Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Mätning är något där svaret är väldefinierat, återupprepbart och avläsbart i en storhet.
Örat är inget mätinstrument som väldefinierat spottar ur sig ett mätvärde typ 47,3 Öronenheter och som tycker likadant vid varje lyssningstillfälle.
dawen skrev:perstromgren: Men, en F/E-lyssning är ju repeterbar och använder örat som testinstrument?
dawen skrev:perstromgren: Men, en F/E-lyssning är ju repeterbar och använder örat som testinstrument?
Bill50x skrev:Att ett mätvärde är repeterbart och exakt betyder inte att det är rätt. Valet av mätmetoden kan vara fel, utförandet kan vara fel, tolkningen kan vara fel. Precis som en mätning i form av lyssning kan göras alldeles galet om man inte beaktar förutsättningarna.
Nu menar jag inte att lyssningstest är att föredra utan var sak har sin plats. Min poäng är att såväl instrument som öron kan användas för mätning.
paa skrev:Om man ordnar en blindtest där man kan kalkylera en statistisk säkerhet så borde det kunna kallas en mätning.
Typ; "mäta vad lyssnarna tycker".
"Test" eller "undersökning" är dock bättre ord.
Att själv lyssna och tycka, kan väl ändå aldrig vara en mätning?
Bill50x skrev:Marknadsinstitut (Sifo exvis) utför faktiskt i allra högsta grad mätningar, inte bara om folks åsikter utan tex hur man använder apparater, om information fungerar på avsett vis, om en diskmaskins med instrument uppmätta lägre buller också uppfattas så i det verkliga livet etc. Visst kan man kalla det undersökning om någon tycker det är mer lättsmält, men jag ser det som mätningar med andra metoder än med instrument (alltså mekaniska/elektroniska apparater med visning).
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Marknadsinstitut (Sifo exvis) utför faktiskt i allra högsta grad mätningar, inte bara om folks åsikter utan tex hur man använder apparater, om information fungerar på avsett vis, om en diskmaskins med instrument uppmätta lägre buller också uppfattas så i det verkliga livet etc. Visst kan man kalla det undersökning om någon tycker det är mer lättsmält, men jag ser det som mätningar med andra metoder än med instrument (alltså mekaniska/elektroniska apparater med visning).
Varför envisas med att kalla det för något felaktigt om du vet vad det heter? "Statistik undersökning" är korrekt. Mätning är fel. Om Sifo inte passar på att ha med måttband och mäta hur långa de som svara är, dvs...
Beasten skrev:en mätning för mig innebär att man mäter något(inte tycker något)
Bill50x skrev:Beasten skrev:en mätning för mig innebär att man mäter något(inte tycker något)
Det har du rätt i. Men även om du mäter med ett instrument så har du tyckandet där i alla fall. För resultatet ska ju behandlas, värderas, sättas in i sitt sammanhang osv. Redan valet av mätning (när man har fler variabler att ta ställning till) är ju ett subjektivt val med ett tyckande i botten.
Mätmetodiken ska dock vara utförd så att tyckande (eller dess påverkan i alla fall) reduceras/elimineras och att resultaten kan ses som signifikanta, relevanta, repeterbara och allt det som krävs för att hålla rent vetenskapligt.
/ B
Nattlorden skrev:Mätning är något där svaret är väldefinierat, återupprepbart och avläsbart i en storhet.
Örat är inget mätinstrument som väldefinierat spottar ur sig ett mätvärde typ 47,3 Öronenheter och som tycker likadant vid varje lyssningstillfälle.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 25 gäster