Är detta mirsch eller hemmabygge?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Cooltrane

Är detta mirsch eller hemmabygge?

Inläggav Cooltrane » 2015-04-11 16:45

Hej

Hittade dessa på loppis för 30 kr. Kan inte identifiera dem, de är helt klart hemmamålade i vitt men jag kan inte heller hitta någon mirsch online som ser ut som dessa.
Det kanske är ett hemmabygge med påklistrat Mirsch-emblem på gallret? Någon som vet?

IMG_0379.JPG
IMG_0379.JPG (27.43 KiB) Visad 1841 gånger

IMG_0380.JPG
IMG_0380.JPG (17.42 KiB) Visad 1841 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Är detta mirsch eller hemmabygge?

Inläggav Perfector » 2015-04-11 19:47

Inte är det mirsch, för han hade egna diskanter med sitt namn på
någon har försökt kopiera ideen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-11 20:55

Ser ut som Philips element det där :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-11 20:57

Stämmer bra det
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-11 22:05

Det finns många Mirsch-högtalare som använder helt vanliga icke-brandade Philips-element. Troligtvis de flesta.

Så elementen är det inte konstigt med här, de har båda använts i många Mirsch-högtalare. Dock är lådan misstänksamt liten och fyrkantig.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-12 06:36

Har några liknande mirschar ståendes, de heter 2-20 och är vanliga frontar med philipselement.

Däremot är jag skeptisk till att gallret är original för det gallret har jag aldrig sett på en mirschkonstruktion (ser mer ut som luxor), elementbestyckningen vore dock inte ovanlig för mirsch.

Å andra sidan så hände det ju att han tog vad han hade och fick tag i och gjorde ändringar vartefter. Finns ju exempel på folk som haft slavbaselement i modeller som inte ska ha det där mirsch noterat att ja det är jag som gjort det original men kommer inte ihåg varför. (och delvis tog han vad han hade ibland, i mina OM71-or är slavbasmembranet intrimmat med en fastlimmad mutter 8O :lol: :) )

Finns några rester av etikett på baksidan? Några ledtrådar på baksidan av elementen? Ibland kan de sitta en lite "prisettiket" klistrad på magneten på elementen i mirschhögtalare med artikelnummer hos Mirschfabriken.

Edit: Jag törs alltså inte säga att det är mirsch, men jag kan samtidigt inte helt utesluta det eftersom elementbestyckningen är en som mirsch har använt. Svårt också att avgöra byggkvaliteten på bilder, oftast lättare när man har dem så man kan känna på dem. Få hemmabyggen från den tiden kommer upp i samma gedigna kvalitet som mirsch.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cooltrane

Inläggav Cooltrane » 2015-04-13 22:19

Hittar inga ledtrådar men helhetsintrycket säger att det är hemmagjort. Låter helt ok dock. Man har satt ingången på sidan vilket är lite udda(?).

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-28 01:36

Med det gallret och ingång på sidan så kanske det kan röra sig om någon liten serie av specialvariant för nån slags "proffsigare" bruk?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 09:33

Det finns väl en tråd om och med Olle Mirch?
Lägg bilden där och fråga så kanske du får svar av OM him self.
viewtopic.php?f=9&t=14559&start=30&hilit=olle+mirch

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-28 09:41

Perfector skrev:Det finns väl en tråd om och med Olle Mirch?

Tyvärr finns inte Olle Mirsch med oss i jordelivet längre :(
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 09:43

Cicaro skrev:
Perfector skrev:Det finns väl en tråd om och med Olle Mirch?

Tyvärr finns inte Olle Mirsch med oss i jordelivet längre :(

8O
Livet går för fort.
Nu fick jag en tår i ögat.
Allt ljus och all frid går med dig dit du går, Olle.

Återgå till Vintage-hifi