Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Jag har ett 10-20 tal KO10DT från olika tidsepoker och de mäter verkligen olika.
Det verkar ju ha varit så att de förändrades över tid.
Stefan
momus skrev:...
Men det gör den ju. Den faller ju av ca 15 dB till skillnad från Satori som faller ca 10 dB.
....
petersteindl skrev:Det ställs en del frågor. Låt oss titta lite på grafpros modifiering och se om vi kan bli lite klokare.
...
Mvh
Peter
grafpro skrev: ... men Carlssons sista definition av ortoakustik köper jag: jämn och balanserad tonkurva i direktljudet OCH i reflekterat ljud i normalt bostadsrum på det att lyssnaren må ha jämn tonkurva och en god ljudbild i stor del av rummet (min formulering). Det är en mycket bra målsättning som samtliga högtalare i en nutida normal hifibutik inte alls når upp till och det är därför vi intresserar oss för Carlsson.
Senare ortoakustiker har utgått från detta ideal men ifrågasatt dess absoluta bokstav. Jag tror Anders Ericsson diskuterade här huruvida direktljudet absolut måste vara balanserat, kanske är det summan i diffusfältet som är viktigare (hoppas jag inte minns fel nu, då får jag fan).
Då kan man konstatera att OA50.Satori sannolikt i ekofri direktkurva har en något förhöjd högsta diskant, men i summan av direkt och reflekterat ljud har en av de bästa tonkurvor man någonsin sett i en OA-högtalare. Det blir upp till vars och ens fundamentalistiska läggning att gilla eller inte gilla det. Bygg och lyssna - eller låt bli!
IngOehman skrev:Det är riktigt, alltsammans. När man delar i lågfrekvensregistret med relativt stora avstånd mellan elementen, så kommer direktljudet har rätt stor betydelse för t ex hur man upplever attacker. Skillnader kan vara rätt så stora fast de är svåra att se i energikurvan.
Dock så är det inte riktigt att direktljudet (förvisso lite beroende på hur man definierar det) är sådär jätterakt i 50-seriens högtalare.
Det finns två saker som gör direktljudet ojämnt, artefakter på grund av delningsfiltrets fasförhållanden (märks av både under och över delningen) och de som härrör från interferenser med de nära reflekterane ytor som Stig räknade in i direktljudet, läs; golv och högtalarvägg för OA-50 och OA-52, och högtalarväggen för OA-51 (som allt som allt hade den jämnaste tonkurvan av de tre). Båda ger avvikelser på mer än 5 dB.
Dock hade de allihopa ett skapligt rakt direktljud över 4-5 kHz och upp till i varje fall 14 kHz när de bästa Peerless-diskanterna användes. Men metalldome så började nivån falla lite tidigare. Och energikurvan, eller rättare sagt totalljudskurvan (det är en kurva som inte har någon entydig teknisk definition, utan den kan beskrivas som den man fick fram när man mätte hos Stig, men Stigs metod) var rakt hela vägen från sisådär 40 Hz och upp till samma frekvens. Det var Stigs främsta mätmetod, den som han inte kunde kompromissa med.
Vh, iö
_jonte skrev:Någon som testat än? Nyfiken av intryck då jag funderar på att uppgradera själv..
IngOehman skrev:Det är ju på riktigt inte så att det man hör ÄR andraton, eller tredjeton. Det man hör är helt andra distorsionsmekanismer som beror på olinjäriteterna, men inte bara de enkla kvadratiska och kubiska...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst