Luxor igen... Briljant 6831 högtalare. Nu med Luxor 7100!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Luxor igen... Briljant 6831 högtalare. Nu med Luxor 710

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-20 21:30

Falkis skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&%24echoType=VL&%24echoCode=W10006&p=H

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&%24echoType=VL&%24echoCode=W10006&p=H

den där SPM-200X/4 ser ju lite intressant ut men basgången blir säker sämre än vad den är nu. Vet att jag verkligen gillade ett par Carlsson kloner med Philips 9710 element som jag en gång ägde därav kunde det vara lite kul att testa en bredbandare i dessa för att se om ljudet kunde bli snarlikt när jag nu tycks ha så otur med originalelementen.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-20 21:44

MiaM skrev:På vilket sätt skorrar det?

Det är väl rätt ovanligt men med extrem tur kan det kanske vara något skräp mellan talspole och magnet som kanske går att få bort med t.ex. dammsugare eller liknande.

Prova hur det låter om du vänder lådan så att baselementet pekar åt annat håll och se om felet påverkas!

hur det låter? oljudet beskrivs bäst som pruttljud :) o hörs strax basgången blir lite tyngre. Jag dammsög noga innan jag limmade dit de nygjorda dammskydden. Har prövat o vända högtalaren alla möjliga lägen med det hjälpte inte alls. Oljudet är konstant nu o hela tiden :(

dessutom är det här ju en väldigt bökig högtalare för att komma åt elementet som är underifrån monterat under det fasta gallret. Massor av kablage till de 4 diskanterna som klämms tight runt skummdämpningen. Varje gång man är inne där är man rädd att någon kabel skall lossna o ge mera problem. M.a.o inte en högtalare som är speciellt servicevänlig.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-03-20 22:32

Pruttljud? Jag förstår hur du menar..
Senast jag hörde det från en högtalare var det kanten som hade lossnat kanske 5 centimeter.Limmade tillbaka och allt var frid och fröjd.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-21 21:01

rolfzetterberg skrev:Pruttljud? Jag förstår hur du menar..
Senast jag hörde det från en högtalare var det kanten som hade lossnat kanske 5 centimeter.Limmade tillbaka och allt var frid och fröjd.

Tack Rolf. Har haft loss elementet nu men hittar ingen lös kant. Prutt o skrapljudet kommer nog från området kring talspolen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-27 21:08

Skam den som ger sig. Vad gör man en trist fredagkväll? går på krogen? nejdå man kantar om en Briljantbas för tredje gången :)

jag skar loss kantringen ganska brutalt tänkte testa en sista grej innan jag kastar elementet. Fick dit en pappersremsa så kunde centrera riktigt bra. Stryker ett lager lim över skumkanten o runt kanten. Drar på ett varv med en (mjuk) eltejp. Stryker ett ytterligare lager lim över tejpen o alltsammans för att "laminera" liksom :) och vips nu har jag en bas som igen spelar utan störningar. Basen har nu spelat bastung musik ett par timmar utanför lådan utan problem. Låter det ok ännu imorgon så tänker jag göra ett nytt försök o montera in den i lådan igen.

Nu handlar det inte mera om prestige med en vacker o felfri omkantning nej nu är det mera "spela eller dö" för elementet och åtminstone ikväll spelar det.
Bilagor
bi3.jpg
bi3.jpg (39.01 KiB) Visad 2391 gånger
bi2.jpg
bi2.jpg (42.47 KiB) Visad 2391 gånger
b1.jpg
b1.jpg (40.5 KiB) Visad 2391 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-28 12:54

Så där nu spelar vi i stereo igen :) utan skrapljud. Allt ihopmonterat och det låter ok. Förhoppningsvis slipper jag plocka isär högtalaren på ett tag nu.

Vad hade hänt då ja jag vet inte riktigt mera än att det på nytt började skrapa efter ett par veckors felfritt spelande. Detta var annars det element som från början hade rostangrepp i talspolen.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-03-28 14:41

GrosvenorAudio skrev:Så där nu spelar vi i stereo igen :) utan skrapljud. Allt ihopmonterat och det låter ok. Förhoppningsvis slipper jag plocka isär högtalaren på ett tag nu.

Håller tummarna. :D
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-03-28 16:39

Har passerat en Luxor 7100 med tillhörande högtalare på loppis några gånger, blir sugen varje gång. Dom är väldigt fina. Högtalarna med.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-29 09:25

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:Så där nu spelar vi i stereo igen :) utan skrapljud. Allt ihopmonterat och det låter ok. Förhoppningsvis slipper jag plocka isär högtalaren på ett tag nu.

Håller tummarna. :D

Tack. Ja detta har blivit något av en följetong hoppas läget stabiliserar sig nu.

Kom att tänka på när jag skickade andra uppsättningen av mina baselement till 8071 för omkantning till Luxorgurun Kjell Krantzberg. Jag frågade honom ifall han testar elementen efter omkantning, innan han returnerar dom, så man vet att de spelar ok. "... behövs inte, jag misslyckas aldrig med en omkantning..." svarade han :lol: önskar jag hade den självsäkerheten.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-03-29 19:18

RobotKeso skrev:Har passerat en Luxor 7100 med tillhörande högtalare på loppis några gånger, blir sugen varje gång. Dom är väldigt fina. Högtalarna med.

vilken högtalarmodell är det?

Föregående

Återgå till Vintage-hifi