MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-26 12:47

genstruktur skrev:Skönt, det brusade inte mer i högtalarna än med den obalanserade versionen, var lite orolig för det.

Varför det? Balanserad signalöverföring är möjligen mindre känslig för instrålning men själva signalgången är ofta längre och kan ställa till med en del.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-26 13:56

Ni som använder extern DC in istället för usb: vad är det för kontakt? Vilka av alla kontaktdon på elfa kan jag välja mellan? Kanske någon vänlig själ kan ge mig ett artikelnummer till och med? :)
Bilagor
Skärmavbild 2015-03-26 kl. 12.50.39.jpg
Skärmavbild 2015-03-26 kl. 12.50.39.jpg (77.86 KiB) Visad 11854 gånger

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-26 13:58

Tarzan skrev:Ni som använder extern DC in istället för usb: vad är det för kontakt? Vilka av alla kontaktdon på elfa kan jag välja mellan? Kanske någon vänlig själ kan ge mig ett artikelnummer till och med? :)

Klipp av kabeln och skruva fast bara. Kontakten är en euroblock. Ser ut ungefär som en "sockerbit" med två stycken låsskruvar på toppen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Euroblock
Bild

Eller tänkte du ta bort denna och koppla in med en ny kontakt?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-26 15:44

Alltså, antingen fick jag ingen sådan med, eller så har jag schabblat bort den. Min kontakt ser bara ut såhär som i bilden i länken. Jag behöver den delen av kontakten med skruvarna, men det finns hur många som helst att välja mellan på elfa. 2p3, 2p5, 2p5.08...

https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/s ... medium.JPG

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-26 15:48

Ah du har inte den kontakten alltså. Då är jag med på noterna. Den följer med på de som jag sett. Skall se om jag kan hitta vilken det är du skall ha.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-26 15:49

AndreasArvidsson skrev:Ah du har inte den kontakten alltså. Då är jag med på noterna. Den följer med på de som jag sett. Skall se om jag kan hitta vilken det är du skall ha.

Tack, vad hjälpsam du är! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 15:50

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Skönt, det brusade inte mer i högtalarna än med den obalanserade versionen, var lite orolig för det.

Varför det? Balanserad signalöverföring är möjligen mindre känslig för instrålning men själva signalgången är ofta längre och kan ställa till med en del.

Många i tråden verkar klaga på mycket brus med den balanserade versionen. Det kanske mest har att gör med vilken väggbula man har iofs.
Den obalanserade drivs via usb, så jag fick byta till väggbula nu och var lite orolig inför det.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 15:51

Tarzan skrev:Alltså, antingen fick jag ingen sådan med, eller så har jag schabblat bort den. Min kontakt ser bara ut såhär som i bilden i länken. Jag behöver den delen av kontakten med skruvarna, men det finns hur många som helst att välja mellan på elfa. 2p3, 2p5, 2p5.08...

https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/s ... medium.JPG

Ja kontakten skall följa med vid köp vad jag vet i alla fall. Den jag köpte begagnad hade en i alla fall.
Vet tyvärr inte vilken av dem som det är, hoppas Andreas kan hjälpa dig :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-26 15:51

Min minidsp 2x4 brusade faktiskt mer när den drevs via usb än via batterieliminator.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 15:54

Kan väl tyckte att kopplingen jag gjorde igår med Phoenix/euroblock-kontakterna inte känns sådär superbra, och inbjuder till en viss hifi-ångest :). Man vill inte bak och peta för mycket, phoenixkontakten känns inte helt stabil kan jag tycka. I rca-kablen jag gjorde om, var det dessutom vädligt tunna ledare i kan jag tycka. Har lyckats hitta färdiga rca till phonixkablar att köpa, men de var väldigt dyra. Typ 300Kr/st :oops:
Senast redigerad av genstruktur 2015-03-26 15:57, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 15:55

AndreasArvidsson skrev:Min minidsp 2x4 brusade faktiskt mer när den drevs via usb än via batterieliminator.

Oh fan, min brusade nog ungefär det samma. Fast obalanserad vs balanserad då :).

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-03-26 15:57

+1
Jag upplever mer brus när dator kopplas in, via USB. Normalt kör jag med en gammal Eriksson mobilladdare m avklippt tråd.
Funkar utmärkt.

Henrik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 15:58

nuffe skrev:+1
Jag upplever mer brus när dator kopplas in, via USB. Normalt kör jag med en gammal Eriksson mobilladdare m avklippt tråd.
Funkar utmärkt.

Henrik

Jo med datorn kanske, det är sant. Jag körde min obalanserade med usb till en laddare i väggen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-26 16:00

Tarzan skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ah du har inte den kontakten alltså. Då är jag med på noterna. Den följer med på de som jag sett. Skall se om jag kan hitta vilken det är du skall ha.

Tack, vad hjälpsam du är! :)

Är så lite så. Jag avskyr själv när saker och ting krånglar.

Jag tror att det "bör" vara en av dessa. Exakt vilken är lite svårt att säga via ett foto.
Elfa

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 17:21

Vet inte om det är ren inbillning, men kan tycka att den balanserade och den obalanserade låter lite olika? Eller har det något med input/output-sensitivityn att göra kanske. Eller mindre dist?
Det blev på något sätt mer bas/mindre ljust ljud här hemma och jag vill justera ner bc60 märker jag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-26 17:39

Men du kör väl inte balanserat ut?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-26 17:48

RogerGustavsson skrev:Men du kör väl inte balanserat ut?

Nej jag kör obalanserat rakt igenom.
Menade den obalanserade och balanserade versionen av mindsp 2x4. Det är de två jag har hemma.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-27 19:30

Den här förklaringen kanske kan lite mer klarhet angående in och utgångsnivåer :)
https://www.minidsp.com/index.php?optio ... Itemid=234
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-27 19:49

Jepp, det var en bra förklaring. Dessutom från den officiella sidan för mindsp, inte som min saxat från någon sketen manual ;).

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-03-27 19:50

Tarzan skrev:Ni som använder extern DC in istället för usb: vad är det för kontakt? Vilka av alla kontaktdon på elfa kan jag välja mellan? Kanske någon vänlig själ kan ge mig ett artikelnummer till och med? :)

Kollade på min plugg och den är märkt Kaifeng KF-2EDG 5.08
Kikar man på måtten på vad som verkar vara deras hemsida så stämmer de inte perfekt men skulle tro att denna passar ändå https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19686 :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-27 19:56

AndreasArvidsson skrev:Men det viktiga är hur det låter. Om du stänger av PEQ och alla andra filter i minidsp. Kan du höra någon skillnad då? Det är den viktiga frågan.

Varsegod och lycka till :)

Ja du :).

Det är en intressant fråga. Jag tycker mindspn låter bättre än Audyssey och antimode. Det säger väl kanske inte så mycket iofs.
För 1000kr som jag betalade för min mindspn 2x4 balanserade, så tycker jag i alla fall att det låter tillräckligt bra för pengarna. Det bästa hade såklart varit att inte behöva någon dsp alls, men den där peaken på +18dB vid 41Hz är verkligen besvärligt att lyssna på. I nästa boende hoppas jag kunna möblera helt fritt i ett rum och då kanske problemet blir så litet att ingen dsp eller peq behövs. Hade peaken varit på typ +6dB tror jag inte att jag stört mig så mycket, men tyvärr blir det att man väljer bort viss musik och vissa låtar med en sådan stor peak.

Om den är transparent? Jag tror faktiskt inte att den är det, men förhoppningsvis så förvränger den så lite att man kanske inte tänker på det eller stör sig. I alla fall att man stör sig mindre än utan mindsp och med en peak på +18dB, men tiden får utvisa det :). Sen är frågan, är resterande delar av min anläggning verkligen transparent?

Kan väl även berätta att jag ställde in kanalnivån med rosa brus och fick sänka frontarna med 3dB jämfört med när jag körde med den obalanserade versionen, så min misstanke om att samma volym på försteget upplevdes som starkare än innan besannades.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-27 21:32

fonzeka skrev:

Kollade på min plugg och den är märkt Kaifeng KF-2EDG 5.08
Kikar man på måtten på vad som verkar vara deras hemsida så stämmer de inte perfekt men skulle tro att denna passar ändå https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19686 :)

Tackar!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-29 13:03

Provade skidooschscenen i Kung fu panda och nu verkar jag ha ganska bra headroom vid de nivåerna jag lyssnar på. Mätte upp 107dBc vid lyssningsplats, och så högt ser jag inte på film här hemma i lägenheten, det är egentligen bara när man skall dema anläggningen. Det såg ut som att jag skulle kunna höja ytterligare cirka 7dB på försteget utan att slå i 0 på inputgain på minidspn. Till tvåkanal kan jag höja volymen på försteget ytterligare med cirka 10dB eftersom då inte centern och lfe-knalen mixas i frontarna. Jag tror att jag kan släppa att mindspn skulle dista nu i alla fall. Nu kan jag gå över till att utvärdera andra parametrar :).

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-29 13:47

Härligt bara att njuta nu då :)

Jag ska tålmodigt sitta och vänta in i de sista med att investera i en 10x10 tills jag verkligen behöver den och hoppas då att dollarn blivit billigare :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-30 08:19

Ja jag hoppas det i alla fall. Kan dock tycka det är märkligt att jag tycker de låter lite olika.

Skall bli spännande att höra ett omdöme om den sen Mattias! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-04-04 12:06

Den balanserade mindsp 2x4 som jag köpte begagnat får datorn kontakt med varje gång man kopplar upp sig med pluginet. Fasen vad gott!
Den obalanserade jag hade hemma ledde till en viss frustration, fick försöka säkert 10 gånger ibland innan jag lyckades.

Angående kablaget, rca-->phoenix och phonix---->rca, så känns det inte helt optimalt. Har lite svårt att förstå varför inte mindsp säljer sådant på sin hemsida för en överkomlig peng. Kan tycka att mitt egenknåpade ger upphov till vissa funderingar kring om hur vida det skulle kunna påverkar ljudkvaliten, men jag antar att om jag inte hör något uppenbart fel så är det bara att släppa det. Kablar är väl inget som skall påverka nämnvärt så länge de fungerar.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2015-04-12 09:27

Hej!
Jag fortsätter med att försöka få till mina linkwitz thor basmoduler med minidspn som eq...
jag har tidigare försökt att få till detta med att göra en biqad som höjt med 10db, men fortfarande så verkar basen falla för tidigt.
Har försökt att få hjälp och fått detta svar:

It's two shelving filters 16-48 (10db) and 6.4-28 (13db.)
Both can be programmed into a miniDSP "basic" plugin. Advanced bi-quad programming is not required.
Här kan man läsa mer om filtrerna till Thor.
http://www.linkwitzlab.com/thor-eq.htm
Jag förstår inte alls vad jag skall göra...hur lägger jag in dem?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-20 21:46

Jag tänkte att jag skulle experimentera lite med Andreas biquadfilter-program, men jag lyckas inte få minidsp att acceptera biquad-siffrorna jag matar in. Får felmeddelandet "Your biquad input is not correctly formatted. Please refer to the standard format in HELP and try again." hela tiden. Till och med om jag klistrar in det som biquad calculator i minidsp-pluginet räknar fram får jag samma meddelande. Det är alltså filter jag testat med och inte peq.

Vet någon om någon lösning?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-20 21:49

Tarzan skrev:Jag tänkte att jag skulle experimentera lite med Andreas biquadfilter-program, men jag lyckas inte få minidsp att acceptera biquad-siffrorna jag matar in. Får felmeddelandet "Your biquad input is not correctly formatted. Please refer to the standard format in HELP and try again." hela tiden. Till och med om jag klistrar in det som biquad calculator i minidsp-pluginet räknar fram får jag samma meddelande. Det är alltså filter jag testat med och inte peq.

Tror det kan vara så att iom att du har en svensk dator så får du decimalkomma. Det skall vara punkt för att fungera. Kommat symboliserar en ny biquad-koefficient.

Om det fortfarande inte fungerar så klistra in koefficienterna här så tar jag en titt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-20 21:55

AndreasArvidsson skrev:
Tarzan skrev:Jag tänkte att jag skulle experimentera lite med Andreas biquadfilter-program, men jag lyckas inte få minidsp att acceptera biquad-siffrorna jag matar in. Får felmeddelandet "Your biquad input is not correctly formatted. Please refer to the standard format in HELP and try again." hela tiden. Till och med om jag klistrar in det som biquad calculator i minidsp-pluginet räknar fram får jag samma meddelande. Det är alltså filter jag testat med och inte peq.

Tror det kan vara så att iom att du har en svensk dator så får du decimalkomma. Det skall vara punkt för att fungera. Kommat symboliserar en ny biquad-koefficient.

Om det fortfarande inte fungerar så klistra in koefficienterna här så tar jag en titt.

Men jag tycker att den som minidsp-pluginet internt räknar ut borde ge rätt formatering. Det som ger felmeddelandet är formaterat såhär:

biquad1[komma]
b0=[siffror med punkt som decimaltecken][komma]
b1=[siffror med punkt som decimaltecken][komma]
b2=...
a1=...
a2=...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum