Varför låter vinylspelaren som skit på ett modernt system?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Skallabank

Varför låter vinylspelaren som skit på ett modernt system?

Inläggav Skallabank » 2015-03-18 02:20

Hej på er alla musik och prylälskare!

Jag har sökt och läst en mängd trådar här, men inte hittat någon som riktigt kan svara på (eller ge ännu fler funderingar kring :) ) det jag undrar. Om ni inte är intresserade av en mindre roman, så kan ni hoppa till slutet av inlägget, där kommer frågorna.

Det är som så här att jag för ca två veckor sedan blev ond på den digitala världen och blomman för dagen musiken så jag slog mig fram i källarförrådet och plockade fram vinylbacken och min gamla JVC. Väl uppe så blev jag ännu ondare på vintage uselhet, det visade sig att min skivspelare var tänkt att anslutas till ljudsystem modell "allt i en skitful svart kub". Adapter saknades alltså. Det visade sig också att pickupen såg ut som en nybörjarkurs i smidesteknik.

Det fick alltså bli ett besök till närmaste elektroniklada och jag hämtade en Ion Pure LP med tillhörande framtids USB-kabel. Detta var inte tänkt som en permanent lösning (om jag inte älskade den) utan mer en ilskehandling för att iaf få höra lite skönt gammalt knaster.

Väl hemma så fortsatte ilskan då försäljaraset påstod att RCA-kablar följde med. Det gjorde det inte. När jag väl fann ett par lediga så fick jag nästa lektion i vinylens plats i dagsläget. Line level. Det visade sig att denna skivspelare har inbyggd RIIA-stärkare. Som tur var så läste jag för ovanlighetens skull manualen, annars vet jag inte hur min gamla pärla hade tacklat ~1.5V rakt in i phonoanslutningen..

Efter några om och men så anslöts skivspelaren via AUX till en Pioneer SX-636 (tillverkad 1974) som i sin tur drev ett par gamla 3-vägs rockburkar, Pioneer CS-3030 (troligen från 90-talet, hittar ingen direkt info om dem. Tillverkade i Frankrike, 120W, känslighet 90dB, frekvens 45-20000Hz).

Det sprakade och det knakade, spelaren plockade upp ett oväsen då pickupen inte rör vinylen (motorlljud, lagerlljud..?) men så fort den slog ner så försvann det och jag började att flina för mig själv. Det var inte det bästa jag någonsin hört, men så här ska det fan låta tänkte jag!

Black Sabbath, Dio, Iron Maiden och Peter Tosh avverkades med stort nöje. Dessa högtalare är på pappret ganska tuffa för min stärkare (25W/kanal), men det fungerade. Burkarna var mer lättdrivna än man kunde tro. Då jag inte spelar för kvarteret utan bara för mig och mina närmsta grannar så åkte "Loudness" knappen in. Då vaknade det hela till liv ännu mer.

Det här var ett vinnande koncept, om det kan låta så här trevligt med en troligen usel (och framförallt modern) skivspelare genom AUX, hur kommer det då att låta när jag skaffar en gammal goding? Nästföljande dag åkte snickarbyxorna på och jag tillverkade ett hyllplan som skulle göra Martin Timell kanske inte grön, men åtminstonde lätt blåaktig av avund. Nå, det gick nu iaf att skjuta spelaren ut och in i TV-bänken. Detta för att min bättre hälft inte delar mitt intresse för synlig och lättillgänglig elektronik (men kanske mer för att skona skivspelaren ifrån onda makter, katter, damm och folk med dåligt omdöme/ölsinne).

Tyvärr så gick det inte att mörka ett par 3-vägshögtalare lika enkelt och då jag redan har fått gå igenom långa och svåra strider för att få ha mina golvare och subwoofern kvar, så blev situationen raskt ohållbar. Högtalarna måste bort.

Vad ska man då göra..? Jo, livet såväl som lägenhetsboende och kärlek är ofta en kompromiss. Jag tänkte att jag får väl helt enkelt ansluta vinylspelaren till min något mer moderna (bara 38 år yngre) AV-receiver och ta den smällen. Vem vet, kanske kan det trots allt låta bra, även om nu all form av vintage förutom själva skivorna har försvunnit ur bilden.

Så sagt och gjort, eftersom jag är ledig idag och är ensam hemma så åkte bänken fram och jag gav mig i kast med kablarna. Manualen till min receiver tyckte att jag skulle ansluta skivspelaren till CD-ingången och så blev det.

Förväntansfullt satte jag allt på sin plats och snurrade igång "Sabbath Bloody Sabbath". Resultatet var helt nya höjder ..... av besvikelse!

Det lät tunnt, baslöst, själlöst och alldeles för vasst. Jag fick vrida upp till volymnivåer som i vanliga fall är direkt hälsovådliga för att det skulle börja hända åtminstonde lite grann. Vad fan är det frågan om tänkte jag och började fundera på om RIIA-steget i skivspelaren var för klent eller om jag kanske lyckats koppla någonting fel..? Har jag rent av en defekt CD-ingång? Jag anlede min mest besvikna gubbmin och slog numret till Pioneers kundtjänst, men sansade mig något och kopplade in en CD-växlare (Pioneer PD-M603) för att höra vad som hände. Men det lät väl ungefär som det skulle. Förvisso behövde man även här dra upp lite högre på volymen för att det skulle bli det ljudtryck jag är van vid från högst digital streaming via Airplay men även vid Blu-ray avspelning.

Så nu sitter jag här i villrådighet och med funderingar på hur framtiden ska bli..

Problemsystemet är: Ion Pure LP, till Pioneer VSX-921 till anständiga avskärmade trådar, till Dynavoice M-65EX (1" tweeter, 5.25" mids x2, 6,5" woofers x2. 4-8O, 24-32000 Hz, 250W peak)

Vintagesystemet: Ion Pure LP till Pioneer SX-636 till Pioneer CS-3030 trevägs högtalare (120W, 90dB, 45-20000Hz).

-----------

Frågor:

Varför blir det såhär?

Hur har ni andra med liknande setup upplevt och tacklat saken? Är det bara jag som har sprungit på det här tunna tråkiga ljudet?

Jag vet och förstår att olika system låter olika, men hur fan är det möjligt att det kan skilja så extremt mycket? Skivspelaren är modern, förstärkaren och högtalarna är moderna. Den gamla förstärkaren är förvisso en pärla, men spelaren var ansluten via line level där också, så det borde inte vara RIIA-steget som brister. Om en modern skivspelare funkar till en vintage stärkare och ett par vintage talare, så borde den fan funka till moderna dito också.

Ljudet från CD, Blu-Ray, Mp3 via Airplay och PC på den här stärkaren med dessa högtalare är och har alltid varit bra (subjektivt såklart) så varför ska just vinylbiten faila?

Vad kan man vänta sig om jag skaffar en gammal pärla, någon form av mid/high end Pioneer eller JVC spelare, kör ett separat RIIA-steg och kör in i den moderna förstärkaren?

Den enda förbättringen är att då man sätter nålen över vinylskivan och spelaren börjar snurra, så överförs numera inget surr/bröl till högtalarna. Kanske är det någon av alla de trehundrasjuttielva digitala ljudförbättringsfunktionerna som kickat in i VSX-921?

Jag har lekt runt lite grann i inställningarna på förstärkaren och jag kunde ändra från digital till komponent under CD-ingången, men det blev ingen skillnad. Att byta runt mellan de olika fabriksequalizers som finns gör inte mycket för freden i mellanöstern heller.. Att manuellt ställa in det är inget jag besitter öron eller kompetens nog att göra.

Kablarna jag har använt är ett par långa (5m?) phono leads från Autoleads. De är längre än jag önskar, men de fungerade bra mellan skivspelaren och den äldre gentlemannaförstärkaren. Jag tror inte att felet ligger där.

Vad som återstår är väl att leka runt med olika inkoppling till förstärkaren, men detta är inget jag helst gör, om manualen säger "Kör på CD om du har ett RIIA" så ska det vara det som gäller. Alternativt får jag testa med en annan skivspelare, men då nästa investering var tänkt att bli en vintage för en lite större slant så känns det osäkert..

Kan det vara olika känslighet som spökar? Den äldre förstärkaren har en känslighet på 150 mV, alltså en högre känslighet än min nya burk VSX-921 som enligt uppgift ligger på 200 mV. vad skivspelaren släpper ut har jag ingen aning om, usel information ifrån tillverkaren.

Man kan ju dock tänka sig att skivspelaren är modern och därför borde samarbeta fint med övriga moderna apparater..

Kan det vara ljud"förbättringarna" i den nya stärkaren som ligger bakom? DSP, PQLS, TrueHD, ADHD osv..?

Eller har tillverkaren snålat in på tvåkanaligt ljud i stereo? Övriga källor låter som sagt bra i stereo!

Jaja, där fick ni en ögonblicksbild av en vanlig dag för mig inom modern hifi :) Tacksam för svar, frågor, tips, idéer, idiotförklaringar och goda råd.

Användarvisningsbild
momus

Re: Varför låter vinylspelaren som skit på ett modernt syste

Inläggav momus » 2015-03-18 16:54

Såna där inbyggda RIAA brukar ha en på och av knapp. På din beskrivning av ljudet (vasst, tunt) så låter det som om RIAA:n inte är i funktion. Men jag ser på instruktionerna till din skivspelare att det inte finns någon RIAA överhuvudtaget på den. Slutsatsen jag drar då är att det inte är någon MM pickup på din skivspelare, utan någon enklare keramisk (kristall) pickup. Dom flesta har en ganska enkel nål (för det mesta sfärisk) och basen brukar lysa med sin frånvaro. Det kanske förklarar det tunna ljudet. En enklare begagnad skivspelare med MM pickup, ett separat RIAA borde ge ett helt annat resultat tror jag. Vill du sen konvertera LP till digitalt så kan du göra det med programmet Audacity (gratis).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-18 17:09

Du kan ju prova att låta SX-636 vara inkopplad också, och låta dess Tape Out kopplas till CD-ingången på VSX-921.

Ett annat test kan vara att flytta Dynavoicehögtalarna till SX-636.

Allt för att leta upp vilken komponent som gör inverkan.

PS. Välkommen till faktiskt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-18 17:29

Du skrev också att loudnessknappen åkte in och att du drog på lite extra bas. Kan du göra så även på den nyare modernare apparaten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-03-18 18:12

Att det lät annorlunda i den andra uppkopplingen låter tyvärr som en felkoppling. Den ska ju funka till en linjeingång. Så stor skillnad borde det inte bli.
Tänk också på att det där vinylljudet som man längtar efter lite nostalgiskt bli helt annorlunda med aningen bättre prylar. Det står backar av vinyl i källare och på vindar som kan låta makalöst bra med en tämligen enkel skivspelare. Jag bytte pickup, köpte ett separat RIAA-steg och åkte nästan bokstavligen i väggen. Hade ingen susning om att vinyl kunde låta så bra. Den största skillnaden tillskriver jag mitt relativt billiga RIAA-steg (och jag som alltid trott att pickupen var det viktigaste) som i och för sig kostade nästan tvåtusen spänn, men skillnaden var rasande stor. Inget skrap och nostalgi längre utan bara musik. Och det var ju därför man köpte plattorna.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-03-18 18:18

Priset har ingen relevans för hur bra ett riaa-steg är. Det är en otroligt simpel krets och komponentkostnaden ligger endast på några enstaka kronor, även om man väljer det allra bästa som finns.

Skallabank

Inläggav Skallabank » 2015-03-18 20:57

Hej allihopa, tack för svaren! :)

momus skrev:Såna där inbyggda RIAA brukar ha en på och av knapp. På din beskrivning av ljudet (vasst, tunt) så låter det som om RIAA:n inte är i funktion. Men jag ser på instruktionerna till din skivspelare att det inte finns någon RIAA överhuvudtaget på den. Slutsatsen jag drar då är att det inte är någon MM pickup på din skivspelare, utan någon enklare keramisk (kristall) pickup. Dom flesta har en ganska enkel nål (för det mesta sfärisk) och basen brukar lysa med sin frånvaro. Det kanske förklarar det tunna ljudet. En enklare begagnad skivspelare med MM pickup, ett separat RIAA borde ge ett helt annat resultat tror jag. Vill du sen konvertera LP till digitalt så kan du göra det med programmet Audacity (gratis).

Ingen på/avknapp. Och visst låter beskrivningen som en grammofon ansluten till line level utan RIAA.. Var någonstans i instruktionerna ser du att det inte finns någon RIAA? Jag ser inte någonstans i klartext att det INTE finns, men då det på flera ställen står angivet att det är line level som gäller, så utgår jag ifrån att det faktiskt finns ett sådant steg inbyggt.. Även lite löst googlande påstår detta. Jag har mailat till tillverkaren, samt några övriga frågor. Bland annat en som du fick mig att tänka på, vad sitter det egentligen för pickup i den..? MM, MC, kristall, keramik, bildäck?

Dock kvarstår ju faktum att den faktiskt låter fullt godkänd på den äldre stärkaren! Bortsett från visst motorljud och ibland lite väl mycket knaster.

PerStromgren skrev:Du kan ju prova att låta SX-636 vara inkopplad också, och låta dess Tape Out kopplas till CD-ingången på VSX-921.

Ett annat test kan vara att flytta Dynavoicehögtalarna till SX-636.

Allt för att leta upp vilken komponent som gör inverkan.

PS. Välkommen till faktiskt!

Jag gick faktiskt så långt i kampen att jag började testa runt med tape utgångarna, men jag fick inget ljud i VSX-921 öht. Om detta berodde på att jag kopplade galet eller på att tape kanalerna gett upp för 29 år sedan har jag ingen aning om, då jag aldrig använt dessa, funktionen (eller brist på sådan) är alltså inte känd. Har du tips på hur jag mer exakt ska koppla ihop SX-636 med sladdbarnet VSX-921 eller på hur jag kan testa tape ut/in så tar jag tacksamt emot dessa! :) Under Tape 1 och 2 så har SX-636 "TAPE REC" och "TAPE PB", vilket torde stå för record och playback. På framsidan finns det knappar för tape 1 och 2 monitor, vilket jag tolkar som att de ska pressas in vid avlyssning av aktuell kanal.

Jag ska testa att flytta Dynavoiceburkarna, tanken har slagit mig innan, men jag avfärdade den direkt som befängd, hur skulle min stackars gamla klena 25-wattare kunna driva dessa bestar..? Men då någon med din posthistorik föreslår det så testar jag gladeligen :) Jag får vara försiktig med volymreglaget bara.. Som sagt så har jag inte någon större teknisk kunskap i ljud och elektricitetsvärlden, men någonting långt i bakhuvudet säger mig att med tillräckligt hög känslighet så kan väl även "överwattade" högtalare drivas åtminstone på trivselvolym..?

Jag återkommer under kvällen efter detta test! (F-n, nu får jag tydligen bak och tampas med ormboet igen och jobba vidare på ryggskottet! :P)

Tack för välkomnandet! :) Detta verkar till stor del vara ett ganska vänligt och välkomnande forum, där även vi utan större kunskap kan ställa lite småkorkade frågor. Samt med bra nivå på kunnandet och entusiasmen!

Bill50x skrev:Du skrev också att loudnessknappen åkte in och att du drog på lite extra bas. Kan du göra så även på den nyare modernare apparaten?

/ B

Ja, det kan jag.. Men ärligt talat så vet jag inte hur.. Annat än genom en app i telefon/surfplatta(!!) Genom denna är det väldigt enkelt, men jag har faktiskt inte riktigt accepterat att använda en app till detta.. Det blir lite för mycket kaka på digital kaka för mig. Det låter konstigt kanske, men jag tror nog att ni här på ett ljudforum kan förstå mig :) Självklart ska det gå att justera bas och diskant (iaf under avlyssning i stereo), men behovet har aldrig infunnit sig. Detta då förstärkaren visat stor spelglädje redan från början och högtalarna med sina dubbla baselement har varit riktigt trevliga också, sitt ringa pris till trots. Sub-basen har ju tagit hand om tordönet och avgrundsmullret.

Men utan någon egentlig förhoppning kring att detta ska göra någon som helst skillnad, så kan det ju faktiskt ändå vara värt att prova, då det känns som att jag ändå redan har gått till stora överdrifter i detta projekt :P

Köpa RIAA
momus skrev:Att det lät annorlunda i den andra uppkopplingen låter tyvärr som en felkoppling. Den ska ju funka till en linjeingång. Så stor skillnad borde det inte bli.
Tänk också på att det där vinylljudet som man längtar efter lite nostalgiskt bli helt annorlunda med aningen bättre prylar. Det står backar av vinyl i källare och på vindar som kan låta makalöst bra med en tämligen enkel skivspelare. Jag bytte pickup, köpte ett separat RIAA-steg och åkte nästan bokstavligen i väggen. Hade ingen susning om att vinyl kunde låta så bra. Den största skillnaden tillskriver jag mitt relativt billiga RIAA-steg (och jag som alltid trott att pickupen var det viktigaste) som i och för sig kostade nästan tvåtusen spänn, men skillnaden var rasande stor. Inget skrap och nostalgi längre utan bara musik. Och det var ju därför man köpte plattorna.

Felkoppling..? Hur tänker du då? Nog har väl JAG blivit beskylld för att vara felkopplad både en och annan gång, men någon hundans felkopplare är jag inte känd för att vara! ;)

Skämt åsido, det går inte att koppla på så många olika vis, RCA från skivspelarens OUT, till förstärkarens CD IN. Det är väl möjligt att förväxla left/right, men då borde det hela yttra sig genom ett annat ljud tycker jag.. Men osvuret är bäst och med ditt inlägg i åtanke så skall jag koppla in en lampa på 1055 lumen innan jag kopplar ånyo!

Jag håller verkligen med dig att det inte ska vara så stor skillnad mellan burkarna, då det som du skriver ska funka till linjeingång! Jo, vinylljudet och systemen är romantiskt omskimrade av ungefär 33 varv av nostalgi. Men detta ljud var en styggelse..

Jag skulle gärna dela med mig av lite ve och fasa, men med de enkla inspelningsutrustningarna jag har i hemmet så ger det troligen inte särskilt mycket.. Vi pratar telefon, headset och möjligen någon mic till PC-gaming headset.

På ren djävulskap och med en lite väl vidlyftig tolkning av "öppet köp" så överväger jag om nästa steg ska vara ett steg. Alltså ett separat RIAA. Ponera att det faktiskt sitter ett inbyggt i skivspelaren, hur fungerar det hela om man hänger på ett ytterligare..?

Nej, nu är det dags att jobba på rygg och nacke, känner att de har börjat hämta sig, jag återkommer med resultat!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-18 21:16

Du har 626:an inkopplad till skivspelaren som "Aux", väl?

I så fall, låt den vara det, och koppla "Rec Tape 1" på 626:an till den nya maskinens CD-ingång, och du bör vara i business.

Bild
... tycker jag!

Per

Skallabank

Inläggav Skallabank » 2015-03-18 22:15

Ett snabbt inlägg här:

Dynavoice M-65 EX är nu inkopplade till SX-636ans B-kanal och herrej¤%lar vad bra det låter! Riktigt stort, öppet och klart ljud, åtminstone på den skivan som snurrar nu.

Reggae låter så kalas att jag tänker njuta ytterligare några varv innan jag börjar provocera med metal och hårdrock. Jag har heller inte vågat peta till loudnessknappen ännu!

Hur den gamla förstärkaren nu lyckas reda ut dessa högtalare behöver jag nog en snabbkurs i, men det kanske tillhör en annan tråd..

Ett vet jag, snart åker fanimig framtidsförstärkaren ut genom fönstret!

Jaha pojkar (och möjligen någon tös också..?), visst måste man kunna driva ett par högtalare med olika receivers? Det borde väl finnas en högtalarswitch eller något i den stilen att köpa?

Fasen vad glad man blir, att en sådan här billig skräpspelare kan låta så bra på ett par så billiga högtalare (med en pärla i mitten av kedjan förstås). Detta betyder att "there's still a long way to the top" :D

Jaja, vi får se om det sköna ljudet håller i sig och om det håller för genrebyte.

PerStromgren skrev:Du har 626:an inkopplad till skivspelaren som "Aux", väl?

I så fall, låt den vara det, och koppla "Rec Tape 1" på 626:an till den nya maskinens CD-ingång, och du bör vara i business.

Jo, den är inkopplad via AUX. Jag har för mig att jag testade den kopplingen, men jag ska prova ånyo. Det ska alltså räcka med bara Rec Tape 1? Rec Tape 2 borde väl åstadkomma samma sak, om nu 1 skulle ha gått i (förtids)pension?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-03-19 12:06

Det kanske blir lite snurrigt det här och möjligen har jag missat några bokstäver och undertexter någonstans, men - rec 1 och rec 2 är såvitt jag förstår ljud ut från förstärkaren. Det är playback (PB) du ska ansluta skivspelaren till. Rec 1 och rec 2 är ljud ut från förstärkaren som man ville spela in på bandspelaren/kassettbandspelaren.

Vad gäller RIAA så är det mycket riktigt så att din instruktionsbok inte nämner något om det. Bara att det är linjenivå. Efter att ha studerat andra texter om s k USB skivspelare så verkar det som om alla skryter lite om det är en MM pickup kopplat till ett inbyggt RIAA-steg. Så jag antar att det är en enklare pickup med hög utspänning som används här, eftersom din tillverkare inte nämner någonting alls om pickup eller RIAA. Men är du nöjd med ljudet så är det ju helt OK.

Jo, ett enkelt RIAA kan vara billigt. Även om det är billigt så måste det ju sättas ihop och då bli det lite, lite dyrare. På Kjell, Claes och Teknikmagasinet kostar dom runt 200 spänn. Sen finns det esoteriska RIAA som man behöver betala 50.000 kr för. Mitt kostade 1200 spänn och det är den i särklass bästa HIFI-investering jag någonsin gjort. Jag fick liksom en sprillans ny skivsamling.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-19 12:29

momus skrev:Det kanske blir lite snurrigt det här och möjligen har jag missat några bokstäver och undertexter någonstans, men - rec 1 och rec 2 är såvitt jag förstår ljud ut från förstärkaren. Det är playback (PB) du ska ansluta skivspelaren till. Rec 1 och rec 2 är ljud ut från förstärkaren som man ville spela in på bandspelaren/kassettbandspelaren.

Du missade en detalj. Jag tipsade om att koppla skivspelaren till den gamla förstärkaren och att sedan föra signalen vidare till den nya. Den senare kopplingen kunde då göras via "Rec"-kontakterna.

Men det är nu utagerat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-19 13:36

AlNiCo skrev:Priset har ingen relevans för hur bra ett riaa-steg är. Det är en otroligt simpel krets och komponentkostnaden ligger endast på några enstaka kronor, även om man väljer det allra bästa som finns.

Jag förstår poängen du vill ha fram, och sympatiserar med den, men du överdriver rätt så rejält.

Bara kondensatorerna som behövs för filterfunktionen kostar om de skall vara högprecision (helst under 1%) och låg inre förlust (vilket behövs om RIAA-kurvan skall bli rätt, typ PP eller styrol eller styren) mycket mera än så. Även lågbrustrissor (eller OP-ampar om man nöjer sig med det) kostar åtskilliga kronor. Motstånden är inte så dyra, men nätdelen är nog i varje fall lite småsvår att få ihop för mindre än en hundring, trafo inräknad. Görs allt i Kina med dålig precision och lägre kvalitet än man nog önskar sig, så visst kan det bli billigt, men "några enstaka kronor"?

Om det var så att du överdrev med avsikt för att få fram att prislappen inte är en kvalitetsmätare så håller jag förstås med dig, men mera än några enstaka kronor blir det allt. ;)

Om RIAA-steget skall in i en apparat där låda och matning redan är lösta saker, och inga krav alls ställs på RIAA-stegets kvalitet, så visst, då kommer man kanske ned till under en tjuga i kostnad.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Skallabank

Inläggav Skallabank » 2015-03-19 15:03

momus skrev:Det kanske blir lite snurrigt det här och möjligen har jag missat några bokstäver och undertexter någonstans, men - rec 1 och rec 2 är såvitt jag förstår ljud ut från förstärkaren. Det är playback (PB) du ska ansluta skivspelaren till. Rec 1 och rec 2 är ljud ut från förstärkaren som man ville spela in på bandspelaren/kassettbandspelaren.

Vad gäller RIAA så är det mycket riktigt så att din instruktionsbok inte nämner något om det. Bara att det är linjenivå. Efter att ha studerat andra texter om s k USB skivspelare så verkar det som om alla skryter lite om det är en MM pickup kopplat till ett inbyggt RIAA-steg. Så jag antar att det är en enklare pickup med hög utspänning som används här, eftersom din tillverkare inte nämner någonting alls om pickup eller RIAA. Men är du nöjd med ljudet så är det ju helt OK.

Jo, ett enkelt RIAA kan vara billigt. Även om det är billigt så måste det ju sättas ihop och då bli det lite, lite dyrare. På Kjell, Claes och Teknikmagasinet kostar dom runt 200 spänn. Sen finns det esoteriska RIAA som man behöver betala 50.000 kr för. Mitt kostade 1200 spänn och det är den i särklass bästa HIFI-investering jag någonsin gjort. Jag fick liksom en sprillans ny skivsamling.

Jo, det blir snurrigt, men med tanke på trådens startinlägg så är det inte så konstigt kanske.. :mrgreen:

Jag säger inte att någonting är rätt eller fel, men jag är 99% säker på att jag provade den lösningen (Skivspelare -> Tape PB, Tape Rec -> VSX-921, moderna stärkaren) Och ingenting hände. Nu har jag kommit över manualen (finns här om någon skulle vara intresserad) och som jag tolkar den så skickar "Rec" ut den signal som behandlas, oavsett vad funktionsväljaren står på (i mitt fall AUX). Tanken var väl att skicka signalen till en bandspelare för just inspelning (Det var såhär tanken om Piratebay föddes :P ) PB ska man koppla tillbaka till om man vill höra vad man spelar in.

Jag är inte alls hemma på MM, MC och generell utspänning från pickuper så jag tänker inte ens försöka.. Däremot så är jag mer hemma på marknadsekonomi och reklamskryt. Jag ser det som såhär, att om någonting bra (dyrt) nu faktiskt mot förmodan skulle finnas i denna skivspelare så kan man ge sig f-n på att det skulle stå med väldigt stora bokstäver på lådan den kom i.

Jo, nöjd med ljudet blev jag igår, då mina örons nya bästa vän PerStromgren lurade mig att koppla de stora M-65 Ex golvarna till SC-636. Det är nästan med en liten tår i ögonen som jag säger att jag tror att jag upplevde stereo för första gången i mitt liv igår kväll :wink:. Jag är tillräckligt ung för att ha missat hur saker och ting egentligen borde låta, så adekvata jämförelser har saknats :) Men ännu mer nöjd med ljudet blir jag då jag vet att det finns ännu mer att hämta! Om den här setupen som är lågbudget med billiga högtalare och med skivspelare av sämre kvalitet, kan låta så trevligt i mina öron, så har jag efter diverse framtida uppgraderingar många ljudupplevelser och mycket kvar att uppleva i mina dagar!

Vad har du för märke/modell på ditt RIAA-steg?

PerStromgren skrev:Jag tipsade om att koppla skivspelaren till den gamla förstärkaren och att sedan föra signalen vidare till den nya. Den senare kopplingen kunde då göras via "Rec"-kontakterna.

Som jag tolkar manualen så är Tape REC en fast signal på 150mV som alltid är närvarande. Dvs att förstärkaren kommer att skicka ut samma signal som den får in för tillfället, om någonting ansluts till Tape REC. Enligt min mycket begränsade föreställningsvärld så borde detta innebära att varken volymkontroll, diskant, bas eller någon annan ljud/klangjustering kommer att ha någon effekt på signalen som skickas ut från Tape REC.

Jag är inte säker, men jag kan också tänka mig att den här kopplingen fungerar som en "pass-through", dvs att även om SX-636 inte är påslagen, så kommer signalen från skivspelaren ändå att passera ut genom Tape REC.

Om nu Tape Rec ens fungerar på förstärkaren, vad skulle egentligen kunna vinnas i ljudkvalitet att låta signalen ta en liten omväg genom SC-636 innan den träffar på VSX-921? Om mina antaganden ovan stämmer så kommer SX-636 inte göra någonting för att förändra ljudet. Men den kanske förändrar/stabiliserar styrkan på signalen..? Eller något annat uppenbart som jag missar.

IngOehman skrev:Om RIAA-steget skall in i en apparat där låda och matning redan är lösta saker, och inga krav alls ställs på RIAA-stegets kvalitet, så visst, då kommer man kanske ned till under en tjuga i kostnad.

Hej IngOehman! När du nu har lyckats hitta in i den här tråden och du inte verkar vara helt tappad när det gäller ljud och teknik (;)) så vill jag passa på och fråga dig om du tror att ett separat RIAA-steg skulle göra någon skillnad i den situation jag beskrivit i tråden. Den lilla situationen med hemskt ljud från CD input på en modern receiver.

Högst troligen så har skivspelaren som avses i tråden redan ett inbyggt RIAA-steg, vad skulle hända med signal, kvalitet och ljudbild om man hängde på ytterligare ett?

Jag undrar även om du kanske har någon teori kring varför ljudet som kommer ut från den moderna förstärkaren låter så hemskt, men hyggligt ifrån den gamla? Den moderna förstärkaren spelar på bra annars, med signal ifrån andra källor.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-03-19 18:07

Ingvar Öhman är oerhört mer kunnig än jag, men jag dristar mig att svara på frågan: Två RIAA kan bara bli helt fel. Ett RIAA förstärker inte bara, utan tiltar tillbaka frekvenskurvan från tämligen högt diskantinnehåll och låg bas till en rak frekvenskurva. Anledningen var att när man graverade LP-skivor så blev spåren så breda vid låga frekvenser att man helt enkelt graverade diskanten med en aning högre nivå och basen på tämligen låg nivå. Detta för att spara utrymme och förhindra att spåren påverkade varandra. Vi uppspelning sänktes diskanten och basen höjdes. Det fanns många standarder men den vanligaste är den s k RIAA kurvan. Så om man kör LP med kristallpickup t ex så blir det lite tunt i basen och skrikigt i diskanten om inte kurvan tiltas. Har man tonkontroller så handlar det om att sänka diskanten och höja basen. Då kan det bli hyfsat men inte särskilt trevligt ljud.

Mitt RIAA är ett Cambridge 640 p (tillverkas inte längre) som är kopplat till en XTZ 100 D3 Class A (knöligt namn, svenskritad kinestillverkad klump på 22 kilo) och spelaren är en gammal Systemdek II X med en Alpason Xenon arm med en Ortofon Kontrapunkt A (puh!). Alltså MC (moving coil, väldigt låg utnivå). Jag tycker det låter skitbra men har hört bättre. Men då blir det ohemult dyrt.
Senast redigerad av momus 2015-03-19 18:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-19 18:39

AlNiCo skrev:Priset har ingen relevans för hur bra ett riaa-steg är. Det är en otroligt simpel krets och komponentkostnaden ligger endast på några enstaka kronor, även om man väljer det allra bästa som finns.

Jag kan avsköja att komponentkostnaden exkl. moms till O&G PP-1 var fyrsiffrig för prototypen!
Du pratar om saker du inte har en aning om.

RIAA-steg blir aldrig volymprodukter idag så vi pratar om hundratsla kronor även för ett enkelt steg baserat på OP's från Texas eller någon annan stor drake.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-03-20 18:18

Morello skrev:

Jag kan avsköja att komponentkostnaden exkl. moms till O&G PP-1 var fyrsiffrig för prototypen!
Du pratar om saker du inte har en aning om.

RIAA-steg blir aldrig volymprodukter idag så vi pratar om hundratsla kronor även för ett enkelt steg baserat på OP's från Texas eller någon annan stor drake.

Klart jag vet vad jag pratar om, men visst överdrev jag en aning för att få fram min poäng. Lägger man fyrsiffriga belopp på att bygga något så simpelt så jobbar man nog i fel bransch.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 18:25

AlNiCo skrev:Klart jag vet vad jag pratar om, men visst överdrev jag en aning för att få fram min poäng. Lägger man fyrsiffriga belopp på att designa något så simpelt så jobbar man nog i fel bransch.

Är ett RIAA-steg en simpel sak? Tror inte det. Jag har lyssnat på åtskilliga och det skiljer stort mellan de flesta. Att få frekvensgången rak efter korrigering är en nog utmaning men att få steget att spela musik, dvs inte bara återge ljud, är en svår konst. Vad många missar är anpassningen till en given pickup. Det kan skilja mycket i återgivning från en riaa beroende på vilken pickup man använder. Samspelet är kritiskt om man är riktigt noga.

Visst, det är enkelt att göra en förstärkare också, det räcker med ett par trissor och en tillräcklig nätdel så är man i hamn. Man kan lätt plocka ut något hundratal watt för en krona per watt. Men hur låter det?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 21:10

momus teori låter rimlig.

Ett sätt att prova om det är keramisk pickup eller inbyggt RIAA-steg i skivspelaren är att dra ur 230V-strömsladden till skivspelaren, dra igång förstärkaren på lite lagom låg volym, lägga ner pickupen på en skiva och snurra skivan för hand (åt rätt håll och inte så vingligt att pickupen hoppar). Om det spelar med normal ljudstyrka (fast givetvis mer eller mindre fel hastighet och galet mycket svaj) så är det en keramisk pickup. Om det däremot är mer eller mindre knäpptyst så sitter det RIAA-steg i skivspelaren.

Keramiska pickuper är känsliga för hur de belastas. Ett RIAA-steg är normalt inte det. Det här kan verkligen påverka "soundet".

Kopplingen med båda stärkarna ska alltså vara såhär: Skivspelaren till AUX på gamla stärkaren. TAPE REC på gamla stärkaren till CD (eller AUX eller TAPE PLAY eller liknande) på nya stärkaren.

Men det finns en risk att den gamla förstärkaren är helt passiv mellan AUX in och TAPE REC ut, då gör den ingen nytta. Enda "lösningen" där kan vara att koppla hörlursuttaget på gamla förstärkaren till CD/AUX/TAPE på nya föstärkaren. Det är inte snyggt men kan fungera. En annan lösning kan vara att mellanlanda i ett kassettdäck med REC-knappen intryckt, fast det är ju också bara en grej att ta till om du redan har ett lämpligt däck. (OBS, det lär inte funka med ett europeiskt däck som endast har DIN-kontakt, de brukar inte skicka ut ljud när de spelar in).

Men om du har nån slags ambition om att få hyggligt vinylljud så bör du nog dammsuga diverse loppisar & co eller tradera, blocket o.s.v. och köpa nån "riktigare" spelare. Det verkar iaf vara en bättre lösning än att anpassa din moderna förstärkare till en keramisk pickup.

VIKTIGT: Det finns högtalarväxlar som är avsedda för att köra två par högtalare till en förstärkare. ANVÄND INTE EN SÅDAN för att köra två förstärkare till ett par högtalare!

Om man ska växla mellan flera högtalare till en förstärkare så behöver man dels bara bryta ena ledningen på varje högtalare och dels är det inte hela världen om flera högtalare råkar vara inkopplade samtidigt. Om man däremot bara bryter ena ledningen när man växlar förstärkare så kan det gå riktigt dåligt, och om båda förstärkarna råkar vara inkopplade samtidigt vid växling så går det nästan garanterat åt skogen.

Skallabank

Inläggav Skallabank » 2015-03-20 23:59

Tack alla ni som skriver i tråden! Jag har lärt mig en hel del och är tacksam för er kunskap :)

momus skrev:Ingvar Öhman är oerhört mer kunnig än jag, men jag dristar mig att svara på frågan: Två RIAA kan bara bli helt fel. Ett RIAA förstärker inte bara, utan tiltar tillbaka frekvenskurvan från tämligen högt diskantinnehåll och låg bas till en rak frekvenskurva. Anledningen var att när man graverade LP-skivor så blev spåren så breda vid låga frekvenser att man helt enkelt graverade diskanten med en aning högre nivå och basen på tämligen låg nivå. Detta för att spara utrymme och förhindra att spåren påverkade varandra. Vi uppspelning sänktes diskanten och basen höjdes. Det fanns många standarder men den vanligaste är den s k RIAA kurvan. Så om man kör LP med kristallpickup t ex så blir det lite tunt i basen och skrikigt i diskanten om inte kurvan tiltas. Har man tonkontroller så handlar det om att sänka diskanten och höja basen. Då kan det bli hyfsat men inte särskilt trevligt ljud..

Tack för bra och klargörande information! :)

Det var väl lite så jag tänkte, att det bara kan bli fel.. Med två steg som ska behandla och förstärka signalen. Skrikigt i diskanten är det dock redan ifrån denna spelare ibland, jag får faktiskt sänka den rätt så mycket på tonkontrollen på en del skivor. Hårdrock är svårlyssnat och väl vasst ibland..

MiaM skrev:momus teori låter rimlig.

Ett sätt att prova om det är keramisk pickup eller inbyggt RIAA-steg i skivspelaren är att dra ur 230V-strömsladden till skivspelaren, dra igång förstärkaren på lite lagom låg volym, lägga ner pickupen på en skiva och snurra skivan för hand (åt rätt håll och inte så vingligt att pickupen hoppar). Om det spelar med normal ljudstyrka (fast givetvis mer eller mindre fel hastighet och galet mycket svaj) så är det en keramisk pickup. Om det däremot är mer eller mindre knäpptyst så sitter det RIAA-steg i skivspelaren.

Keramiska pickuper är känsliga för hur de belastas. Ett RIAA-steg är normalt inte det. Det här kan verkligen påverka "soundet".

Kopplingen med båda stärkarna ska alltså vara såhär: Skivspelaren till AUX på gamla stärkaren. TAPE REC på gamla stärkaren till CD (eller AUX eller TAPE PLAY eller liknande) på nya stärkaren.

Men det finns en risk att den gamla förstärkaren är helt passiv mellan AUX in och TAPE REC ut, då gör den ingen nytta. Enda "lösningen" där kan vara att koppla hörlursuttaget på gamla förstärkaren till CD/AUX/TAPE på nya föstärkaren. Det är inte snyggt men kan fungera. En annan lösning kan vara att mellanlanda i ett kassettdäck med REC-knappen intryckt, fast det är ju också bara en grej att ta till om du redan har ett lämpligt däck. (OBS, det lär inte funka med ett europeiskt däck som endast har DIN-kontakt, de brukar inte skicka ut ljud när de spelar in).

Men om du har nån slags ambition om att få hyggligt vinylljud så bör du nog dammsuga diverse loppisar & co eller tradera, blocket o.s.v. och köpa nån "riktigare" spelare. Det verkar iaf vara en bättre lösning än att anpassa din moderna förstärkare till en keramisk pickup.

[b]VIKTIGT: Det finns högtalarväxlar som är avsedda för att köra två par högtalare till en förstärkare. ANVÄND INTE EN SÅDAN för att köra två förstärkare till ett par högtalare!

Om man ska växla mellan flera högtalare till en förstärkare så behöver man dels bara bryta ena ledningen på varje högtalare och dels är det inte hela världen om flera högtalare råkar vara inkopplade samtidigt. Om man däremot bara bryter ena ledningen när man växlar förstärkare så kan det gå riktigt dåligt, och om båda förstärkarna råkar vara inkopplade samtidigt vid växling så går det nästan garanterat åt skogen.

Tack för ett mycket bra inlägg! Intressant med pickuptestet där, verkligen! Jag gjorde som du beskrev och på lite högre varvtal ( :lol: ) så kom det ut ordentligt förstärkt ljud ifrån högtalarna! På lägre varvtal hördes det inte särskilt mycket. Enligt vad du har skrivit, så borde detta betyda att det är just en keramisk pickup på spelaren, och inget RIAA-steg!

Är detta alltså att betrakta som någon sniklösning ifrån tillverkaren? Det kan ju tänkas att man vid avsaknad av RIAA-steg har en "fördel" av att använda keramisk pickup.

Om spelaren nu saknar steg så är det någonting annat som skruvar upp signalen till line level.

Tape Rec är helt passiv, den gör ingenting för att påverka signalen, den släpper bara vidare den, även vid avstängd förstärkare. Hörlursuttaget var en bra idé! Jag får rota upp min 3.5 -> RCA kabel som är begravd någonstans.

Den här spelaren ska inte behållas, jag har den på öppet köp och kommer ovillkorligen att returnera den. Om jag skulle behålla den så är det i sådana fall för att använda den som "skivtvätt" för experiment med trälim och sandpapper.

Igår var jag på loppis och hittade en riktigt fin och välbehållen gammal Centrum med så in i nordens många funktioner och inställningar. den var konverterad till modernt kablage så jag tror mycket väl att den fungerade. 50:- var priset och jag trodde att jag drömde. Precis då damen i kassan skulle ta mina pengar så rusade det fram en mycket upprörd gentleman och gapade för fulla muggar. Hans dåliga svenska kompenserade han med rejäla röstresurser. Det visade sig att han hade "reserverat" denna spelare, något som kassadamen då faktiskt erinrade sig. Besvikelsen blev enorm och jag fick uppbåda all min självdiciplin och självkontroll, fasen så förbannad jag blev :x Att gå från den oerhörda fyndglädjen till att bli snuvad precis på mållinjen var en upplevelse kan jag säga.. Men men, jag fick iaf tag på en liten hemmabyggd förstärkare som jag säkert kan lära mig någonting av, mer om den i en annan tråd.

Men jag ger inte upp, jag ska hitta en gammal goding, blir det inte på loppis eller liknande, så blir det en renoverad i någon seriös butik eller hos en entusiast.

Det var ett mycket bra och viktigt tips du gav, om vikten av att inte koppla ihop två förstärkare med varandra. Just jag hade gjort min läxa och kände till risken, men det kan säkert hjälpa andra! Det hade nog kunnat fräsa till i bägge förstärkarna vid en sådan ihopkoppling. Om man ska ha en switch/omkopplare så måste den med all säkerhet bryta kontakten till förstärkare A innan den ansätter kontakten till förstärkare B. Den bör också vara konstruerad enligt Murphys lag, så att det inte är möjligt att skapa kontakt mellan bägge förstärkarna oavsiktligt.

Tills vidare så har jag en lösning med banankontakt, så att jag hyfsat enkelt kan växla mellan förstärkarna beroende på om jag ska spela vinyl eller surround vid BluRay. Såhär kan det se ut, inte världens finaste lösning kanske, men den duger gott åt mig för tillfället:

002.jpg
002.jpg (177.28 KiB) Visad 5490 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-21 23:37

En keramisk pickup har helt enkelt line-nivå spänningsmässigt, men den påverkas alltså rätt mycket av vilken impedans den belastas med.

En mini-pekpinne eller nåt sånt: Tänk på risken att två sånadär bananer kortsluts mot varandra. Om jag hade varit dig så skulle jag nog lindat lite tejp runt "handtagen" på kontakterna. Förvisso är det ingen fara om det händer när förstärkaren är avstängd, men nån kanske slår på fel förstärkare av misstag eller liknande.

Den moderna förstärkaren är troligtvis skyddad mot misshandel men det är inte självklart att den gamla tål det så jättebra. Vissa från den tidsåldern klarar det bra, andra klarar det sämre.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-25 11:02

Skallabank, svaret på din fråga i ditt förstainlägg behöver inte bli långt:

- Din skivspelare är CRAP helt enkelt.

Jag menar inget illa med detta alls, så ta inte personligen illa upp.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-25 11:22

Keramiska pickupper övergav vi rätt tidigt (på 60-talet) i hifins barndom. Johan uttrycker sig brutalt, men han har jätterätt, de är rätt förfärliga. Har du ingen kompis som du kan lyssna hos som har en "riktig" skivspelare?

Och, som MiaM skriver: de där banankontakterna hänger ruggigt nära varann! Fixa det innan något går sönder i det icke inkopplade slutsteget.
... tycker jag!

Per

Skallabank

Inläggav Skallabank » 2015-03-25 13:29

MiaM skrev:En keramisk pickup har helt enkelt line-nivå spänningsmässigt, men den påverkas alltså rätt mycket av vilken impedans den belastas med.

En mini-pekpinne eller nåt sånt: Tänk på risken att två sånadär bananer kortsluts mot varandra. Om jag hade varit dig så skulle jag nog lindat lite tejp runt "handtagen" på kontakterna. Förvisso är det ingen fara om det händer när förstärkaren är avstängd, men nån kanske slår på fel förstärkare av misstag eller liknande.

Den moderna förstärkaren är troligtvis skyddad mot misshandel men det är inte självklart att den gamla tål det så jättebra. Vissa från den tidsåldern klarar det bra, andra klarar det sämre.

Tack för den informationen! När du skriver att den påverkas av impedansen, menar du ljudmässigt eller rent fysiskt? Nu hänger ju detta såklart ihop, men du kanske förstår hur jag menar?

Du har faktiskt rätt i att någon kan komma och ge ström till fel förstärkare.. Även om jag själv sköter mig så ska vi inte glömma bort Edward A. Murphy!

Men att en förstärkare skulle kunna vara pass känslig har iaf inte jag märkt av.. Nog har det hänt att en del högtalarkabel har korsats under ungdomens experimenterande med kopplingar av olika slag.. Jag kan aldrig tänka mig att jag förr någonsin skulle ha stängt av strömmen till något bara för att koppla om kablar. :oops:

Alla förstärkare är och tål förstås olika, men skulle det verkligen kunna fräsa till om två högtalarutgångar fick en snabb kontakt med varandra? Ok om de låg emot en längre stund.. Några anekdoter månne?

Nå, det räcker ju förstås att risken finns, så jag får väl försöka att få tag på krympslang någonstans!

Johan_Lindroos skrev:Skallabank, svaret på din fråga i ditt förstainlägg behöver inte bli långt:

- Din skivspelare är CRAP helt enkelt.

Jag menar inget illa med detta alls, så ta inte personligen illa upp.

Naturligtvis är den det! Detta listade jag ut redan från början och hade aldrig tänkt att behålla den. Men fenomenet i sig är intressant tycker jag! Min bästa gissning hittills är att spelarens uselhet och inneboende crapiness, i kombination med keramisk pickup och den moderna förstärkarens signalhantering med ljud"förbättringar" osv, ligger bakom saken.

Jag tar absolut inte illa upp, jag är väl genomgarvad ifrån många år på Flashback (som stundom kan ha ett något mindre välkomnande klimat än det här trevliga forumet) och ivrig förespråkare av sanningssägande. Att påstå någonting annat än att denna spelare är crap (åtminstone om påståendet görs i dessa kretsar här på Faktiskt) skulle vara snudd på censur! Det har dessutom framkommit i tråden tidigare, fast på något mer diplomatiska vis :)

PerStromgren skrev:Keramiska pickupper övergav vi rätt tidigt (på 60-talet) i hifins barndom. Johan uttrycker sig brutalt, men han har jätterätt, de är rätt förfärliga. Har du ingen kompis som du kan lyssna hos som har en "riktig" skivspelare?

Och, som MiaM skriver: de där banankontakterna hänger ruggigt nära varann! Fixa det innan något går sönder i det icke inkopplade slutsteget.

Och nu är de uppenbarligen tillbaka igen.. Att denna tillverkare valt keramisk pickup kan man ju fråga sig varför.. Är de verkligen så mycket billigare än en magnetisk pickup av sämre kvalitet? Eller kan det handla om att tillverkaren på ett slugt vis fått upp effekten på signalen till line level med denna pickup och därför kunnat skippa ett RIAA-steg?

Tack du också för understrykandet av MiaM's kommentar kring mina kablar. Vi vill ju undvika banankontakt av tredje graden. Vad har du att säga kring den potentiella vådan med en oavsiktlig hopföring av kablar med ström på? Hur stor är risken? Knastrar det i en del fall till direkt, eller krävs det kanske längre kontakt mellan kontakterna? Kontakta mig gärna med teori och anekdoter :)

I övrigt så har jag inte lyckats uppnå några större förbättringar i ljudet på den nya förstärkaren. Tape REC gav inte mycket att jubla över, dock möjligen en förbättring, men det var ett väldigt själlöst ljud. 6,3mm -> line-in så inte heller. Men jag har lärt mig mycket, så tack ska ni ha åter igen! :) Den största förbättringen har varit att ansluta mina golvhögtalare till den stackars gamla SX-636. Inte trodde jag att den skulle orka med dessa..

Återgå till Vintage-hifi