Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:Om jag förstått rätt.Så gör det inget om det är lite mer micro farad på kondingarna,så länge det är i nätdelen.
aisopos skrev:Jag kan också säga som så; om det var jag som pysslade så skulle jag välja samma eller möjligen bara något högre uF (om inte samma gick att få tag på, alt var jättedyrt), samma eller högre volt, men jag skulle gladeligen välja lite högre temp-specade om det gick utan allt för stort hål i plånkan.
Ja och att kondingarna ryms förstås, och att det inte finns misstankar om att förstärkaren är en osund konstruktion i grunden.
Martin_Dewens skrev:Jag hade med mina avlödda kondingar till den snälla elektroniksnubben. Han mätte upp alla 7 och de var inom alla toleranser.
PerStromgren skrev:Martin_Dewens skrev:Jag hade med mina avlödda kondingar till den snälla elektroniksnubben. Han mätte upp alla 7 och de var inom alla toleranser.
Det där är intressant! Vad behöver man veta om en kondensator för att kunna ta beslut om den har åldrats eller inte?
Martin_Dewens skrev:PerStromgren skrev:Martin_Dewens skrev:Jag hade med mina avlödda kondingar till den snälla elektroniksnubben. Han mätte upp alla 7 och de var inom alla toleranser.
Det där är intressant! Vad behöver man veta om en kondensator för att kunna ta beslut om den har åldrats eller inte?
Han mätte så att esr var inom ramen och stabil, samt värdet i uF.
Jag begriper inte sånt, så jag får helt enkelt lita på honom.
rikkitikkitavi skrev:Per, Den har en lägstanivå runt 0,1 ohm, vilket är lite för högt för en fet elyt i en nätdel på några tusen uF. Dessa ligger i tiotalet milliohm eller så, 0,1 ohm innebär att elyten är på väg till sälla jaktmarkerna men det är svårt att uttala sig om den är ok.
Martin_Dewens skrev:Hur stor resistor behöver jag sätta i serie med en 12V fläkt, om matarspänningen ligger på 24V DC ?
rikkitikkitavi skrev:Martin_Dewens skrev:Hur stor resistor behöver jag sätta i serie med en 12V fläkt, om matarspänningen ligger på 24V DC ?
Vad är det för fläkt?
Strömmen * resistansen = 24-12 = 12V.
rikkitikkitavi skrev:Det kan vara knepigt ibland att få fläkten att börja snurra med ett begränsningsmotstånd. Är den väl igång brukar det gå att sänka spänningen.
Fläkten kan behöva kanske 15-16V för att börja snurra. Det kan vara så , beror på fläkttyp och jag har ingen aning eftersom Kjelle har många sorters fläktar...
Detta löser man genom att parallellkoppla en större kondensator med motståndet, säg en 1000uF 35V. Då kommer fläkten få 24V över sig, kondensatorn laddas upp och spänningen faller över fläkten till det blir stabilt.
Man kan behöva laborera lite med kondensatorvärdet men det brukar vara rätt lagom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster