Flytta basport

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa

Flytta basport

Inläggav janixa » 2015-04-09 21:50

Kan man flytta basporten från baksidan till sidan på högtalare utan att det påverkar ljudet eller täta porten bak helt,anledningen är att jag tänker ställa den dikt mot vägg? Ni som själv bygger högtalare kanske vet!

/janixa :?
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
DrBoar

Re: Flytta basport

Inläggav DrBoar » 2015-04-09 22:21

Det går att flytta porten utan större problem. Stänger man porten eller täpper igen den med gamla strumpor eller vad man tillgängligt blir lådan sluten och lågbasen svagare prova och se om du gillar det"torrare" ljudet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-09 23:42

Flytta den till framsidan om det finns plats.
Då blir utstrålningen mer i fas med basen som den ju ska hjälpa.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-09 23:44

Hmm...
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2015-04-10 00:43

På framsidan finns det tyvärr ingen plats, man kan ju först prova att täta igen porten och kolla hur det låter då gör man ju inget ingrepp som inte går att återställa.Men helst vill jag ha kvar originalljudet.
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-10 00:44

Då önskar jag lycka till oavsett vad du gör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-10 01:38

Perfector skrev:Flytta den till framsidan om det finns plats.
Då blir utstrålningen mer i fas med basen som den ju ska hjälpa.
Det är i alla fall min erfarenhet.

Med normala lådstorlekar och avstämningsfrekvenser är jag mycket tveksam till sådana påståenden. Vad grundar du dem på?

Om avstämningsfrekvensen är säg 32 Hz så är våglängden nästan 11 meter lång. Menar du att skillnaden mellan fram- och baksida ger fasfel av betydelse? Jag vill nog påstå att skillnader in intern dämpning i högtalarlådan och andra inre geometiska skillnader, ger MYCKET större påverkan på fassamarbetet.

Det finns dock ett fall där port på framsidan kan ha en signifikant fördel, men det har inte med fasen att göra, utan med amplituden - nämligen när man avser avlyssna högtalaren i närfältet. I närfältet framför högtalare kan avståndsskillnaden mellan fram och baksida blir signifikant, och en baksidesplacerad port kan i förekommande fall bidra uppåt 6 dB för lite. DET märkt. Men på mera normala lyssningsavstånd... Njae.

För övrigt finns det fall där port på framsidan kan bidra till signifikanta försämringar också. Det beror på, och det beror på mycket.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-10 01:41

janixa skrev:Kan man flytta basporten från baksidan till sidan på högtalare utan att det påverkar ljudet eller täta porten bak helt,anledningen är att jag tänker ställa den dikt mot vägg? Ni som själv bygger högtalare kanske vet!

/janixa :?

Att ställa högtalarna dikt mot vägg kan menligt påverka ljudkvaliteten även om du helt bortser på hur det påverkar just porten.

Speciellt om du med dikt mot vägg menar att du inte ens tänker vinkla in högtalaren. Och jag förmodar att det är det du menar då du ju tycks befara att det täpper till porten. Men bäst att fråga: Hur tänker du placera högtalarna egentligen? Kommer porten att bli helt täppt eller bara närmare väggen än du tror är bra för dess funktion?

Vh, iö

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2015-04-10 12:12

Jag tänker placera högtalaren vinklade inåt,helt dikt mot vägg går inte på grund av högtalarkontakterna så ca: 3 cm blir det.

/janixa

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-10 13:23

janixa skrev:Jag tänker placera högtalaren vinklade inåt,helt dikt mot vägg går inte på grund av högtalarkontakterna så ca: 3 cm blir det.

/janixa

Om du nu tänker flytta reflexröret, varför inte satsa på insänkta kontaker, så du kan ställa dom exakt där det passar dig
Bör inte bli svårare än att ta upp ett nytt hål för reflexröret.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-10 15:14

Jag tror inte de tre centimetrarna är för högtalarkontakterna, jag tror det är för sladdkontakterna och för själva sladden.

janixa skrev:Jag tänker placera högtalaren vinklade inåt,helt dikt mot vägg går inte på grund av högtalarkontakterna så ca: 3 cm blir det.

/janixa

Att dra ut dem 3 cm är inte samma sak som att vinkla in dem. Om du vinklar in dem normalt för att få en god uppställning (akustiskt) så rör det sig om 20-35 grader sisådär. Och dämpa väggen ordentligt behöver du nog också om du skall ställa högtalarna så.

Jag kanske missförstår dig.

Kan du göra en skiss och visa hur det kommer att se ut där man uppifrån ser väggen, högtalarlådans form och basreflexportens placering och mynningsstorlek.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-10 18:09

En nackdel som kan uppstå om man flyttar porten från baksidan till framsidan är att portens mynning hamnar närmare elementet. Portens pipresonans kan då bli kraftigare exciterad. Det gäller även inuti lådan, alltså att det är obra att sätta portens mynning där det är hög ljudstyrka vid pipresonansfrekvensen. Det sker typiskt nära elementets baksida.

Var det inte så att porten på pi60 satt högt upp, nära elementet på tidiga modeller? Var det därför som den flyttades ner?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-10 18:13

Nej, den satt bara några cm högre upp.

Jag flyttade ned det i samband med byte till en annan port, som helt enkelt behövde sitta längre ned för att göra sitt bästa, av skäl som är mera komplexa än att ljudtrycket är lägre längre bort från elementet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2015-04-10 19:16

Hoppas detta visar hur jag vill ha det.
Bilagor
File0001.jpg
File0001.jpg (183.26 KiB) Visad 1944 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-10 19:41

Njae... Pilen pekar lite generellt sådär, in mot trekanten som bildas mellan vägg och högtalare, utan att det finns något som gör att det går att veta vad det är för mått därinne som är 3 cm... :?

Men det spelar ingen roll.

Om portens diameter bara är 26 mm så kan du ställa lådan mycket nära väggen utan att det spelar någon roll (typ 2 cm ifrån väggen, till och med utan vinkel, är ok). Så låt den vara kvar på baksidan bara. Det fungerar hur bra som helst. Helt onödigt arbete att flytta den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2015-04-10 20:33

Ok IÖ ,jag kör på det, blir säkert bra.
Tack alla för era åsikter,jag kan ju testa att plugga porten också.

/janixa

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-11 01:12

IngOehman skrev:Nej, den satt bara några cm högre upp.

Jag flyttade ned det i samband med byte till en annan port, som helt enkelt behövde sitta längre ned för att göra sitt bästa, av skäl som är mera komplexa än att ljudtrycket är lägre längre bort från elementet.

Vh, iö

Ja, det var mindre än jag mindes det:

BildBild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum