fanera runda kanter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emrik

fanera runda kanter

Inläggav Emrik » 2015-03-20 04:59

hur får man till såna här perfekta rundade kanter med faner?

Bild

hur många har provat?

jag tänker mig att man kanske limmar dit faneret, sen kör liggunderlag runt och sedan kör spännband för att få rundheten. kanske lite tvingar åt alla håll också. är det svårt? kommer mitt faner gå sönder? ska man bygga någon sorts jigg och göra ett hörn i taget?

eller kanske något man sjunker ner högtalaren i så båda sidorna blir samtidigt. ungefär som
Bild

Tackar!

:)

Användarvisningsbild
Aerob

Re: fanera runda kanter

Inläggav Aerob » 2015-03-20 13:38

Det går att göra på flera sätt. Vakuumpress, negativ mall, riva med fanerhammare mm. Somliga skulle säga kontaktlim men jag är inte helt positivt ställd till det. Liggunderlaget hade jag inte ägnat någon tid vid, i så fall hellre testat med spårad mdf och många spännband samt tvingar på plana ytor. Viktigt är att få jämt tryck över fanerat annars får du bubblor och släpp. Se till att vaxa ytan på mdf'en eller lägg vaxpapper mellan mdf och faner så du inte limmar ihop allt om det tränger upp lim genom fanerat. Sprickrisk finns såklart men kan förhindras på olika sätt, tex genom att lätt väta faneret innan man påbörjar böjningen vilket gör det mer flexibelt. Om man river med fanerhammare så väter man med limmet. Oavsett vad man väter med så vät båda sidor av faneret annars krullar det ihop sig. Har läst om folk som tejpar fanertejp tvärs fiberriktningen för att faneret inte ska spricka också men aldrig provat själv. Finns även "paper backed" faner som är tål mer när man böjer.

Summer Passing

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-03-20 17:08

ett alternativ är ju annars att limma på en stav i massivt trä som man gör rundningen i

se tex troels nedan
http://www.troelsgravesen.dk/QUATTRO.htm

finns några exempel här på forumet också med nåt valnötsfaner och valnötsstavar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-20 17:46

Det där med valnöt kan jag ha varit skyldig till...

Summer Passing

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-03-20 18:04

ah!

viewtopic.php?t=48523

det här med att fukta faneret verkar intressant. det jobbiga är väl att man måste sätta press runt hela på en gång i så fall. och så blir det att skarva också men det är ett mindre problem.

tänkte köra bambufaner och då kanske jag bara kan ta två bambustavar i hörnen!
haha skämt osido.

negativ mall är ju också intressant. men jag tänker att det blir en krånglig lösning med mycket byggande. men borde ge gott resultat. det är pi25 jag tänkt fanera. så jag kanske kan sälja vidare den till ingvar sen :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-20 20:51

Håll ett öga på sidoprojekt Allan-tråden, där kommer inom kort ske en del experimentell fanering med animaliskt lim.

Summer Passing

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-03-21 00:41

du kan ju ta ett runt järn rör med samma inner radie och dela på 4, den kanske går att pressa med.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-03-21 01:17

Ide'/ fundering: Fane'r uppblött i hett vatten + en gummiremsa 3 mm tjock med bredd som går runt hörnet + utanpå gummiremsan ett L-järn med klenare dim än gummiremsan. När spännband dras åt kommer L-järnet tänja och tvinga ut gummiremsan i sidled och som då dras åt runtom hörnet och ger ett jämnfördelat tryck över hela fanerytan. Funkar i teorin i alla fall 8O :D

I brist på ångrör för fane'ret kanske det funkar tillräckligt bra att mjuka upp det genom att stoppa ned det i ett proppat 50-75 mm avloppsrör och sen hälla i kokande vatten (?). Tror dock det blir marigt att undvika glipa mellan en stor fanerbit och en smalare som täcker själva hörnet

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2015-03-30 09:09

Jag fanerade med svarvad björk runt hörn med ganska liten diameter (minns inte exakt mått, gjordes med frässtål).
I.o.m att lådans sidor är välvda och faner limmades först då lådan var klar (förutom håltagning) så använde jag kontaktlim.
Ingen förbehandling av faneret gjordes. Valde ett tunnt faner.
Inget har släppt eller spruckit under de drygt 10 år som gått.
Bild

Återgå till DIY-forum