Bygga HIFI satelliter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rassea98

Bygga HIFI satelliter

Inläggav rassea98 » 2015-04-11 10:30

Hej har funderat länge kring att bygga ett par HIFI högtalare och kom fram till att jag ville ha ett par satelliter. Har kollat runt på DIY forum m.m och har hittat två designer som intresserar mig, men behöver råd av någon lite mer kunnig inom området.
Har kollat på:
"http://www.zaphaudio...-speaker17.html"
"http://www.zaphaudio.com/SR71.html"
Hur är dessa två i jämnförelse eller rekommenderar ni något annat bygge?
Budgeten ligger på runt 5000kr för ett par högtalare
Tackar för svar!

Kraniet

Re: Bygga HIFI satelliter

Inläggav Kraniet » 2015-04-11 10:49

vad vill du att högtalarna ska klara av?

9laeh kommer alltid upp så jag tipsar om den på en gång.

viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh

låter väldigt väldigt bra. dock så är det en femtummare och kanske inte kan spela tillräckligt högt.

sr71 har ju större element och klarar spela högre. Seas ER18RNX är ett riktigt bra element på papperet, jag har dock inte hört hur det låter. finns lite skrivet om elementet här viewtopic.php?f=10&t=49787&start=90

edit: sen är det väl så att du kan köpa Ino Audio piP i byggsats för 5000 kr
Mvh
Magnus

rassea98

Inläggav rassea98 » 2015-04-11 11:25

Kraniet skrev:vad vill du att högtalarna ska klara av?

9laeh kommer alltid upp så jag tipsar om den på en gång.

viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh

låter väldigt väldigt bra. dock så är det en femtummare och kanske inte kan spela tillräckligt högt.

sr71 har ju större element och klarar spela högre. Seas ER18RNX är ett riktigt bra element på papperet, jag har dock inte hört hur det låter. finns lite skrivet om elementet här viewtopic.php?f=10&t=49787&start=90

edit: sen är det väl så att du kan köpa Ino Audio piP i byggsats för 5000 kr

Det känns som ett sju tums element är det perfekta elementet för mig, hur kan man få tag i Audio piP? Tackar för svar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-04-11 12:33

piP måste man köpa direkt av Ingvar i stockholm. Så det är ju en nackdel kanske.

piP har ju "bara" ett femtums element men högtalaren slår betydligt mycket högre över bältet än flertalet större (golvhögtalare till och med).

Men annars tenderar jag hålla med, 6,5-7 tum är ganska optimal storlek.
Men då kommer nästa fråga, varför stativhögtalare? Med stativ så tar de lika stor plats som en golvare.

edit: tänker då snarast på denna skapelse http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf mer komplett högtalare för pengarna är nog svårt att hitta. Ska dock säga att jag inte hört dom men jag har ingen anledning att tro nåt annat.
mer info här viewtopic.php?f=21&t=11346&start=60
Mvh
Magnus

rassea98

Inläggav rassea98 » 2015-04-11 15:56

Kraniet skrev:piP måste man köpa direkt av Ingvar i stockholm. Så det är ju en nackdel kanske.

piP har ju "bara" ett femtums element men högtalaren slår betydligt mycket högre över bältet än flertalet större (golvhögtalare till och med).

Men då kommer nästa fråga, varför stativhögtalare? Med stativ så tar de lika stor plats som en golvare.

edit: tänker då snarast på denna skapelse http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf mer komplett högtalare för pengarna är nog svårt att hitta. Ska dock säga att jag inte hört dom men jag har ingen anledning att tro nåt annat.

Behöver inte vara stativhögtalare men tänkte hänga upp dem på väggen, men golvare liknade dem du länka kan också vara ett förslag, om det är mer prisvärt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-11 19:19

Bredband 3" med väldigt klart och rent ljud

SPX-32M Från Monacor.
Pris: 285.00
Hi-fi full range speaker, 40WMAX, 8 ohm

•Compact hi-fi full range speaker with a very good sound quality
•High-quality paper cone
•Wooden phase plug for optimising the radiation
•Rear ventilation of the centering spider
•Shielded magnetic system
•Application in small speakers or satellite systems
•Ideally suited for the application in FAST speakers (full range and subwoofer technology)

Impedance (Z) 8 ohm
Resonant frequency (fs) 110Hz
Max. frequency range f3-22,000Hz
Music power 40WMAX
Power rating (P) 20WRMS
SPL (1W/m) 88dB
Suspension compl. (Cms) 1.11mm/N
Moving mass (Mms) 1.7g
Mech. Q factor (Qms) 7.66
Electr. Q factor (Qes) 0.60
Total Q factor (Qts) 0.56
Equivalent volume (Vas) 1.6 l
DC resistance (Re) 6.6 ohm
Force factor (BxL) 3.69Tm
Voice coil induct. (Le) 0.18mH
Voice coil diameter Ø 20mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±1.1mm
Eff. cone area (Sd) 32cm2
Magnet weight 99g
Weight 0.52kg
Bilagor
SPX-32M.jpg
SPX-32M.jpg (31.28 KiB) Visad 2527 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-04-11 20:08

Perfector skrev:Bredband 3" med väldigt klart och rent ljud

SPX-32M Från Monacor.

•High-quality paper cone
•Ideally suited for the application in FAST speakers (full range and subwoofer technology)

Impedance (Z) 8 ohm
Music power 40WMAX
Power rating (P) 20WRMS
SPL (1W/m) 88dB
Moving mass (Mms) 1.7g
Voice coil former Kapton
Magnet weight 99g
Weight 0.52kg

Vill inte vara misstänksam och vet inte heller om frågan uppstått tidigare..men..Perfector: Finns en företagsanknytning som borde stå i signaturen? Varje gång du svarat i en tråd där någon söker tips på element så rekommenderar du Monacor. Inte för att det skulle vara något fel på Monacor, men för olika applikationer finns olika lämpliga alternativ men när du skriver har alltid Monacor ett lämpligt alternativ. Så.. Kanske gillar du bara Monacor. Helt ok. Men finns ett ekonomiskt intresse i att folk väljer Monacor bör det redovisas.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-11 20:12

2002 la jag ner verksamheten som jag skrivit på ett annat ställe.
Det innebär inte att jag blivit mentalt kortsluten.
Bara att jag nu har hur mycket fritid som helst att leka ljud efter vilja och lust.
Att jag byggde med deras element i 10 år gör inte saken sämre
Så jag kommer fortsätta pusha för deras produkter där jag ser att det kan göra skillnad eller nytta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-04-11 21:32

rassea98 skrev:
Kraniet skrev:piP måste man köpa direkt av Ingvar i stockholm. Så det är ju en nackdel kanske.

Behöver inte vara stativhögtalare men tänkte hänga upp dem på väggen, men golvare liknade dem du länka kan också vara ett förslag, om det är mer prisvärt

ska dom hängas på väggen så bör du leta efter ett par som är tänkta att hängas på vägg. det är dock inte det enklaste. piP är kanske det bäst valet av det som diskuterats i så fall.'men pochette rekomenderas för placering nära vägg, helst ca 20 cm från vägg så det är kanske inte fel.

men sr71 är nog avsedd för fristående placering och bli möjligtvis lite grötig i basen vid en väggnära placering.
Mvh
Magnus

rassea98

Inläggav rassea98 » 2015-04-11 21:46

Kraniet skrev:
rassea98 skrev:

ska dom hängas på väggen så bör du leta efter ett par som är tänkta att hängas på vägg. det är dock inte det enklaste. piP är kanske det bäst valet av det som diskuterats i så fall.'men pochette rekomenderas för placering nära vägg, helst ca 20 cm från vägg så det är kanske inte fel.

men sr71 är nog avsedd för fristående placering och bli möjligtvis lite grötig i basen vid en väggnära placering.

Har inget jätte behov av att hänga upp dem på väggen, är väldigt öppen till hur jag ska bygga.
Är just nu mest sugen på den här konstruktionen ifrån Zaph audio: http://www.zaphaudio.com/SR71.html kommer ungefär kosta 4000kr på hifikit för ett par. Vad tror ni om dem?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-04-13 15:01

Tror den är bra, Zaph har väl rätt bra renomé. Läser du infosidan om SR71 så säger han att de skall stå ca 60cm från väggen (2 feet)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-04-29 22:56

Perfector skrev:Bredband 3" med väldigt klart och rent ljud

SPX-32M Från Monacor.

•High-quality paper cone

Impedance (Z) 8 ohm
Music power 40WMAX
Power rating (P) 20WRMS
SPL (1W/m) 88dB
Moving mass (Mms) 1.7g
Voice coil former Kapton
Magnet weight 99g
Weight 0.52kg

Hehe Xmax 1.1mm +- väljudet stoppar tidigt. Skumt att stum montera konen så?

Återgå till DIY-forum