Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ till skillnad från transistorförstärkare? I så fall vari sitter denna mentala förmåga, i vacuumröret?
ErikAndersson skrev:Jag har i alla fall lagt ner MIN skäl, i de rörförstärkare jag är skyldig till![]()
ErikAndersson skrev:Jag har i alla fall lagt ner MIN skäl, i de rörförstärkare jag är skyldig till![]()
Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ?
Piotr skrev:Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ?
Nej, två.
JM skrev:Varje själ är ett resultat av olika filterfunktioner.
Hemligheten med rörförstärkarens själ ligger i andra tonens maskering av tredje tonen o att grundsjälen ligger så nära i frekvens till andra tonen så den sista är knappt hörbar men gör tredje tonen ohörbar.
Så den varma spännande rörsjälen uppstår genom subtraktion av ohörbara men mätbara fenomen - något som transistorns döda materia inte klarar.
Rörande enkelt.
JM
Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ till skillnad från transistorförstärkare? I så fall vari sitter denna mentala förmåga, i vacuumröret?
paa skrev:Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ till skillnad från transistorförstärkare? I så fall vari sitter denna mentala förmåga, i vacuumröret?
Kan man inte rösta?
Objektivisten skrev:paa skrev:Objektivisten skrev:Har rörförstärkare en själ till skillnad från transistorförstärkare? I så fall vari sitter denna mentala förmåga, i vacuumröret?
Kan man inte rösta?
Jo, har du inte sett det?
Bill50x skrev:ErikAndersson skrev:Jag har i alla fall lagt ner MIN skäl, i de rörförstärkare jag är skyldig till![]()
Jag hoppas du har lite själ kvar till nästa projekt
/ B
Svante skrev:ErikAndersson skrev:Jag har i alla fall lagt ner MIN skäl, i de rörförstärkare jag är skyldig till![]()
Då har du alltså sålt din själ?
tordnilsson skrev:Humor Erik !! Haha,
hur står sig din senaste skapelse jämfört med äldre 300B-konstruktioner ?
Den verkar ha ett intressant pris !
Mvh Tord Nilsson
ErikAndersson skrev:Svante skrev:ErikAndersson skrev:Jag har i alla fall lagt ner MIN skäl, i de rörförstärkare jag är skyldig till![]()
Då har du alltså sålt din själ?
Nja, delvis större delen av min själ har jag sålt till Svavelpelle en trappa ned. Man måste tänka på att ligga bra till under slutförvaringen. Det där med återkoppling köper jag inte. Det blir nog inte heller aktuellt att knacka på Pärleporten för min del, speciellt med tanke på alla SET förstärkare som jag direkt eller indirekt är fader till. Nä, i dessa kretsar blir jag nog starkt motkopplad! :
ErikAndersson skrev:Bra fråga, en mycket bra fråga, en förbannat bra fråga, tyvärr är den svår att besvara då jag har gjort mig skyldig till åtskilliga 300B konstruktion under närmare 25 års tid. Men jag misstänker starkt att Långskorpan (som en viss person döpt det här alstret till) ger betydligt bättre musikupplevelse jämfört med de tidigaste PP kopplade Silver-Nightarna, vilka då de presenterades slog ned som en bomb i den globala HIFi världen. En mycket bidragande orsak till detta får nog förutom "modernare konstruktion" tillskrivas användningen av Lundahl utgångstransformatorer och drossel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster