Byte av kondensatorer i slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Byte av kondensatorer i slutsteg

Inläggav NADifierad » 2015-04-05 21:15

Tjabba!
Jag håller på att byta lite läckande elektrolyter i ett slutsteg.
Det handlar om totalt 7 kondingar. 5 av dem kan jag troligen köpa av en elektroniksnubbe i stan. Men de två stora till nätdelen får jag nog tyvär skicka efter.
De befintliga har ett värde på vardera 6800uF och det står 80wv på dem.
Hur påverkas stegets funktion om man skulle ersätta dem med kondingar med större uF värde?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

MorganM

Re: Byte av kondensatorer i slutsteg

Inläggav MorganM » 2015-04-05 21:45

Om jag förstått rätt.Så gör det inget om det är lite mer micro farad på kondingarna,så länge det är i nätdelen.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-05 21:48

MorganM skrev:Om jag förstått rätt.Så gör det inget om det är lite mer micro farad på kondingarna,så länge det är i nätdelen.

Jag har också fått för mig det :) . Men vad är för eller nackdelarna?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-05 22:01

Om det är fler uF så blir glättningen bättre, dvs lite mindre 100Hz - rippel på strömmen till förstärkaren, detta är en fördel.

Med fler uF kan också "startströmmen" vid påslag då kondensatorerna blir uppladdade bli högre, och en viss risk att knäcka likriktarbryggan uppstår. Detta är naturligtvis dåligt. :)

Denna risk ska ej överdrivas, då strömmen även begränsas av vad trafon kan ge, och ett visst mått av överdimensionering av likriktaren är trolig då det inte är svårt, dyrt eller skrymmande att välja dioder/bryggor som klarar mer ström.

Fler uF kan också betyda större kondensatorer, så du måste kolla att det får plats.

Var även noga med att välja minst samma temperatur, dvs är det 105° kondingar nu välj inte 85°, t.ex.
Temperaturen är det som åldrar elektrolytkondensatorer allra mest (förutom jättehög ström (mha växelström), eller jättehög spänning som faktiskt kan få kondensatorn att gå från nyfödd till totaldöd på mindre än en sekund blankt, men detta sker inte i ditt fall åtminstone 8) )

Kan du utan alltför stort hål i plånboken, och utan platsproblem få in kondingar för högre temp, välj det.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-05 22:10

Tackar för det utförliga svaret :) . De befintliga är för 85 grader. Ska se om jag hittar några på 8000uF och 105 grader.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-05 22:12

Jag kan också säga som så; om det var jag som pysslade så skulle jag välja samma eller möjligen bara något högre uF (om inte samma gick att få tag på, alt var jättedyrt), samma eller högre volt, men jag skulle gladeligen välja lite högre temp-specade om det gick utan allt för stort hål i plånkan.

Ja och att kondingarna ryms förstås, och att det inte finns misstankar om att förstärkaren är en osund konstruktion i grunden.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-05 22:14

aisopos skrev:Jag kan också säga som så; om det var jag som pysslade så skulle jag välja samma eller möjligen bara något högre uF (om inte samma gick att få tag på, alt var jättedyrt), samma eller högre volt, men jag skulle gladeligen välja lite högre temp-specade om det gick utan allt för stort hål i plånkan.

Ja och att kondingarna ryms förstås, och att det inte finns misstankar om att förstärkaren är en osund konstruktion i grunden.

Det låter förnuftigt. Ska kolla vad som lättast går att få tag på.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-05 22:24

80 WV betyder väl 80 volts kondensator. Det är ju inte plättlätt att få tag på. Iaf blir det mindre valfrihet på kapacitans, ESR, temp osv.

Men jag antar att konstruktören inte satt 80-voltare för skojs skull, bara för att späka sig lite. Så var noga med rätt spänningstålighet, eller mät åtminstone upp först vad du har.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-07 17:12

Jag hade med mina avlödda kondingar till den snälla elektroniksnubben. Han mätte upp alla 7 och de var inom alla toleranser :) .
Så det blir återmontage.
Steget jag meckar med är ett IMG Stageline sta-160, som någon roat sig med att bygga om från PA-stuk, till hifi.
De har bytt front och skippat fläkten. Jag antar att det gått varmt och fått kondingarna att svettas en aning.
Jag ska återställa det till fläktkylning, samt löda dit lysdioder för Protect och clip, som även de var bortplockade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-07 18:16

Martin_Dewens skrev:Jag hade med mina avlödda kondingar till den snälla elektroniksnubben. Han mätte upp alla 7 och de var inom alla toleranser.

Det där är intressant! Vad behöver man veta om en kondensator för att kunna ta beslut om den har åldrats eller inte?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-07 18:21

PerStromgren skrev:
Martin_Dewens skrev:Jag hade med mina avlödda kondingar till den snälla elektroniksnubben. Han mätte upp alla 7 och de var inom alla toleranser.

Det där är intressant! Vad behöver man veta om en kondensator för att kunna ta beslut om den har åldrats eller inte?

Han mätte så att esr var inom ramen och stabil, samt värdet i uF.
Jag begriper inte sånt, så jag får helt enkelt lita på honom :) .

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-07 18:31

Martin_Dewens skrev:
PerStromgren skrev:

Han mätte så att esr var inom ramen och stabil, samt värdet i uF.
Jag begriper inte sånt, så jag får helt enkelt lita på honom :) .

Jag hittade en mätmetod på netet; så här meter man, tydligen!

http://geoffg.net/Measuring_ESR.html
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-07 20:06

Han hade en särskild liten smidig mojäng/instrument för mätandet :D .
Jag fick även komma dit och mäta upp min omärkta Drossel samling. Mycket hjälpsam herre :) .

Nu har jag lött tèbaks alla kondingar och bytt ut blåa lysdioder mot lite mindre aggresiva röda dito.
På tur står fläktmontage och nya hål i fronten, för återmonterade ledindikatorer och ventilation.
Fast det får vänta tills en annan dag 8) .

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-08 06:28

Per, Den har en lägstanivå runt 0,1 ohm, vilket är lite för högt för en fet elyt i en nätdel på några tusen uF. Dessa ligger i tiotalet milliohm eller så, 0,1 ohm innebär att elyten är på väg till sälla jaktmarkerna men det är svårt att uttala sig om den är ok.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-08 16:43

rikkitikkitavi skrev:Per, Den har en lägstanivå runt 0,1 ohm, vilket är lite för högt för en fet elyt i en nätdel på några tusen uF. Dessa ligger i tiotalet milliohm eller så, 0,1 ohm innebär att elyten är på väg till sälla jaktmarkerna men det är svårt att uttala sig om den är ok.

Så hur ska man mäta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-08 20:26

Hur stor resistor behöver jag sätta i serie med en 12V fläkt, om matarspänningen ligger på 24V DC ?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-08 22:18

Per, man behöver en högre amplitud på signalen, eller ett känsligare skåp. Eller en mätförstärkare mellan. Dock är metoden rätt så standard.

Det finns en tråd som är ett par år gammal som handlar om LCR mätare. Jag skrev lite i den. Det finns också en tråd om mätinstrument, där har jag postat länk till den LCR mätaren jag köpte.
Hittar tyvärr inte länkarna nu, men det går att söka.

Den stämmer nästan rätt, mätte low esr kondingar och hamnade 50% rätt (det var 0,02 ohm)

En variant är att mata en växelspänning med så hög frekvens att kondensatorns impedans är försumbar, och ESR dominerar, man mäter spänningen över denna. När spänningen är minimum är serieinduktansen och kapacitansen lika . Men då måste man kunna mäta låga impedanser över ett brett frekvensområde, kanske upp emot en MHz. Dyr utrustning...

http://sound.westhost.com/articles/capacitors.htm#4.1

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-08 22:19

Martin_Dewens skrev:Hur stor resistor behöver jag sätta i serie med en 12V fläkt, om matarspänningen ligger på 24V DC ?

Vad är det för fläkt?
Strömmen * resistansen = 24-12 = 12V.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-09 06:14

rikkitikkitavi skrev:
Martin_Dewens skrev:Hur stor resistor behöver jag sätta i serie med en 12V fläkt, om matarspänningen ligger på 24V DC ?

Vad är det för fläkt?
Strömmen * resistansen = 24-12 = 12V.

Fläkten är en 12V från Kjelle. När jag mätte resistansen fick jag värdet i megaohm, så jag bortsåg från det.
Jag vill minnas att jag fick tipset att sätta motstånd i serie med fläkten vid en fläktmodd av ett annat steg, för några år sedan. Då handlade det också om att köra en 12V fläkt med en högre spänning.
Vad händer med de 24V DC från kretskortet om jag kopplar dit fläkten i serie med en resistor på tex 200 ohm?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-09 07:20

Först måste du ta reda på vilken driftsström och/eller effekt fläkten har.

T.ex. genom att koppla den till 12V och mäta strömmen I

Sen vill du att det ska falla 12V genom ett seriekopplat motstånd vid den strömmen I.
Motståndet R ska vara på R = U/I = 12/I

Slutligen måste motståndet tåla effekten P
P = 12*I

Men utan att veta vilken ström fläkten tar så går det inta att räkna ut vilket motstånd som får 12V spänningsfall över sig.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-09 08:16

Jag håller med Aisopos, men med ett tillägg:

Det kan vara knepigt ibland att få fläkten att börja snurra med ett begränsningsmotstånd. Är den väl igång brukar det gå att sänka spänningen.
Fläkten kan behöva kanske 15-16V för att börja snurra. Det kan vara så , beror på fläkttyp och jag har ingen aning eftersom Kjelle har många sorters fläktar...

Detta löser man genom att parallellkoppla en större kondensator med motståndet, säg en 1000uF 35V. Då kommer fläkten få 24V över sig, kondensatorn laddas upp och spänningen faller över fläkten till det blir stabilt.
Man kan behöva laborera lite med kondensatorvärdet men det brukar vara rätt lagom.

Om du inte kan mäta strömmen brukar det stå på fläkten vad den har för märkström.

Att mäta resistansen går inte, de flesta DC lågvoltsfläktar är BLDC motorer, det är elektroniskt styrda med switchar som styr strömmen genom lindningarna på motorn. Utan spänning på är switcharna (mosfettransistorer) av och då får du en blockerad ledning.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-04-09 09:02

rikkitikkitavi skrev:Det kan vara knepigt ibland att få fläkten att börja snurra med ett begränsningsmotstånd. Är den väl igång brukar det gå att sänka spänningen.
Fläkten kan behöva kanske 15-16V för att börja snurra. Det kan vara så , beror på fläkttyp och jag har ingen aning eftersom Kjelle har många sorters fläktar...

Detta löser man genom att parallellkoppla en större kondensator med motståndet, säg en 1000uF 35V. Då kommer fläkten få 24V över sig, kondensatorn laddas upp och spänningen faller över fläkten till det blir stabilt.
Man kan behöva laborera lite med kondensatorvärdet men det brukar vara rätt lagom.

Ja nu är det ju en 12V fläkt som skulle köras på 24V, dvs den startar troligen med runt 9-10V :)

Men det är ju ändå en viktig sak att beakta med tanke på att startströmmen kan vara större än driftsströmmen = ännu mer spänningsfall över begränsningsmotståndet, dvs fläkten kan få lägre spänning när den egentligen behöver mest kräm.

Men jag tror att du rikkitikkitavi egentligen for efter de fall där man vill sänka varvtalet på en fläkt som redan matas med rätt spänning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-04-09 12:35

Ha, jag har totalt missat det. Klart att den startar lättare då.

notera att det kan krävas ett ganska biffigt motstånd. En typiskt datorfläkt drar ett par watt, det blir ca 0,2 A vid 12V.
0,2A*12V = 2,4 W, dvs ett 5W motstånd är minimum för god driftsäkerhet. Det kommer också bli varmt.

Vill man göra det enkelt för sig köper man en liten switchad spänningsstabilisatormodul på ebay för enett par tior. eller lite mer på Tradera.
http://www.ebay.com/itm/New-1pc-DC-DC-L ... 1079838628

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-09 15:32

Tack för era svar. Jag börjar allvarligt överväga att ordna en fläkt avsedd för 24V, istället :) .

Återgå till Teknikforum