finns risk att den som inte spelas på brinner upp eftersom det går full ström genom utgången fast den levererar noll spänning. Hela spänningen kvar över sluttrissorna och full ström. Nja, jag vet inte. Men tanken är kul, och det funkar som sagt antagligen. Ett tag.
I princip kan det "fungera" men för trådstartaren finns problemet är att resultatet då lätt blir en kombination av bristerna med "transistorljud" och "rörljud" samtidigt.
UrSv skrev:Jovisst KAN man men eftersom många förstärkare har oisolerade kontakter på utgångarna och många kör med banankontakter av metall kan det lätt ske en olycka. Den extra tid det tar att slå av förstärkaren, koppla om och sen slå på igen kan vara väldigt väl investerad tid om en olycka är framme.
janixa skrev:Det verkar betydligt mer komplicerat än jag trodde att koppla ett par högtalare till två förstärkare,jag får nog skaffa mig ett par små högtalare till och försöka få plats med dom det verkar bli enklast så.
Tack för alla förslag som ni delat med er av.
/janixa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster