Förstärkare till piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

sebastianjakobsson

Re: Förstärkare till piPs

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 21:20

Tusen tack för hjälp.

Jag undrar. Jag tycker inte alls att högtalarna spelar bra på basregistret. Vad kan detta tänkas vara?

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 21:32

Jag har nog helt enkelt valt för basfattig musik. Ändrade på det nu. Måste säga att det här ljudet tänder något intressant i mig. Nu vill man bara göra allt så man får finaste ljudet och sedan kan jag med all säkerhet se framemot vidare investeringar.

Jag har i efterhand blivit lite orolig att något inte skulle stå helt rätt till med högtalarna (felmonterad, bränd, dåligt inspelad). Jag har inget referenssystem och är ren och skär nybörjare. Hur ter sig sådana fel? Enkelt hörbart eller subtilt?

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 22:36

Jag finner inget i bruksanvisningen om hur jag ska använda DAC:en. Gissar på att när jag kopplat digitalt och ställt in det att den automatiskt tar det över DAC:en? Vad säger ni?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 22:39

sebastianjakobsson skrev:Jag har nog helt enkelt valt för basfattig musik. Ändrade på det nu. Måste säga att det här ljudet tänder något intressant i mig. Nu vill man bara göra allt så man får finaste ljudet och sedan kan jag med all säkerhet se framemot vidare investeringar.

Jag har i efterhand blivit lite orolig att något inte skulle stå helt rätt till med högtalarna (felmonterad, bränd, dåligt inspelad). Jag har inget referenssystem och är ren och skär nybörjare. Hur ter sig sådana fel? Enkelt hörbart eller subtilt?

Det beror helt på vad felet är. En felmontering kan skilja så pass lite att folk har levt med det länge utan att märka något. Ett bränt element märker du absolut av.

sebastianjakobsson skrev:Jag finner inget i bruksanvisningen om hur jag ska använda DAC:en. Gissar på att när jag kopplat digitalt och ställt in det att den automatiskt tar det över DAC:en? Vad säger ni?

Kopplar du på en digital ingång så används DACen.

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 22:48

Med andra ord kommer jag få stå i ovisshetens näste? Det må va det värsta av dem alla.. Dvs tills jag lyssnat på ett par piPs med veto att konstruktionen är 100.

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 22:49

Kollar efter ett par SD fötter. Är det något speciellt med Ingvars eller kan jag gå och köpa på närmaste hifibutik?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-30 22:49

sebastianjakobsson skrev:Med andra ord kommer jag få stå i ovisshetens näste? Det må va det värsta av dem alla.. Dvs tills jag lyssnat på ett par piPs med veto att konstruktionen är 100.

Ja eller om någon kan hjälpa dig att kontrollera så de är ok.

sebastianjakobsson skrev:Kollar efter ett par SD fötter. Är det något speciellt med Ingvars eller kan jag gå och köpa på närmaste hifibutik?

Inget specielt med de som Ingvar säljer mer än att han vet exakt vilken typ du skall ha till var högtalare. Du kan köpa exakt samma fötter direkt från Sonic Design. Tror dock att Ingvar kan vara billigare.

I vanliga HiFi-butiker lär du inte hitta dem tror jag.

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-03-30 22:57

Har du ställt om i menyn "högtalarkonfiguration" i denonrecievern att högtalarna är "stora" så att de levererar bas till piP för du delar väl inte vid 80hz till bashögtalare?

Med vanlig halsning kneten

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 23:18

Ibland är de kul å skratta åt sig själv. När jag ställde in så ställde jag in de som små. De är ju inte så stora...

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 23:20

Läste en tråd tidigare då jag inte sökte i sak om hur man ska ställa in mac/pc (i mitt fall mac) på bästa sätt. Att i 'normalläge' är signalen inte lika bra? Någon som känner till mer om detta?

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-30 23:47

Jag brukar ställa in ljudkortet på 44.1/16-bit (W7, 64-bit), men i övrigt vet jag inte riktigt vad du menar med normalläge? Det kan ju finnas equalizers och liknande men "normalläge" har jag ingen aning om vad det innebär. Laborera lite så får du avgöra om du hör någon skillnad och vad du föredrar i så fall. :)

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 23:50

Uppenbarligen vet jag inte helt vad jag pratar om. Tack. Jag ska testa dessa inställningar :)

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-30 23:55

Ställer du in det i Ljud/MIDI-inställningar? Hittar inte detta förvalt? Nu sitter jag inte inkopplad mot anläggningen och det kanske det måste vara?

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-31 00:01

Nu känner jag att jag borde börja betala för support. På receivern så står det digitalt 'tuner'. Betyder detta att receivern 'stämmer' ljudet. Säkert urdum fråga men det är skönt att förstå sig på allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-31 00:18

sebastianjakobsson skrev:Ställer du in det i Ljud/MIDI-inställningar? Hittar inte detta förvalt? Nu sitter jag inte inkopplad mot anläggningen och det kanske det måste vara?

Ja på en mac så ligger dessa inställningar under "audio midi".
Följ denna guide bara:
http://smallbusiness.chron.com/macbook- ... 49804.html

sebastianjakobsson skrev:Nu känner jag att jag borde börja betala för support. På receivern så står det digitalt 'tuner'. Betyder detta att receivern 'stämmer' ljudet. Säkert urdum fråga men det är skönt att förstå sig på allt.

*host* viewtopic.php?f=9&t=47956 8)

Tuner är radiomottagare. Mitt tips i all välmening är att läsa manualen.

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-03-31 07:54

Tack för länken. Och ja, jag ska lusläsa den där manualen :)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino