Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 01:19

sportbilsentusiasten skrev:Alla som klagar på dåligt inspelad hårdrock (o annan populärmusik) släng fram några exempel.

Vår Göteborgare José Gonzales senaste skivsläpp, CD'n Vestiges & Claws från i år. Tanken var att skivan skulle vara enkelt producerad och låta "hemgjord". Det gör den inte, så illa låter det nämligen inte ens om man spelar in med sin iPhone. Så här ser det ut i MasVis

Bild

Graferna är inte speciellt uppseendeväckande men det är en mycket låg crest för att vara en enkelt inspelad akustisk gitarr med sång. Men disten! Det låter fördjävligt helt enkelt. Till och med min sambo (som inte bryr sig så mycket om ljudet, hon är däremot en duktig TuneDemare) reagerade kraftigt på ljudet.

Återigen, om smakprov önskas kan det fixas.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-20 09:03

Från kanonljud (Nazareth Hair of The Dog 1975) till rena j*vla katastrofen (Nazareth The Newz 2008).

Som tur är har inte alla gått på det.
Opeth Pale Communion, Porcupine Tree, Tool och Magic Pie är några exempel.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-03-20 13:59

ante_77 skrev:Iron Maiden tycker jag verkar ha rätt ok ljud. Om det är ljudet i sig som är "väl balanserat" eller om det är mastringen som är ok, vet jag inte.
Men jag tycker att det inte stökar till det så väldans mycket.

Intressant synpunkt. Iron Maiden brukar annars framhållas som exempel på den illalåtande hårdrocken. "Number of the beast" är katastrofal, "Killers" något bättre. Jag köpte plattan som inte skulle vara mastrad, "A matter of life and death" men den lät ungefär som det mesta gruppen gjort. Uppenbart är det produktionerna som brister.

Black Sabbath, Led Zeppelin och Deep Purple räknas ibland som tidig hårdrock och där kan det låta hyggligt om de tidiga albumen på tidiga utgåvor. Accept och Judas Priest har några ljusa stunder, men jag fick leta länge innan jag hittade "Fast as a shark" i en bra överföring.

Om jag vill höra något hårdrocksliknande och vrida på ordentligt spelar jag helst Beatles och "Helter skelter" samt "Yer blues" från den vita dubbeln.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-20 14:02

PekkaJohansson skrev:
ante_77 skrev:Iron Maiden tycker jag verkar ha rätt ok ljud. Om det är ljudet i sig som är "väl balanserat" eller om det är mastringen som är ok, vet jag inte.
Men jag tycker att det inte stökar till det så väldans mycket.

Intressant synpunkt. Iron Maiden brukar annars framhållas som exempel på den illalåtande hårdrocken. "Number of the beast" är katastrofal, "Killers" något bättre. Jag köpte plattan som inte skulle vara mastrad, "A matter of life and death" men den lät ungefär som det mesta gruppen gjort. Uppenbart är det produktionerna som brister.

Black Sabbath, Led Zeppelin och Deep Purple räknas ibland som tidig hårdrock och där kan det låta hyggligt om de tidiga albumen på tidiga utgåvor. Accept och Judas Priest har några ljusa stunder, men jag fick leta länge innan jag hittade "Fast as a shark" i en bra överföring.

Om jag vill höra något hårdrocksliknande och vrida på ordentligt spelar jag helst Beatles och "Helter skelter" samt "Yer blues" från den vita dubbeln.

Med vänlig hälsning

Pekka

Prova old Brown shoe med lite volym så får du en glad överaskning
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-03-21 10:22

Knuttebaloa skrev:Nä, nu tog jag i. Missförstå mig rätt, och se detta som ett impulsinlägg i affekt, vilket det är.

Men är det inte förvånansvärt få inspelningar som låter helt bra...? Jag är ständigt på jakt efter "välinspelat" och "audiofilt" men blir ofta sittande lyssnandes till ljudbilder med filtade röster och instrument som tycks placerade i ett annat rum, eller rent av i källaren. Varför?

Jag är nu inte dummare än att jag förstår att anläggningen spelar in här... Men då jag vet att det i undantagsfall kan låta riktigt engagerande, nära, detaljerat och bra här hemma tänker jag inte gå in på mina komponentval utan riktar istället kritik till producenterna. Skärpning nu!

Så, nu känns det lite bättre i hifihjärtat

:)
Det är helt ok stt ställa frågan, du är ju ganska ny här. Nu har du fått lite svar. Försök attinte fortsätta att älta den fråga som många av de som svarat gör utan släpp det helt. Musiken i dag låter så bra som det behövs och stämmer bra överens med det folk generellt är villiga att betala för. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-21 12:03

Jag vill ge ett exempel som kan stöka till det hela en del. Jag gillar Metallica's svarta album och det låter IMHO apa på de flesta system men helt ok hemma hos mig. Jag saknar varken detaljupplösning eller bas btw...
Iron Maiden är inga problem att lyssna på heller och inte ens KMFDM får anläggningen att balla ur. Ni som ondgör er över hårdrockens ljudkvalitet, prova att lyssna lite på KMFDM, det skulle vara kul att höra vad ni har att säga där. :)
Några exempelspår då... Brute, Krank eller Lynchmob kan vara ett ställe att börja.

Alton

Inläggav Alton » 2015-03-21 15:27

markusA skrev:Jag vill ge ett exempel som kan stöka till det hela en del. Jag gillar Metallica's svarta album och det låter IMHO apa på de flesta system men helt ok hemma hos mig. Jag saknar varken detaljupplösning eller bas btw...
Iron Maiden är inga problem att lyssna på heller och inte ens KMFDM får anläggningen att balla ur. Ni som ondgör er över hårdrockens ljudkvalitet, prova att lyssna lite på KMFDM, det skulle vara kul att höra vad ni har att säga där. :)
Några exempelspår då... Brute, Krank eller Lynchmob kan vara ett ställe att börja.

Jag skulle placera svarta albument i "helt okej"-kategorin. Det jag saknar mest är lite dynamik.

KMFDM skulle jag säga är välproducerat, men det är svårt att jämföra med annat... Det är elektroniskt, samplat, mycket effekter och soundet är distat, tjockt och grötigt (som i, en tät ljudmatta med många olika saker som händer samtidigt). Ett par andra exempelspår är Full Worm Garden och Rubicon.

Apropå välproducerad hårdrock så har Buckethead en del bra (varierande kvalitet mellan skivor dock), exempelvis Geppetos Trunk och The Boiling Pond.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-22 11:38

Väntade mig inte riktigt den kommentaren om KMFDM men jag lyfter på hatten för Alton och jag håller med i det du skriver. Det är intensivt och extra allt. :)
Det svarta albumet brukar imho ofta få en tråkig oengagerande återgivning men det kan nog beskrivas som dynamikfattigt antar jag.
Btw min fästmö blev eld och lågor när hon hörde att folk kritiserar hårdrock/metal för dess dåliga produktioner. På kort tid rabblade hon upp ett ansenligt antal album som bara blivit bättre med en bra anläggning. Jag gillar metal men hon är ett riktigt metal fan. :)
(Lyssnar för tillfället på Hammerfall...)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-22 13:10

markusA skrev:.
Btw min fästmö blev eld och lågor när hon hörde att folk kritiserar hårdrock/metal för dess dåliga produktioner. På kort tid rabblade hon upp ett ansenligt antal album som bara blivit bättre med en bra anläggning.

ÄNTLIGEN någon vettig som förstår att det INTE är skivorna det är fel på :!:

Hur många mässor har man inte besökt där detta blir uppenbart. (inspelningar man känner till, låter högupplöst men saknar musikaliskt mening)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 13:26

Att musiken låter bättre med en bra anläggning har absolut inget att göra med att produktionen kan vara undermålig från början. Jag förstår inte alls det resonemanget.

Jag älskar hårdrock/metal och jag säger att utan tvekan är ljudkvalitén under all kritik på stor andel av de skivor som släpps.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-22 13:30

AndreasArvidsson skrev:Att musiken låter bättre med en bra anläggning har absolut inget att göra med att produktionen kan vara undermålig från början. Jag förstår inte alls det resonemanget.

Jag älskar hårdrock/metal och jag säger att utan tvekan är ljudkvalitén under all kritik på stor andel av de skivor som släpps.

Vilka metalalbum som släppts i år har du köpt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 13:35

BORIS skrev:Vilka metalalbum som släppts i år har du köpt?

Jag har nog inga metalalbum från iår tror jag, men jag har många från föregående år.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-22 13:39

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Vilka metalalbum som släppts i år har du köpt?

Jag har nog inga metalalbum från iår tror jag, men jag har många från föregående år.

Vilka då då? Är det dålig ljudkvalitet samtliga?
Vilket format köper du dom på?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 13:45

BORIS skrev:Vilka då då? Är det dålig ljudkvalitet samtliga?

Vill du att jag skall lista alla metalalbum som jag har? Det orkar jag inte kan jag säga.

Nej det är inte dålig kvalité på samtliga. Det har jag aldrig skrivit.
Vanlig CD.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-22 13:50

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Vilka då då? Är det dålig ljudkvalitet samtliga?

Vill du att jag skall lista alla metalalbum som jag har? Det orkar jag inte kan jag säga.

Nej det är inte dålig kvalité på samtliga. Det har jag aldrig skrivit.
Vanlig CD.

Nä, ifrån föregående, -14

Det är ju en musiktråd så lite kommentarer kring musik hade varit trevligt

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 14:02

BORIS skrev:Nä, ifrån föregående, -14

Det är ju en musiktråd så lite kommentarer kring musik hade varit trevligt

Jag skrev föregående år, inte året. Jag syftade på flertalet förgående år och inte specifikt 2014. Borde skrivit åren.
Vet inte om jag har något dåligt(ljudkvalitetsmässig) metalalbum från 2014 så här på rak arm, men från 2013 finns några.

Gamma Ray - Master of Confusion
Annihilator - Feast
Sodom - Epitome Of Torture

Alla tre är från band som jag tycker om, men ljudkvalitén kunde absolut vart bättre. Inte överdrivet dåligt alltid, men komprimerat och platt med avsaknad av bas verkar vara receptet.
Kollar man plattorna i masvis så syns det tydligt att de kunde vart mycket mer dynamiska, men man har valt att tokkomprimera dem.

Vill du ha ett riktigt illa exempel så lyssna på Gamma Rays låt Deadlands från albumet To the metal(2010).

De flesta låtar lyssnar jag på trots att kvalitén inte alltid är så hög om musiken är bra, men just deadlands går inte att lyssna på för min del pga ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-22 14:30

Ok, tack.

Jag bara antog att du hade exempel ifrån i år el iaf -14 när du säger:

Säger inte du har fel, eller rätt för den delen, men att metal som genre inte ska bedömas utifrån samma principer som mycket annan musik.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 14:36

BORIS skrev:Ok, tack.

Säger inte du har fel, eller rätt för den delen, men att metal som genre inte ska bedömas utifrån samma principer som mycket annan musik.

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig. Om det inte hänt något radikalt senaste året så står jag kvar vid mina åsikter av mycket av det som släppts kunde vart betydligt bättre.
Hårdrock är långt från den enda genren som är påverkad av mastring, men då musiken är väldigt intensiv och redan kraftigt distad så tycker jag personligen att det drabbar musiken värre än med mycket annan musik. Det är också en genre som jag lyssnar väldigt mycket på och därför så påverkar det mig personligen.

Jag är inte ute efter att ha rätt. Jag berättar bara om min upplevelse.

Nu är jag inte riktigt med på vilka principer det är som du tycker att metal blir missbedömda på, men jag bedömer nog all musik ganska så lika. Dvs "låter det bra?"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2015-03-22 14:43

Utifrån vilka principer ska metal bedömas då?

Jag har personligen aldrig hört en hårdrock/metalskiva som imponerat med ljudkvaliten. Det beror nog dels på att jag inte alls har mycket till övers för genren, varför jag sällan utforskar den.

Du får gärna överraska med ett stycke audiofilmetal, Boris. Jag lovar att jag ska ge det en ärlig chans.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-22 14:57

AndreasArvidsson skrev:

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig. Om det inte hänt något radikalt senaste året så står jag kvar vid mina åsikter av mycket av det som släppts kunde vart betydligt bättre.
Hårdrock är långt från den enda genren som är påverkad av mastring, men då musiken är väldigt intensiv och redan kraftigt distad så tycker jag personligen att det drabbar musiken värre än med mycket annan musik. Det är också en genre som jag lyssnar väldigt mycket på och därför så påverkar det mig personligen.

Jag är inte ute efter att ha rätt. Jag berättar bara om min upplevelse.

Nu är jag inte riktigt med på vilka principer det är som du tycker att metal blir missbedömda på, men jag bedömer nog alla musik ganska så lika. Dvs "låter det bra?"

Visst kan man nöja sig med "det låter bra" men du hänvisade också till masvis. T.ex. crestfaktor är en ganska vek indikation på om det låter bra eller inte om ett metalalbum(vekare än vanligt). Det ligger i genrens natur att vissa band och visst sound aldrig kommer att visa några lysande siffror på pappret. Den kan ist sträva efter ett rått sound där trycket helheten skapar är själva essensen och viktigare än individuella instrument. Det är också svårare att mixa en massa distade ljud som dessutom tar upp mer plats i mixen med sina övertoner

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-03-22 15:01

Knuttebaloa skrev:

Utifrån vilka principer ska metal bedömas då?

Jag har personligen aldrig hört en hårdrock/metalskiva som imponerat med ljudkvaliten. Det beror nog dels på att jag inte alls har mycket till övers för genren, varför jag sällan utforskar den.

Du får gärna överraska med ett stycke audiofilmetal, Boris. Jag lovar att jag ska ge det en ärlig chans.

https://open.spotify.com/track/6ZU9RJIZ0fNaFuQM57bDIA Här har du ett hårdrock/metal album med bra ljud!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 15:13

BORIS skrev:Visst kan man nöja sig med "det låter bra" men du hänvisade också till masvis. T.ex. crestfaktor är en ganska vek indikation på om det låter bra eller inte om ett metalalbum(vekare än vanligt). Det ligger i genrens natur att vissa band och visst sound aldrig kommer att visa några lysande siffror på pappret. Den kan ist sträva efter ett rått sound där trycket helheten skapar är själva essensen och viktigare än individuella instrument. Det är också svårare att mixa en massa distade ljud som dessutom tar upp mer plats i mixen med sina övertoner

Ja crest visar inte alltid på hur det kommer låta, men om en skiva har väldigt låg crest så låter det som oftast mindre bra i mina öron, men nu var det inte primärt crest-värdet i masvis som jag syftade på utan allpass-grafen.
Låter det illa så brukar jag kolla i masvis och det syns oftast tydligt var felet ligger när det rör sig om komprimering. Jag skulle aldrig bedöma ljudet endast från en mätning, men det ger en god indikation imho.
Jag tycker helt enkelt att det låter riktigt illa när musik är för kraftigt komprimerad och det är inte något enskilt band utan så gott som allt som ges ut är (enligt mig) onödigt mycket komprimerat. Det rör sig om loudness war och inte ett medveten val av artisterna skulle jag gissa på.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-22 15:40

AndreasArvidsson skrev:Att musiken låter bättre med en bra anläggning har absolut inget att göra med att produktionen kan vara undermålig från början. Jag förstår inte alls det resonemanget.

Anta att anläggningen blir ÄNNU bättre, då kanske skivorna låter ÄNNU bättre! Har du reflekterat över det scenariot?
För det är just SÅ min erfarenhet är!

Upp till bevis ! :mrgreen:
Kom hem till mig o lyssna. Vi kan spela lite blandat hårdrock, Deep purple, Metallica, AC/CD, ja även U2 som brukar få skit för sin produktion.
Sedan skriver du om dina intryck i denna tråden ok?
Deal?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-22 15:41

Knuttebaloa skrev:Jag har personligen aldrig hört en hårdrock/metalskiva som imponerat med ljudkvaliten. Det beror nog dels på att jag inte alls har mycket till övers för genren, varför jag sällan utforskar den.

Även du är välkommen hem til mig!
ja alla andra med...

Varför låter nästan all musik skit?

Jag säger...kom hem då så får vi se...

Min anläggning har många begränsningar men spela musik, det funkar på de flesta plattor med bra njutbarhet.
Sprudel o LennartJ är två andra bra exempel!!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 15:50

sportbilsentusiasten skrev:

Anta att anläggningen blir ÄNNU bättre, då kanske skivorna låter ÄNNU bättre! Har du reflekterat över det scenariot?
För det är just SÅ min erfarenhet är!

Upp till bevis ! :mrgreen:
Kom hem till mig o lyssna. Vi kan spela lite blandat hårdrock, Deep purple, Metallica, AC/CD, ja även U2 som brukar få skit för sin produktion.
Sedan skriver du om dina intryck i denna tråden ok?
Deal?

Ja men jag säger inte mot det. Självklart så låter det bättre på en bättre anläggning, men det påverkar inte produktionen alls. Jag tycker att det mesta låter bra här hemma, men det är inte samma sak som att produktionerna inte kunde vart betydligt bättre.

Jag kommer gärna förbi, inte för att jag har något att bevisa utan bara för att det är trevligt :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-22 16:23

AndreasArvidsson skrev:Ja men jag säger inte mot det. Självklart så låter det bättre på en bättre anläggning, men det påverkar inte produktionen alls. Jag tycker att det mesta låter bra här hemma, men det är inte samma sak som att produktionerna inte kunde vart betydligt bättre.

Nu handlar ju tråden om att "Varför låter nästan all musik skit?" :wink:
Så du håller med om att det inte stämmer, bra
Jag hävdar tvärt om, nästan all musik låter bra!

Välkommen!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-22 16:30

sportbilsentusiasten skrev:Nu handlar ju tråden om att "Varför låter nästan all musik skit?" :wink:

Välkommen!

Nu svarade du ju på "Btw min fästmö blev eld och lågor när hon hörde att folk kritiserar hårdrock/metal för dess dåliga produktioner". Det var alltså uppenbart för mig att det var produktionerna som diskuterades.

Vet inte om jag håller med om det; så svart/vitt är det inte enligt mig. Väldigt mycket musik låter sämre än vad de skulle kunna göra, men "skit" skulle jag inte beskriva det som. Det finns musik som låter så pass dåligt att jag inte kan njuta av den pga ljudkvalitén. Detta är dock mer ett undantag, men faktum kvarstår att mycket musik inte är helt bra produktionsmässigt. Om man först lyssnar på bra inspelningar så märker man hur bra det kan låta att sedan gå över till ofta skräniga och sönderkomprimerade metalplattor känns då mindre skoj. Det låter inte skit, men det är en klar skillnad.

Jag håller verkligen inte med om att nästan all musik låter bra om man med "bra" menar "så bra det kan bli", "klanderfritt" eller "omärkbart problematiskt". Det låter bra ur det avseendet att jag kan lyssna och uppskatta musiken, men det låter sällan såpass bra att det inte finns något att anmärka på. Att produktionerna på metalplattor över lag skulle vara bra håller jag inte med om.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-22 16:47

AndreasArvidsson skrev:Ja men jag säger inte mot det. Självklart så låter det bättre på en bättre anläggning, men det påverkar inte produktionen alls. Jag tycker att det mesta låter bra här hemma, men det är inte samma sak som att produktionerna inte kunde vart betydligt bättre.

Välkommen!

Det finns en annan tråd om musik som låter bra.
Välkommen dit.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Alton

Inläggav Alton » 2015-03-22 17:15

markusA skrev:Väntade mig inte riktigt den kommentaren om KMFDM men jag lyfter på hatten för Alton och jag håller med i det du skriver. Det är intensivt och extra allt. :)
Det svarta albumet brukar imho ofta få en tråkig oengagerande återgivning men det kan nog beskrivas som dynamikfattigt antar jag.
Btw min fästmö blev eld och lågor när hon hörde att folk kritiserar hårdrock/metal för dess dåliga produktioner. På kort tid rabblade hon upp ett ansenligt antal album som bara blivit bättre med en bra anläggning. Jag gillar metal men hon är ett riktigt metal fan. :)
(Lyssnar för tillfället på Hammerfall...)

Haha, jag kan ju säga att Nihil ger mig svåra flashbacks till tonårsfylla och annan dekadens. ;)

Jag brukar för egen del inte tycka att dåliga produktioner är så vanligt att det skapar stora problem. Det finns mycket som kunde varit bättre men jag tycker de allra mest som passar min smak är roligt att lyssna på. 80-tals hårdrocken och nyare plattor med liknande sound är dock svår att bli kompis med (fast det finns inte så mycket jag gillar där, så det stör mig inte särskilt mycket). Nyare plattor brukar dock vara bättre, där vissa rentav är riktigt bra. Särskilt amerikanska band. Prova t.ex. Sevendust, Seether, Flaw och Stone Sour. Huruvida det når upp till audiofil kvalitet kan såklart diskuteras, men jag vill ändå tillstå att man gjort bra jobb med produktionen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-22 17:37

Perfector skrev:

Välkommen!

Det finns en annan tråd om musik som låter bra.
Välkommen dit.

Som även den är full av "denna skiva låter skit"...
Allt är så överdrivet som vanligt på forumet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi