stående och liggande spolar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

stående och liggande spolar?

Inläggav zartok » 2015-04-01 12:13

Ohoy. Nu har jag en sån där fundering igen och vill tala med er som kan sånt här. Det gäller stående och liggande spolar i delningsfiltret.

Jag har läst många gånger att spolarna, säg att det finns fyra stycken i ett filter, ska stå upp och ligga ne, plus gärna vridas och lite såna saker. Det ska vara för att motverka magnetfält som kan störa filtret. Yes.

Men så såg jag detta filter från en högtalare som ändå är rätt dyr: http://www.highendnews.info/reviews/aud ... nglish.htm

Det dock mig att undra om det verkligen är så att det blir en hörbart skillnad om alla spolar i ett filter ligger ner? Eller finns det en annan förklaring till varför spolarna här ligger ner? Typ att dom är för långt ifrån varandra för att kunna störa eller att det är junk ivägen och som magiskt suger åt dig magnetismen? Ja, det senare är ju rätt otroligt, så då återstår första funderingen, alternativt att filtret bara är byggt på ett lite dumt sätt.

Vad säger ni?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Re: stående och liggande spolar?

Inläggav Wolfie » 2015-04-01 15:48

De är nog placerade på det sättet för att det är enklare att montera dem så.
Förhoppningsvis har man tagit hänsyn till att de kommer att påverka varandra i filterkonstruktionen, men vem vet.
De sitter tillräckligt nära varandra för att magnetfälten ska störas av varandra.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-04-01 16:20

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-01 17:27

Alltså, att vrida spolarnas axlar i förhållande till varandra är ett sätt att minska kopplingen mellan dem. I de flesta fall vill man inte ha den kopplingen och då är det bra att vrida spolarna. I en given konstruktion kan man däremot inte säga att avsaknad av vridning är dåligt. Dels kan överhörningen vara försumbar, dels kan den ge någon egenskap som konstruktören vill ha.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-01 18:06

Går det att säga generellt hur ljudet påverkas av denna interferens mellan spolarnas magnetfält?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-01 21:47

zartok skrev:Går det att säga generellt hur ljudet påverkas av denna interferens mellan spolarnas magnetfält?

Nej. Man måste studera varje enskilt fall.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-04-01 23:55

Ok. Tack för att ni tog er tid att räta ut mina frågetecken. Själv kommer jag nog för enkelhetens skull att köra stående, liggande och snurrade iaf :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-02 00:22

Svante skrev:
zartok skrev:Går det att säga generellt hur ljudet påverkas av denna interferens mellan spolarnas magnetfält?

HäÄpP! visst ska man prova med lyssning iaf (enskilt) i hemlighet.
@zartok så anses snurrade var bäst :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-02 08:53

zartok skrev:Ok. Tack för att ni tog er tid att räta ut mina frågetecken. Själv kommer jag nog för enkelhetens skull att köra stående, liggande och snurrade iaf :)

Ja, det är ett klokt val om man inte vill lägga energi på att utreda hur kopplingen blir.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-02 08:58

roggaro skrev:
Svante skrev:

HäÄpP! visst ska man prova med lyssning iaf (enskilt) i hemlighet.
@zartok så anses snurrade var bäst :mrgreen:

Lyssning är nog inget vidare som utvärderingsmetod, nej. Jag bygger också med vridna spolar för att det är enklast, vad jag menar är att det inte går att såga en konstruktion för att spolarna inte är vridna. Det är liksom olika saker. Att vrida spolarna får (små) konsekvenser, det är inte givet om de bli bra eller dåliga. Filter som konstrueras utan hänsyn till ömsesidiga induktanser (=de flesta) kommer närmast det man har tänkt sig med vridna spolar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-04 11:09

Svante skrev:Filter som konstrueras utan hänsyn till ömsesidiga induktanser (=de flesta) kommer närmast det man har tänkt sig med vridna spolar.

Jag tror detta är den springande punkten! (När man "breadboardar" filter brukar också komponenterna ligga rätt utspridda från varandra. När man sedan slutmonterar dem behåller man lättast de egenskaper man mätte upp genom att undvika ömsinduktanser=vrid spolarna och placera dem med ordentligt avstånd från varandra.)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Teknikforum