Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav music4ever » 2015-03-22 19:14

markusA skrev:Btw min fästmö blev eld och lågor när hon hörde att folk kritiserar hårdrock/metal för dess dåliga produktioner. På kort tid rabblade hon upp ett ansenligt antal album som bara blivit bättre med en bra anläggning. Jag gillar metal men hon är ett riktigt metal fan. :)
(Lyssnar för tillfället på Hammerfall...)

Okej, räkna upp 10 st album som går att spela på "livenivåer" utan att det blir jobbigt. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-22 19:17

sportbilsentusiasten skrev:Nu handlar ju tråden om att "Varför låter nästan all musik skit?" :wink:
Så du håller med om att det inte stämmer, bra
Jag hävdar tvärt om, nästan all musik låter bra!

Välkommen!

Jag vill nog hävda att vi har alla olika krav och preferenser. Därför kan en persons "kanonljud" vara en annan persons "väsen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-22 19:19

sportbilsentusiasten skrev:Som även den är full av "denna skiva låter skit"...
Allt är så överdrivet som vanligt på forumet.

Du har aldrig frågat dig att andra personer kanske har annorlunda krav än dig?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-22 22:30

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Som även den är full av "denna skiva låter skit"...
Allt är så överdrivet som vanligt på forumet.

Du har aldrig frågat dig att andra personer kanske har annorlunda krav än dig?

klart de har!
Men att kategoriskt snacka ned en massa inspelningar är lite ensidigt kan jag tycka.
Välkommen hem du också!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-22 23:36

När jag går på spelningar så har jag öronproppar, hemma lyssnar jag på lägre nivåer utan proppar.
Nu kan jag iofs lyssna på åtminstone nära på live nivåer här hemma men +100dB är helt enkelt för högt för att vara njutbart oavsett genre. Det kan vara kul ibland men för mig blir det rätt sällan.
Hur många här kan ärligt säga att de kan nå live nivåer i lyssningsrummet? Jag har iaf mätt upp drygt 100dB i medelnivå här hemma utan att det lät ansträngt.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2015-03-23 08:51

JB skrev:
Knuttebaloa skrev:
BORIS skrev:Ok, tack.

Jag bara antog att du hade exempel ifrån i år el iaf -14 när du säger:

Jag älskar hårdrock/metal och jag säger att utan tvekan är ljudkvalitén under all kritik på stor andel av de skivor som släpps.

Säger inte du har fel, eller rätt för den delen, men att metal som genre inte ska bedömas utifrån samma principer som mycket annan musik.

Utifrån vilka principer ska metal bedömas då?

Jag har personligen aldrig hört en hårdrock/metalskiva som imponerat med ljudkvaliten. Det beror nog dels på att jag inte alls har mycket till övers för genren, varför jag sällan utforskar den.

Du får gärna överraska med ett stycke audiofilmetal, Boris. Jag lovar att jag ska ge det en ärlig chans.

https://open.spotify.com/track/6ZU9RJIZ0fNaFuQM57bDIA Här har du ett hårdrock/metal album med bra ljud!

Spännande, tack! Kanhända blir jag omvänd!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-23 09:08

music4ever skrev:
markusA skrev:Btw min fästmö blev eld och lågor när hon hörde att folk kritiserar hårdrock/metal för dess dåliga produktioner. På kort tid rabblade hon upp ett ansenligt antal album som bara blivit bättre med en bra anläggning. Jag gillar metal men hon är ett riktigt metal fan. :)
(Lyssnar för tillfället på Hammerfall...)

Okej, räkna upp 10 st album som går att spela på "livenivåer" utan att det blir jobbigt. :)

Att spela på "livenivå" i ett litet lyssningsrum (nästan oavsett storlek) är det någonsin njutbart? Något att sträva efter? Hur bra är det för lyssnaren? Ska man peta in proppar i öronen som man bör göra på konserter?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-23 09:16

Så här blev det i MasVis:

Bild

Finns fler exempel som inte låter direkt illa.

http://open.spotify.com/user/1123033678 ... zoyZzZT45g

http://open.spotify.com/track/4LEpJ4oX9bL5yTCsOvlTnO

Visst, det är säkert "loudracat" då crest ligger ca 10 dB under "normalen" men det kanske tillhör soundet? Det spar alltså många W i effektbehov.... Hur ser egentligen äldre utgåvor ut i MasVis?

Här ett par spår från två utgåvor av samma låt, den sista "remastered".

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 10:37

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Ok, tack.

Jag bara antog att du hade exempel ifrån i år el iaf -14 när du säger:

Jag älskar hårdrock/metal och jag säger att utan tvekan är ljudkvalitén under all kritik på stor andel av de skivor som släpps.

Säger inte du har fel, eller rätt för den delen, men att metal som genre inte ska bedömas utifrån samma principer som mycket annan musik.

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig. Om det inte hänt något radikalt senaste året så står jag kvar vid mina åsikter av mycket av det som släppts kunde vart betydligt bättre.
Hårdrock är långt från den enda genren som är påverkad av mastring, men då musiken är väldigt intensiv och redan kraftigt distad så tycker jag personligen att det drabbar musiken värre än med mycket annan musik. Det är också en genre som jag lyssnar väldigt mycket på och därför så påverkar det mig personligen.

Jag är inte ute efter att ha rätt. Jag berättar bara om min upplevelse.

Nu är jag inte riktigt med på vilka principer det är som du tycker att metal blir missbedömda på, men jag bedömer nog alla musik ganska så lika. Dvs "låter det bra?"

Visst kan man nöja sig med "det låter bra" men du hänvisade också till masvis. T.ex. crestfaktor är en ganska vek indikation på om det låter bra eller inte om ett metalalbum(vekare än vanligt). Det ligger i genrens natur att vissa band och visst sound aldrig kommer att visa några lysande siffror på pappret. Den kan ist sträva efter ett rått sound där trycket helheten skapar är själva essensen och viktigare än individuella instrument. Det är också svårare att mixa en massa distade ljud som dessutom tar upp mer plats i mixen med sina övertoner

Nu är du ute och cyklar. Det finns inget rimligt eller naturligt med att hårdpop skall låta odynamsikt. Kliv in i en replokal där det liras hårdpop så kommer du förstå vad jag menar, men har man aldrig hört musik på riktigt, dvs utan artefakter av tafflig studioproduktion eller lika taffliga PA-system så är det givetvis svårt att veta - man saknar referensramar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-23 10:46

RogerGustavsson skrev:Här ett par spår från två utgåvor av samma låt, den sista "remastered".
[Led Zeppelin]
[Led Zeppelin DeLuxe]

Intressant! Den senaste är minst dynamikkomprimerad, dessutom är kanalerna omkastade.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 10:47

Varför försteg bör ha möjlighet att kasta tillbaka. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-23 10:51

Led Zeppelin II, både på vinyl och CD är helt oförstörda.
Teldec (Terlefunken och decca) i samarbete gjorde inga ingrepp i ljudbilden vid sammanställningen av materialet.
Dom överförde från Tape till vax respektive cd utan några egna åsikter.
Jag tycker det låter gudomligt med rörstärkarnas svaga murrande i bakgrunden när det blir tyst mellan delstyckena i bla.
Heartbreaker
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 11:14

Morello skrev:Nu är du ute och cyklar. Det finns inget rimligt eller naturligt med att hårdpop skall låta odynamsikt. Kliv in i en replokal där det liras hårdpop så kommer du förstå vad jag menar, men har man aldrig hört musik på riktigt, dvs utan artefakter av tafflig studioproduktion eller lika taffliga PA-system så är det givetvis svårt att veta - man saknar referensramar.

Efterproduktion är en lika självklar som viktig del vid skapandet av ett metalalbum.
Att sträva efter ljudet i replokalen vid lyssning hemma i soffan är bara absurt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-23 11:16

BORIS skrev:
Morello skrev:Nu är du ute och cyklar. Det finns inget rimligt eller naturligt med att hårdpop skall låta odynamsikt. Kliv in i en replokal där det liras hårdpop så kommer du förstå vad jag menar, men har man aldrig hört musik på riktigt, dvs utan artefakter av tafflig studioproduktion eller lika taffliga PA-system så är det givetvis svårt att veta - man saknar referensramar.

Efterproduktion är en lika självklar som viktig del vid skapandet av ett metalalbum.
Att sträva efter ljudet i replokalen vid lyssning hemma i soffan är bara absurt.

Tänk om bandet vill ha det så då?
Vad gör man åt det hemma?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 11:19

Perfector skrev:
BORIS skrev:

Tänk om bandet vill ha det så då?
Vad gör man åt det hemma?

Skruvar ner volymen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-23 11:23

bra sagt

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 11:28

BORIS skrev:

Varför är det absurt? Om man föredrar det ljudet så är det väldigt vettigt att sträva efter kan jag tycka.
Jag skulle väldigt gärna höra inspelningar som låter mer som verkligheten.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 11:40

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:

Varför är det absurt? Om man föredrar det ljudet så är det väldigt vettigt att sträva efter kan jag tycka.
Jag skulle väldigt gärna höra inspelningar som låter mer som verkligheten.

Tja, vill du sitta 2 meter ifrån ett trumset så visst, för min del avstår jag då det verken är behagligt eller hälsosamt

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 11:43

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:Tja, vill du sitta 2 meter ifrån ett trumset så visst, för min del avstår jag då det verken är behagligt eller hälsosamt

Vem har påstått att man måste spela lika starkt hemma som i en replokal? Hemma så har du ju en volymkontroll som du själv kan bestämma nivån med. Jag vill bara slippa komprimeringen som plattar till och förstör ljudet.
Jag har för övrigt gjort det väldigt många gånger, men då med hörselskydd.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-23 11:44

Iron Maiden går väl bara in i studion och kör läste jag någonstans. Brukar säga att låter Iron Maiden bra på din anläggning låter allt bra.

Steven Wilson (bla Porcupine Tree) lägger mixarna direkt på cd utan någon speciell mastering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deadwing

In a comment on the loudness war, Steven Wilson mentioned how he considered placing a message on record sleeves that reads as follows: "Please note that this record may not be mastered as loudly as some of the other records in your collection. This is in order to retain the dynamic range and subtlety of the music. Please, use your volume knob." Conversely, the CD version of the album has been proved to contain clipping and dynamic range compression, whereas the 5.1 surround mix on the DVD-A version does not.[12] However, subsequent releases Fear of a Blank Planet and Nil Recurring are mastered at lower levels, preserving more of their original dynamic range.[13]

http://www.digitaltrends.com/features/i ... not-erase/

The simple answer is I don’t have any of my work mastered. It goes straight from my mixes — flat transfers onto the disc. And that applies to the mixes I do for the Yes reissues, the XTC reissues, the Jethro Tull reissues, and of course my own work too. And it’s amazing how many of the musicians I speak to, when I say to them, “I don’t want this mastered” — they’re initially shocked. But then they understand. Why would you need this mastered? You’ve approved the masters and you think the mixes sound great, so why would you not just release them as they are?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 11:48

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:Tja, vill du sitta 2 meter ifrån ett trumset så visst, för min del avstår jag då det verken är behagligt eller hälsosamt

Vem har påstått att man måste spela lika starkt hemma som i en replokal? Hemma så har du ju en volymkontroll som du själv kan bestämma nivån med. Jag vill bara slippa komprimeringen som plattar till och förstör ljudet.

Du kommenterade mitt inlägg med att ifrågasätta att jag tycker det är absurt med samma ljud(alltså inkl nivå) i soffan som i replokalen.
När jag svarar på det replikerar du med "vem har påstått det"?

Så vad vill du? Vill du nåt eller bara ifrågasätta vad jag tycker?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 11:58

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:

Du kommenterade mitt inlägg med att ifrågasätta att jag tycker det är absurt med samma ljud(alltså inkl nivå) i soffan som i replokalen.

Du svarade på morellos inlägg där han pratade om ljud i replokal. Jag tvivlar starkt på att han antydde att man skulle ha samma nivå hemma. Så ingen har påstått att man skulle ha samma nivå hemma och det tror jag inte någon vill ha heller. Samma dynamik däremot.

Jag vill yttra min åsikt om att komprimering förstör musiken och att den dynamik som finns när musik framförs live är mycket trevlig. När du sedan kommer med påstående att detta är absurt så undrar jag varför.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 11:59

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:

Det var ju dom började gaffla - genom en retorisk fråga - att man inte vill ha samma nivå hemma, men problemet är att ingen gjort gällande att man vill ha samma nivå i soffan. Du missade helt poängen, nämligen att du i replokalen får höra en helt annan dymanik än i alla de sömderkomprimerade hårdpop-album du har hemma.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 12:03

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:Vem har påstått att man måste spela lika starkt hemma som i en replokal? Hemma så har du ju en volymkontroll som du själv kan bestämma nivån med. Jag vill bara slippa komprimeringen som plattar till och förstör ljudet.

Du svarade på morellos inlägg där han pratade om ljud i replokal. Jag tvivlar starkt på att han antydde att man skulle ha samma nivå hemma. Ingen har påstått att man skulle ha samma nivå hemma och det tror jag inte någon vill ha heller. Samma dynamik däremot.

Jag vill yttra min åsikt om att komprimering förstör musiken och att den dynamik som finns när musik framförs live är mycket trevlig. När du sedan kommer med påstående att detta är absurt så undrar jag varför.

Trodde man kunde föra diskussionen vidare med detta som en självklar grund. Jag hade fel. Fortsätt upprepa mantrat

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 12:05

Mycket prestige nu Boris.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 12:07

BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:Du svarade på morellos inlägg där han pratade om ljud i replokal. Jag tvivlar starkt på att han antydde att man skulle ha samma nivå hemma. Ingen har påstått att man skulle ha samma nivå hemma och det tror jag inte någon vill ha heller. Samma dynamik däremot.

Trodde man kunde föra diskussionen vidare med detta som en självklar grund. Jag hade fel. Fortsätt upprepa mantrat

Menar du ett det är självklart att komprimeringen förstör musiken? Jag är inte riktigt med på var du står i dina åsikter om jag skall vara ärlig.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 12:07

Morello skrev:
BORIS skrev:
AndreasArvidsson skrev:Vem har påstått att man måste spela lika starkt hemma som i en replokal? Hemma så har du ju en volymkontroll som du själv kan bestämma nivån med. Jag vill bara slippa komprimeringen som plattar till och förstör ljudet.

Det var ju dom började gaffla - genom en retorisk fråga - att man inte vill ha samma nivå hemma, men problemet är att ingen gjort gällande att man vill ha samma nivå i soffan. Du missade helt poängen, nämligen att du i replokalen får höra en helt annan dymanik än i alla de sömderkomprimerade hårdpop-album du har hemma.

Ok, innan vi fortsätter måste jag fråga dig. Har du varit i en replokal där det spelats black/death metal?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 12:13

BORIS skrev:
Morello skrev:
BORIS skrev:

Ok, innan vi fortsätter måste jag fråga dig. Har du varit i en replokal där det spelats black/death metal?

Jag har spelat trummor i popmusiksammanhang sedan jag var cirka 13 år gammal.

Du ser fortfarande inte skillnaden mellan ljudnivå och dynamiskt omfång. Du måste ta reda på vad dessa begrepp betyder för att kunna följa diskussionen.

Se det som ett tips i all välmening.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-23 12:20

Tror det hela började med music4ever som refererade till live nivåer...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 12:20

Vi talar här om metal. inte pop eller något annat. Metal.
Vad jag säger är att odynamiskt ljud naturligtvis inte är ett självändamål utan en naturlig följd av att vissa delar av metalen inte är direkt dynamiska i sin natur.

Edit: för diskussionens skull bortser jag ifrån ditt fåniga försök till förolämpning

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi