Moderator: Redaktörer
Jonas Sall skrev:Är det nån som snabbt och lätt kan ge råd med spikes och dämpfötters fördelar och nackdelar samt i vilka fall man skall ha det ena eller det andra??
petersteindl skrev:Alla vet att på dämpfötter vibrerar högtalarna i otakt med musiken så att musiken blir rytmförvirrat. Spikfötter gör så att högtalarna står stilla då musiken dundrar över vidderna och då blir högtalare och förstärkare och kablar mer musikaliska och det blir enklare att marschera till musiken som också kan förstås på ett mer adekvat sätt.
Mvh
Peter
Conan skrev:Det var fan på tiden med en tråd om mjuka tassar kontra spikfötter!
Conan skrev:Det var fan på tiden med en tråd om mjuka tassar kontra spikfötter!
DQ-20 skrev:Conan skrev:Det var fan på tiden med en tråd om mjuka tassar kontra spikfötter!
Jag förordar berlocker av kanintassar om man vill ha något mjukt. Annars är alternativet spikmatta.
DQ-20 skrev:Conan skrev:Det var fan på tiden med en tråd om mjuka tassar kontra spikfötter!
Jag förordar berlocker av kanintassar om man vill ha något mjukt. Annars är alternativet spikmatta.
Perfector skrev:DQ-20 skrev:Conan skrev:Det var fan på tiden med en tråd om mjuka tassar kontra spikfötter!
Ställ högtalaren i en djup balja och sätt den i en annan större baja som fylls med vatten.
Då flyter hela anordningen och ger inga dumma skakningar i golvet.
Objektivisten skrev:Felet många gör är att de inte jordar fötterna ordentligt.

petersteindl skrev:DQ-20 skrev:Conan skrev:Det var fan på tiden med en tråd om mjuka tassar kontra spikfötter!
Mycket bra observerat. Ja, kanintassar låter bra på violiner, men spikmatta är något bättre på snare drum. Vill man ha det bästa av båda världar så monteras kanintassar på högtalarna och bengalisk spikmatta spikas fast i kolvet under kanintassarna.
Synergieffekten gör att även säckpipa och trombon får den rätta vibrationen. Jag tror Svante gjort mätningar och trippelblindtest tillsammans med Rudling för att falsifiera nollhypotesen.
Mvh
Peter
Empa skrev:Jag har köpt de dyraste spikfötterna, de tycker jag låter bäst.
IngOehman skrev:Empa skrev:Jag har köpt de dyraste spikfötterna, de tycker jag låter bäst.
Ja ju dyrare desto bättre, det gäller definitivt här!
Och vill man höra så bra som möjligt hur bra de låter spikfötterna man köpt, så rekommenderar jag att man köper sig en bönematta att lägga ned framför högtalarna, således att man kan böja sig fram och lyssna nära fötterna. Då hör man tydligast hur fantastiskt bra de låter, utan att få ont i knäna. Välj en mjuk matta.
Vh, iö
petersteindl skrev:Alla vet att på dämpfötter vibrerar högtalarna i otakt med musiken så att musiken blir rytmförvirrat. Spikfötter gör så att högtalarna står stilla då musiken dundrar över vidderna och då blir högtalare och förstärkare och kablar mer musikaliska och det blir enklare att marschera till musiken som också kan förstås på ett mer adekvat sätt.
Mvh
Peter
MagnusÖstberg skrev:Jag har ställt mina högtalare i en badring som vilar i ett litet fågelbad. Fågelbadet är av hårt armerad fiberbetong som går genom ett hål i golvet ner till ett sandlager om 80cm som i sin tur vilar på lerbotten. Funkar jättebra för högtalare med en vikt av 2,8kg eller mindre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster