Varför låter nästan all musik alldeles underbart?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Varför låter nästan all musik alldeles underbart?

Inläggav music4ever » 2015-03-23 18:10

Objektivisten skrev:
Morello skrev::roll:

Ja, låter din skivsamling bättre eller sämre med en O&G RS2000 jämfört med t ex en Naim Nait 5is? Ja eller Nej eller Vet Inte?

Det blir ju sämre ju mer (hörbar)dist man tillför vid avspelningen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 18:13

music4ever skrev:
Objektivisten skrev:
Morello skrev::roll:

Ja, låter din skivsamling bättre eller sämre med en O&G RS2000 jämfört med t ex en Naim Nait 5is? Ja eller Nej eller Vet Inte?

Det blir ju sämre ju mer (hörbar)dist man tillför vid avspelningen.

Om man tillför ohörbar dist spelar det ingen roll alltså?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 19:34

Objektivisten skrev:Om man tillför ohörbar dist spelar det ingen roll alltså?

Nej, så länge det inte blir hörbart så spelar det ingen roll.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 21:32

music4ever skrev:
Objektivisten skrev:Om man tillför ohörbar dist spelar det ingen roll alltså?

Nej, så länge det inte blir hörbart så spelar det ingen roll.

Självklart. Värt att tänka på är dock att flertalet länkar som var för sig inte är hörbara kan bli det ihop. Det är summan av alla länkar dvs hela kedjan som vi faktiskt lyssnar på. Så om det påverkar resultatet hörbart så spelar det roll, enligt mig.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 22:28

Precis det jag sa. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 22:30

music4ever skrev:Precis det jag sa. :)

Jag vet, ville bara förtydliga lite. Var inte riktat bara åt dig utan en allmän tanke sådär.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-24 11:03

Kul att se fler som kan njuta av musik i sin anläggning utan att bedrövas den dåliga produktionen på plattorna. :)
För min del så blev jag okritisk när jag kom dit jag är idag med min anläggning. Det mesta låter ok och jag slappnar av utan att bry mig om inspelningarna speciellt ofta.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-24 11:50

Ja det är härligt :)

Men den kräver för MIG att jag kan koppla av med anläggningen, och för att det ska gå att göra så behöver miljön vara trevlig samt att att ljudet behöver vara tillräckligt bra alternativt att i alla fall inget sticker ut.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-24 12:21

music4ever skrev:
hifikg skrev:I motsats till vad som uttrycks i en annan tråd upplever jag att nästan vad jag än spelar låter alldeles otroligt bra. Kanske väljer jag omedvetet vax som passar min rigg? Eller så har jag sån tur att allt jag gillar är välinspelat och lätt att återge på ett bra sätt.

Vad tycker du om ljudkvalitén på denna låten?
[ YouTube ]

Den hade jag missat. Det låter trasigt i mina hörlurar. Har ingen uppkoppling i lyssningsrummet, men det lär knappast låta kul över högtalare heller. När jag överförde mitt enda kassettband till datorn så lät det åt det hållet. Det berodde på en massa överstyrning. Kan det ha hänt något vid uppladdningen till YouTube, eller låter det verkligen så där?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-24 13:59

Den låter pricis lika illa - om inte värre - på Spotify :(
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 19:43

De har släppt tre skivor, två har så illa ljud som youtube-klippet och denna som är "lite" bättre.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-24 19:55

hifikg skrev:
music4ever skrev:
hifikg skrev:I motsats till vad som uttrycks i en annan tråd upplever jag att nästan vad jag än spelar låter alldeles otroligt bra. Kanske väljer jag omedvetet vax som passar min rigg? Eller så har jag sån tur att allt jag gillar är välinspelat och lätt att återge på ett bra sätt.

[ YouTube ]

Den hade jag missat. Det låter trasigt i mina hörlurar. Har ingen uppkoppling i lyssningsrummet, men det lär knappast låta kul över högtalare heller. När jag överförde mitt enda kassettband till datorn så lät det åt det hållet. Det berodde på en massa överstyrning. Kan det ha hänt något vid uppladdningen till YouTube, eller låter det verkligen så där?

Hahaha, fy fan vad skum låt, vad hände ?! :lol:

Men jag måste ändå säga att det låter inte jobbigt, bara väldigt, väldigt dåligt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-24 19:55

hifikg skrev:
music4ever skrev:

[ YouTube ]

Hahaha, fy fan vad skum låt, vad hände ?! :lol:

Men jag måste ändå säga att det låter inte jobbigt, bara väldigt, väldigt dåligt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 20:00

dubbelskrift
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-24 21:08

Jepp, och inte kan jag göra något åt det, bra va ?! :D

Jag tycker att det är knepigt detta med låtar med dålig ljudkvalitet, vad är egentligen värst ?

1: en låt som låter dåligt som helhet, kass produktion osv... men går att lyssna på så länge man håller volymen låg

2: en låt som kanske låter bra som helhet, men har något i låten som är överjävligt jobbigt, kan vara ett inslag ett visst instrument etc...

Jag kan tycka att exempel 1 är lättare att leva med, exempel 2 är trist för där spelar man starkt och helt plötsligt så kommer det där öronbedövande helvetet som bara gör att man vill slå huvudet i väggen till det slutar :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 21:13

Jag tycker det är konstigt att man har åsikter om hur en skiva spelas in, när man egentligen bara kan ha åsikter från gravyren och framåt.
Inspelningen av skivan är ju som den ska vara, annars skulle inte artisten godkänna att den släpps, Eller?
Och att ha åsikter om artistens konstnärliga framställning är snudd på integritetskränkande.
Eller sitter gemene man och tycker sig vara av helig härkomst med rätt att ha åsikter om allt som berör musikalstret i fråga?
Jag kan bara kolla så jag inte köper en pressning CD eller vinyl som inte är skev, bucklig av dålig vinyl i lp-fallet eller trasig vid öppnandet av skivan.
Allt annat bryr jag mig inte om, för om jag inte gillar det jag hör så köper jag inte plattan.
Därmed är jag färdig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-24 21:21

Perfector skrev:...för om jag inte gillar det jag hör så köper jag inte plattan. ...

Det är förstås en nyckel till att tycka om allt man har. Fast ibland är det kul att chansa. Hittar CD-skivor på loppisar och i begagnat/reabackarna hos hökaren o bara hugger. Ibland går jag in på Bengans o bestämmer mig för t ex tredje raden, andra hyllan, sjunde cd´n o så köper jag den, oavsett vad det är. En gång hittade jag Regina Spektor på det viset...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 21:22

hifikg skrev:
Perfector skrev:...för om jag inte gillar det jag hör så köper jag inte plattan. ...

Det är förstås en nyckel till att tycka om allt man har. Fast ibland är det kul att chansa. Hittar CD-skivor på loppisar och i begagnat/reabackarna hos hökaren o bara hugger. Ibland går jag in på Bengans o bestämmer mig för t ex tredje raden, andra hyllan, sjunde cd´n o så köper jag den, oavsett vad det är. En gång hittade jag Regina Spektor på det viset...

Så kan man ju åxå göra. Jag har köpt buntvis från Ginza med 20 icke valfria plattor.
Men det är likadant där, om jag inte gillar en platta antingen musikaliskt eller materialmässigt så ger jag bort eller kastar den

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-24 21:24

Perfector skrev:
hifikg skrev:

Så kan man ju åxå göra. Jag har köpt buntvis från Ginza med 20 icke valfria plattor.
Men det är likadant där, om jag inte gillar en platta antingen musikaliskt eller materialmässigt så ger jag bort eller kastar den

Ger du den mer än en chans?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-24 21:24

Artisten har tyvärr sällan och om något alls väldigt lite med det dåliga ljudet att göra...

Och min uppfattning är att väldigt många artister absolut inte har tillräckligt bra koll för att veta att det kunde varit mycket bättre.
Dom godkänner utifrån vad dom vet och det är inget fel med det, det är inget illa ment mot artisterna alls, utan snarare så att det vore rätt mysigt om dom som hanterar mjukvaran gjorde det på att mindre förstörande vis.
Så skulle artisterna få veta hur bra det kunde låta :)

Att det kan låta skit och samtidigt låta bra är inget motsatsförhållande, du kan få musiken att låta rå och trasig och massor av distade instrument utan att det för den saken skull måste låta dåligt på ett sätt som är direkt störande...
Det är två helt skilda ting, det ena står skapandet för och är naturligtvis det man VILL ha och det andra står dålig hantering av materialet för, och där är det sällan musikerna själva som får avgöra hur det ska låta i fråga om kvaliteten på ljudet.

Jag lyssnar på mycket som låter riktigt, riktigt skit risigt...
Men som går att spela tämligen starkt pga att det INTE är totalt slaktat dynamiskt och överstyrt :(
resultatet blir att det låter riktigt, riktigt skit risigt, men inte illa :) (inte illa som i jobbigt eller störande, bara mer som att det konstnärliga uttrycket från musikernas sida får komma fram och en rätt känsla finns där)

DET är ju vad man vill ha och jag antar att du pratar om Perfector, och om sådant fall så håller jag med dig.
Risighet skapad på rätt sätt är ju et möjlighet för musikerna att skapa det dom vill, synd bara när risigheten görs på fel sätt så att musiken och njutningen om något blir förvanskad.
Mvh//David

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 21:43

Perfector skrev:Jag tycker det är konstigt att man har åsikter om hur en skiva spelas in, när man egentligen bara kan ha åsikter från gravyren och framåt.
Inspelningen av skivan är ju som den ska vara, annars skulle inte artisten godkänna att den släpps, Eller?
Och att ha åsikter om artistens konstnärliga framställning är snudd på integritetskränkande.

På 70 och tidigt 80-tal kunde man köpa filmer på super 8. Ofta utan ljud och även ibland endast ett ihopklipp av hela filmen, för att kunna få plats med den på en rulle. Detta var officiella utgåvor.
Menar du att man inte kan klaga på de utgåvorna? Att de inte är så bra som det skulle kunna vara?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 21:49

music4ever skrev:
Perfector skrev:Jag tycker det är konstigt att man har åsikter om hur en skiva spelas in, när man egentligen bara kan ha åsikter från gravyren och framåt.

På 70 och tidigt 80-tal kunde man köpa filmer på super 8. Ofta utan ljud och även ibland endast ett ihopklipp av hela filmen, för att kunna få plats med den på en rulle. Detta var officiella utgåvor.
Menar du att man inte kan klaga på de utgåvorna? Att de inte är så bra som det skulle kunna vara?

Nu klyver du hårstrån.
Det låter ju inte alls skriver du och tråden handlar om att nästan allt låter underbart.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 22:08

Perfector skrev:Nu klyver du hårstrån.
Det låter ju inte alls skriver du och tråden handlar om att nästan allt låter underbart.

Då ändrar jag frågan:
Du skriver att "att ha åsikter om artistens konstnärliga framställning är snudd på integritetskränkande.". Då undrar jag, är det integritetskränkande att jag ogillar Vlado Meller CD mastering av White Stripes Icky Thump, men samtidigt gillar jag Steve Hoffmans mastering av vinylskivan? Vilken är "integritetskränkande" för artisten? Är någon av dem det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 22:12

music4ever skrev:
Perfector skrev:Nu klyver du hårstrån.

Då ändrar jag frågan:
Du skriver att "att ha åsikter om artistens konstnärliga framställning är snudd på integritetskränkande.". Då undrar jag, är det integritetskränkande att jag ogillar Vlado Meller CD mastering av White Stripes Icky Thump, men samtidigt gillar jag Steve Hoffmans mastering av vinylskivan? Vilken är "integritetskränkande" för artisten? Är någon av dem det?

Fråga artisten.
Men att ha åsikter om hur det hanterats i studio och mixerrum är nästan fräckt.
Jag kan dock medge att en omredigering av en mastertape kan ge ett lyft, men inte alltid.
Sen tror jag inte att gamla plattor blir re-mastrade särskilt ofta, det är nog mer moderna inspelningar där man kan labba med en dator och rätta till "fel" som gjorts tidigare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-24 22:32

Perfector skrev:Fråga artisten.
Jag kan dock medge att en omredigering av en mastertape kan ge ett lyft, men inte alltid.
Sen tror jag inte att gamla plattor blir re-mastrade särskilt ofta, det är nog mer moderna inspelningar där man kan labba med en dator och rätta till "fel" som gjorts tidigare.

Så du menar att minst en av utgåvorna är "integritetskränkande" mot artisten, trots det är samma skivbolag som släppt skivan? Och varför skulle artisten godta att en "felaktig" version av hans/hennes, musik släpps och köps av fansen?
Jag har väldigt svårt att förstå logiken i det du framför.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-24 23:08

music4ever skrev:

Så du menar att minst en av utgåvorna är "integritetskränkande" mot artisten, trots det är samma skivbolag som släppt skivan? Och varför skulle artisten godta att en "felaktig" version av hans/hennes, musik släpps och köps av fansen?

I det här fallet är du inte ensam . . . integritetskränkande . . . jag gillar inte alla böcker som ges ut . . . integritetskränkande, jo gomiddag . . . typ. :roll: :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 23:21

music4ever skrev:

Pengar. Alla ser pengar och säljer själen.
Säg inte att du inte vet det. Money makes the World go around, artister är inget undantag.
Edit:
Freda har gjort om Vindarna och den låter för jevvligt, men den säljer som smör i solsken och ger multum till artisterna.
Det är anledning nog att acceptera nyutgåvor av gammalt material.
Tyvär.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2015-03-25 09:27

hifikg skrev:I motsats till vad som uttrycks i en annan tråd upplever jag att nästan vad jag än spelar låter alldeles otroligt bra. Kanske väljer jag omedvetet vax som passar min rigg? Eller så har jag sån tur att allt jag gillar är välinspelat och lätt att återge på ett bra sätt. I helgen hade jag tillfälle att höra Jan Allan spela live i Lidingö Kyrka på två riktigt kompetenta anläggningar. Den ena bjöd på lite mer livekänsla och mer nerv än den andra, men ändå upplever jag det som att den bästa versionen är den jag hör här i mitt humbla lyssningsrum. Antagligen är jag väl genompräglad efter att ha njutit (i stort sett) samma anläggning i över ett kvarts sekel. Just nu uppträder Anna Lotta Larsson här och hon ger ståpäls över hela kroppen, trots att jag spelar ganska svagt. Den enda nackdelen med detta är att jag har så svårt att komma härifrån. Min omgivning börjar uppleva mig som alltmer osocial *s*

Haha, härlig entusiasm och betydligt mer upplyftande trådtitel än den jag skapade! Vore roligt att höra din rigg!

Tycker dock att diskussionerna i båda trådarna är mycket underhållande!

För övrigt håller jag med om att sydkoreanskan Youn Sun Nah låter bra. Dessvärre är hon, står jag fast vid, ett undantag i min musiksamling.

Kanske får jag leta rätt på Jan Allan...

:)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-25 11:29

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-25 12:26

Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi