Subwoofer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niclas

Subwoofer

Inläggav niclas » 2003-12-14 16:45

Hej

Kan denna kombinationen vara något tro?

Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=833

+

Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=347

eller

Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=344

I sluten eller portad låda?

Jag är inte ute efter extrem djupbas utan mera ljudtryck och "tajthet" vilket jag tror man bör kunna få med något av dessa element.

Dessutom är ju känsligheten hög på dessa vilket borde göra att man kan använda den minsta av hypexförstärkarna.

Kan det vara vettigt tror ni? :lol:

.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-14 16:57

så länge du inte förväntar dig djupbas så.. med en resonansfrekvens på 40-60 hz så kan du kanske tänkas få ut en -3db på 80 hz (ca).. i slutet borde du hamna runt 120-150 möjligtvis..

kan tillägga att mina stativare med ett femtumselement är specade till 70hz -3db.. så jag vet inte om det blir en subwoofer du kommer bygga.

klart med rumstöd och slutet kanske du hamnar på 60 hz -3db..

edit: ser nu att q-värdet är rätt högt. så slutna lådor kanske är det som funkar bäst. men som sagt du kommer få svårt att få ut specielt mycket lågbas. så jag vet inte vad vitsen skulle vara..

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2003-12-14 17:07

Ett par mindre element (8'or eller 10'or) ger definitivt ett snabbare, tightare ljud.

niclas

Inläggav niclas » 2003-12-14 19:49

Om man då skulle välja t ex en sånhär:

Bild
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108

Blir risken då att man måste använda sig av en större sub-förstärkare då känsligheten är bra mycket lägre?

mvh/Niclas

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 20:19

Såna basar köpte jag för ett tag sen. Har dem i 70liters slutna lådor nu och i rummet där de står går de riktigt djupt och låter bra (de rullar av rätt flackt i så stora lådor men det verkar passa mitt rum). Har man större rum kanske en lågt avstämd basreflexlåda passar bättre.

Det verkar iaf vara bra prisvärda basar.
Senast redigerad av norman 2003-12-14 20:22, redigerad totalt 1 gång.

niclas

Inläggav niclas » 2003-12-14 20:22

Norman:

Det verkar ju bra det. Verkar det kräva mycket effekt tror du?

mvh Niclas

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 20:36

niclas skrev:Det verkar ju bra det. Verkar det kräva mycket effekt tror du?

Svårt att svara på.. de har ju inte jättehög känslighet direkt (men ganska normal för en hifibas)
Jag driver dem med 100w förstärkare och det tycker jag räcker för mig iaf, men hur högt man vill spela är ju rätt individuellt.... Sen är det ju beroende på vart största effekten i basen ligger i för frekvensområde i den musik man spelar. Matar jag dom med t.ex. 25hz nu så bottnar högtalarna innan slutstegen.

niclas

Inläggav niclas » 2003-12-14 20:58

norman skrev:
niclas skrev:Det verkar ju bra det. Verkar det kräva mycket effekt tror du?

Svårt att svara på.. de har ju inte jättehög känslighet direkt (men ganska normal för en hifibas)
Jag driver dem med 100w förstärkare och det tycker jag räcker för mig iaf, men hur högt man vill spela är ju rätt individuellt.... Sen är det ju beroende på vart största effekten i basen ligger i för frekvensområde i den musik man spelar. Matar jag dom med t.ex. 25hz nu så bottnar högtalarna innan slutstegen.

Tror du den förstärkare jag nämnde tidigare kan fungera okej?

:roll:

/niclas

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-14 21:14

niclas skrev:Tror du den förstärkare jag nämnde tidigare kan fungera okej?

Har ingen alls koll på den förstärkaren... och jag har heller ingen koll på hur högt du vill spela.. :) Men gissa lite kan man ju alltid göra: Kanske har den lite för lite effekt, speciellt om du kör med 8ohm på basarna (de finns väl i 4 också?)

Men nån annan kanske har erfarenhet av de förstärkarna?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-15 21:19

Alltså, de där FANE elementen är ju PA-element.. glöm dom i subbsammanhang.. Iaf enligt mig.. ;)

Den där peerlessen är ju fin, men varför köpa sådan subbstärkare? Köp något gammalt NAD-steg för en billig peng (eller något annat för en billig peng, man kan få mkt steg för ca 1000kr..) och dela aktivt med DIY-delare!

http://www.naqref.com har väl skapat ett aktivt delningsfilter, är det inte så?

Antagligen många som kan hjälpa dig här i krokarna... Men jag har tyvärr inte tid denna vecka då mina tentor tar ALL tid.. :(

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2003-12-15 22:52

Jag skulle nog välja annat material än polypropylen för element större än 8". Polyprop är inte styvt nog och kan börja flexa.
Papper är bra och dessutom finns det med en uppsjö av förtyvningsvarianter.
För att öka känsligheten kan man parallellkoppla ett par element.
Ska suben användas till hifi, hembio eller PA?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-15 23:32

BddB skrev:Jag skulle nog välja annat material än polypropylen för element större än 8". Polyprop är inte styvt nog och kan börja flexa.

Tror det kan vara dumt med ett sånt generellt uttalande... Nu har jag inte heller koll på hur detta membran beter sig. Men man kan nog påstå att det är många fler parametrar som styr eventuell linjär/olinjär fjädring i membranet än enbart materialet. T.ex själva formen på konen. (på d.s.t så står det att det är en sandwichkon..?..)

Alltså: det är nog dumt att välja bort ett element bara p.g.a. materialet i konen... Bättre är nog att titta på hur elementet beter sig (=>låter).

(nu kanske det verkar som om jag försvarar elementet med näbbar å klor just för att jag har såna*.. :) men så är det inte, det är mycket möjligt att det finns bättre element...)

Edit: *inte näbbar och klor alltså.... :)
Senast redigerad av norman 2003-12-16 00:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-12-15 23:56

Det är skilnad på polypropylen och polypropylen. Det finns 12or med polypropylenmembran som är bland det bästa du kan få tag i, oavsett vad du betalar.

Det finns massor av material, papper som du nämner är verkligt bra, klart underskattat av många.

Alla membran bryter upp för eller senare. Konsten är att få dom att bryta upp på ett vettigt sätt, som man har kontroll över. Det går att göra med många olika material, men få konstruktörer kan konsten...

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2003-12-16 01:33

Norman, jag har inte valt bort någonting. Sitter själv och lyssnar på polyprop, nämligen Vifas förnämliga 5".
Däremot skulle jag välja ett annat konmaterial än polyprop till +8" subbasar, t.ex. papper.
Som Max skrev så finns det ju en massa alternativ att välja bland, så det är bara att börja botanisera. 8)

Återgå till DIY-forum