AndreasArvidsson skrev:Men det viktiga är hur det låter. Om du stänger av PEQ och alla andra filter i minidsp. Kan du höra någon skillnad då? Det är den viktiga frågan.
Varsegod och lycka till

Ja du

.
Det är en intressant fråga. Jag tycker mindspn låter bättre än Audyssey och antimode. Det säger väl kanske inte så mycket iofs.
För 1000kr som jag betalade för min mindspn 2x4 balanserade, så tycker jag i alla fall att det låter tillräckligt bra för pengarna. Det bästa hade såklart varit att inte behöva någon dsp alls, men den där peaken på +18dB vid 41Hz är verkligen besvärligt att lyssna på. I nästa boende hoppas jag kunna möblera helt fritt i ett rum och då kanske problemet blir så litet att ingen dsp eller peq behövs. Hade peaken varit på typ +6dB tror jag inte att jag stört mig så mycket, men tyvärr blir det att man väljer bort viss musik och vissa låtar med en sådan stor peak.
Om den är transparent? Jag tror faktiskt inte att den är det, men förhoppningsvis så förvränger den så lite att man kanske inte tänker på det eller stör sig. I alla fall att man stör sig mindre än utan mindsp och med en peak på +18dB, men tiden får utvisa det

. Sen är frågan, är resterande delar av min anläggning verkligen transparent?
Kan väl även berätta att jag ställde in kanalnivån med rosa brus och fick sänka frontarna med 3dB jämfört med när jag körde med den obalanserade versionen, så min misstanke om att samma volym på försteget upplevdes som starkare än innan besannades.