Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 12:21

Att musiken är bra och att ljudkvalitén är bra är två väldigt skilda saker imo.

Varför måste allt vara så svart och vitt? Jag har inga problem att lyssna på musik och njuta av den och samtidigt tycka att det är en ganska dålig inspelning.
Hur man kan ha invändningar mot att försöka få ljudkvalitén bättre kan jag bara inte förstå.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-30 12:45

IMHO så ligger mycket av motsättningarna i hur man väljer att uttrycka sig. Allt är inte svart eller vitt och man kan önska bättre dynamik utan att klassa albumet som skräp. Bara för att något kan bli bättre betyder inte att det är jättedåligt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 12:48

markusA skrev:IMHO så ligger mycket av motsättningarna i hur man väljer att uttrycka sig. Allt är inte svart eller vitt och man kan önska bättre dynamik utan att klassa albumet som skräp. Bara för att något kan bli bättre betyder inte att det är jättedåligt.

Absolut, håller helt med. Jag citerade ingen för det var en allmän tanke åt "bägge sidor". Jag förstår inte alls varför allt måste vara skit eller allt måste vara underbart. Mitt liv är definitivt mer av en gråzon :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-30 13:57

_Fredrik_ skrev:Jo om det säljer och folk (de flesta) uppskattar musiken och bortser från tekniska petitesser så är det bra. Jag fattar inte forumgnället om dåliga inspelningar - gör egen musik om det inte passar liksom.

Tekniska petitesser? 8O
Vad gör du på ett hifi-forum om du inte har några som helst krav på ljudkvalitén?

Gör egen musik? Seriöst, vad är det för dagisnivå du pysslar med?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-30 14:02

markusA skrev:IMHO så ligger mycket av motsättningarna i hur man väljer att uttrycka sig. Allt är inte svart eller vitt och man kan önska bättre dynamik utan att klassa albumet som skräp. Bara för att något kan bli bättre betyder inte att det är jättedåligt.

Eller så saknas det kunskap eller öra för de problem som finns på skivorna? Min mor och far ser inga problem med TV-bilden, trots att den är usel med olika "förbättrande filter" på. Det ändrar ju inte faktumet att vi som kan se dessa problem lider av/ogillar dem.

En fråga. Om en vän till dig endast har ett par dåliga datorhögtalare som anläggning, som du tycker låter väldigt illa. Men din vän upplever de som okej/bra. Enligt logiken som vissa här, bland annat du, framför, så är felet inte högtalarna utan felet är du har "konstiga" krav.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-03-30 14:50

AndreasArvidsson skrev:Att musiken är bra och att ljudkvalitén är bra är två väldigt skilda saker imo.

Varför måste allt vara så svart och vitt? Jag har inga problem att lyssna på musik och njuta av den och samtidigt tycka att det är en ganska dålig inspelning.
Hur man kan ha invändningar mot att försöka få ljudkvalitén bättre kan jag bara inte förstå.

Stämmer bra överens med mina funderingar över den här tråden. :)

En tanke jag fått (som kanske är helt uppåt väggarna) är att de som brukar spela med hög ljudstyrka, oftare stör sig på dåliga inspelningar än de som brukar spela med mer måttlig ljudstyrka. Detta helt enkelt därför att jag uppfattar skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar som större och mer störande, ju starkare jag spelar.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-03-30 14:51

AndreasArvidsson skrev:Att musiken är bra och att ljudkvalitén är bra är två väldigt skilda saker imo.

Fast det är nog bra att förstå varför det låter som det gör först.

Om jag tex skriver i varannan tråd att jag tycker det är så jäkla trist här på faktiskt.se, vad säger ni då? Jo att jag kan sluta hänga här eller starta ett eget forum. Då svarar jag att jag inte förstår hur man kan ha invändningar mot att ha ett kul forum. Andreas tycker du jämförelsen haltar? Förstår du vad jag menar? Jag tycker faktiskt att det är ganska meningslöst att diskutera, och dessutom tro att man gör nåt konstruktivt, på att massprucerad musik låter som de gör. Jag tror att den gör det därför att så otroligt få bryr sig. De flesta tycker nog att ljudkvalitén är bättre än någonsin.

Om det var så att man kunde påvisa att den stora skaran musiklyssnare hade jättemycket att vinna på mer audiofilt producerade alster så hade det hänt för länge sen. Det har inte hänt och kommer förmodligen inte att hända heller.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-30 15:05

music4ever skrev:

Eller så saknas det kunskap eller öra för de problem som finns på skivorna? Min mor och far ser inga problem med TV-bilden, trots att den är usel med olika "förbättrande filter" på. Det ändrar ju inte faktumet att vi som kan se dessa problem lider av/ogillar dem.

En fråga. Om en vän till dig endast har ett par dåliga datorhögtalare som anläggning, som du tycker låter väldigt illa. Men din vän upplever de som okej/bra. Enligt logiken som vissa här, bland annat du, framför, så är felet inte högtalarna utan felet är du har "konstiga" krav.

Don efter person, man utrustar sig efter var man befinner sig för stunden. Däremot så skulle jag aldrig påstå att jag är fullärd eller vet bäst. Det finns tycke och smak samt ibland upptäcker man att tidigare "sanningar" kanske inte var så genomtänkta när det kommer till kritan.
Jag skulle aldrig försöka få ägaren till datorhögtalarna att uppgradera bara för att jag själv föredrar något annat.
Jag skulle också påstå att hifi lyder under "diminishing return", dvs att kvalitets skillnaderna blir mindre och mindre ju bättre utrustning man har och efter ett tag så blir smak minst lika viktig som reella kvalitetsskillnader.
Om du har så fenomenalt utvecklad hörsel att du inte vill lyssna på majoriteten av musiken som finns tillhands så har du mina sympatier, så bra hörsel skulle jag aldrig vilja ha. Jag är glad att jag kan njuta av ett större utbud...

Btw, jag har inga problem att se på lågupplösta youtube-clip även om jag också kan se filmer med HD-kvalitet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-30 15:09

music4ever skrev:

Felet?
Upplever han högtalarna han lyssnar på som bra ser jag inget fel

Ganska talande då du verkar tycka att det finns rätt och fel när det kommer till att lyssna på musik. Du verkar dessutom anse att det är du som har rätt och andra har fel. Så är det inte

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-30 16:06

BORIS skrev:Felet?

Ganska talande då du verkar tycka att det finns rätt och fel när det kommer till att lyssna på musik. Du verkar dessutom anse att det är du som har rätt och andra har fel. Så är det inte

Det är naturligtvis så att man oftast utgår från sina egna preferenser när man bedömer saker. Själv är jag tex inte alls lika kritisk när det gäller video som jag är när det gäller ljud. Och för många av mina vänner och bekanta är de nöjda bara det syns/låter, oavsett kvalitet. Dvs, att det fungerar är bra nog. Det hindrar givetvis ett visst missionerande, i alla fall när det gäller ljudet :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-30 16:56

markusA skrev:Don efter person, man utrustar sig efter var man befinner sig för stunden. Däremot så skulle jag aldrig påstå att jag är fullärd eller vet bäst. Det finns tycke och smak samt ibland upptäcker man att tidigare "sanningar" kanske inte var så genomtänkta när det kommer till kritan.

Du ser inget konstigt med vad du skriver nu och vad du tidigare skrivit när flera klagat på den kvalitén på populärmusik idag?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-30 16:58

BORIS skrev:Felet?

Jag föreslår att du läser vad jag skrev igen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-30 17:50

Johan_Lindroos skrev:
JB skrev:Sennheiser HD800 var väldigt oförlåtande mot modernt mixad/mastrad musik iaf, hängmattskurvan som all dagens musik har brukar jag inte störa mig på såvida det inte är allt för överdrivet, men den blev väääldigt tydlig med HD800, man nästan såg den där svackan i mellanregistret framför sig konstant när man lyssnade, och diskanten blev väldigt vass oftast, men dom lät sjukt bra med neutralt mixad musik, dessutom satt dom väldigt bekvämt på huvudet :)

Tycker man dagens musik låter skit så tycker jag att man ska ge den en ny chans i en sämre anläggning, kanske i bilen, med några billiga 250 kr in-ear lurar eller med något billigt Logitech 2.1 system (vore ju synd att missa all ny bra musik som finns bara för att man inte tycker ljudet är tillräckligt bra)
En liten boost i basen och avrullad diskant brukar göra mer nytta än skada iaf när det gäller modern musik :)

Självklart blir det så med de illaljudande HD-800, jag är inte förvånad! :wink:

Vilka lurar är bra?
Jag köra inte med lurar så saknar koll, men man kanske kommer skaffa några...
Grado är stora och har fler bekanta som har dessa, är de bra?

HD-800 o andra från Senheiser verkar man antingen gilla eller hata, brorsan har en av deras bättre modeller. Vilken? Ingen aning men vi snackar 2-4kSEK?
WOW kollade prisjakt, HD800 kostar ju 11k 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-30 18:14

HD600/650 låter rent och snygg, men har tämligen korrupt klangbalans.

AKG 271 (både objektivt/mätmässigt och subjektivt) var väl den modell som placerad sig bäst till i LTS hörlurstest som jag skrev för ett gång år sedan.

Men det mesta på hörlursmarknaden vill jag häva är skräp.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-30 18:21

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Jo om det säljer och folk (de flesta) uppskattar musiken och bortser från tekniska petitesser så är det bra. Jag fattar inte forumgnället om dåliga inspelningar - gör egen musik om det inte passar liksom.

Tekniska petitesser? 8O
Vad gör du på ett hifi-forum om du inte har några som helst krav på ljudkvalitén?

Gör egen musik? Seriöst, vad är det för dagisnivå du pysslar med?

Snälla - undvik personangrepp

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-30 18:27

Morello skrev:HD600/650 låter rent och snygg, men har tämligen korrupt klangbalans.

AKG 271 (både objektivt/mätmässigt och subjektivt) var väl den modell som placerad sig bäst till i LTS hörlurstest som jag skrev för ett gång år sedan.

Men det mesta på hörlursmarknaden vill jag häva är skräp.

har du koll på vilken av dessa det var?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243550
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=268924
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2687642

Att mycket är dåligt det betvivlar jag inte. Så är det oavsett bransch. Tyvärr säljer design o funktioner - inte kvalitet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 18:29

Ganska säker på att det är AKG 271s som morello pratar om.
Jag har själv ett par av dessa som jag är väldigt nöjd med.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-03-30 23:23

sportbilsentusiasten skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JB skrev:Sennheiser HD800 var väldigt oförlåtande mot modernt mixad/mastrad musik iaf, hängmattskurvan som all dagens musik har brukar jag inte störa mig på såvida det inte är allt för överdrivet, men den blev väääldigt tydlig med HD800, man nästan såg den där svackan i mellanregistret framför sig konstant när man lyssnade, och diskanten blev väldigt vass oftast, men dom lät sjukt bra med neutralt mixad musik, dessutom satt dom väldigt bekvämt på huvudet :)

Tycker man dagens musik låter skit så tycker jag att man ska ge den en ny chans i en sämre anläggning, kanske i bilen, med några billiga 250 kr in-ear lurar eller med något billigt Logitech 2.1 system (vore ju synd att missa all ny bra musik som finns bara för att man inte tycker ljudet är tillräckligt bra)
En liten boost i basen och avrullad diskant brukar göra mer nytta än skada iaf när det gäller modern musik :)

Självklart blir det så med de illaljudande HD-800, jag är inte förvånad! :wink:

Vilka lurar är bra?
Jag köra inte med lurar så saknar koll, men man kanske kommer skaffa några...
Grado är stora och har fler bekanta som har dessa, är de bra?

HD-800 o andra från Senheiser verkar man antingen gilla eller hata, brorsan har en av deras bättre modeller. Vilken? Ingen aning men vi snackar 2-4kSEK?
WOW kollade prisjakt, HD800 kostar ju 11k 8O

Jepp HD800 är dyyyyra, hade ett par hemlånade under någon vecka och det var väldigt kul att få testa dom, överlägset bekvämaste lurarna jag någonsin haft på mitt huvud (man glömde bort dom efter 10 sekunder även fast dom var gigantiska och såg väldigt klumpiga ut) men det är ingenting jag själv skulle köpa då jag mest lyssnar på modernt mixad musik vilket dom inte alls fungerade speciellt bra med, har själv HD650 och dom är mycket mer förlåtande mot dåliga inspelningar än HD800 (dock undrar jag om inte HD800 har lite överdriven diskant i ett försök att låta mer detaljerade än dom egentligen är)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-31 11:15

AndreasArvidsson skrev:Ganska säker på att det är AKG 271s som morello pratar om.
Jag har själv ett par av dessa som jag är väldigt nöjd med.

Har ett svagt minne av att dom hette AKG K 271.

Men jag tror man måste fråga sig var man avser nyttja lurarna.
271 från AKG är sluten och det är ju bra på jobbet, på bussen osv.
Vill man ha en öppen lur att spisa med hemma så kanske man ska kika på Stax litet dyrare modeller, som också fick fina betyg i testet.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-31 11:35

Åtminstone en del exemplar av AKGK271 har en otäck hög peak i lågdiskanten. Jag blev förvånad när jag hörde att LTS hade höjt dem till skyarna, för i mina öron lät de inte bra (vasst och stickigt i diskanten). Senare har jag förstått att spridningen i klang (peaken i lågdiskanten) melIan olika exemplar varierar. Troligen led inte det exemplar som LTS testade av problemet...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-31 11:38

Nope, vi mätte ju alla lurar så det skulle du se i mätningen i så fall.

"Höjt till skyarna" - nåja.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-31 12:10

Alla lurarna som ni har tillgång till då. Eller fanns något i mätningen som gjorde att peaken missades, att den inte existerades så som ni mätte, att ni haft tur, eller fått utvalda exemplar?
Det verkar som om en del uppfattade det som att de höjdes till skyarna i alla fall. Egentligen vet jag inte exakt vad ni skrev, för jag har inte läst testen, bara läst var som skrivits på Faktiskt och hur den försvarats.
I något fall (lokal studio) var diskantpeaken så vidrig att jag ryggade tillbaka med sur min. Det var det exemplaret som jag baserade mina första intryck ifrån. Att det var oanvändbart skräp. Senare har jag, som sagt, reviderat min uppfattning och förstått att det kan finnas stora skillnader mellan exemplaren (hörbara genom att växla mellan två exemplar) och att en del inte alls har så mycket överdrift i det nämnda registret.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-31 13:16

Du har inte läst testet, men skrev litet längre upp i tråden att "LTS höjt till skyarna".

Givetvis mätte vi bara ett exemplar av respektive lur - det känns onödigt att behöva påpeka.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-31 14:54

Morello skrev:Du har inte läst testet, men skrev litet längre upp i tråden att "LTS höjt till skyarna".

Jo, jag erkände just det (eller så har jag läst den, jag är inte säker). Det är länge sedan och detta har diskuterats tidigare. Jag var lika kritisk då.

Då är frågan, om LTS inte rekommenderade luren, varför har folk uppfattat det så?
Givetvis mätte vi bara ett exemplar av respektive lur - det känns onödigt att behöva påpeka.

Varför är det onödigt att påpeka? Jag uppfattade din kommentar som att ni mätt flera lurar av varje modell, vilket hade varit vettigt då många lurar kan vara ganska olika från exemplar till exemplar. Mätningarnas (och lyssningstestets) representation av hur modellen låter/mäter kan ju bli lite av ett lotteri och därmed missvisande och orättvis om man bara mäter på ett enda exemplar (beroende på hur stora variationer resp tillverkare tillåter).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-31 15:20

Visste hade det var vettigt att mäta ett antal av varje modell, men bäste Roger - var realisitsk för böveln.
Tror du generalagenterna lånar ut flera lurar av samma modell till en pytteliten förening som LTS, som dessutom har ett rykte om att vara extrem?

Tror du att någon i LTS har tid att mäta totalt kanske runt 150 hörlurar? (vi testade cirka 30 lurar)
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-31 15:27

Tänk då också realistiskt, att om man tar lurarna direkt från grossisterna/tillverkaren så ökar sannolikheten att man får levererat särskilt bra utvalda exemplar... Särskilt när testaren har rykte om sig att vara "extrem".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-31 16:07

RogerJoensson skrev:Tänk då också realistiskt, att om man tar lurarna direkt från grossisterna/tillverkaren så ökar sannolikheten att man får levererat särskilt bra utvalda exemplar... Särskilt när testaren har rykte om sig att vara "extrem".

Javisst, det perfekta testet av 30 olika lurar är helt enkelt inte praktiskt genomförbart.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-04 22:03

Magnuz skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Är det BARA jag (o Panelguy verkar det som) som hört flera olika anläggningar o faktiskt hört hur bra vissa sk "dåliga" skivor kan låta?

Kan du ge några exempel på "dåliga" skivor? Jag har genom åren hört en hel del anläggningar i prisklasser från tusen spänn till över miljonen och visst låter det bättre i bra anläggningar, men de fel som orsakas av "tokmastring" går inte att reparera. Lyssna t.ex. på Red Hot Chili Peppers "Californication". Den skivan låter på sina ställen som om högtalarna är trasiga.

Har FÅ som jag tycker genuint illa om.
Och då flera av mig sk dåliga efter uppgradering visat sig bra försöker jag undvika att kalla inspelningar dåliga.
Är det bra musik lider jag inte av "tokmastring".
Ska fixa en kopia av Californication o testa!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-04 23:31

sportbilsentusiasten skrev:Har FÅ som jag tycker genuint illa om.
Och då flera av mig sk dåliga efter uppgradering visat sig bra försöker jag undvika att kalla inspelningar dåliga.

Jag känner personer som inte kan se någon skillnad mellan DVD och bluray. Jag känner faktiskt folk som säger det är väldigt lite skillnad mellan VHS och DVD/bluray.
Självklart kan jag inte ifrågasätta deras upplevelse. Det är ju vad de upplever. Men på samma sätt så anser jag att de inte kan ifrågasätta när jag upplever en stort skillnad mellan DVD och bluray, samt en enorm skillnad mellan VHS och DVD/BD.

Vad det beror på kan man fråga sig. Olika krav, olika erfarenhet, etc. Verkligheten är att det som en annan upplever som ett stort problem, kanske en annan inte upplever alls som det.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-05 11:10

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Har FÅ som jag tycker genuint illa om.

Jag känner personer som inte kan se någon skillnad mellan DVD och bluray. Jag känner faktiskt folk som säger det är väldigt lite skillnad mellan VHS och DVD/bluray.
Självklart kan jag inte ifrågasätta deras upplevelse. Det är ju vad de upplever. Men på samma sätt så anser jag att de inte kan ifrågasätta när jag upplever en stort skillnad mellan DVD och bluray, samt en enorm skillnad mellan VHS och DVD/BD.

Vad det beror på kan man fråga sig. Olika krav, olika erfarenhet, etc. Verkligheten är att det som en annan upplever som ett stort problem, kanske en annan inte upplever alls som det.

Man kan också bestämma sig för att ha ett mindre neurotiskt (hifibajsnödigt) förhållningssätt till musik. Det kommer ofta när man lekt av sig med hifiapparaterna. :)
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi