Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav nissling » 2015-04-07 22:17

music4ever skrev:Att någon bildteknik är sämre än någon annan att återge bilden som den är (inte att blanda ihop med problem som andra tekniker har som inte beror på källan utan själva tekniken) är knappast något som gör den "bättre". Summan är fortfarande en försämring.

Jag har inte sagt att återgivningen blir bättre (och ffa inte mer troget originalet). Däremot säger jag att det kan ge en subjektivt mer välbehaglig upplevelse.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-07 22:43

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:Precis så.

m4e, du bör se över din anläggning. Jag håller extra öga på "Köpråd" ett tag framöver. Jag är säker på att vi kan lösa ditt problem. :)

Finns inget problem alls. Frågan är vad du vinner på att bete dig som en fjortis? Är det omöjligt för dig att hålla en någorlunda nivå?

Vore det inte för att den käre forumsmedlemmen "subjektivisten"/subben lämnat forumet för ett flertal år sedan så skulle nog
i min enfald gissa att ni var nära släkt ellernåtsånt . . . typ :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-07 22:47

Laila skrev:Vore det inte för att den käre forumsmedlemmen "subjektivisten" lämnat forumet för ett flertal år sedan så skulle nog

"subjektivisten"? Har han gjort en travesti på mitt nick, det svinet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-07 22:49

Objektivisten skrev:"subjektivisten"? Har han gjort en travesti på mitt nick, det svinet.

Nej, han var före dig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-07 22:52

Laila skrev:Vore det inte för att den käre forumsmedlemmen "subjektivisten"/subben lämnat forumet för ett flertal år sedan så skulle nog

Det ligger något i det. Både innehållet och meningsuppbyggnaden är lite luriga, nästan lite för luriga (har diskuterat med subben/Nin på annat håll). Men nog om det. :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-04-07 23:09

Men... nu börjar ju tråden ta sig lite tycker jag, lite feststämning. Tar tillbaka det jag
skrev på föregående sida. Var sitter knappen för trådbevakning?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-07 23:20

jeff_belowski skrev:Men... nu börjar ju tråden ta sig lite tycker jag, lite feststämning. Tar tillbaka det jag

Jeff, vi behöver dig.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-07 23:22

jeff_belowski skrev:Var sitter knappen för trådbevakning?

Jag är tämligen säker på att den inte finns.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-07 23:35

nissling skrev:Jag har inte sagt att återgivningen blir bättre (och ffa inte mer troget originalet). Däremot säger jag att det kan ge en subjektivt mer välbehaglig upplevelse.

Att addera ett till fel på ett annat fel, blir nästan alltid pannkaka. EQ kan hjälpa lite när det gäller frekvensproblem, men det ger ingen hjälp när det gäller dynamisk kompression, dist, klippningar, etc.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-04-07 23:37

Objektivisten skrev:
jeff_belowski skrev:Men... nu börjar ju tråden ta sig lite tycker jag, lite feststämning. Tar tillbaka det jag

Jeff, vi behöver dig.

Tack det värmer men jag har, inte så mycket att dricka... lyssnar på lite Pole. Minns hans
grejer som bättre, känns lite väl sterilt va? Oh! blev plötsligt sugen på Weißwurst.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-07 23:44

music4ever skrev:Att addera ett till fel på ett annat fel, blir nästan alltid pannkaka.

Sett ur ett subjektivt perspektiv så håller jag inte alls med dig på den punkten. Om en TV inte är kapabel att avslöja en artefakt märker man heller inte av den och i slutändan kan resultatet bli mer förlåtande. Jag har aldrig påstått att återgivningen blir objektivt bättre.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-08 00:05

nissling skrev:
music4ever skrev:Att addera ett till fel på ett annat fel, blir nästan alltid pannkaka.

Sett ur ett subjektivt perspektiv så håller jag inte alls med dig på den punkten. Om en TV inte är kapabel att avslöja en artefakt märker man heller inte av den och i slutändan kan resultatet bli mer förlåtande. Jag har aldrig påstått att återgivningen blir objektivt bättre.

Jo, man märker ju av det eftersom man har erfarenheten att det kan vara bättre. Igen, jag hör summan (källa + anläggning + rum), så en dålig källa som adderas ihop med en dålig anläggning kommer i mina öron, alltid vara sämre än en dålig källan och en bra anläggning.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-08 00:10

music4ever skrev:
nissling skrev:Det som Fredrik menar är att om man har en mindre bra anläggning från t.ex. Elgiganten så kan det hända att tokmastrar blir "maskerade" i viss omfattning. Det kan ge en subjektivt mer välbehaglig upplevelse men är absolut inget som "främjar originalet" i någon vidare större utsträckning.

Totalt ologiskt. Som att hävda att det är bättre att dricka ett äckligt vin innan man äter dålig mat, eftersom då kommer man inte känna smaken av maten. Eller TV-världens alla "förbättrande filter" som endast skapar större problem.
Poängen är ju att det du hör är ju summan av skivans kvalité, anläggningens kvalité (och rummet). Totalt vansinne att addera mer dist och dåligt ljud till en redan låg ljudkvalité.

Music4ever,

Man kan tänka på dig som en flicka (ca 12 år) som följer med sina föräldrar till en stor stad i ett annat land, men inte vill äta landets mat eller gå på restaurang för att det luktar illa (rök t ex), maten är "konstig" och coca-colan är för kall med flera för matupplevelsen ovidkommande uppfattningar. Det blir Spagetti Bolognese hela tiden. När föräldrarna påpekar detta blir flickan sur och lägger vresigt ut texten varefter hon går ut på gatan och pappan får hämta henne.

nissling och _Fredrik_ vill dig väl. Tänk på dem som dina kloka storebröder som vill hjälpa dig från dina skadliga beteendemönster/musiklyssnarstörningar. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-08 00:21

music4ever skrev:Jo, man märker ju av det eftersom man har erfarenheten att det kan vara bättre.

Klart att man ser skillnad på t.ex. Blu-Ray och Laserdisc hur man än vrider och vänder på det, men på en CRT är Laserdisc bra mycket mer förlåtande än på en HDTV (även om använder högklassiga videoprocessorer) och därför finns det absolut en anledning att se på Laserdisc på CRT framför en HDTV enligt mig. Förstår inte riktigt vad du försöker motsätta, eftersom jag klargör att återgivningen inte blir bättre med en mindre avslöjande anläggning.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-08 10:32

nissling skrev:
music4ever skrev:Jo, man märker ju av det eftersom man har erfarenheten att det kan vara bättre.

Klart att man ser skillnad på t.ex. Blu-Ray och Laserdisc hur man än vrider och vänder på det, men på en CRT är Laserdisc bra mycket mer förlåtande än på en HDTV (även om använder högklassiga videoprocessorer) och därför finns det absolut en anledning att se på Laserdisc på CRT framför en HDTV enligt mig. Förstår inte riktigt vad du försöker motsätta, eftersom jag klargör att återgivningen inte blir bättre med en mindre avslöjande anläggning.

Okej, lets put it up. Ska vi slå vad 10 000 kr? Du kan visa mig en anläggning där valfria 100 st söndermasterade skivor skulle låta bättre på grund av sämre återgivning.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-08 10:36

Vi kan börja med denna låten. Vad för anläggning skulle magiskt förbättra ljudet från den?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-08 11:14

Nu vill ja att ni omedelbart sluta diskutera varandra och återgår till ämnet. Att påstå att andra medlemmar lider av diverse störningar och beteendeproblem är inte ok. Respektera varandra och varandras åsikter så blir stämningen mycket trevligare. Tack.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-08 12:35

M4e, kan du berätta vad du har för stereomaskin? Framförallt, vad har du för ljudhögtalare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-08 12:41

_Fredrik_ skrev:M4e, kan du berätta vad du har för stereomaskin? Framförallt, vad har du för ljudhögtalare?

Vad jag har eller inte har är orelevant för diskussionen. Logiken är det som är intressant. När folk påstår att dagens urusla ljudkvalité inom främst populärmusik inte är ett problem, utan felet är hos de som har krav eller felet är att anläggningen återger de problem som de facto finns i musik-alstret, så blir det en ologisk vurpa enligt mig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-08 12:47

music4ever skrev:
_Fredrik_ skrev:M4e, kan du berätta vad du har för stereomaskin? Framförallt, vad har du för ljudhögtalare?

Vad jag har eller inte har är orelevant för diskussionen. Logiken är det som är intressant. När folk påstår att dagens urusla ljudkvalité inom främst populärmusik inte är ett problem, utan felet är hos de som har krav eller felet är att anläggningen återger de problem som de facto finns i musik-alstret, så blir det en ologisk vurpa enligt mig.
Jag var bara nyfiken, det är ju ett hififorum? :)

Fel och fel, skivorna låter inte som du vill att dom ska låta. Det finns ingen efterfrågan på det du vill ha, det måste du nog förstå. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-04-08 14:57

music4ever skrev:Vad jag har eller inte har är orelevant för diskussionen. Logiken är det som är intressant. När folk påstår att dagens urusla ljudkvalité inom främst populärmusik inte är ett problem, utan felet är hos de som har krav eller felet är att anläggningen återger de problem som de facto finns i musik-alstret, så blir det en ologisk vurpa enligt mig.

Jag tycker ofta att popmusiken låter värre än ljudkvallitén.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-08 15:33

music4ever skrev:När folk påstår att dagens urusla ljudkvalité inom främst populärmusik inte är ett problem, utan felet är hos de som har krav eller felet är att anläggningen återger de problem som de facto finns i musik-alstret, så blir det en ologisk vurpa enligt mig.

Frågan kvarstår, VARFÖR är kvaliteten så usel? Det måste ju finnas någon anledning eftersom det innebär extra arbete och därmed kostnader när musiken produceras.

Felet ligger absolut inte hos de som lyssnar och kräver bättre ljud. Är i så fall problemet med dålig/syntetisk/misshandlad mat bara ett tecken på att vissa kunder kräver för mycket trots att majoriteten stoppar i sig vad skit som helst?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-08 16:15

music4ever skrev:Okej, lets put it up. Ska vi slå vad 10 000 kr? Du kan visa mig en anläggning där valfria 100 st söndermasterade skivor skulle låta bättre på grund av sämre återgivning.

Jag är inte ute efter att slå vad eller något, men jag står fast vid min sak att det är lättare att genomlida en rätt dålig loudness-master på ett par sketna AKG-hörlurar än på en vettig anläggning. Exemplet du visar är långt värre än genomsnittet.

Jag är också nyfiken på vad du har för anläggning. ;)

music4ever skrev:När folk påstår att dagens urusla ljudkvalité inom främst populärmusik inte är ett problem, utan felet är hos de som har krav eller felet är att anläggningen återger de problem som de facto finns i musik-alstret, så blir det en ologisk vurpa enligt mig.

Vem har påstått det?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-08 16:39

Det skulle inte förvåna mig om music4ever har Inohögtalare, som iaf jag tycker är helt otroliga på att lyfta fram det sämsta i det som inte är audiofilmusik. Det mesta mixas ju i studiomonitorer och jag tycker att dom i regel låter väldigt annorlunda jämfört med Ino. Det är också anledningen till att jag bytte från Ino till Genelec, det mesta låter så mycket bättre, men jag ska villigt erkänna att Ino låter fantastiskt (bättre än allt jag har hört) när materialet är välproducerat, men då låter det ju å andra sidan bra överallt.

Det kan inte vara så att du har inohögtalare, m4e? Om inte så faller ju min teori i ditt fall. :)

Jag tycker iaf att det är enklare anpassa hemmalyssningen till rådande klimat än att tvärtom. Och ja, toklimiterat material låter bättre ju närmre man kommer förmodade lyssningen som användes vid själva toklimiteringen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-04-08 16:49

_Fredrik_ skrev:Det skulle inte förvåna mig om music4ever har Inohögtalare, som iaf jag tycker är helt otroliga på att lyfta fram det sämsta i det som inte är audiofilmusik. Det mesta mixas ju i studiomonitorer och jag tycker att dom i regel låter väldigt annorlunda jämfört med Ino. Det är också anledningen till att jag bytte från Ino till Genelec, det mesta låter så mycket bättre, men jag ska villigt erkänna att Ino låter fantastiskt (bättre än allt jag har hört) när materialet är välproducerat, men då låter det ju å andra sidan bra överallt.

Det kan inte vara så att du har inohögtalare, m4e? Om inte så faller ju min teori i ditt fall. :)

Jag tycker iaf att det är enklare anpassa hemmalyssningen till rådande klimat än att tvärtom. Och ja, toklimiterat material låter bättre ju närmre man kommer förmodade lyssningen som användes vid själva toklimiteringen.

Det där ville jag ju inte läsa :(

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-08 17:12

Ferrari är ju inte så jävla kul på grusvägar men desto bättre på bra vägar, kan jag tänka mig. Genelec är lite Subaru typ. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-08 17:20

VHS är inte så kul om man har en 60" OLED heller.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-04-08 18:32

nissling skrev:VHS är inte så kul om man har en 60" OLED heller.

VHS dog hemma hos oss i samma ögonblick vi skaffade projektor. Fullständigt otittbart. Frågan är dock hur mycket som berodde på projektorns upplösning kontra tjock-TV:ns och hur mycket som berodde på att alla fel syns mycket bättre på en 90 tums duk jämfört med en 32 tums TV vid ungefär samma tittavstånd.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-04-09 08:13

Music, vad har du för högtalare? :)

*nyfiken*
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-09 08:23

MichaelG skrev:VHS dog hemma hos oss i samma ögonblick vi skaffade projektor. Fullständigt otittbart. Frågan är dock hur mycket som berodde på projektorns upplösning kontra tjock-TV:ns och hur mycket som berodde på att alla fel syns mycket bättre på en 90 tums duk jämfört med en 32 tums TV vid ungefär samma tittavstånd.

Behovet av hög upplösning står i direkt relation till hur stor del av ditt synfält som bilden täcker. VIlket i sig är beroende av storlek och avstånd såklart.
Så skaffar du en mycket större skärm så är det inte alls konstigt att lågupplöst material ser sämre och tom riktigt dåligt ut. Jag har samma problem hemma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi