Fler-kanal, vilket är egentligen nackdelen...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-14 17:11

"stereo kan vara minst lika tredimensinellt som surround" Nej det kan det inte, men man kan få ett ljud som hamnar utanför högtalarna genom att man vrider fasen mer än 90 grader. Problemet med det blir då att sådana ljud som har fasvinkeln mer än 90 grader, kommer att bli mycket svaga eller rentav släckas helt när man lyssnar i mono, om någon nu gör det. Det är i alla fall sådant man tänker på när man mixar. Det finns en i Sverige inspelad skiva där man har utnyttjat den här möjligheten att öka fasvinkeln medvetet. Skivan heter "På återbesök i holken" med och av Povel Ramel. Mångkanalslyssning har tillkommit tack vare filmindustrins kris och eftersom t.ex. Sony som äger nästan allt inom film och annan förströelse har man drivit på utvecklingen mot mångkanal. Som tur är så är det ju valfritt om man vill och vad man vill ha. Mångkanal är ju i första tänkt för film men det låter inte heller så tokigt när lyssnar på klassisk musik med den ambiens som man får i bakkanalerna, rummet växer och det känns större.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-14 17:15

Likadana högtalare runt om är ganska nödvändigt för att slippa klangförändringar vid panoreringar... det kan vara rätt störande i en film om en bil kör förbi och klangen ändras på vägen...

Jättenöjd med att ha 5 likadana i min hemmabio... fast de görs inte längre så det kan blir lite trixigt att gå upp till 7.1 :cry:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-14 18:35

Det skulle nog var omöjligt för mig....jag har 300l lådor som frontare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-14 18:56

Finns en enkel lösning... byt frontar! :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-14 19:15

Nä,nä kommer inte på frågan att byta ner mig. 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-14 19:21

Jag trodde i min enfald att byta från lådor till högtalare var en uppgradering... :oops: :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2003-12-14 20:24

Jag kan jäklar i min låda inte tänka mig bättre högtalare...i min låda. :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2003-12-15 12:24

Naqref skrev:Klipsch propagerade för center även för stereo men å andra sidan så vill han en extremt stor stereovinkel. I närheten av 90 grader om jag minns rätt. Ungefär dubbelt av vad som är optimalt för stereosystemet. Den stora vinkel kan ju förvisso bero på de stora Klipschonen han tillverkade som skulle stå i hörnen och då blev natuligt vinkeln överdivet stor. Kanske därför han gillade center snarare än att det behövs i ett mer normalt uppställt system. :)

Jag undrar om det inte finns någon fördel alls med den uppställning som Klipsch föreslog även vid mindre vinklar på fronthögtalarna? Eller finns det bara nackdelar? Ett argument som jag har hört föras fram till förmån för en tre-högalaruppställning i för tvåkanal (med monomatad center) är en stabilare ljudbild när man sitter i sneda lyssningsvinkar. Stämmer inte det?

/jd
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-12-15 12:28

När folk "gnäller" på centern är det inte pga att centrar i allmänhet inte är särskilt bra byggda jämfört med sidohögtalaren?
Den skall ju passa på TV'n i allmänhet och knappt synas. Om centern däremot var helt likvärdig sidohögtalarna så kanske man får andra erfarenheter. Dock står ju en sån i vägen för TV i hembioanläggningen och förmodligen är det inte många som spelar genom duken i sina uppställningar med projektor.
Meridian satsar ju en hel del på sin "egen" Trifield vid stereolyssning.
Nån som lyssnat på deras stora 6000 system och föredragit center?
Klipsch ställde gärna en LaScala mellan hörnhornen.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2003-12-15 13:10

Egentligen har centerkanalen ju mer gemensamt med mono än stereo.

Mono är inte alls dumt. Lite ovant men efter ett tag så inser man att musiken kommer rätt i tiden. Jag kan tycka att mono är njutbart om kanske inte så spännande.

Stereo har ju problemet att en violin som ligger lite till höger om mitten når våra öron i fyra olika "ljudvågor". I verkligheten är det ju bara två "ljudvågor", en till höger öra och en till vänster öra.

I multikanal har man ju samma problem även om det finns ett antal fler punkter som återges perfekt (bl a precis i mitten). För perfekt återgivning så skulle det ju behövas oänligt många kanaler med det är ju inte så praktiskt. Jag har ingen uppfattning om ett instrument som ligger mellan en centerkanal och t.ex. höger frontkanal låter bättre i en tre kanal uppsättning än i en stereouppsättning. Sen kommer ju reflexioner till från väggarna som kanske ytterligare minskar förtjänsten av multikanal.

Summa summarum är nog inte stereo så dumt ändå. Så fort man inte har en obegränsad budget lär mulitkanal sällan slå stereo vad gäller naturtrogenhet. Sen kan multikanal vara mer spännande än stereo precis som stereo är mer spännande än mono.

PS. Resonemanget ovanför gäller endast för en person i sweetspot. Är man flera personer ökar ju fördelarna med multikanal.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Föregående

Återgå till Generellt om hifi