Bästa element för BR och mycket luftförflyttning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Bästa element för BR och mycket luftförflyttning

Inläggav Lazyworm » 2015-04-06 13:56

Hej,
Jag fick nyligen en fråga från en kompis om vad han skulle köpa för högtalarelement för att bygga en så "pumpkompetent" SUB som möjligt.

Hans kriterier är:
Max 4500 för elementet inkl frakt.
Max 250l lådvolym
Avstämning i spannet 15-22Hz

Han vill bygga två stycken av ovanstående SUBar och jag skulle bli superglad om ni har några bra tips åt honom, jag misstänker att det är
en långslagig 15" eller 18" som hamnar bra till.

Lite dist är att föredra men då jag känner honom vet jag att maximal pumpvolym trumfar låg dist. :)
Driver O&G ENGINEERING

MattiasBGD

Re: Bästa element för BR och mycket luftförflyttning

Inläggav MattiasBGD » 2015-04-06 16:04

Spontant Acoustic Elegance TD15H helst + modellen för 8mm xtra total slaglängd men då räcker budget inte till. Är dock osäker på om dom är lämpliga till extremt låga avstämningar. Fler tips kan säkert dyka upp... Rythmik Audio har 15" element som mäter väldigt bra om man kikar på Data-bass hemsida. Dayton Audio har väl några kandidater också.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-04-06 16:26

Testade lite olika i WiniSD... lite snabbt ihopslängt och inte alls vägledande som bästa dimensionering för varje element när det väl ska byggas. BR kräver en hel del arbete jämfört med att bygga slutet så det är något man ska vara medveten om.
Olika 15tum FR graf 80grader talspoletemp..png
Olika 15tum FR graf 80grader talspoletemp..png (115.82 KiB) Visad 3063 gånger

Olika 15tum SPL vid Xmax 80grader talspoletemp..png
Olika 15tum SPL vid Xmax 80grader talspoletemp..png (97.5 KiB) Visad 3063 gånger

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-04-06 18:12

Hej,
superstort tack för hjälpen, var kan man köpa det 15+ elementet och hur mycket kostar det?
Tycker det ser bra ut med 221l och avstämt till ca 22Hz. Vilken fyllnadsgrad satte du på lådan?
Jag brukar räkna med sådan fyllnadsgrad att man kan kompensera volymökningen med att ungefär sätta ljudets hastighet till 300m/s.
Driver O&G ENGINEERING

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-04-06 18:57

Acoustic Elegance du kan kika i deras webbutik.

Synd att du inte var 1månad tidigare finns ett avslutat gruppköp som ligger under behandling/tillverkning med 50+ drivers du kan ju iof skicka pm till Bubben här på faktiskt och kolla om det går att fjäska till sig ett extra element.

Jag simulerar nästan bara i WinISD pga att jag har nästan alla tänkbara element inlagda där men ibland kikar jag även i gratisversionen utav Basta. WiniSD saknar simulering för fyllning men för BR lådor är det ju inte super kritiskt med en massa dämpull likt en sluten konstruktion (nu kanske någon forumprofessor slår mig på fingrarna) :) Dom BR lådor jag byggt har jag i regel bara klätt sidoväggar, taket och baksidan med vaddet hifikit säljer.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-04-06 19:00

Det bästa är ju att fråga John på AE om han testat lite större lådor med lägre avstämning så kanske han har en dimensionering han vet låter bra. Har iof sett att han gärna kör med sina slavelement typ 2st 18" slavar ihop med 15" elementet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-04-06 19:20

daytom UM15 i ca 240 liter fysisk volym och 17 hz avstämning
dayton rss390hf i ca 170 liter fysisk volym med 17 hz avstämning
båda med 50% iso

viktigt är ju att se till att ha tillräckligt stora och välkonstruerade portar. 6 st 69mm portar kan kanske fungera bra (innestänger 24 liter luft vilket läggs till lådvolymen)

det kan tom vara så att det är mer fördelaktigt att gå på en 12-tums bas i den lådvolymen för att se till att porten inte blir begränsande faktor.

tex ser Peerless XXLS P830845 i 170 liter fysisk volym med 22 hz avstämning inte helt dumt ut med avseende på att portarna ska klara pumpa tillräckligt med luft.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-04-06 23:33

Synd med Gruppköpet men detta får bli ett smiddigt snabbköp, gruppköp har oftast en tendens att dra iväg lite i kalendertid.

Jag tycker den UM15 ser trevlig ut men den verkar behöva en hel del volym då den bassbox tydligen rekomenderar 11,1 kubikfot.
Men priset är ju så bra att man kan få in 4st i budgeten :)

Jo, det med portdiameter är inte att underskatta.
Man kanske kan dra upp lådvolymen lite så det blir tillräckligt låg avstämning med en sån här:
http://www.hifikit.se/tillbehor/aeroport-6 men helst skulle man hitta en motsvarande som är någon dm längre.

Jag hade själv 6" port till mina adire Tumult och man kunde spela jäkligt starkt kring avstämningsfrekvensen
innan 6" portar med vettiga ändar börjar ge störande ljud från sig.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-06 23:44

Lazyworm skrev:Synd med Gruppköpet men detta får bli ett smiddigt snabbköp, gruppköp har oftast en tendens att dra iväg lite i kalendertid.

Jag tycker den UM15 ser trevlig ut men den verkar behöva en hel del volym då den bassbox tydligen rekomenderar 11,1 kubikfot.

Man kanske kan dra upp lådvolymen lite så det blir tillräckligt låg avstämning med en sån här:
http://www.hifikit.se/tillbehor/aeroport-6 men helst skulle man hitta en motsvarande som är någon dm längre.

Jag hade själv 6" port till mina adire Tumult och man kunde spela jäkligt starkt kring avstämningsfrekvensen

Flera mindre portar, eller en slitsport, hanterar mer flöde tillsammans än vad en enda stor rund port med samma totala area klarar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-04-06 23:56

paa skrev:
Lazyworm skrev:Synd med Gruppköpet men detta får bli ett smiddigt snabbköp, gruppköp har oftast en tendens att dra iväg lite i kalendertid.

Flera mindre portar, eller en slitsport, hanterar mer flöde tillsammans än vad en enda stor rund port med samma totala area klarar.

Jag hade denna diskussion med Isidor för länge sen, det stämmer men det kräver att man har liknande radie på ändarna.
Det är också något lurigare att hitta tunna portar som är över 4dm långa för med samma totala area med fördelat på t.ex 6 portar med 1/6dels
area är det väl bara 1-5% man tjänar om jag kommer ihåg isidors exempel rätt?
Hans förslag till mig var med ytterligare några portar, tror det rörde sig om 9st vs 1st. med framförallt för att det kunde vara kortare avstånd från en liten port till bakväggen än från en stor port till bakväggen utan att stänga till luftflödet.
I detta fall kommer det aldrig bli nära från portens öppning inne i lådan till väggen bakom.
Driver O&G ENGINEERING

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-04-07 06:29

Kraniet skrev:daytom UM15 i ca 240 liter fysisk volym och 17 hz avstämning
dayton rss390hf i ca 170 liter fysisk volym med 17 hz avstämning
båda med 50% iso

viktigt är ju att se till att ha tillräckligt stora och välkonstruerade portar. 6 st 69mm portar kan kanske fungera bra (innestänger 24 liter luft vilket läggs till lådvolymen)

det kan tom vara så att det är mer fördelaktigt att gå på en 12-tums bas i den lådvolymen för att se till att porten inte blir begränsande faktor.

tex ser Peerless XXLS P830845 i 170 liter fysisk volym med 22 hz avstämning inte helt dumt ut med avseende på att portarna ska klara pumpa tillräckligt med luft.

um 15 med ett qts på 0.47 basrerflex ???? blir det inte lite fel.
Rss390hf med ett qts på 0.42 basrflex???? blir det inte lite fel
Rss 390ho med ett qts på 0.38 blir det inte mera rätt
Q värdena på lådorna sjunker inte även om det är basreflex.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-04-07 08:35

tycker iofs inte att idén är så tilltalande till att börja med. Dels har vi detta med flera utstrålningskällor men sen är det ju en fråga om att kunna driva elementen fullt ut. det blir stora effekter som ska in i elementen ifall man ska kunna utnyttja xmax fullt ut.

@Boom 150 grader talspoletemp ger drygt Q 0,77 i låda (i Basta) för de föreslagna dimensioneringarna, så det kanske går.
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-04-07 09:47

Kraniet skrev:tycker iofs inte att idén är så tilltalande till att börja med. Dels har vi detta med flera utstrålningskällor men sen är det ju en fråga om att kunna driva elementen fullt ut. det blir stora effekter som ska in i elementen ifall man ska kunna utnyttja xmax fullt ut.

@Boom 150 grader talspoletemp ger drygt Q 0,77 i låda (i Basta) för de föreslagna dimensioneringarna, så det kanske går.

Då luktar det nog brännt om högtalaren.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-07 14:37

Lazyworm skrev:Hej,
Jag fick nyligen en fråga från en kompis om vad han skulle köpa för högtalarelement för att bygga en så "pumpkompetent" SUB som möjligt.

Hans kriterier är:
Max 250l lådvolym

Han vill bygga två stycken av ovanstående SUBar och jag skulle bli superglad om ni har några bra tips åt honom, jag misstänker att det är

Lite dist är att föredra men då jag känner honom vet jag att maximal pumpvolym trumfar låg dist. :)

Kan rekommendera denna
SP-46/500PA från Monacor.se
Kostar 2855:-
1000 Watt tålighet
30 Hz resonans
101 db /m/W
+-5 mm slaglängd
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-04-07 14:40

:lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2015-04-07 15:30

Pa-basen felix?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-04-07 17:38

Perfector skrev:
Lazyworm skrev:Hej,

Hans kriterier är:
Max 250l lådvolym

Kan rekommendera denna
SP-46/500PA från Monacor.se
Kostar 2855:-
1000 Watt tålighet
30 Hz resonans
101 db /m/W
+-5 mm slaglängd

Det här var skrämmande.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-04-07 17:42

Vad jag kan se så blir Monacor 18" frånåkt redan mot den billigare AE TD15H både i SPL och djupbas om du nu inte vill stämma av en bra bit över 35Hz på Monacor elementet men likväl... Önskemålet var 15-22Hz.

Med tanke på hur högt dollarn står idag så ser Eminence LAB15 prisvärd ut från England i en relativt liten portad runt 125liter underavstämd till 24Hz.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-04-07 18:05

CSS SDX12 kan man med vilja och en del knåpande få ihop en lågavstämd 100liters låda avstämd runt 19Hz enligt simuleringar dock är känsligheten betydligt lägre så räkna med 2-3ggr effekten för att komma ikapp men 28mm Xmax är inte fel.

Dayton DVC 385-88 15" är kanske absolut bästa budget alternativet om man vill ha en riktigt lågavstämd låda har själv en sonosub här hemma med samma element.
Isåfall får man väga att bygga mindre än 150liters låda med LAB15 men högre avstämning mot större än 230liter lågavstämd Dayton DVC 385-88. Acoustic Elegance TD15 kommer gå över budget redan med den billigare modellen.
Senast redigerad av MattiasBGD 2015-04-07 18:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-04-07 18:15

Fjonkalicious skrev::lol:

Håller med! :lol: :lol: :lol:

Återgå till DIY-forum