Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Almen » 2015-03-27 09:14

KentLindqvist skrev:Man bör dock inte bunta ihop alla mastrare som grupp, det finns ju dom som faktiskt tänker på hur det låter.

Jaoo, men alla mastrare tänker ju på hur det låter. De har lite olika mål med hur det skall låta, bara.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2015-03-27 09:24

Almen skrev:
KentLindqvist skrev:Man bör dock inte bunta ihop alla mastrare som grupp, det finns ju dom som faktiskt tänker på hur det låter.

Jaoo, men alla mastrare tänker ju på hur det låter. De har lite olika mål med hur det skall låta, bara.

Sant!

Jag menar såklart "prioriterar välljud".
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-27 11:32

Magnuz skrev:
Panelguy skrev:Om man tycker att i stort sett allt låter uselt måste man också ha en usel anläggning.

Eller höga krav. :wink: Skämt åsido har det väl en del att göra med vilka referenser man har också. "Dagens ungdom" som växt upp med att det "ska" låta som det gör bryr sig nog inte så mycket. Själv stör jag mig mest på att gamla skivor som jag vet lät bra plötsligt låter illa p.g.a. att de blivit remastrade.

Jag tillhör (tyvärr) inte "dagens ungdom" med mina 50+ och skulle nog själv säga att jag har höga krav. Det finns säkert många usla remastringar men om jag tar en välinspelad skiva som exempel så låter definitivt inte den remastrade utgåvan (Cisco) av Jennifer Warnes "The Hunter" sämre än originalet.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-27 17:22

Magnuz skrev:
Panelguy skrev:Om man tycker att i stort sett allt låter uselt måste man också ha en usel anläggning.

Eller höga krav. :wink:

Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-27 19:08

"Dåliga" skivor kan låta helt okej, men de låter inte i närheten av de riktigt välgjorda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-27 19:17

Xenod skrev:"Dåliga" skivor kan låta helt okej, men de låter inte i närheten av de riktigt välgjorda.

Håller med! Ibland är det slående att man inte kunde hejdat sig och släppt till mer dynamik. Jag tänker främst på nutida jazzinspelningar. Många liveinspelningar man ser på TV är ofta bättre än studioinspelade CD.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-03-27 22:33

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-03-27 22:45

Panelguy skrev:Jag tillhör (tyvärr) inte "dagens ungdom" med mina 50+ och skulle nog själv säga att jag har höga krav. Det finns säkert många usla remastringar men om jag tar en välinspelad skiva som exempel så låter definitivt inte den remastrade utgåvan (Cisco) av Jennifer Warnes "The Hunter" sämre än originalet.

Härligt! Ett exempel! Jag ska se om jag kan hitta bägge och jämföra.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-03-27 22:49

sportbilsentusiasten skrev:Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?

Kan du ge några exempel på "dåliga" skivor? Jag har genom åren hört en hel del anläggningar i prisklasser från tusen spänn till över miljonen och visst låter det bättre i bra anläggningar, men de fel som orsakas av "tokmastring" går inte att reparera. Lyssna t.ex. på Red Hot Chili Peppers "Californication". Den skivan låter på sina ställen som om högtalarna är trasiga.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-28 02:08

sportbilsentusiasten skrev:Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?

Olika krav, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-28 13:40

Xenod skrev:"Dåliga" skivor kan låta helt okej, men de låter inte i närheten av de riktigt välgjorda.

Självklart inte men det beror väl också på vad man menar med en dålig skiva. Jag får intrycket att många här per automatik anser att en skiva är dålig pga att det står "remastered" på omslaget. De K2HD-skivor jag har låter allt annat än dåligt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-28 14:24

Om musiken är dålig så kan man kanske tycka att den låter skit. Det finns gott om dålig musik. Bra musik låter oftast som bra musik.

Det finns även gott om dåliga inspelningar av dålig musik och gott om dålig musik som mastrats uselt och de låter uselt.

Det finns även bra musik som är bra inspelat och mastrat på ett bra sätt. Sådant brukar låta bra :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-28 15:45

En vanlig anledning kan vara att man spelar fusion.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-28 16:11

petersteindl skrev:Om musiken är dålig så kan man kanske tycka att den låter skit.

Njae... Dålig musik väl inspelad låter som väl inspelad dålig musik, det låter inte skit som bra musik dåligt inspelad. Det blir bara ointressant att lyssna på. Bra musik men dåligt inspelad blir man däremot förbannad över...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-03-28 16:19

Sennheiser HD800 var väldigt oförlåtande mot modernt mixad/mastrad musik iaf, hängmattskurvan som all dagens musik har brukar jag inte störa mig på såvida det inte är allt för överdrivet, men den blev väääldigt tydlig med HD800, man nästan såg den där svackan i mellanregistret framför sig konstant när man lyssnade, och diskanten blev väldigt vass oftast, men dom lät sjukt bra med neutralt mixad musik, dessutom satt dom väldigt bekvämt på huvudet :)

Tycker man dagens musik låter skit så tycker jag att man ska ge den en ny chans i en sämre anläggning, kanske i bilen, med några billiga 250 kr in-ear lurar eller med något billigt Logitech 2.1 system (vore ju synd att missa all ny bra musik som finns bara för att man inte tycker ljudet är tillräckligt bra)
En liten boost i basen och avrullad diskant brukar göra mer nytta än skada iaf när det gäller modern musik :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-29 01:14

JB skrev:Sennheiser HD800 var väldigt oförlåtande mot modernt mixad/mastrad musik iaf, hängmattskurvan som all dagens musik har brukar jag inte störa mig på såvida det inte är allt för överdrivet, men den blev väääldigt tydlig med HD800, man nästan såg den där svackan i mellanregistret framför sig konstant när man lyssnade, och diskanten blev väldigt vass oftast, men dom lät sjukt bra med neutralt mixad musik, dessutom satt dom väldigt bekvämt på huvudet :)

Tycker man dagens musik låter skit så tycker jag att man ska ge den en ny chans i en sämre anläggning, kanske i bilen, med några billiga 250 kr in-ear lurar eller med något billigt Logitech 2.1 system (vore ju synd att missa all ny bra musik som finns bara för att man inte tycker ljudet är tillräckligt bra)
En liten boost i basen och avrullad diskant brukar göra mer nytta än skada iaf när det gäller modern musik :)

Självklart blir det så med de illaljudande HD-800, jag är inte förvånad! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-29 01:23

sportbilsentusiasten skrev:
Magnuz skrev:

Eller höga krav. :wink:

Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?

Jag håller helt med dig! De flesta, även de flesta ljudnördar, har mycket undermålig avspelningsutrustning liksom dålig uppspelningsmiljö. Det låter ofta så illa att avspelningskedjan maskerar hur de som gjort plattan tänkte sig soundet.

Själv kan jag spela alla mina skivor med god behållning, och med förståelse för verket. Ibland eq:ar jag om lite för fall då det är uppenbart att de haft fel-EQ:at i produktionen.

Lite synd att vi som tycker detta är så få, men jag är ändå inte förvånad av ovan nämnda skäl. Japp, det anser jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-03-29 11:58

Precis. Tror de flesta har har alldeles för bra apparater och dåliga rum, då låter väldigt mycket musik dåligt. Jag tycker allt låter ok i ett kontrollrum/studio, man förstår bättre varför det låter som det låter. Det är bara att ta ett par vanliga schyssta lurar så växer alla inspelningar.

Jag bytte högtalare från Ino Audio i6 till Genelec 8030, eftersom de senare är så mycket mer förlåtande när det kommer till sämre rum, rum som inte är helt akustikbehandlade.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-29 16:11

Gällande mode inom hifi framhäver en del problem på mindre angenämt vis. Jag föredrar mer förlåtande hårdvara och hävdar att man inte behöver tappa något för den sakens skull.
Väljer man delarna i anläggningen med omsorg kan man minimera vissa problem med rummet vilket gör livet lättare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-29 22:08

_Fredrik_ skrev:Precis. Tror de flesta har har alldeles för bra apparater och dåliga rum, då låter väldigt mycket musik dåligt. Jag tycker allt låter ok i ett kontrollrum/studio, man förstår bättre varför det låter som det låter. Det är bara att ta ett par vanliga schyssta lurar så växer alla inspelningar.

BS enligt mig. Att vissa har låga krav eller inte kunskapen att höra de grova problem som finns i mängder av populärmusiken i dag, ändrar ju inte faktumet för alla vi andra som drabbas av undermåliga produkter.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-29 22:13

markusA skrev:Väljer man delarna i anläggningen med omsorg kan man minimera vissa problem med rummet vilket gör livet lättare.

Hur väljer du delar som minimerar problemet med odynamiskt ljud, dist och klippningar och samtidigt har en neutral återgivning?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-03-30 08:16

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Precis. Tror de flesta har har alldeles för bra apparater och dåliga rum, då låter väldigt mycket musik dåligt. Jag tycker allt låter ok i ett kontrollrum/studio, man förstår bättre varför det låter som det låter. Det är bara att ta ett par vanliga schyssta lurar så växer alla inspelningar.

BS enligt mig. Att vissa har låga krav eller inte kunskapen att höra de grova problem som finns i mängder av populärmusiken i dag, ändrar ju inte faktumet för alla vi andra som drabbas av undermåliga produkter.

Dom är inte undermåliga, dom säljer ju.

Varför hålla på mecka med musiken för att det ska låta bra på några tossiga audiofilers stereos? Ni har ju fått Patricia Barber och Diana Krall. Nån måtta får det vara.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-30 08:53

_Fredrik_ skrev:Varför hålla på mecka med musiken för att det ska låta bra på några tossiga audiofilers stereos? Ni har ju fått Patricia Barber och Diana Krall. Nån måtta får det vara.

Fast det lär väl inte låta bra på monitorerna i studion heller? Grejen är väl den att det har låtit bättre tidigare, innan hela köret med "låta starkt" drog igång?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-30 10:56

_Fredrik_ skrev:Dom är inte undermåliga, dom säljer ju.

Varför hålla på mecka med musiken för att det ska låta bra på några tossiga audiofilers stereos? Ni har ju fått Patricia Barber och Diana Krall. Nån måtta får det vara.

Bara för något säljer betyder inte att det är bra. Det borde väl varje logiskt tänkande människa förstå?

Att taffliga personer släpper undermåliga produkter rättfärdigast inte av att de säljs. Det finns ju inget alternativ! Musikintresserade med någorlunda kvalitetskrav blir tvingade att leta bättre utgåvor som är mindre förstörda. Många blir ju till och med "tvingade" att skaffa stenåldersteknik (vinylavspelning) för att kunna finna bättre utgåvor. 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-30 10:57

RogerGustavsson skrev:
_Fredrik_ skrev:Varför hålla på mecka med musiken för att det ska låta bra på några tossiga audiofilers stereos? Ni har ju fått Patricia Barber och Diana Krall. Nån måtta får det vara.

Fast det lär väl inte låta bra på monitorerna i studion heller? Grejen är väl den att det har låtit bättre tidigare, innan hela köret med "låta starkt" drog igång?

Så generell skulle jag inte vara, dåliga inspelningar har det alltid funnits. Men jag kan tycka att det finns dåliga inspelningar som låter illa, sen finns det dåliga inspelningar där man förväntar sig att det borde kunna låta bättre utan att det nödvändigtvis låter illa. En inspelning med hög dynamik som i övrigt låter sämre av någon anledning blir inte bra bara för att den har hög dynamik. Mycket av känslan av dynamik och liv försvinner i en del stereosar också så att det verkligen krävs de sista dB'na dynamik för att det skall bli liv. Och en del inspelningar "kräver" liksom en högre avspelningsnivå för att man skall lura sig att tro att det finns lite mer dynamik än vad det gör.
Tidigare fanns det dessutom dåliga pressningar också på ett helt annat sätt som kunde förstöra en i övrigt bra inspelning.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-30 11:29

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:

Så generell skulle jag inte vara, dåliga inspelningar har det alltid funnits. Men jag kan tycka att det finns dåliga inspelningar som låter illa, sen finns det dåliga inspelningar där man förväntar sig att det borde kunna låta bättre utan att det nödvändigtvis låter illa. En inspelning med hög dynamik som i övrigt låter sämre av någon anledning blir inte bra bara för att den har hög dynamik. Mycket av känslan av dynamik och liv försvinner i en del stereosar också så att det verkligen krävs de sista dB'na dynamik för att det skall bli liv. Och en del inspelningar "kräver" liksom en högre avspelningsnivå för att man skall lura sig att tro att det finns lite mer dynamik än vad det gör.
Tidigare fanns det dessutom dåliga pressningar också på ett helt annat sätt som kunde förstöra en i övrigt bra inspelning.

/Harryup

Nja, skulle kanske varit tydligare. Jag menar varför släppa en nymastrad utgåva som är klangligt sämre än de tidigare? Så är ju ofta fallet när man vill komplettera sin samling. Det är inte kul att konstatera att den nyinköpta CD:n låter långt sämre än den vinylutgåva man har i hyllan. (vinylriggen ej i drift) Kan ta ett par exempel: Pink Floyd - The Final Cut och Herbie Hancock - Cantaloupe Island. Dessa båda är klart trevligare i tidiga CD-utgåvor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-30 11:46

RogerGustavsson skrev:Nja, skulle kanske varit tydligare. Jag menar varför släppa en nymastrad utgåva som är klangligt sämre än de tidigare? Så är ju ofta fallet när man vill komplettera sin samling. Det är inte kul att konstatera att den nyinköpta CD:n låter långt sämre än den vinylutgåva man har i hyllan. (vinylriggen ej i drift) Kan ta ett par exempel: Pink Floyd - The Final Cut och Herbie Hancock - Cantaloupe Island. Dessa båda är klart trevligare i tidiga CD-utgåvor.

Hur vet du det när vinylriggen vilar? Sorry, kunde inte låta bli ;-)

Ja, varför släpper man hela tiden sämre utgåvor? Jag gissar att de som släpper utgåvorna inte ser det så, snarare en anpassning till att låta som alla andra, dvs högt. I vissa fall har det faktiskt blivit bättre med komprimering men jag tror det mer beror på att man lagt omsorg på ommixning snarare än det faktum att materialet är komprimerat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-30 11:51

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Nja, skulle kanske varit tydligare. Jag menar varför släppa en nymastrad utgåva som är klangligt sämre än de tidigare? Så är ju ofta fallet när man vill komplettera sin samling. Det är inte kul att konstatera att den nyinköpta CD:n låter långt sämre än den vinylutgåva man har i hyllan. (vinylriggen ej i drift) Kan ta ett par exempel: Pink Floyd - The Final Cut och Herbie Hancock - Cantaloupe Island. Dessa båda är klart trevligare i tidiga CD-utgåvor.

Hur vet du det när vinylriggen vilar? Sorry, kunde inte låta bli ;-)

Ja, varför släpper man hela tiden sämre utgåvor? Jag gissar att de som släpper utgåvorna inte ser det så, snarare en anpassning till att låta som alla andra, dvs högt. I vissa fall har det faktiskt blivit bättre med komprimering men jag tror det mer beror på att man lagt omsorg på ommixning snarare än det faktum att materialet är komprimerat.

/ B

Det finns ju andra som har vinylriggar!!! Tror också det är ett "mode" som man tror måste följas för att kunna sälja.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-03-30 11:53

RogerGustavsson skrev:

Nej kanske inte, men det låter hjälpligt och man förstår hur dom har tänkt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-03-30 12:00

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Dom är inte undermåliga, dom säljer ju.

Bara för något säljer betyder inte att det är bra. Det borde väl varje logiskt tänkande människa förstå?

Att taffliga personer släpper undermåliga produkter rättfärdigast inte av att de säljs. Det finns ju inget alternativ! Musikintresserade med någorlunda kvalitetskrav blir tvingade att leta bättre utgåvor som är mindre förstörda. Många blir ju till och med "tvingade" att skaffa stenåldersteknik (vinylavspelning) för att kunna finna bättre utgåvor. 8O

Jo om det säljer och folk (de flesta) uppskattar musiken och bortser från tekniska petitesser så är det bra. Jag fattar inte forumgnället om dåliga inspelningar - gör egen musik om det inte passar liksom.
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi